26 lutego br. w Teatrze Nowym w Poznaniu podczas wielkiej Gali Finałowej odbyło się uroczyste ogłoszenie wyników konkursu ART OF PACKAGING 2006, nad którym nasza redakcja objęła patronat medialny. Przedstawiamy Zwycięzców w poszczególnych kategoriach.



Konkurs ART OF PACKAGING 2006

Konkurs ART OF PACKAGING był całkowicie obiektywny, stworzony z myślą o rodzimym rynku. Nagradzał twórcze, designerskie, innowacyjne, marketingowe, technologiczne i przede wszystkim funkcjonalne rozwiązania zaspokajające gusta coraz bardziej wybrednych konsumentów. To konkurs na najlepsze opakowanie komercyjne istniejące na rynku. W konkursie mógł wziąć udział każdy producent lub dystrybutor produktów lub opakowań, które zostały zaprojektowane lub/i wyprodukowane w Polsce.

1. Zwycięzca w kategorii: "opakowanie smaku"


Seria etykiet na miody, pyłek kwiatowy, pierzgę

Właściciel opakowania i zgłaszający: Gospodarstwo Pasieczne „Pszczeli Dar” Tomasz Jakubiec, Bielsko Biała
Projekt: Kreska, Studio Projektowo-Reklamowe Jarosław Szymański
Producent opakowania: DTL Sp. z o.o, Porąbka
Opakowanie wykonane z: szkło, karton/ papier

Założeniem była budowa wizerunku produktu kojarzącego się z tradycją, zdrowiem i naturą. Projektanci otrzymali zadanie stworzenia etykiety nawiązującej do tradycji i ekologii poprzez elementy graficzne i kształt. Podjęto także wyzwanie znalezienia na rynku opakowania szklanego, najbardziej odpowiadającego stawianym wymaganiom.

Zaprojektowano całą linię produktów o spójności stylistycznej, wyróżniającej się spośród innych produktów tego typu. Mocne strony to: atrakcyjność wizualna, spójność efektu z założeniami, osiągnięcie efektu produktu z wyższej półki, nawiązanie do tradycji oraz stworzenie nowej marki. Warto podkreślić, że „Pszczeli Dar” to gospodarstwo pasieczne, nie będące firmą produkcyjną na skalę masową. Jednak jako mała firma docenia i rozumie znaczenie wzornictwa w dziedzinie opakowań.

2. Zwycięzca w kategorii: "opakowanie pragnienia"


Butelka szklana na wódkę - Kolumna Zygmunta

Dla: Bartex-Bartol Sp.j.
Projekt i zgłaszenie: Huta Szkła TUR Adam Szyburski, Szubin
Producent opakowania: Huta Szkła TUR Adam Szyburski, Szubin
Opakowanie wykonane z: szkło z gatunku white-white, bez użycia barwników
Wzorując się na jednym z najbardziej rozpoznawalnych i najstarszych symboli Warszawy, a więc i Polski - kolumnie Zygmunta, stworzono opakowanie, które nawiązuje do historii i kultury polskiej, propaguje ją i rozpowszechnia. Opakowanie to należy do kategorii opakowań emocjonalnych, które oprócz tradycyjnego wyrazu pamiątkowego, upominku turystycznego, jest także praktyczne i pożyteczne. Oryginalny i unikalny kształt wzbudza zainteresowanie i doskonale nadaje się jako niekonwencjonalny i niepowtarzalny souvenir symbolizujący Polskę.

3. Zwycięzca w kategorii: "opakowanie urody"


Opakowanie na krem do twarzy na dzień - Dr. Irena Eris Prosystem Home Care

Właściciel opakowania i zgłaszający: Laboratorium Kosmetyczne Dr. Irena Eris, Piaseczno
Projekt: Magdalena Sobińska, szef pracowni projektowej Laboratorium Kosmetyczne Dr. Irena Eris, Piaseczno
Opakowanie wykonane z: karton uszlachetniony (laminowany folią); tworzywo sztuczne: kilka typów tworzyw, m.in.: ABS, AS, PP

Opakowania produktów Prosystem Home Care są skierowane do osób korzystających z Kosmetycznych Instytutów Dr Ireny Eris. Założeniem było uzyskanie odpowiedniego wyglądu opakowania, adekwatnego do ceny i prestiżu produktów przy niskich nakładach produkcyjnych. Dzięki nowoczesnym technikom druku na kartonie uzyskano ciekawe efekty różnych wariantów połysku i koloru. Włączenie do projektu zdjęć, które są stałym i rozpoznawalnym elementem Kosmetycznych Instytutów Dr Irena Eris, nadało oryginalny charakter opakowaniom.

