Dodaj ofertę za darmo

Opakowania na papierosy - nowe dyrektywy UE

2002-10-21

Od początku października kraje członkowskie UE obowiązuje dyrektywa nakładająca kolejne ograniczenia dotyczące sprzedaży, marketingu oraz produkcji papierosów.

Nowe Wspólnotowe uregulowania, dotyczą składu chemicznego papierosów oraz wyglądu opakowania i są częścią programu zakrojonego na większą skalę.
Unia wprowadza tym samym nowe obostrzenia mające na celu walkę z uzależnieniem od papierosów oraz z chorobami wywoływanymi przez palenie, finansując m. in. adresowaną do młodych ludzi kampanię walki z paleniem "Feel free to say no" ("Możesz powiedzieć nie") oraz Fundusz Badań i Informacji o Tytoniu.

W związku z tym istotne zmiany dotyczą także opakowania.
Po przystąpieniu Polski do UE, zamiast dotychczasowego napisu "Palenie tytoniu powoduje raka i choroby serca", zajmującego 30 proc. przodu opakowania, przeczytamy takiej samej wielkości napis "Palenie zabija", "Palenie może zabić" lub "Palenie poważnie grozi zdrowiu twojemu oraz twojego otoczenia".
Na tylnej części opakowania przeczytamy jeden z 14 tekstów zaaprobowanych przez Komisję Europejską, np.: "Palacze umierają młodziej", "Palenie może powodować powolną i bolesną śmierć", "Palenie może obniżać ciśnienie krwi i powodować impotencję", "Palenie uzależnia - nie zaczynaj".

Tekst zajmie minimum 40 proc. powierzchni i będzie większy niż dotychczas. Wszystkie napisy otaczać będzie 3-4-milimetrowa ramka (dotychczas - 1 mm).
Ramka oraz napisy muszą mieć obowiązkowo kolor czarny, a nie - jak do tej pory - barwę wyraźnie kontrastującą z tłem, co w praktyce umożliwiało producentom zamieszczanie napisów i ramki w taki sposób, by komponowały się z resztą opakowania i nie rzucały się tak bardzo w oczy. Aby pogłębić odstraszające efekty zamieszczanych na opakowaniach napisów, do końca roku KE wprowadzi odpowiednie postanowienia, które umożliwią umieszczanie na opakowaniach papierosów kolorowych fotografii lub innych ilustracji, mających zniechęcać do palenia i pokazywać niekorzystne skutki dla zdrowia. Palacze będą więc oglądać zdjęcia np. płuc lub serc innych palaczy albo też dziecka wdychającego papierosowy dym w łonie palącej matki.

Tak jak dotychczas, obowiązkowe będzie zamieszczanie informacji o zawartości substancji smolistych i nikotyny w dymie papierosowym. Nowością będą dane o zawartości tlenku węgla oraz wymóg, aby zajmowały one minimum 10 proc. strony opakowania, na której są zamieszczane.

Od 30 września 2003 r. w UE, a w Polsce najpóźniej od przystąpienia do Unii, znikną z rynku papierosy "light", "ultra-light", "mild" czy "lekkie" - sugerujące swoją nazwą, opakowaniem lub w jakikolwiek inny sposób, że są mniej szkodliwe od innych.

W nowych uregulowaniach zmniejszono także maksymalną dopuszczalną zawartość substancji szkodliwych (na jeden papieros): z dozwolonych teraz 12 mg substancji smolistych oraz 1,2 mg nikotyny, limit zostanie obniżony do 10 mg substancji smolistych oraz 1 mg nikotyny. Dodatkowo ustanowiony zostanie limit dotyczący tlenku węgla (10 mg).

Dyrektywa weszła w życie 30 września br., co oznacza, że już w dniu wejścia do UE Polska musi dostosować swoje prawo do stawianych w dyrektywie wymogów - (ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych oraz rozporządzenia wykonawcze do ustawy).


  • Schizofrenia marketingu tytoniowego

    Gość: eh23 | 2008-04-23 14:16:48

    nie rozumiem. przykro mi, ale nie rozumiem tego, ze z jednej strony przemysl tytoniowy dorzuca do budzetu kraju regularnie spore sumy $$$, a jednoczesnie ograniczaja de facto wolnosc palacza, probujac wywolac poczucie winy. jak to bylo w tym kawale o Zydach: "to ile musieli zaplacic piekarze???"

Dodaj komentarz


Aktualności

2015-03-23 09:46:40 | Komentarze: 1

„Innowacyjne opakowania” – 10 bezpłatnych zaproszeń VIP

25 marca 2015 r. Polski Drukarz Sp. z o.o., wydawca „Świata DRUKU”, organizuje, wraz z partnerami – firmami: Cobalt Spark, Digiprint (Esko, HP), Instytut Transferu Technologii Poligraficznych (Highcon), Multifol, Scorpio, Vinfoil, Xeikon, X-Rite – V Konferencję z cyklu „Innowacyjne opakowania”, tym razem z rozszerzeniem: „Projektowanie i produkcja opakowań kartonowych”. Przedstawiciele drukarń produkujących opakowania mają okazję wziąć w niej udział bezpłatnie – pierwszych 10 osób spośród tych, które przyślą swoje zgłoszenie do jutra do g. 12, otrzyma bezpłatne zaproszenie VIP.

Colian z ofertą słodyczy na Wielkanoc

Grafpol na targach w Cosmopack we Bolonii

Jak u mamy w niedzielę

Targi Packaging Innovations – co czeka na gości podczas VII edycji?

Drukarnia etykiet GRAFPOL na targach RemaDays w Warszawie!

Opakowania bezpieczne na Targach Packaging Innovations 2015

Opakowanie „PINGWIN-witaminowy przyjaciel” na drodze do podbicia Italii

Zakup maszyny pakującej – kiedy jest konieczny?

Festiwal Marketingu, Druku & Opakowań