Zobacz skrót najważniejszych informacji z branży opakowań. Z nami będziesz na bieżąco.

Omet na targach Labelexpo Europe 2017

Wśród ponad 600 wystawców tegorocznej edycji targów Labelexpo Europe, odbywających się w dniach 25-28 września br. w Brukseli, tradycyjnie nie zabraknie firmy Omet – włoskiego producenta zaawansowanych rozwiązań poligraficznych, skierowanych na rynek opakowań i etykiet.

Na stoisku firmy Omet (nr C49-C53 w pawilonie 6) prezentowane będą trzy innowacyjne maszyny drukujące: XFlex X6.0, iFlex oraz XFlex X6 Offset. Z myślą o klientach z Polski, w Brukseli będą obecni przedstawiciele firmy WRH Global Polska – wyłącznego dystrybutora marki Omet w naszym kraju.

Najważniejszą premierą targową firmy Omet będzie maszyna XFlex X6.0, która jest wzbogaconą wersją znanego modelu XFlex X6. Zdaniem producenta wyznacza ona nowe standardy w zakresie technologii i automatyzacji produkcji wąskowstęgowej. Wyposażona została m.in. w udoskonalone zespoły fleksograficzne z automatyczną regulacją docisku i „inteligentną” regulacją temperatury. Na każdy z nich przypada mikrokamera, wchodząca w skład systemu Multivision, umożliwiającego regulację i kontrolę registrów.

Kolejna z prezentowanych maszyn – iFlex (anonsowana przez Omet jako najbardziej wydajna maszyna fleksograficzna przeznaczona na rynek etykiet) – po raz pierwszy zostanie wyposażona w dedykowane wałki chłodzące, które redukują i stabilizują temperaturę zadrukowywanego podłoża. Rozwiązanie to, wraz z modułem „Film Asset” umożliwia uzyskanie wysokiej jakości także przy zadrukowywaniu bardzo cienkich podłoży, np. folii. 

Ostatnia propozycja firmy Omet, przygotowywana z myślą o odwiedzających targi Labelexpo Europe, to model XFlex X6 Offset, dedykowany dużym drukarniom etykietowym i opakowaniowym. Jest to hybrydowa maszyna, w której – po raz pierwszy – połączono technikę druku fleksograficznego i offsetowego z technologią tulei formowych (sleeve). Egzemplarz pracujący na stoisku będzie zadrukowywał – przy wykorzystaniu obu ww. technik – wstęgę o szerokości 430 mm, która następnie będzie poddawana złoceniu na gorąco oraz uszlachetnianiu w rotacyjnym module sitodrukowym.

 

Dowiedz się więcej

 

Opłata recyklingowa to nie podatek

Rząd RP nie ma w planach wprowadzania nowego podatku. Opłata recyklingowa za lekką torbę foliową wynika z wymogów Unii Europejskiej i można jej uniknąć, używając toreb wielokrotnego użytku.

Bardzo lekkie torby foliowe, tzw. zrywki niezbędne ze względów higienicznych lub jako podstawowe opakowanie żywności luzem, będą zwolnione z opłaty.

Przepisy Unii Europejskiej nakładają na państwa członkowskie obowiązek ograniczenia zużycia plastikowych toreb na zakupy. Ministerstwo Środowiska musiało przygotować odpowiednie przepisy, które będą zachęcać do używania toreb wielokrotnego użytku. Komisja Europejska będzie monitorować redukcję zużycia toreb foliowych w państwach członkowskich.

Doświadczenia innych krajów UE wskazują, że opłata recyklingowa pozwala ograniczyć zużycie toreb foliowych nawet o 90%. Rząd RP zdecydował się zaproponować w przepisach ustawy o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi odpłatność za torby foliowe pobierane w sklepach.

Opłata za plastikową torbę nie jest podatkiem, ponieważ nie jest obowiązkową płatnością. Każdy będzie miał wybór, czy zapakować zakupy w plastikową torbę i uregulować za nią płatność, czy zapakować je do torby wielokrotnego użytku i tej opłaty uniknąć.

Na ten moment już 13 krajów UE wprowadziło opłaty za torbę foliową wydawaną w sklepie (Irlandia, Wielka Brytania, Łotwa, Malta, Holandia, Chorwacja, Bułgaria, Czechy, Estonia, Słowacja, Austria, Węgry, Belgia), a niektóre wkrótce całkowicie zabronią używania torebek foliowych.