Indywidualne informacje przeniesiono na transparentną folię, która jednocześnie zabezpiecza produkt. Dzięki temu można było zindywidualizować opakowania. Opakowania wewnętrzne to wyselekcjonowane wzory z całego świata, poddane zabiegom uszlachetniania, takim jak metalizacja, koloryzacja natryskowa. Wykorzystano przy ich produkcji tworzywa imitujące szkło, jednocześnie odporne na zadrapania, jak i kompatybilne z produktem.

4. Zwycięzca w kategorii: "opakowanie industrialne"


Opakowanie na Short Block

Dla: Toyota Motor Industries Poland Sp. z o.o., Jelcz-Laskowice
Projekt: DS Smith Polska S.A., Kielce
Producent opakowania i zgłaszający: DS Smith Polska S.A., Kielce
Opakowanie wykonane z: karton/papier

Głównym założeniem projektu było stworzenie konstrukcji całkowicie eliminującej drewno i jego pochodne z łańcucha logistycznego. Dodatkowo opakowanie nie mogło dotykać górnej płaszczyzny pakowanego wyrobu. Założenia te zostały zrealizowane. Opakowanie zawiera quasi paletę i wewnętrzną obwolutę, której zadaniem jest zablokowanie wyrobu w opakowaniu. Pakowany short block jest umieszczony na tekturowym suporcie. Sposób powiązania słupków quasi palety z opakowaniem jest rozwiązaniem nowatorskim, po raz pierwszy zastosowanym na naszym rynku. Opakowanie jest łatwe w montażu, może być użyte we wszystkich dostępnych środkach transportu. Zastosowane materiały gwarantują 100 proc. recykling i biodegradowalność.

5. Zwycięzca w kategorii: "opakowanie pierwiastków"


Pudełko ekspandowane 83 x 99 mm z wieczkiem wciskanym dla emalii akrylowej Akrylux, marki DEKORAL

Dla: SigmaKalon Polska Sp. z o.o.
Projekt: CAN- PACK S.A, Kraków
Producent opakowania: CAN- PACK S.A, Kraków
Opakowanie wykonane z: stal

Pudełko stalowe ekspandowane z wieczkiem wciskanym jest przeznaczone do pakowania farb ekologicznych i lakierów wodorozcieńczalnych. Ciekawa, niestandardowa forma inspiruje projektantów litografii do poszukiwania nowych efektów estetycznych wyróżniających produkt na półkach sklepowych. Ergonomiczny kształt ułatwia trzymanie pudełka podczas malowania.

6. Zwycięzca w kategorii: "opakowanie zdrowia"


Opakowanie dla zestawu La Karnita Slim - 7 dniowa kuracja odchudzająca [herbatka wspomagająca odchudzanie + zestaw tabletek ziołowych]

Dla: Bio - Active Dystrybucja Sp. z o.o., Warszawa
Projekt i zgłaszający: Studio Opakowań Art - Pack s.c, Kraków
Opakowanie wykonane z: papier/ karton; blister z tabletkami wykonany z folii PCV oraz folii aluminiowej

La Karnita Slim - 7 dniowa kuracja odchudzająca to nowatorski produkt firmy Bio Active. Poprzez odpowiednią kolorystyką, grafikę i unikalny kształt pudełka kartonowego podkreślono jego przynależność do grupy produktów Slim, co było najważniejszym celem w czasie projektowania. Specjalnie zastosowano zwężenie zewnętrznych, pionowych krawędzi opakowania, podkreślających wyszczuplający charakter produktu. Na przednim panelu znajduje się okienko, prze które są widoczne kolorowe tabletki ziołowe. Kształt tego okienka jest dynamiczny i współgra z zastosowanym liternictwem, a także charakterem produktu.

Wewnątrz opakowania znajduje się wkładka, którą dzięki perforacji można łatwo oderwać. Na wkładce umieszczony jest blister z tabletkami wraz z instrukcją spożywania w formie słownej i obrazkowej. Blister jest unieruchomiony, ponieważ podtrzymuje go kartonowy pasek oraz półokrągła blokada. Tabletki są w różnych kolorach, które z kolei odpowiadają różnym porom dnia, dzięki czemu klient wie, jak powinien je stosować. Kolory te współgrają z całą grafiką znajdującą się na opakowaniu tworząc harmonijną całość.

