Zobacz skrót najważniejszych informacji z branży opakowań. Z nami będziesz na bieżąco.

Znaczenie recyklingu w odzyskiwaniu odpadów

Mimo coraz większej świadomości Polaków w zakresie ochrony środowiska oraz segregacji odpadów, poziom recyklingu w naszym kraju jest wciąż stosunkowo niski. Odpady stanowią niewykorzystany potencjał, a wiele surowców jest traconych, z uwagi na fakt, iż trafiają one na składowiska, a nie do odzysku.

Z danych GUS z końca 2015 roku wynika, że na składowiskach w Polsce było zgromadzonych ponad 1,6 miliarda ton odpadów. Znaczną ich część stanowią te związane ze wzbogacaniem rud czy wydobyciem i oczyszczaniem kopalin, jednak trafiają tam też odpady pochodzące z przedsiębiorstw. 

Poziom odzysku w Polsce, w skali Unii Europejskiej, jest nadal bardzo niski. W przypadku odpadów opakowaniowych jest to 60%, przy dużo wyższej średniej unijnej wynoszącej 79% (Eurostat, dane dla 2014 r.). Wprowadzony w lipcu br. Wspólny Systemem Segregacji Odpadów ma za zadanie podniesienie poziomu recyklingu odpadów komunalnych, który obecnie wynosi 26%, podczas gdy 44% ogólnej masy odpadów trafia na składowiska (GUS, dane dla 2015 r.). Dla porównania Szwecja na składowiska wysyła ich tylko 4%. 

Odpady są bardzo cennym materiałem. Odzyskiwane mogą być w różny sposób, m.in. poprzez recykling, który zmniejsza wykorzystanie surowców naturalnych oraz emisję dwutlenku węgla.

Dla przykładu wyprodukowanie 1 kg papieru gazetowego z makulatury ogranicza zużycie energii o 70% w porównaniu z produkcją na bazie włókna pierwotnego. Miedź można odzyskiwać i przetwarzać w procesie recyklingu nieskończenie wiele razy, podczas gdy jej wydobycie jest zarówno kosztowne, jak i trudne – w wydobytej rudzie jest zaledwie ok. 1,5% miedzi. Dla porównania w starych kablach i instalacjach, które poddaje się recyklingowi miedź stanowi od 30 do nawet 70% masy odpadu. 

"Zapobieganie powstawaniu odpadów oraz ich przygotowanie do ponownego użycia znajduje się najwyżej w hierarchii sposobów postępowania z odpadami. Na zwiększenie poziomów odzysku istotny wpływ mają rosnące wymagania Unii Europejskiej. Segregacja większej ilości odpadów, optymalizacja gospodarowania odpadami w firmach czy projektowanie z myślą o przyszłym recyklingu są sposobem na odzyskiwanie większej ilości surowców" – mówi Piotr Bruździak, Dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Stena Recycling.

Celem Unii Europejskiej jest wykorzystanie potencjału odpadów. Dąży ona do wprowadzenia gospodarki cyrkularnej, zakładającej racjonalne wykorzystywanie zasobów w taki sposób, aby zawarte w odpadach materiały mogły zostać użyte ponownie. Przedstawione przez Komisję Europejską propozycje zakładają, że do 2030 r. składowanie odpadów komunalnych wyniesie najwyżej 10%. Przewidują również osiągnięcie do tego czasu wspólnych dla Unii Europejskiej celów – recyklingu odpadów opakowaniowych na poziomie 75% oraz 65% w przypadku odpadów komunalnych. Zmiany te pozwolą odpadom zyskać nowe życie w kolejnych produktach. 

 

Więcej o Stena Recycling

 

Przesyłka zawsze zabezpieczona. Przegląd maszyn do wytwarzania wypełniaczy powietrznych, papierowych i piankowych

Unieruchomienie towaru to podstawa na każdym etapie łańcucha dostaw. Przesyłka perfekcyjnie zabezpieczona to dla dostawcy gwarancja zminimalizowania ryzyka reklamacji, a dla klienta końcowego - znak wiarygodności przedsiębiorstwa. Eksperci RAJAPACK radzą, w jakie maszyny do wytwarzania wypełniaczy warto zainwestować.

Uszkodzony produkt rzutuje zarówno na reputację firmy transportowej, jak i marki producenta. Raz utracone zaufanie trudno jest później odbudować. Ryzyko jest tym większe, im wyższa wartość towaru. Biorąc pod uwagę, że w Polsce coraz chętniej kupuje się w sieci sprzęt RTV i AGD, a także zamawia się usługi przewozu samochodów oraz ciężkiego sprzętu, warto przyjrzeć się temu, czy przesyłki w firmie są właściwie zabezpieczone. 

Puste przestrzenie w kartonach i ruchomy ładunek to główna przyczyna wszelkiego rodzaju uszkodzeń.

"Wysokiej jakości wypełnienie to niezbędne minimum, a zarazem najefektywniejszy sposób zabezpieczenia przesyłek – mówi Agata Wójcik, E-commerce manager w RAJAPACK Polska. – Proponowana przez nas oferta urządzeń do wytwarzania wypełniaczy pozwala wyposażyć każdą linię produkcyjną lub magazyn i dostosować rozwiązanie do indywidualnych potrzeb klienta. Systemy są kompaktowe i ergonomiczne, zatem mogą być swobodnie przenoszone i umieszczane na dowolnym stanowisku pracy. Co istotne, urządzenia gwarantują również oszczędność czasu. Najszybsze produkują nawet 1,4 m wypełnienia na sekundę."

W zależności od rodzaju przesyłanego asortymentu wyróżnić można wypełnienia papierowe – tradycyjne lub maty, wypełniacze powietrzne – poduszki lub maty bąbelkowe, a także poduszki piankowe.