 

Dowiedz się więcej

 

Podsumowanie drugiej edycji konferencji Label Innovations „Tajniki budowania marki premium”

14 września 2017 roku w Warszawie odbyła się druga edycja konferencji „Co mówi Twoje opakowanie? Tajniki budowania marki premium”. Wydarzenie powstało przy współpracy Etykiety.pl Etigraf oraz API Folie, a patronat merytoryczny objęło Polskie Naukowe Towarzystwo Marketingu.

Tematyka konferencji nie była przypadkowa. Konieczność budowania marek premium dotyczy wielu polskich producentów i często stanowi dla nich duże wyzwanie. Trendy oraz wzrost zamożności konsumentów wręcz wymuszają na producentach podaż tego rodzaju produktów. Celem konferencji było przybliżenie zagadnień związanych z konstrukcją marki Premium i sposobów uszlachetnień opakowań.

Uczestnicy wysłuchali prelekcji ekspertów w zakresie strategii marek, badań rynkowych, a także ekspertów od opakowań i etykiet, w zakresie:

- konstrukcji marki premium, podczas prelekcji Macieja Szarolety, Dyrektora Strategii w Albedo Marketing: „Nie można być w połowie premium… czyli o najważniejszej decyzji w życiu marki premium i jej konsekwencjach”;

- metod badawczych pozwalających zbadać i przeanalizować postrzeganie oraz ocenę opakowań przez konsumentów na przykładzie kategorii pierogów, podczas prelekcji dr Renaty Nestorowicz „Czy klient widzi w Twoim opakowaniu to, co chciałbyś, żeby zobaczył?”;

- roli oraz siły oddziaływania opakowania, na przykładzie 7 historii marek, które osiągnęły ponadprzeciętny sukces rynkowy, dzięki zmianie design’u - w trakcie prelekcji Marka Rudka Innovation Insights Director’a z Agencji Badawczej Nielsen „7 historii marek z pola walki o design”;

- sposobów uszlachetnień etykiet i opakowań premium podczas procesu druku oraz współpracy technologa i grafika w procesie projektowania etykiety w prelekcji p. Iwony Studzińskiej, Dyrektora Handlowego w Etykiety.pl Etigraf „Wymiar luksusu i prestiżu w świecie etykiet i opakowań”;

- design’u i odpowiedniego wykorzystania podłoża do druku, aby osiągnąć spektakularny efekt, podczas prelekcji Davida Peters’a, Creative Development Manager’a w API Group „Między prestiżem a kiczem… granica dobrego smaku i wyrafinowania”. 

Konferencja była okazją do wymiany doświadczeń, nawiązania nowych kontaktów biznesowych oraz inspiracją do dalszych działań mających wpływ na rozwój marek premium. Dodatkowymi atrakcjami przygotowanymi dla uczestników konferencji było losowanie 3 Voucherów na reklamę o wartości 2600 zł netto, ufundowanych przez partnera konferencji, Wydawcę Tygrysy Biznesu oraz ostatnia książka Pawła Tkaczyka „Narratologia” wraz z autografem autora.

Podczas konferencji firma Etytkiety.pl Etigraf ogłosiła oficjalny start programu Brand Clinic, pomagającego markom rozwinąć skrzydła. Program zapewnia bezpłatną, indywidualną diagnozę oraz określenie zakresu potrzebnych prac, mających na celu poprawę kondycji marki.

Program Brand Clinic będzie stałym elementem przyszłych edycji konferencji, bowiem organizatorom zależy nie tylko na tym, aby mówić o trudnych kwestiach z jakimi zmagają się firmy - ale również, aby pomagać je rozwiązywać z udziałem ekspertów i specjalistów. Konferencja zmienia formułę i będzie nie tylko forum wymiany wiedzy i doświadczeń, ale również miejscem, gdzie eksperci podpowiedzą, co zrobić, aby marka nabrała nowej energii oraz charakteru, który pozwoli jej zaistnieć i odnieść sukces na rynku. Zmiana formuły oznacza dla uczestników również to, że będą czynnymi uczestnikami, mającymi aktywny wpływ na przebieg i tematykę wydarzenia. Zgodnie z nową formułą konferencji, tematykę kolejnej edycji konferencji organizatorzy ogłoszą już wkrótce. Zostanie ona opracowana na podstawie wskazań uczestników ostatniej edycji wydarzenia.