Opakowanie zawiera grafikę, która nasuwa skojarzenia ze zdrowym trybem życia oraz wszelkie niezbędne informacje na temat produktu oraz jego stosowania. Całe opakowanie pełni funkcję gazetki, z której można się dowiedzieć czym jest filozofia bioaktywnego życia, a także jakie są zasady zdrowego odchudzania. Dodatkowo na opakowaniu zastosowano nowoczesne liternictwo, metaliczny panteon w nazwie „La Karnita”, a także tłoczenie.

Konkurs ART OF PACKAGING – DEBIUTY

ART OF PACKAGING – DEBIUTY. To edycja dla debiutantów - nagradzająca twórców pomysłów na opakowanie, które jeszcze nie istnieje. W konkursie mogła wziąć udział każda osoba, która w dniu zgłoszenia do konkursu nie ukończyła 30-stego roku życia i zaprojektowała i wykonała opakowanie w Polsce. Do konkursu można było zgłosić jedynie prototypy opakowań nie wykorzystywanych komercyjnie.

1. Zwycięzca w kategorii: "Opakowanie brzdąc"


Szukaj zaginionego abecadła

Autor: Alicja Frąckowiak, Akademia Sztuk Pięknych, Poznań
Surowiec wykorzystany: papier, klej

„Szukaj zaginionego abecadła” jest opakowaniem na wszelkiego rodzaju cukierki (drażetki, landrynki itp.) Dwufunkcyjne - stanowi ono zarówno opakowanie, jak i pełni funkcję zabawowo-edukacyjną: może stać się dziecięcą zabawką, rozwijającą umiejętności manualne i umysłowe. Opakowanie składa się z 2 tub: zamkniętej i otwartej. Tuba zamknięta zawiera w sobie produkt, jest zadrukowana we wzór stanowiący bazę dla tuby otwartej. Tuba otwarta jest zadrukowana grafiką kolorowych liter przedstawiającą wybrakowane abecadło. Całość jest ruchoma, a przez odpowiednie manewry można odnaleźć zaginione abecadło.

2. Zwycięzca w kategorii: "Opakowanie wstydliwe"


Opakowanie na tampony

Autor: Paulina Rozalia Wikło, Akademia Sztuk Pięknych, Wrocław
Surowiec wykorzystany: papier

Opakowanie przeznaczone w zamierzeniu projektowym jako element promocyjny kampanii reklamowej. Zaletą opakowania są szerokie możliwości nadrukowywania motywów, można na nim umieszczać zarówno typowe logotypy oraz instrukcję obsługi, jak również abstrakcyjne motywy czy zdjęcia. Opakowanie jest przeznaczone w dużej mierze do łazienek hotelowych, centrum urody, SPA, jako element wyposażenia łazienki - podobnie jak do tej pory szampon czy mydło. W przypadku centrum urody czy SPA opakowanie pod względem graficznym ściśle wiąże się z wizerunkiem firmy i dopełnia całości. Dodatkowo może być noszone przez kobiety w torebce. Spełnia jednocześnie funkcję dekoracyjną i ochronną.

3. Zwycięzca w kategorii: "Opakowanie smakowite"


Opakowanie na cukierki „krówka polska/mleczna krówka”

Autor: Dorota Kabała, Akademia Sztuk Pięknych, Poznań
Surowiec wykorzystany: papier

Opakowanie promuje polskie krówki mleczne - cukierki będące w wielu krajach Europy jednym z symboli naszego kraju, równie znanym jak niektóre rodzaje alkoholi. Zamknięte w pudełkach krówki mogą stanowić ciekawy słodki podarunek. Możliwość ułożenia pudełek w jeden obraz zachęca do zakupu określonej ilości cukierków lub do kolekcjonowania pudełek przy kolejnych zakupach. Pojemność pudełek (100 g) umożliwia łatwe określenie ceny dla opakowania cukierków w odniesieniu do ceny wagowej. Opakowanie jest alternatywą dla stosowanych obecnie foliowych torebek. Czyni z krówek słodycze - upominki.

