Zobacz skrót najważniejszych informacji z branży opakowań. Z nami będziesz na bieżąco.

Wystartowały targi PAKFOOD oraz POLAGRA-TECH 2017! 

25 września br., na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich ruszyła kolejna, odbywająca się co dwa lata, edycja Targów Opakowań dla Przemysłu Spożywczego PAKFOOD. Targi te odbywają się naprzemiennie z Międzynarodowymi Targami Techniki Pakowania i Logistyki TAROPAK. Równolegle z targami PAKFOOD odbyły się Międzynarodowe Targi Technologii Spożywczych POLAGRA-TECH. Cała impreza trwała do czwartku, 28 września.

Targi PAKFOOD to miejsce, gdzie prócz gotowych opakowań, wystawcy prezentują szeroką gamę maszyn do wytwarzania opakowań i automatów pakujących. Na targach pojawia się sporo zagadnień z dziedziny logistyki, w tym prezentacje sprzętu i urządzeń transportu wewnętrznego, urządzeń gospodarki magazynowej, specjalistycznego sprzętu do przetwarzania informacji logistycznej. 

Tegoroczna edycja targów POLAGRA-TECH poświęcona była branży mięsnej, rybnej i spożywczej. Przyszła będzie skierowana do branży piekarskiej i cukierniczej. POLAGRA-TECH składa się z dwóch salonów tematycznych: Salon Technologii Mięsnych i Rybnych oraz Salon Technologii Spożywczych. Wydarzenie jest miejscem prezentacji najnowszych osiągnięć technologicznych oraz nowości rynkowych.

Portal Opakowania.com.pl po raz kolejny wziął aktywny udział - w tym ważnym dla naszej branży opakowań - wydarzeniu!

 

Dowiedz się więcej

 

Stora Enso ogłasza start kolejnej edycji konkursu dla studentów i projektantów opakowań – Recreate Packaging 2018

Stora Enso poinformowała o starcie kolejnej edycji konkursu Recreate Packaging, którego głównym założeniem jest promocja innowacyjnych, a zarazem proekologicznych projektów opakowań, bazujących na surowcach odnawialnych.

Tematem przewodnim tegorocznej edycji konkursu są opakowania przeznaczone na żywność dla dzieci. Zgłoszenia przyjmowane są do 22 grudnia br. na stronie internetowej www.recreatepackaging.com. Warto nadmienić, że wśród laureatów poprzednich edycji Recreate Packaging byli również projektanci z Polski.

Tradycją konkursu jest dedykowanie każdej edycji różnych rodzajów opakowań, o różnym przeznaczeniu końcowym. W poprzednich latach zadaniem uczestników było stworzenie opakowań przydatnych w podróży, na środki higieny osobistej oraz dedykowanych dobrom luksusowym. Tym razem profesjonalni projektanci, jak również studenci wyższych uczelni będą musieli zmierzyć się z kolejnym wyzwaniem. Ich zadaniem będzie stworzenie innowacyjnego, atrakcyjnego a zarazem bezpiecznego i proekologicznego opakowania na żywność dla dzieci. Podobnie jak w latach ubiegłych, musi ono zostać wykonane z surowców odnawialnych, bazujących na włóknach celulozowych. Cały projekt powinien być nie tylko atrakcyjny od strony wizualnej, ale też zawierać elementy umożliwiające zabawę i zapewniające przyjemność z konsumowania znajdujących się w środku produktów żywnościowych. Opakowanie – w założeniu organizatorów – ma także nawiązywać do ich walorów smakowych.   

Osoby zgłaszające swój akces do konkursu otrzymają od Stora Enso kompletny zestaw materiałów niezbędnych do stworzenia opakowania, w tym wysokiej jakości papiery i kartony oraz specjalne makiety. Wiosną 2018 roku zgłoszone prace zostaną ocenione przez jury składające się z ekspertów z dziedziny opakowań. Główna nagroda, zarówno w kategorii przeznaczonej dla studentów jak i profesjonalistów, wynosi 5000 euro. Osobne jury, składające się z dzieci, przyzna dodatkowo specjalną Nagrodę Dziecięcą (Kids’ Choice Award) w wysokości 2000 euro. Na poszczególne prace będzie można też głosować poprzez stronę internetową, dedykowaną konkursowi. Autor projektu, który uzyska największą liczbę głosów, otrzyma drugie ze specjalnych wyróżnień – Nagrodę Publiczności o wartości 3000 euro.

