Alkohole, szczególnie wódki to wdzięczny temat nie tylko dla grona jej koneserów. Nikt nie zaprzeczy, że wyróżniają się one jednymi z najefektowniejszych opakowań spośród innych produktów promowanych na rynku. Z reguły cechują je wyjątkowe walory artystyczne podkreślające charakter marki.

Wśród wódek lansowanych na rynku wiele z nich może także poszczycić się swoją niepowtarzalną historią, nie każda jednak posiada udokumentowaną tradycję. Inaczej stało się w przypadku słynnego napoju wikingów - VODKI ABSOLUT, która została wprowadzona na światowy rynek w 1979 roku. Powodzenie zyskała z dnia na dzień, choć jej początki sięgają 1879 roku.
Niezwykły napitek narodowy

Historia szwedzkiej wódki sięga XV wieku, gdy mieszkańcy tego kraju zaczęli pędzić alkohol o nazwie "bränvin", co dosłownie znaczy "palone wino". Alkohole te – wyrabiane ze zbóż lub z win importowanych – z początku stosowano zazwyczaj jako lekarstwa lub do produkcji prochu strzelniczego. Pierwsze ograniczenia sprzedaży alkoholu nie miały nic wspólnego z trzeźwością, spirytus był potrzebny szwedzkiej maszynie wojennej. Wkrótce jednak ludzka natura sprawiła, że odkryto wiele bardziej rozrywkowych zastosowań alkoholu w Szwecji. Już w XVII wieku spirytus destylowany, który dziś nosi nazwę wódki, stał się napitkiem narodowym.
Lars Olsson Smith – Król wódki

Larson Olsson Smith już jako dziesięciolatek miał zmysł kupiecki. W wieku 14 lat, zanim jeszcze nauczył się golić, był prawdziwym przedsiębiorcą zarządzającym jedną trzecią rynku wódki w Szwecji. Przez niemal połowę dziewiętnastego wieku był znany jako Król Wódki. W 1879 roku wprowadził nowy typ wódki zwanej Absolut Rent Bränvin (Absolutnie Czysta Wódka), stworzonej przy użyciu nowej, rewolucyjnej metody destylacji. Była to rektyfikacja, stosowana po dziś dzień. Choć o tym nie mógł wiedzieć, Lars Olsson Smith wyprodukował wówczas to, co równo sto lat później miało stać się wódką ABSOLUT.
ABSOLUT w papierowej torebce?
Z początku idee marketingowe skupiały się wokół tradycji marki w Szwecji. Wśród propozycji nazwy były takie, jak "Wódka Szwedzka Blondynka" z obrazem wikingów na etykiecie czy "Wódka Królewskiego Dworu"’w oszronionej karafce. Była też i butelka owinięta w papier. Żaden z tych pomysłów nie przekazywał jednak walorów wyrobu, ani jego tradycji. Cały czas pozostawało jednak pytanie: jak opakować i wprowadzić nową wódkę na rynek? Zasięgnięto rady u ekspertów amerykańskich. Ci polecili nowocześnie wyglądające opakowanie z jaskrawą, kolorową etykietą, która stojąc na półce rzucałaby się w oczy.
Doradzali umieszczenie motywu królewskiego na etykiecie naśladującej tematy carskie, występujące na opakowaniach wielu wódek znajdujących się wówczas na rynku. Ekipa szwedzka nie była tym zbytnio zachwycona. Powoli uświadomiła sobie, że rozwiązanie było bardzo podobne do idei, na którą wpadł sto lat wcześniej Lars Olsson Smith.
Szwedzka butelka apteczna

Momentem przełomowym był wybór butelki. Gunnar Boman, członek działu reklamy, pewnego razu oglądał witrynę sklepiku z antykami na starym mieście w Sztokholmie, gdy spostrzegł starą butelkę apteczną, która nie uległa zmianom przez ponad sto lat. Była elegancka, niecodzienna, skromna, a zarazem bardzo szwedzka. Właśnie w takich butelkach w XVI i XVII wieku sprzedawano w aptekach wódkę jako lekarstwo na wszelkie dolegliwości od kolki do dżumy.
Wybór tego właśnie wzoru butelki było genialnym posunięciem. Zatrudniono kilku szwedzkich rysowników do pomocy ekipie w dalszym doskonaleniu opakowania ABSOLUT VODKA. Zdecydowano, że butelka nie powinna mieć żadnej etykiety, która zasłaniałaby jej kryształowo czystą zawartość. Po długich dyskusjach i po odrzuceniu kilku prototypów ekipa doszła do wniosku, że potrzebna jest kolorowa nazwa. Wybrano kolor niebieski jako najwidoczniejszy i najbardziej atrakcyjny – kolor, którego używa się do dziś.
Nowoczesne wzornictwo

Tę nową wersję starej szwedzkiej butelki aptecznej szybko obwołano arcydziełem nowoczesnej sztuki wzorniczej. Ponadczasowy kształt, czysta linia i wyjątkowo przezroczyste szkło wyprodukowane z piasku o bardzo niskiej zawartości żelaza – wszystko to stwarza niezwykłe poczucie przejrzystości i prostoty. Większość butelek ABSOLUT VODKA wytwarza się w pobliskiej hucie Limmared. Ta huta szkła, założona w 1741 roku, kiedyś wyrabiała owe stare butelki apteczne, z których butelka ABSOLUT wywodzi swoje pochodzenie.
Historia ABSOLUT ART

W celu lepszej kreacji marki ABSOLUT VODKA stworzyła zupełnie nowy rodzaj reklamy, który zatarł granice między reklamą a sztuką. Reklamy są intelektualnymi wariacjami tego samego prostego tematu: obrazu butelki ABSOLUT VODKA z dwu- lub trójsłownym podpisem składającym się ze słowa ABSOLUT i określenia mówiącego coś o produkcie lub jego konsumentach. Moment olśnienia przychodzi, gdy odgaduje się niespodziewana aluzję.

