Sok czy energy drink? Pouch, butelka czy kartonik? Aluminium, szkło, tektura, PET? Butelka z warstwą ochronną czy bez? Tradycyjna zakrętka czy sportscap? Zadruk ceramiczny czy etykieta shrink sleeve? Oto są pytania…

Znany wszystkim chłodzący gazowany napój bezalkoholowy, o intensywnie słodkim, pomarańczowym smaku zwany oranżadą trafił do polskiej kuchni w XVIII wieku. Przygotowywano ją wtedy z wody i cukru lub syropu oraz soku pomarańczowego.

W czasach produkcji na skalę przemysłową, oranżada produkowana jest na bazie soku w proszku, z domieszką substancji słodzących, barwników oraz aromatów i nie ma już nic wspólnego z pierwowzorem. W okresie PRL-u oranżadę można było kupić zapakowaną w foliowym woreczku, którą piło się za pomocą słomki, a także w zakapslowanej butelce z etykietą przedstawiającą cytrynę w przekroju.

Dziś foliowy woreczek zastąpiony został pouchem, kapslowana butelka butelką PET, kapsel sportscapem, etykieta z cytryną etykietą shrink sleeve lub ceramicznym zadrukiem, a oranżada naturalnymi sokami w różnych smakach. Wszystkie te wymienniki zostały zaprezentowane 10 kwietnia 2008 roku w Moskwie w ramach trzeciej edycji konkursu Beverage Innovation Awards organizowanego przez Zenith International Publishing.

Do konkursu zgłoszono 120 produktów z 21 krajów, które oceniano w 10 kategoriach. Opakowania dla branży napojów przedstawiały firmy i organizacje, zarówno małe, jak i duże – od marek znanych na całym świecie po debiutantów, którzy budują niewielką niszę w tym sektorze rynku. W niektórych zgłoszeniach zwracano szczególną uwagę na nowe elementy, inne zmagały się z trudnościami związanymi z pojawieniem się na rynku.


Zwycięzca
Zgłaszający: SmartSeal, Norwegia
Produkt: „nie rozlewające” zakrętki Flex

Zamknięcia stały się bardzo istotną częścią wielu opakowań, przynosząc nowe rozwiązania w związku z wygodą i zmniejszaniem w nich ilości aluminium. W tzw. „standardowych” opakowaniach rozmiar redukowany jest także dzięki innowacjom w zakresie plombowania i rozwiązań membranowych. „Sportscapy” pojawiły się z zupełnie nową ideą, taką jak kodowanie kolorem. Ich „nie rozlewająca” funkcja jest z kolei pomocna w definiowaniu i wzmacnianiu marki.

Wpisujące się w ideę „on the go” zakrętki firmy SmartSeal powstały z myślą o potrzebach konsumentów. Stanowią rozwiązanie dla zamknięć do napojów niegazowanych w butelkach PET, kartonach i pouchach. Zakrętki Flex dostępne są w różnych rozmiarach: o średnicy 28 mm, 30 mm i 38 mm. Można je otwierać tradycyjnym sposobem – przekręcić o 180° lub poprzez „pstryknięcie” zewnętrznej części. Wykonane zostały z materiałów ulegających procesowi recyklingu, nie posiadają silikonu, ani żadnych niepotrzebnych elementów.


Finalista
Zgłaszający: true fruits, Niemcy
Produkt: butelka na soki true fruits

True fruits z Niemiec zaprezentowała butelkę o pojemności 250 g na soki o różnych owocowych smakach. Opakowanie ma sugerować wysoką jakość produktu i plasować go w segmencie premium. Zawartość jednej butelki jest równa zalecanej dziennej ilości spożycia owoców. Szklana butelka true fruits zyskała sympatię jury, dzięki prostocie i przejrzystości wzoru. Widnieje na niej ceramiczny zadruk, który pozwala na wyraźne zaprezentowanie zawartości. Stopniowa skala przedstawia zawartość różnych owoców w napoju. Taki design zapewnia wyróżnianie się produktu, pośród innych, konkurencyjnych.


Highly Commended
Zgłaszający: Demo Design and Mould
Produkt: butelka Blobble

Blobble to kwadratowa butelka z zaokrąglonymi krawędziami. Jej kształt pozwala na bardziej ekonomiczne składowanie, niż tradycyjnej okrągłej butelki. Duża podstawa wspierana przez prążki stabilizuje opakowanie. Panel przeznaczony na etykietę sprawia, że butelka jest poręczna. Unikalne bańki zastąpiły częściej do tej pory spotykane żeberka. Dzięki tym cechom opakowanie wyróżnia się na półce.