 

Zobacz fotorelację

 

Aktywny udział API w licznych wydarzeniach branżowych poświęconych produkcji opakowań i etykiet

Koniec roku jest dla API Group, jak też dla jej polskiego oddziału – API Folie Polska, bardzo aktywnym okresem w kontekście udziału firmy w międzynarodowych oraz lokalnych wydarzeniach branżowych, dedykowanych produkcji etykiet i opakowań. Ten producent specjalistycznych folii, laminatów i materiałów holograficznych (oraz rozwiązań z nimi związanych), pojawił się już m.in. na targach Packaging Innovations w Londynie, a w najbliższym czasie znajdzie się on także wśród wystawców Labelexpo Europe w Brukseli oraz Luxe Pack w Monako, a także wystawy Spirits Summit w Edynburgu. Z kolei API Folie Polska to współorganizator 2. edycji konferencji Label Innovations, jaka odbyła się podczas wrześniowego Festiwalu Druku i Marketingu w Warszawie. Firma weźmie też aktywny udział w październikowej konferencji „Etykiety samoprzylepne – najnowsze technologie”, organizowanej przez wydawnictwo Polski Drukarz w Jastrzębiej Górze.

Pierwsze z tych spotkań odbyło sie 14 września. Tego dnia, w centrum targowym Expo XXI, miejsce miała 2. edycja konferencji Label Innovations, organizowanej przez firmy Etykiety.pl Etigraf oraz API Folie Polska. Impreza, przebiegająca pod hasłem „Co mówi twoje opakowanie? Tajniki budowania marek premium”, była skierowana do właścicieli marek z różnych segmentów rynkowych oraz pracowników firm produkcyjnych, wykorzystujących etykiety i opakowania do promowania i uatrakcyjniania swoich wyrobów. 

Kolejną okazją dla polskich klientów do spotkania z przedstawicielami API będzie 12. konferencja „Etykiety samoprzylepne – najnowsze technologie”, organizowana w dniach 19-20 października w Jastrzębiej Górze przez wydawnictwo Polski Drukarz. Jak co roku, będzie ona miejscem spotkań przedstawicieli firm reprezentujących dynamicznie rozwijający się segment produkcji wąskowstęgowej, a firma API Folie Polska znajdzie się wśród partnerów tego wydarzenia. Z myślą o jego uczestnikach przygotowywana jest prezentacja poświęcona niedawno przeprowadzonym w USA badaniom, dotyczącym atrakcyjności wizualnej opakowań i etykiet na dobra luksusowe. 

Do tego samego grona odbiorców, tyle że w wymiarze międzynarodowym, skierowane są targi Labelexpo Europe, odbywające się w dniach 25-28 września w Brukseli. Tu, na stoisku 6A23 w pawilonie 6, firma API Group zaprezentuje po raz pierwszy wzbogaconą wersję folii do tłoczenia na zimno – TA+. Materiał umożliwia dokładne odwzorowanie detali, właściwe pokrywanie dużych tint, charakteryzuje się też odpowiednią drukownością, co pozwala aplikować z jego udziałem bardzo szeroką gamę kolorów i efektów specjalnych. Nowej generacji folia TA+ jest skierowana do producentów i przetwórców etykiet na takie wyroby jak: środki higieny osobistej, napoje (w tym wino, piwo i alkohole wysokoprocentowe) czy przedmioty codziennego użytku domowego. Może też znaleźć zastosowanie przy wybranych aplikacjach przemysłowych. Targi Labelexpo Europe będą też kolejną okazją do rozpropagowania oferowanego przez API pakietu usług Holonique Boutique. 