4. Zwycięzca w kategorii: "Opakowanie life style"


Opakowanie na butelkę do wina Bock

Autor: Aleksandra Toborowicz, Akademia Sztuk Pięknych, Kraków
Surowiec wykorzystany: tektura

Autorka w opisie opakowania podała jedynie dwa znaczące słowa: „Do sedna!”. Jej zdaniem opakowanie ma także charakter przywołujący na myśl skojarzenia erotyczne.

5. Zwycięzca w kategorii: "Opakowanie na miarę"


Torba na spodnie jeans

Autor: Joanna Dumanowska, Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk
Surowiec wykorzystany: papier pakowy, tektura, klej, sznurek papierowy

Opakowanie stanowi rodzaj przenośnej torby ułatwiającej klientowi transport zakupionych spodni dżinsowych. Opakowanie to jest doskonałym nośnikiem reklamy. Pozwala na ekspozycję towaru również poza sklepem. Spodnie są zawieszane jak na wieszaku i w ten sposób przenoszone. Opakowanie jest wykonane z materiałów ekologicznych.

6. Zwycięzca w kategorii: "Opakowanie chwilowe"


Tea Box

Autor: Marianna Pyda, Akademia Sztuk Pięknych, Poznań
Surowiec wykorzystany: papier lakierowany 160 g, materiał zastępczy

Opakowanie to zmienia swoją funkcję w przeciągu procesu parzenia herbaty. Początkowo ochrania suchą torebkę herbaty, natomiast po jej zaparzeniu staje się opakowaniem do przechowywania zużytej torebki. Po wyjęciu torebki z opakowania, rozkładamy opakowanie i wkładamy do niej swobodnie zużytą torebkę herbaty. Dzięki odpowiedniej grubości i fakturze papieru mokrą torebkę można przechowywać w opakowaniu przez dłuższy czas, bez obawy rozmoczenia materiału. Opakowanie to jest jednorazowe i nie należy go już ponownie otwierać, tylko wyrzucić z zawartością.

7. Zwycięzca w kategorii: "Opakowanie w ruchu"


Klekle futerał na kwiatek

Autor: Magdalena Serafin, Akademia Sztuk Pięknych, Poznań
Surowiec wykorzystany: papier

Opakowanie służy do zapakowania kwiatka w kwiaciarni. Delikatny kwiat uzyskuje w ten sposób osłonę w czasie transportu. Futerał chroni go przed zniszczeniem i ukrywa jego zawartość. Zwężająca się część opakowania umożliwia wygodne trzymanie futerału w ręce, nie dotykając kwiatów. Kształt pudełka pozwala złożyć je na płasko - w takiej formie otrzyma je kwiaciarka, która szybkim ruchem może złożyć opakowanie, wsunąć kwiat do środka i zamknąć od góry.

Nagrody:

Zwycięzca części komercyjnej ART OF PACKAGING otrzymał szklaną, ręcznie wykonaną, i zarazem niepowtarzalną statuetkę „Perła wśród Opakowań” oraz prawo do używania znaku towarowego na nagrodzonym opakowaniu i wszelkich materiałach reklamowo-promocyjnych firmy.

Zwycięzcy poszczególnych kategorii otrzymali prawo do używania znaku towarowego „ART OF PACKAGING – Zwycięzca kategorii.. „

Nominowani otrzymali prawo do używania znaku „ART OF PACKAGING Nominacja“ na nagrodzonym opakowaniu oraz materiałach promocyjnych i reklamowych.

Zwycięzca części ART OF PACKAGING - Debiuty otrzymał również statuetkę - sponsorowaną przez Hutę Szkła Tur, dwumiesięczny staż w firmie Jubilerskiej W. Kruk SA w Studio Designu, a także nagrodę pieniężną w wysokości 5000 zł ufundowaną przez Międzynarodowe Targi Poznańskie.

Zwycięzcy poszczególnych Kategorii otrzymali staże w działach firm związanych z projektowaniem opakowań, których organizatorami są: Studio Design Group; Agencja Dragon Rouge; Studio Opakowań Art Pack; Pakato s.c.; Producent Opakowań Tetra Pack.

W konkursie ART OF PACKAGING Debiuty przyznana została również Nagroda Specjalna w postaci notebooka, którą ufundowało Studio Opakowań Art Pack z Krakowa dla najlepszego prototypu opakowania wykonanego z płaskiego arkusza.

Zdjęcia: © EMG


Źródło: ''