Zgłaszający: Claessens Products Consultants, Niderlandy
Produkt: butelki na soki Ya Dessert

W niektórych segmentach rynku, takich jak woda i napoje, opakowanie i etykieta są jedynym aspektem, który wpływa na wybór klienta. Design może zdecydowanie wzmocnić markę. Waga prezentowanej butelki ewoluowała w związku z technicznymi wyzwaniami, które nadeszły wraz z jej produkcją na coraz szerszą skalę. Zgodnie z oceną jury - estetyka (kształt, proporcje, styl) wraz z kreatywnością są pierwszorzędne.

Claessens Products Consultants z Niderlandów rozwinął prezentację marki Ya Dessert dla rosyjskiego producenta soków Lebedyansky. Ya Dessert posiada w swojej ofercie cztery egzotyczne smaki w 38,5 cl butelkach PET. Użycie innowacyjnych termokurczliwych etykiet miało zakomunikować wizerunek marki i uplasować ją w segmencie premium.


Zgłaszający: Cubis, Szwecja
Produkt: pudełko Cubis

Cubis bazuje na kwadratowym pudełku i posiada zamknięcie typu flip – top w postaci zakrętki umieszczonej w górnym rogu opakowania. W rezultacie powstał łatwy do układania i przyjazny użytkownikowi pojemnik o unikalnym i ekskluzywnym kształcie. Stworzono go w celu podniesienia jego wartości na półce sklepowej, zredukowania kosztów transportu i zminimalizowania negatywnego wpływu na środowisko. Opakowania dostępne są w kilku rozmiarach: o pojemności 30 cl i 50 cl. Planowana jest także wersja jednolitrowa. Wykonane zostały z HDPE (niskociśnieniowy polietylen o dużej gęstości) i PP (polipropylenu). Trwają prace nad wykorzystaniem do jego produkcji odnawialnych surowców. Trzy 30 cl pojemniki Cubis zajmują mniej więcej tyle samo miejsca, ile jedna tradycyjna butelka PET o pojemności 50 cl.


Zgłaszający: Arkema GmbH
Produkt: Tegoglas 3000+ warstwa ochronna na butelki Post Washer Coating

Arkema GmbH zgłosiła Tegoglas 3000+ - warstwę ochronną dla szklanych butelek. Butelki bezzwrotne są zabezpieczone powłoką hot and coating lub cold and coating, które chronią powierzchnię butelki przez zadraśnięciami. Butelki zwrotne z kolei, nawet jeśli mają taką powłokę, tracą ją podczas wielokrotnego mycia i procesu napełniania. Arkema wprowadziła ochronną powłokę pod marką Tegoglas 3000+, którą nakłada się w fabryce, gdzie napełniane są butelki. Celem jej zastosowania jest przedłużenie „życia” butelki zwrotnej. W praktyce odnotowano 50 proc. redukcję zadraśnięć na butelkach z powłoką ochronną. Post Washer Coating System nie wpływa na przepływowość butelki, ani na jej wydajność podczas napełniania.


Zgłaszający: Waterwerkz
Produkt: system pouchy PouchLink

Podejmując wyzwanie obniżenia ilości aluminium w opakowaniu, w ciągu ostatnich 18 miesięcy znacznie wzrosła popularność pouchy. Odpowiednie dla napojów dla dzieci (stworzone z myślą o szkolnych pojemnikach na drugie śniadanie) stanowią także „elastyczną” alternatywę dla energy drinków dla dorosłych. Pouche są jednym ze sposobów różnicowania marki, tworzą także nową kategorię i niszę, zwiększając możliwości ich zastosowań.

PouchLink to system opracowany przez Waterwerkz, przeznaczony do urządzeń wytwarzających napoje produkowane na bazie wody (wodę witaminizowaną, owocową, ice tea). Pouche są ze sobą połączone, pozwalając tym samym na gęste ułożenie w zwojach bezpośrednio umieszczanych w maszynie napełniającej. System zakłada napełnianie do 2000 pouchy 80 litrami syropu, co oznacza, że operator musi uzupełniać inwentarz rzadziej niż w tradycyjnym systemie.