Dodaj ofertę za darmo

Chwytaj tubę!

2003-07-18

Tuby wykonane z laminatu, tworzywa lub aluminium, z zakrętką lub z zamknięciem, coraz częściej pojawiają się na regałach sklepowych. Są nie tylko praktyczne, ale posiadają atrakcyjny wygląd, o czym skutecznie przypominają nam ich producenci.

Jeszcze nie tak dawno, mogliśmy podziwiać białe i srebrne tuby wykorzystywane w branży kosmetycznej. Dzisiejsza różnorodność tych opakowań nie pozwala nam wyjść z zachwytu, a ich zawartość to już nie tylko kosmetyki, ale także artykuły spożywcze czy ogólnie rzecz ujmując towary food. Zalety tego typu opakowania są rozliczne a ich zastosowanie coraz szersze.
Technologie

Alcan Packaging Singen, przedsiębiorstwo należące do Grupy Alcan-Packaging, produkuje giętki materiał opakowaniowy w kształcie toru na potrzeby przemysłu: farmaceutycznego, kosmetycznego oraz spożywczego a także do wielu zastosowań technicznych. Dla branży kosmetycznej wytwarzane są wielowarstwowe laminaty z powłokami izolacyjnymi w najróżniejszych konfiguracjach a producenci tub laminowanych otrzymują gotowe taśmy z odpowiedniego surowca. Oznacza to, że laminat w formie roli jumbo jest cięty na węższe odcinki w zależności od konkretnych potrzeb producentów. Następnie cienkie role zostają zadrukowane i powstaje z nich finalny produkt. Obecnie do rzadkości należy proces, w którym najpierw produkuje się laminowane tuby, aby później je zadrukować.


Trendy i specjały

Jedną z podstawowych prawd handlowych jest stwierdzenie, że klient kupuje oczami. Dlatego też dla producentów pasty do zębów, którzy masowo wykorzystują tuby do swoich wyrobów, bardzo ważne jest opakowanie i wywołany przez nie efekt optyczny. "Klient powinien przez opakowanie rozpoznawać dany produkt" - twierdzi Otto Hummel z działu Rozwoju Produktu i Zarządzania Produktem w Alcan Packaging. Tak charakterystyczną wizualizację i identyfikację produktu uzyskuje się tłocząc folię aluminiową i laminując ją przezroczystymi tworzywami sztucznymi. Alcan Packaging Singen produkuje od 2000 roku laminaty do tub zwane optical surface (OS) o budowie: PE - kopolimer- aluminium- kopolimer – PE. Dzięki nim można wyprodukować tuby o różnorodnych kształtach. Na szczególną uwagę zasługuje także obróbka laminatu. Proces ten zaczyna się najpierw od tłoczenia folii aluminiowej a dopiero później kaszerowania. Mimo, że ten sposób produkcji jest dość kosztowny, to i tak laminaty OS są tańsze od hologramowych. Innym interesującym produktem idealnym do zastosowania w produkcji tub jest przezroczysty laminat z niezwykle szczelną powłoką zapobiegającą utracie aromatu. "Alcan Packaging stosuje w tym przypadku laminat z mikro powłoki z tlenku krzemu (SiOx), zapewniający najlepszą nieprzepuszczalność po aluminium" - informuje Otto Hummel. Folia z powłoką nieprzepuszczalną nosi nazwę "ceramis" i jest szczególnie przydatna, gdy wymagane jest przezroczyste opakowanie charakteryzujące się wysoką szczelnością. Ciekawą technikę nadruku tub wykorzystała także Firma Winsenia Nahrungsmittelwerke z Winsen, działająca w branży spożywczej. Wypuściła ona na rynek krem orzechowo - nugatowy oraz mleczno - czekoladowy w 300 gramowych opakowaniach, które musiały posiadać szczególne właściwości. Aby zostały spełnione wszystkie wymagania, najpierw firma 3P z Böblingen zadrukowała laminat posiadający specjalną nieprzepuszczalną powłokę EVOH w siedmiu kolorach a na koniec dodano lakier. "Było to zadanie bardzo trudne, ponieważ dość gruby materiał trudno zadrukować" - komentował Jürgen Brandstetter z firmy 3P. Tak przygotowany półprodukt został dostarczony firmie Winsenia, która poddała go dalszej obróbce a następnie napełniła i zamknęła.
Naturalny charakter