"Warto pamiętać o wizerunkowym potencjale wypełniaczy. Dopasowana kolorystyka czy ekologiczne materiały to elementy doceniane przez klientów i wpływające na budowanie ich pozytywnego doświadczenia. Specjalnie z myślą o e-commerce wprowadziliśmy urządzenie Geami WrapPak®, które pozwala na eleganckie i innowacyjne zabezpieczenie produktów, ponieważ produkowany przez nie wypełniacz składa się z kolorowej bibuły i warstwy papieru kraft o strukturze plastra miodu, idealnie dopasowującego się do produktów. Jedynie zaangażowany konsument powróci do e-sklepu, warto zatem zadbać o detale" – mówi Agata Wójcik.

Urządzenia do produkcji wypełniaczy papierowych i powietrznych są zróżnicowane pod względem szybkości pracy. Dla przykładu Fill-Air® Rocket™ produkuje 9000 poduszek powietrznych na godzinę. Z kolei Fillpak®TT Cutter w ciągu sekundy jest w stanie stworzyć 1,4m wypełnienia papierowego. Aby wybrać optymalne rozwiązanie warto przetestować system rekomendowany przez specjalistę.

"Modele z gamy RAJASYSTEM są udostępniane przedsiębiorcom na miesiąc darmowych testów. Eksperci RAJAPACK przeprowadzają zarówno instalację, jak i szkolenie dla pracowników oraz oferują serwis posprzedażowy urządzenia" – wyjaśnia Agata Wójcik, E-commerce manager w RAJAPACK Polska.

 

Zobacz pełną ofertę urządzeń do produkcji wypełniaczy

 

API Folie Polska współorganizatorem 2. edycji konferencji Label Innovations

14 września br., w Centrum Targowym Expo XXI w Warszawie, odbędzie się 2. edycja konferencji szkoleniowej „Label Innovations”. Jej organizatorami są firmy Etykiety.pl Etigraf oraz API Folie Polska. Wydarzeniu przyświecać będzie hasło „Co mówi twoje opakowanie? Tajniki budowania marek premium”. Skierowane jest ono do właścicieli marek z różnych segmentów rynkowych oraz pracowników firm produkcyjnych, wykorzystujących etykiety i opakowania w kontekście promowania i uatrakcyjniania swoich wyrobów. Z ramienia API Group weźmie w nim udział David Peters – Creative Development Manager w jej brytyjskiej centrali, który wystąpi z referatem zatytułowanym „Między prestiżem a kiczem... granica dobrego smaku i wyrafinowania”.

W ubiegłorocznej, pierwszej edycji konferencji Label Innovations udział wzięło 130 osób. 

Druga edycja konferencji „Label Innovations” skupi się na takich zagadnieniach jak: konstrukcja marki premium i strategia jej wdrażania, projektowanie graficzne marek premium czy też technologie drukowania i uszlachetniania, wspierające wizerunek marki luksusowej. Prelegenci będą próbowali odpowiedzieć na pytanie, co konsumenci najbardziej cenią w markach premium. Przedstawione zostaną także historie kilku z nich oraz sukces rynkowy, jaki odniosły dzięki zmianie postrzegania przez odbiorców. Tematyka – zdaniem organizatorów – wychodzi naprzeciw trendom konsumenckim, które wskazują na systematyczny wzrost zainteresowania markami luksusowymi oraz ich wpływ na cały rynek, m.in. produkty masowe, coraz częściej przypominają wyroby z wyższej półki. 

Katarzyna Kozińska, dyrektor zarządzająca API Folie Polska, komentuje:

- „Miło jest nam znaleźć się wśród organizatorów tego wydarzenia, którego pierwsza, ubiegłoroczna edycja cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem osób z różnych branż. Jako producent specjalistycznych folii i laminatów, jak również rozwiązań umożliwiających ich wdrażanie, chcemy podzielić się naszą bogatą wiedzą w tym zakresie. David Peters, który znajdzie się w gronie prelegentów konferencji, to osoba o ponad 20-letnim doświadczeniu w obszarze projektowania i tworzenia marek premium. Odpowiadał za wprowadzanie ich na rynek, obecnie wspiera naszych klientów, jak również właścicieli marek, w skutecznym wzbogacaniu ich produktów, pomagającym w wyróżnieniu się na półce sklepowej”.

Konferencja „Label Innovations” będzie jednym z wydarzeń, które towarzyszyć będzie kolejnej edycji Festiwalu Druku i Festiwalu Marketingu, jakie odbędą się w dniach 13-14 września br. na terenach Expo XXI.

Zgodnie z zapowiedzią organizatorów, podczas jego trwania uruchomiona zostanie pilotażowa edycja programu „Brand Clinic – rzuć wyzwanie ekspertom od marek”. Jest on skierowany do firm, które podejmują działania zmierzające do rozwinięcia swoich marek, a przy tym poszukują wsparcia ekspertów w realizacji pomysłów.

2. edycja konferencji „Label Innovations” odbywać się będzie w dniu 14 września br. w godzinach 10:00-15:00 w sali konferencyjnej B hali wystawowej Expo XXI.

 

Dowiedz się więcej na temat rejestracji i zakupu biletów

 

Najciekawsze oferty dodane w tym tygodniu:

Maszyna do pakowania w folie BVM Straffpacker SP 6030 W

Składarko sklejarka kartonów Bliss Former VERPAMA

Robot paletyzujący ROBOPACK

Zgrzewarka SAXON-FISCHBEIN, na gorące powietrze, pracująca w ruchu

Folie do tłoczenia na zimno - cold stamping