Konkurs Recreate Packaging jest organizowany przez Stora Enso co 2 lata od 2012 roku. Z edycji na edycję jest coraz bardziej rozpoznawalny przez międzynarodową społeczność projektantów graficznych, związanych z branżą opakowaniową. Wzrasta też jego obecność w mediach tradycyjnych oraz społecznościowych, dzięki czemu zapewnione jest większe dotarcie do utalentowanych osób, zajmujących się projektowaniem zawodowo bądź też studiujących na kierunkach z tym związanych. Uroczyste rozstrzygnięcie poprzedniej edycji Recreate Packaging odbyło się w hotelu Knickerbocker w Nowym Jorku, a prace nagradzane w ramach konkursu prezentowane są na stoiskach firmy w czasie międzynarodowych targów branżowych takich jak drupa, Interpack czy Luxe Pack. Wśród laureatów jego poprzednich edycji były również osoby z Polski. W roku 2016 za projekt opakowania na perfumy nagrodę otrzymała Karolina Lademann, a dwa lata wcześniej – za opakowanie na środki higieny osobistej – Marta Wrzodak. Obie były wówczas studentkami Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. 

 

Dowiedz się więcej

 

Dzień Dystrybutora 2017 z udziałem firmy Sun Chemical i jej partnerów handlowych

14 września br. w Warszawie odbył się po raz kolejny Dzień Dystrybutora, zorganizowany przez polski oddział Sun Chemical, z myślą o swoich autoryzowanych partnerach handlowych. Wzięło w nim udział kilkadziesiąt osób, a wśród uczestników znaleźli się m.in. przedstawiciele przedsiębiorstw będących dystrybutorami produktów tej firmy, jej pracownicy oraz reprezentanci mediów branżowych.

Spotkanie składało się z dwóch części. W pierwszej uczestnicy wzięli udział w wyścigach kartingowych na praskim torze F1 Karting. Druga część, wieczorna, odbyła się w hotelu Holiday Inn w podwarszawskim Józefowie. Złożyły się na nią prezentacja dedykowana lakierom UV i problematyce z nimi związanej oraz spotkanie integracyjne w tzw. „domku golfowym” - lokalizacją nawiązując do ubiegłorocznej atrakcji Dnia Dystrybutora – Akademii Golfa.

Spotkania polskiego oddziału firmy Sun Chemical ze swoimi dystrybutorami z całego kraju stały się już coroczną tradycją. W tym roku do Warszawy przybyli przedstawiciele 14 przedsiębiorstw, które w swojej ofercie posiadają produkty tego producenta, m.in. farby, atramenty, powłoki czy lakiery znajdujące zastosowanie w różnych technikach drukowania i uszlachetniania.

Jak podkreśla Piotr Góral, kierujący polskim oddziałem Sun Chemical, spotkania stanowią znakomitą okazję do wzajemnego poznania się przez osoby reprezentujące poszczególne firmy, wymiany opinii i doświadczeń, a także do bezpośrednich rozmów z przedstawicielami producenta.

Uczestnicy tegorocznego Dnia Dystrybutora zebrali się przed południem 14 września na torze kartingowym F1 Karting przy ul. Jagiellońskiej w Warszawie. Po powitaniu ze strony Sławomira Gulczyńskiego – dyrektora biznesowego ds. farb offsetowych, miały miejsce dwuetapowe zawody na gokartach, przeprowadzone w formule Grand Prix. Po pełnych emocji wyścigach nagrodzono osoby, które uplasowały się na podium. Zwycięzcą zawodów został Łukasz Kulesza z firmy ServiceCall (oddział Reklawiz), drugie miejsce zajął Arkadiusz Tucznio z firmy Multigraf, zaś trzecie – Grzegorz Frączkiewicz reprezentujący firmę CMYK Artykuły Poligraficzne.

Po zakończeniu zawodów uczestnicy Dnia Dystrybutora przenieśli się do hotelu Holiday Inn w podwarszawskim Józefowie. Po krótkiej przerwie na atrakcje oferowane przez hotel (basen, sauny, jacuzzi czy siłownię), spotkali się ponownie na prezentacji „Lakiery UV – diabeł tkwi w szczegółach”, którą poprowadziła Katarzyna Łakomiec – kierownik techniczny w polskim oddziale Sun Chemical.

