Branża piwowarska to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi polskiej gospodarki. Od 1990 roku producenci notują zwiększające się zapotrzebowanie na złoty trunek. Browary z kolei, pragnąc wyróżnić się na rynku, poświęcają dużo uwagi opakowaniom, które przyciągają konsumentów i stają się charakterystyczną cechą danej marki.

Co nowego w opakowaniach dla piw?
Rynek piwowarski jest niezwykle zróżnicowany, począwszy od największych firm działających w wielu krajach poprzez lokalne browary. Określenie najlepszego dla danej marki opakowania zależy od wielu czynników: wielkości, firmy, założeń rozwoju, geograficznych uwarunkowań i samej idei marki. O-I dzięki ogólnoświatowemu zakresowi działalności i wieloletniemu doświadczeniu dostarcza browarom najnowocześniejsze rozwiązania podkreślające smak i prestiż produktu, zgodne z poszanowaniem środowiska naturalnego.

Preferowanym materiałem opakowaniowym w sektorze piwnym jest szkło. Poza zaletami zdrowotnymi i środowiskowymi wyróżnia je między innymi możliwość uzyskania różnorodności kształtów, niezwykłych wytłoczeń, specyficznych kolorów. Indywidualne opakowanie różnicuje produkt i komunikuje pozycję marki.

Prestiż i design
Jednym z najistotniejszych trendów w branży piwowarskiej jest odzwierciedlanie jakości piwa poprzez prestiżowe opakowanie. Wyróżniająca się na półce butelka wpływa na kreowanie wizerunku marki oraz lojalności klientów wobec niej. Indywidualne, zróżnicowane projekty pozwalają pozycjonować markę na rynku.
W wielu przypadkach, wyjątkowe opakowanie to także jeden ze sposobów na podkreślenie charakteru premium marki i produktu. Proces różnicowania opakowania przez design obejmuje takie działania jak m.in. nadawanie charakterystycznego kształtu, tłoczenie, sitodruk, etykietowanie oraz barwienie.

Kształt
Firma O-I oferuje szeroką gamę standardowych kształtów butelek o pojemności 300 ml, 330 ml oraz 0,5 litra dostosowanych do potrzeb i wymagań różnych rynków europejskich. Często jednak, producentom zależy na wprowadzaniu indywidualnych projektów, opracowanych wyłącznie na ich potrzeby. W odpowiedzi na takie potrzeby, O-I opracował we współpracy z browarami butelki o nietypowych kształtach m.in. dla Brahma, Calsberga i Gorolsch’a.
Kreowanie kształtu butelki pozwala jednak nie tylko na wykazanie się kreatywnością co do jej kształtu. Dla przykładu - najnowsza butelka stworzona dla Salitos Tequila-Flavoured Beer posiada innowacyjny wbudowany system, który umożliwia otwarcie butelki szyjką innej.

Tłoczenia
Tłoczenia logotypów, nazw czy napisów na butelkach są często stosowane w branży piwowarskiej. Coraz więcej międzynarodowych klientów firmy O-I decyduje się na wytłoczenie, na przykład pionowo wzdłuż, wyraźnej nazwy. Metoda ta pozwala na zwiększenie rozpoznawalności marki, a także chroni środowisko poprzez zmniejszenie zapotrzebowania na papier i klej. Kolejnym walorem tłoczeń jest podniesienie atrakcyjności oraz wyróżnienie produktu. Najnowsze półlitrowe butelki Thwaites’a (brytyjski browar z ponad 200-letnią historią) posiadają wytłoczenia z ikoną marki - końmi Shire nawiązując do dziedzictwa producenta.

Kolor
Oprócz tradycyjnych zieleni i bursztynów coraz popularniejsze w przypadku butelek do piwa są także inne kolory, jak chociażby szkło ołowiowe. Tradycyjne bursztynowe i zielone szkło posiada naturalną ochronę przed promieniami UV. W związku z tym jest ono najczęściej wykorzystywane do pakowania piwa o długim terminie przydatności. Szkła ołowiowego używa się do szybkiej sprzedaży, produktów o niskim progu wytrzymałości.

O-I produkuje również opakowania w kolorach charakterystycznych dla poszczególnych marek, jak kobaltowy niebieski używany przez Kronenbourga we Francji czy złote butelki SAB Millera sprzedawane w Polsce.
Kolor butelki staje się charakterystyczną cechą piwa. Zielone opakowania Heinekena, Carlsberga i Grolscha budują silny związek między marką a specyficzną dla producenta barwą opakowania. Charakterystyczne są również odcienie bursztynu stosowane w brytyjskich i niemieckich browarach.