Patrząc na powyższe przykłady należy stwierdzić, że branża spożywcza coraz częściej pakuje produkty w tuby, co przejawia się zwiększonym popytem na tą grupę opakowań. Obecnie duże znaczenie przypisuje się nie tylko ich wyglądowi, ale także sposobowi, w jaki zostały zadrukowane. "Niezależnie od branży minimalna liczba kolorów to od 6 do 7" - wyjaśnia Brandstetter. Jednak zupełną nowością są produkty oferowane przez Szwajcarską firmę Neopac z Oberdiessbach, która w swoim portfolio posiada tuby z laminatów polifoliowych, jak i z PE w wersji kolorów "kameleona". Opakowanie to zmienia barwę jak prawdziwy kameleon od niebieskawego po zielonkawy, w zależności od kąta, pod jakim na nie patrzymy. Efekt ten osiągnięto po zastosowaniu specjalnych farb, o zmiennej fakturze zewnętrznej. Neopac wykreował także tuby dla szczególnie wrażliwych produktów kosmetycznych i farmaceutycznych. Należą do nich opakowania z folii wielowarstwowej i eco, które wytwarzane są z mieszanki nieprzepuszczalnych tworzyw sztucznych czy aluminium z dodatkowym powleczeniem PE. Dzięki temu, zapewniają one wysoki poziom szczelności a jednocześnie atrakcyjny wygląd. Stało się tak za sprawą podłużnej linii nachodzącego na siebie zadruku, która jest prawie niewidoczna. Umożliwia to zadrukowywanie tub naokoło techniką offsetową, sitodruku i tłoczenia. Innowacyjną konstrukcję posiada również wielowarstwowe tworzywo tłoczone na bazie żywicy wyprodukowane przez Przedsiębiorstwo Tubex z Rangendingen. Nadaje się ono szczególnie do produkcji tub z tworzyw sztucznych dla branży kosmetycznej. Wykreowanie nowego materiału było możliwe dzięki ścisłej współpracy z działem polimerów opakowaniowych i przemysłowych firmy DuPont. Nowe opakowanie charakteryzuje się przezroczystością przewyższającą wszystkie dostępne na rynku tworzywa wytłaczane. Specjalny proces obróbki zapobiega powstawaniu pęknięć i utracie ciężaru. Powierzchnia nadaje się do większości procesów dekoracyjnych: offsetu, sitodruku oraz tłoczenia. Materiały użyte do produkcji tub nie kolidują z substancjami standardowo używanymi w branży kosmetycznej a odpowiednie dodatki zapewniają wielowarstwowej tubie ochronę przed promieniowaniem UV.

Tuby z polipropylenu

Oprócz wymienionych wcześniej tworzyw, coraz częściej stosowanym materiałem do produkcji opakowań staje się polipropylen (PP). Zaletami tego materiału, w przeciwieństwie do tub z aluminium czy laminatów są: wysoka przezroczystość ścianek, lekkość, wzmocniona odporność na przepuszczalność oraz możliwość wyboru dowolnego koloru. W ten sposób ukierunkowana jest linia technologiczna firmy Weener Plastik. Wykorzystuje się tam do produkcji tub, razem z zamknięciem oraz nadrukiem, dwustopniową metodę wtryskowo - rozciągającą. Polega ona na przygotowaniu formy wstępnej, która następnie zostaje przeciągnięta przez szczelinę ciągową. Istnieje również możliwość zmiany parametrów, takich jak rozciągalność czy grubość ścianki. W końcowej fazie procesu rozciągania, obcina się tubę do odpowiedniego rozmiaru. Zintegrowana jednostka formująca zamknięcie oraz nalepiająca etykiety kończy proces produkcji. Dodatkowo, system sprawdza czy wgłębienie w zamknięciu zostało centralnie ustawione w stosunku do etykiety.

Zamknięcie, jak i sama tuba PP mogą być wyprodukowane we wszystkich dostępnych kolorach od prześwitujących do przezroczystych oraz w barwach kryjących. Specjalne efekty, to wygląd imitujący marmur czy masę perłową. Odpowiedzialna za Marketing i Sprzedaż w Weener Ina Bosinski twierdzi, że: "Obecnie jednym z najnowszych trendów jest nadawanie opakowaniu wyglądu zamrożonego a tuby o takim design, cieszą się szczególnym powodzeniem". Dodatkowo producent twierdzi, że opakowanie z PP, które powstało w procesie ciągnienia charakteryzuje się większą nieprzepuszczalnością tlenu i wody. Jest to szczególnie ważne dla artykułów składających się w dużym stopniu z olejków eterycznych czy wody, jak w przypadku żeli do włosów i aromatycznych płynów do kąpieli. Na życzenie, klient może otrzymać także projekt zawierający koncepcję opakowania wraz z nadrukiem lub etykietą. Może on również zlecić napełnianie tub. Natomiast w dziedzinie etykietowania spełnione mogą być prawie wszystkie życzenia zamawiającego, począwszy od wyglądu no-label po drukowanie techniką offsetową lub sitodruku. Dostępne jest również tłoczenie folii na ciepło, jak i wykonywanie druku reliefowego na etykiecie. Ponadto etykietowanie tub może obejmować mniejsze partie w krótkim czasie, co bardzo przydaje się przy opcjach regionalnych lub mniejszych seriach.
Dozowanie

Na koniec warto wspomnieć o kwestii niezwykle istotnej w aspekcie produkcji i eksploatacji tub przez każdego użytkownika. Odpowiednie dozowanie substancji to detal, na który każdy producent musi zwracać szczególną uwagę podczas procesu technologicznego. Odpowiednia kombinacja materiałów zapewniająca właściwą sztywność opakowania oraz wystarczająco duży otwór, to elementy, na które koniecznie trzeba zwrócić uwagę. Przykładem może być sytuacja, gdy kosmetyczka zachwalająca towar informuje, że dany produkt jest bardzo wydajny i wystarczy tylko odrobinkę emulsji czy maści rozprowadzić na twarzy, aby wywołać pożądany efekt. Jednak zamiast małej ilości wylatuje znacznie więcej niż jest to potrzebne, ponieważ materiał, z którego wykonana była tuba był za sztywny, a otwór za duży, aby dozować odpowiednią ilość. Taki wypadek może się wydarzyć każdemu z pastą do zębów czy olejkiem do opalania. Dlatego też, tak ważne jest dopasowanie elastyczności opakowania do jego zawartości i przeznaczenia.

Artykuł pochodzi z magazynu Packaging Polska - nr 5/03
www.packaging-polska.pl