Na wstępie prelegentka przedstawiła różnice między lakierami wodnymi i UV, podkreślając zalety tych drugich: natychmiastową polimeryzację pod wpływem promieniowania UV, gwarancję uzyskania wysokiego połysku, a także wysoką odporność mechaniczną i chemiczną. Następnie omówiony został proces utwardzania UV (polimeryzacji). Przeanalizowano także kwestię zależności efektów końcowych procesu uszlachetniania od lakieru. Tu wzięte zostały pod uwagę trzy czynniki, które mają na to wpływ: system UV (moc, rodzaj lampy i stan), maszyna (jej budowa, prędkość, zadrukowywane podłoże) oraz sam lakier (jego reaktywność, lepkość i właściwości). Szczegółowo omówione zostało działanie lamp UV, które – podkreślała Katarzyna Łakomiec – emitują tylko 30% promieniowania UV. Scharakteryzowała też proces ich starzenia się.

Kolejna część prezentacji była poświęcona kwestii kontroli całego systemu. Tu zwrócono uwagę na takie elementy jak testy emitowanej energii oraz regularne testy utrwalania lakieru UV. Te drugie zostały szczegółowo omówione z uwagi na różne ich rodzaje, uwzględniające utwardzanie całej warstwy lakieru oraz utwardzanie powierzchniowe. Katarzyna Łakomiec wymieniła najważniejsze argumenty przemawiające za regularną kontrolą procesu utrwalania lakieru.

Kolejna część prezentacji została poświęcona kwestiom związanym z aniloksem – jego przenoszeniu, grawerunkowi, zabrudzeniom, kontroli stanu oraz czyszczeniu. Następnie prelegentka omówiła temat lepkości lakierów i jej pomiaru, procedurę wymiany lakierów, czas rozpływu, transfer. Zaprezentowała również różne dodatki do lakierów UV. Na zakończenie Katarzyna Łakomiec przedstawiła najczęstsze przyczyny problemów z lakierami, z jakimi spotkała się podczas swojej wieloletniej pracy w branży poligraficznej, oraz sposoby ich rozwiązania.

Ostatnim akcentem Dnia Dystrybutora 2017 była wspólna kolacja w „domku klubowym”, wchodzącym w skład tutejszego kompleksu golfowego. Stała się ona jednocześnie okazją do wspomnień ubiegłorocznej atrakcji spotkania – Akademii Golfa. Tym razem jego uczestnicy mieli bowiem możliwość skorzystania ze strzelnicy golfowej (driving range), wyposażonej w osiemnaście stanowisk. Chętnych nie zabrakło, a wspólne dyskusje trwały do późnych godzin nocnych.

 

Dowiedz się więcej

 

Luksusowe towary wymagają śmiałego opakowania

Znalezienie się ze swym produktem na podium podczas międzynarodowego konkursu International Wine and Spirits Competition (IWSC) w Londynie to szczególne wyróżnienie dla fińskiej rodzinnej gorzelni Lignell & Piispanen. Zwycięstwo jest zasługą najnowszej wódki Gustav Dill i jednocześnie stanowi ono prezent urodzinowy dla firmy, która tuż po zakończeniu konkursu świętowała swoje 165-lecie.

Prawdziwy zwycięzca potrzebuje wykwintnego opakowania, a wszystko rozpoczyna się od doboru butelki. Za projekt, który miał odzwierciedlać prawdziwy charakter wódki, odpowiadał słynny fiński projektant Jaani Vaahtera. Sam wzór nie miał wpływu na wynik konkursu, ponieważ jurorzy smakują trunki, nie widząc butelki ani opakowania.

Z prośbą o stworzenie śmiałego i inteligentnego projektu zwrócono się do fińskiej firmy Starcke - eksperta w dziedzinie wyszukiwania ostatecznej formy i ochrony marki. Lignell & Piispanen i Starcke współpracowały po raz pierwszy, a rezultatem było zwycięstwo.

W Starcke za całość procesu – od początku, aż do końca – odpowiadał Ilkka Harju, dyrektor ds. wzornictwa i innowacji. Ponieważ zaprojektowana butelka była bardzo ciężka, pudełko musiało odznaczać się dużą wytrzymałością i niezmiernie wysoką łatwością nadruku. Ilkka Harju wiedział, że uzyskanie zamierzonego rezultatu nie byłoby możliwe przy użyciu tektury do opakowań składanych standardowo używanej dla podobnych zastosowań.