Historia ABSOLUT ART. rozpoczęła się w 1985 roku, kiedy Andy Warhol, ojciec pop-artu, postanowił namalować obraz butelki ABSOLUT VODKA. Gdy obraz ukazał się w formie reklamy, natychmiast wzbudził ogromne zainteresowanie. ABSOLUT wszedł do świata pop-artu i stał się symbolem. Zrodziła się Sztuka Absolut.
Warhol polecił później jednego ze swych protegowanych Keitha Haringa, który zdobył sławę dzięki obrazom wykonanym anonimowo na stacjach nowojorskiego metra. The Absolut Company zamówiła u niego drugi obraz. Potem złożono zamówienia u artystów takich jak: Kenny Scharf, Stephen Sprouse, Armand Arman, Romero Britto. Dotychczas zamówiono obrazy u ponad 500 artystów, a lista kandydatów zawiera setki dalszych.
Globalna galeria sztuki

ABSOLUT przez wiele lat składał zamówienia nie tylko u malarzy, ale i artystów wszystkich dziedzin: u rzeźbiarzy takich jak Arman, u projektantów szkła jak Bertil Vallien, u twórców mody jak David Cameron i John Galliano. Czasem realizowano pomysły ekstremalne, np. zlecając wyrzeźbienie jedenastometrowej lodowej butelki w Alpach szwajcarskich. Artyści ABSOLUT działają na każdym polu, włącznie z prawdziwym polem we wschodnim Kansas, zasianym w kształcie butelki. To dzieło "agrosztuki", powstałe na obszarze równym 12 boiskom piłkarskim i widoczne jedynie z lotu ptaka, stworzył Stan Herd. Znany jest on z tego, że wykonał portret Vincenta Van Gogh`a ze słoneczników.


ABSOLUT Fashion

ABSOLUT VODKA weszła w świat mody dzięki króciutkiej sukience. ABSOLUT Cameron – tak brzmiał podpis pod reklamą z 1987 roku, kiedy fotograf Steve Bronstein zrobił zdjęcia modelce Rachel Williams w unikalnej sukience zaprojektowanej przez Davida Camerona. Kreacja ta stała się słynna i od tego czasu ABSOLUT VODKA jest regularnie związana ze światem mody. Producent ABSOLUT VODKA zaprosił bardziej i mniej znane postaci świata mody, by zaprojektowali wszystko, począwszy od krawatów, a skończywszy na sukienkach. Ubiory i akcesoria inspirowane kształtem oraz formą butelki ABSOLUT stworzyli tak znani kreatorzy jak Gianni Versace, Tom Ford czy Jean Paul Gaultier, a także Polka – Joanna Klimas.

Modę Absoluta często ceni się na wagę złota. Jako przykład można podać suknię ze złota, ważącą dokładnie 7 kilogramów. Wartość sukienki szacuje się na 530.000 dolarów amerykańskich.
ABSOLUT Cities

Ogromną popularnością cieszyła się kampania reklamowa ABSOLUT Cities, którą regularnie przedstawiano na trzeciej stronie okładki Newsweeka. Reklamy te przedstawiały charakterystyczne cechy lub miejsca znanych miast, w które zawsze wpleciony był kształt butelki ABSOLUT VODKA. Na stronie sąsiadującej z reklamą Newsweek za każdym razem zamieszczał artykuł redakcyjny opisujący najbardziej ekscytujące restauracje i bary danego miasta. Reklamy te pojawiały się również w innych formach, np. na pocztówkach. Z polskich miast w kolekcji ABSOLUT CITIES znalazły się: Kraków, Warszawa i Gdańsk.
Reklamy szyte na miarę

Wódka ABSOLUT często tworzy reklamy dostosowane do charakteru poszczególnych pism i magazynów. Na przykład "ABSOLUT Centerfold" pojawił się jako rozkładówka do Playboya. Rozebrano butelkę - zdejmując litery, a butelka została opisana jako króliczek miesiąca wraz z rozmiarami i zainteresowaniami. "ABSOLUT Index" to hołd oddany znanemu "Indexowi" amerykańskiego czasopisma Harper`s. Mają także wzięcie specjalnie wykonane dla Vogue przez legandarnego fotografa Helmut`a Newton`a reklamy ABSOLUT Fashion.
Hala Sławy

Reklamy ABSOLUT VODKA zostały wielokrotnie docenione przez przemysł reklamowy. ABSOLUT to jedyna w historii marka, która zdobyła obie najwyżej cenione nagrody w przemyśle reklamowym – Effie i Kelly. Na dodatek, ABSOLUT to jedna z trzech jedynych marek, które wprowadzono do Hali Sław Amerykańskiego Stowarzyszenia Marketingu. Pozostałe marki to Coca-Cola i Nike.
Źródło: ''