Holonique Boutique stanowiło też część prezentacji API Group na odbywających się nieco wcześniej – w dniach 13-14 września w Londynie – targach Packaging Innovations. Tu firma podzieliła się ze zwiedzającymi również wspomnianymi wcześniej wynikami badań nt. atrakcyjności opakowań w kontekście zastosowanego do ich produkcji materiału uszlachetniającego. Do ich dyspozycji były też aktualne egzemplarze API Trends Folio – specjalnej publikacji, opracowanej przez zespół kierowany przez Davida Petersa, omawiającej obecne i przyszłe trendy w projektowaniu opakowań. Firma promowała też najnowsze materiały ze swojej oferty, m.in. folie do tłoczenia na zimno z serii TA oraz laminat OneBoard, posiadający od niedawna certyfikat FSC.

Właściciele marek, projektanci i producenci opakowań na dobra luksusowe będą mieli możliwość do spotkania z Davidem Petersem i jego zespołem podczas targów Luxe Pack Monaco, odbywających się w dniach 2-4 października. Ta prestiżowa impreza anonsowana jest przez organizatora jako największe na świecie wydarzenie gromadzące producentów i dostawców innowacyjnych i kreatywnych rozwiązań opakowaniowych. Z kolei osoby związane z projektowaniem i produkcją opakowań na wyroby alkoholowe będą mogły zapoznać się z ofertą API podczas 2. edycji Spirits Summit – odbywającym się 16 listopada w Edynburgu forum wymiany doświadczeń i informacji dla przedstawicieli tego segmentu rynkowego. 

 

Dowiedz się więcej

 

Wyróżnienie dla specjalisty od opakowań - Karl Knauer KG zdobywa Niemiecką Nagrodę Opakowań 2017

Firma Karl Knauer KG została po raz szósty wyróżniona Niemiecką Nagrodą Opakowań. W kategorii „Nowy materiał“ jury Niemieckiej Nagrody Opakowań wyróżniło etykietę OLED firmy Karl Knauer KG dla marki Coca-Cola. Wdrożenie etykiety miało miejsce za pomocą technologii „HiLight – drukowanych OLED“ firmy Karl Knauer. Specjalista od opakowań zaprojektował etykietę wraz firmą z Inuru GmbH.

Etykiety i opakowania z drukowanymi OLED są dodatkami, których potrzebują opakowania przyszłości. Drukowane, elastyczne i organiczne diody świecące umożliwiają wyjątkową ekspozycję marki i tym samym stanowią następną rewolucję techniczną w Smart Packaging. O grubości kilku nanometrów, samoświecące i powierzchniowe: OLED drukowane składają się z półprzewodników organicznych. Można je stosować nawet na bardzo pofałdowanych powierzchniach i dlatego są bardzo tanie w produkcji. Dzięki samowystarczalności energetycznej OLED błyszczą przez kilka tygodni dzięki wbudowanym, nadrukowanym bateriom lub elementom fotowoltaicznym. Dzięki tej nowej technologii - w przyszłości - w animowane obrazki, loga i teksty będzie można wyposażyć opakowania, reklamówki i materiały POS. Aktywacja efektu świetlnego będzie miała wtedy miejsce nawet bezdotykowo - w momencie zbliżania się Klienta do regału, opakowanie będzie zaczynało się świecić.

Pomimo swojej wydajności technicznej diody OLED są w pełni trwałe, gdyż można je bez problemu poddać recyklingowi i utylizacji zgodnej z wymaganiami prawnymi. Etykieta dla Coca-Coli jest prototypem. Efekt świetlny można aktywować za pomocą przycisku Play - logo Coca-Cola się zapala i jest widoczne nawet w ciągu dnia w bardzo jasnym otoczeniu.

W planie jest już następna rewolucja. Za kilka lat technologia OLED będzie drukowana na cienkim papierze działającym jako ekran i odgrywającym filmy video. 

Niemiecka Nagroda Opakowań przyznawana jest corocznie pod egidą Ministerstwa Gospodarki i Energii. Za pomocą tego wyróżnienia Niemiecki Instytut Opakowań co roku premiuje innowacyjne i kreatywne idee dotyczące opakowań. Nagroda skierowana jest do twórców, projektantów, producentów i użytkowników rozwiązań i maszyn pakujących. Zwycięzcy Nagrody Opakowań nominowani są automatycznie do World Star w World Packaging Organisation (WPO).

 

Więcej o Karl Kanuer

 

Najciekawsze oferty dodane w tym tygodniu:

Paleta używana typu h1 800x1200mm

Taśma polipropylenowa PP

Taśma klejąca BONUS