W przypadku opakowania powyższego produktu w grę wchodziła tylko solidna i wysokiej jakości tektura. W tym celu zwrócono się do firmy Kotkamills, dysponującej nową maszyną do jej produkcji.

Przedstawiciele Starcke, Orapac i Lignell & Piispanen byli pod wrażeniem, gdy po skontaktowaniu się z firmą i przedstawieniu swoich potrzeb, natychmiast rozpoczęła ona pracę nad nową jakością tektury, która im sprosta.

W rezultacie powstała wytrzymała tektura do opakowań składanych, o grubości 800 mikrometrów i gramaturze 450 g/m2. Jak twierdzi Ilkka Harju, można opisać ją jako lekkie opakowanie wagi ciężkiej, ponieważ bardzo dobrze chroni butelkę, a jednocześnie waży mniej i charakteryzuje się lepszymi ogólnymi właściwościami, niż lekka tektura falista stanowiąca alternatywne rozwiązanie.

Nowy gatunek tektury, opracowany dla opakowania wódki Gustav Dill, został już zaprezentowany we wrześniu na targach Luxury Packaging w Londynie, a w październiku zostanie on pokazany podczas wystawy Luxe Pack w Monako.

Nowa tektura Aegle White o grubości 800 mikrometrów i gramaturze 450 g/m2 nie trafiła jeszcze do regularnej produkcji, ale jak podaje Yrjö Aho, dyrektor ds. nowych projektów biznesowych w firmie Kotkamills, można postrzegać ją jako materiał koncepcyjny, podobnie jak samochody koncepcyjne prezentowane na targach motoryzacyjnych.

 

Dowiedz się więcej

 

Farby do druku opakowań żywności w srebrnym standardzie Cradle to Cradle - hubergroup rozszerza swój asortyment produktów do offsetu arkuszowego C2C

Działalność na rzecz ochrony środowiska i człowieka to już w przypadku firmy hubergroup - tradycja. Systematycznie otrzymuje ona certyfikaty: ochrony środowiska ISO 14001:2004, systemu zarządzania BHP OHSAS 18001:2007 oraz systemu zarządzania energią ISO 50001:2011. Prawie wszystkie farby i lakiery offsetowe nadają się do produkcji druków wg uznanych wymogów oznakowań ekologicznych.

Asortyment farb offsetowych certyfikowanych w brązowym standardzie Cradle to Cradle został zaprezentowany przez hubergroup już w maju br. Obecnie natomiast prezentuje on swój asortyment farb przeznaczonych do produkcji opakowań artykułów spożywczych. Produkty będą sprzedawane pod nazwą "hubergroup Eco-Offset Inks Premium Plus" i posiadają srebrny status Cradle to Cradle. Objęty tym certyfikatem asortyment, farby oraz lakiery, cechuje niska migracja oraz niski zapach własny do druku opakowań żywności a także zabawek w konwencjonalnym offsecie arkuszowym.

Certyfikat Cradle-to-Cradle ocenia bezpieczeństwo produktu dla środowiska i człowieka. Techniczna i biologiczna zdolność produktów do obiegu, wraz z odpowiedzialnym podejściem producenta do ochrony środowiska i źródeł odnawialnych, tworzą wspólną i spójną koncepcję. Substancje chemiczne kontrolowane są w zakresie zgodności z listami substancji wykluczonych a substancje dozwolone oceniane w kontekście procesów produkcji, dalszej obróbki, recyklingu i utylizacji. Producent oceniany jest pod kątem wewnętrznego i neutralnego dla środowiska zarządzania energią, zasobami wodnymi, gospodarką odpadami a także podejściem do społecznej odpowiedzialności innowacyjnych projektów. Celem koncepcji C2C jest produkt ekologicznie doskonały, który po użyciu będzie mógł być rozłożony na części i składniki, które można zastosować powtórnie w nowych produktach. 

 

Dowiedz się więcej

 

Najciekawsze oferty dodane w tym tygodniu:

Zgrzewarka do folii SMS-1400 na mobilnej podstawie

Taśma klejąca termokurczliwa LDPE RIPACK

Automat do pakowania w folie termokurczliwe BVM C 5022 LT + SC4530 LT