Dekoracje
Branża piwowarska wykorzystuje szeroki zakres metod wykorzystywanych do dekoracji butelek. Szczególnie zjawiskowy jest „efekt mrożenia”. Dzięki specjalnej technologii, butelka z tego typu dekoracją posiada chropowatą strukturę przypominającą szron. Ciekawy jest również ceramiczny sitodruk nakładany bezpośrednio na butelkę. Sposób ten wykorzystano w opakowaniu Desperadosa - piwa powstałego na bazie tequili skierowanego do młodych odbiorców. Inną popularną metodą jest „vintage look”. Stylizacja na staromodne butelki szczególnie często wykorzystywana jest w opakowaniach piw z wieloletnią tradycją. Firma O-I wykorzystała tę metodę w produkcji butelek dla flamandzkiego piwa Grimbergen. Dekoracje obejmują również etykiety. Można je nakładać ciśnieniowo lub stosując technikę „etykieta bez etykiety”, dzięki której produkt jest wyeksponowany. Jest to doskonała metoda dla butelek piwa - napój jest wyróżniony a barwa podkreślona.

Segmentacja
Konsumenci są otwarci na nowe doznania i stale pragną poznawać wyjątkowe smaki. Popularne jest sprowadzanie unikalnych, niszowych napojów lokalnych browarów z najodleglejszych zakątków świata (Meksyku, Indii). Prowadzi to do zwiększenia konkurencyjności na rynku i segmentacji produktów. Browary nieustannie starają się sprostać wyzwaniom branży, utrzymując jednocześnie stałych i przyciągając nowych klientów. Kluczowy w tym procesie staje się design, który wyróżnia produkt na tle dostępnego asortymentu. Jednymi z najciekawszych, a zarazem wyróżnionych prestiżowymi nagrodami były projekty O-I: butelki w kształcie stożka dla Michelob Amber Bock’s oraz innowacyjna butelka z zakręconą szyjką Foster’s Twist.
Co więcej, idąc za współczesnymi trendami, a jednocześnie wyróżniając się na rynku, O-I stawia na rozwój wzornictwa. W tym celu rozwijana jest współpraca z młodymi projektantami, designerami tworzącymi limitowane edycje.

Optymalizacja wagi
Technologia NNPB stosowana w przemyśle piwowarskim, zamiast tradycyjnej typu „blow blow”, pozwala na produkcję coraz lżejszych opakowań. O-I wykorzystuje w sektorze piwnym wiedzę zdobytą w optymalizacji opakowań do win, inwestując w poszukiwanie podobnych rozwiązań. Są to wyzwania wymagające dużego wkładu pracy, a ich celem jest stworzenie butelki o wytrzymałości i stabilności w krytycznych obszarach, przy jednoczesnym zachowaniu wizerunku i stylu preferowanego przez markę. Optymalizacja wagi opakowań szklanych przynosi korzyści zarówno środowisku naturalnemu, jak i producentom, zmniejszając m.in. koszty logistyczne. Jest to również korzystne rozwiązanie dla sprzedawców detalicznych i konsumentów.
Trend obniżający wagę opakowania jest szczególnie popularny w Wielkiej Brytanii. Butelka piwa Adnams wyprodukowana przez O-I jest 30% lżejsza niż poprzednie najlżejsze butelki w tej kategorii, dzięki czemu stała się nowym standardem na półce opakowań półlitrowych.

O firmie
Wielokrotnie w ciągu każdego dnia produkty firmy O-I pozwalają dostarczyć nabywcom najbardziej znane produkty na całym świecie. Firma jest liderem na rynkach Europy, Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej oraz w regionie Azji i Pacyfiku i oferuje szklane opakowania podlegające w całości recyklingowi, umożliwiające zachowanie doskonałego smaku, czystości, atrakcyjności wizualnej i korzyści związanych z wartością produktów klientów firmy. Firma powstała w 1903 r. i zatrudnia obecnie ponad 23 000 osób w 79 zakładach produkcyjnych w 21 krajach. W 2008 r. sprzedaż netto z działalności w dziedzinie produkcji szkła wyniosła 7,9 mld USD.

W Polsce koncern OWENS-ILLINOIS posiada następujące zakłady produkcyjne – Hutę Szkła Jarosław i Hutę Szkła Antoninek, które współpracują z renomowanymi krajowymi i międzynarodowymi klientami z branży produkcji odżywek dla dzieci, soków, przetwórstwa żywności oraz piwa.

Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie internetowej: http://www.o-i.com.


Źródło: ''