Zobacz skrót najważniejszych informacji z branży opakowań. Z nami będziesz na bieżąco.

Targi POLAGRA-TECH oraz PAKFOOD 2017 dobiegły końca! 

Największa grupa targów dla całego sektora spożywczego tradycyjnie odbyła się w Poznaniu. W sobotę, 23 września, na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich rozpoczęły się Targi Smaki Regionów, do których w poniedziałek – 25 września – dołączył cały blok targów dla biznesu: Polagra Food, Polagra-Tech oraz Pakfood, Polagra Gastro i Invest Hotel, a także najważniejszy w Polsce profesjonalny konkurs dla kucharzy - Kulinarny Puchar Polski.

Dla branży opakowań największe źródło kontaktów biznesowych stanowią targi Polagra-Tech oraz Pakfood. Dają one możliwość odbywania wielu spotkań w jednym miejscu oraz porównania najnowszych ofert producentów i dystrybutorów.  

Prócz gotowych opakowań, na targach Pakfood wystawcy prezentowali szeroką gamę maszyn do wytwarzania opakowań i automatów pakujących, sprzęt i urządzenia transportu wewnętrznego, urządzenia gospodarki magazynowej, specjalistyczny sprzęt do przetwarzania informacji logistycznej, czy różnego rodzaju usługi, w tym poligraficzne i telekomunikacyjne.

Targi Polagra-Tech to natomiast bogata oferta ściśle związana z przemysłem technologii spożywczych. Tegoroczna edycja podzielona była na dwa salony tematyczne: Salon Technologii Mięsnych i Rybnych oraz Salon Spożywczy.

Portal Opakowania.com.pl również brał aktywny udział w tym wielkim wydarzeniu!

 

Zobacz zdjęcia

 

Wystawa ART OF PACKAGING 2017

W trakcie odbywających się we wrześniu targów PAKFOOD odwiedzający mieli okazję nie tylko porozmawiania z producentami, nawiązania nowych znajomości biznesowych czy posłuchania ciekawych prelekcji na temat pakowania towarów spożywczych. Czekała na nich dodatkowa, ciesząca oko, atrakcja w postaci wystawy nagrodzonych prac w konkursie ART OF PACKAGING 2017, którego organizatorem jest EUROPEAN MEDIA GROUP Sp. z o.o., wydawca m.in. miesięcznika branżowego PACKAGING POLSKA.

Ideą Konkursu ART OF PACKAGING jest promowanie innowacyjności, kreatywności oraz konkurencyjności polskich opakowań na rynku krajowym oraz rynkach zagranicznych. 

W trakcie konkursu wyławiane są perły zarówno wśród młodych artystów, projektantów, studentów i absolwentów uczelni – w ramach ART OF PACKAGING DEBIUTY, jak i profesjonalnych znawców sektora przemysłu opakowaniowego, projektantów, producentów, właścicieli marek – w ramach ART OF PACKAGING PROFESSIONAL. 

Wystawę nagrodzonych prac można było obejrzeć w dniach 25-28 września br. w holu wschodnim MTP podczas targów PAKFOOD. 

 

Zobacz zdjęcia

 

Opakowania przyszłości - z jakiego materiału będą wyprodukowane?

Według analiz dokonanych przez ekspertów DNB, opakowania to jeden z najlepiej rozwijających się sektorów gospodarki. Z najnowszego ich raportu wynika, że najsilniejszą perspektywę wzrostu (9 – 10% w skali roku) mają firmy działające w sektorze opakowań z tworzyw sztucznych. Biorąc jednak pod uwagę to, że średni czas rozkładu plastikowej butelki to nawet 450 lat, recykling opakowań plastikowych staje się poważnym wyzwaniem i głównym ryzykiem dla rozwoju tego segmentu.

W krótkiej perspektywie światowy rynek opakowań powinien rosnąć w tempie ok. 6% rocznie.

W najnowszym raporcie DNB „Packaging. Industry report, 2017” (na podstawie danych finansowych wiodących producentów z sektora opakowań publikowanych w ich sprawozdaniach finansowych oraz za pośrednictwem Bloomberga) sektor opakowań plasuje się na 2. miejscu w rankingu stabilnej zdolności do obsługi długu (zaraz po globalnym sektorze opieki zdrowotnej). Branżę tą charakteryzuje wysoka marżowość, choć poszczególne subsegmenty różnią się od siebie. Najwyższą efektywność biznesową (mierzoną marżą EBITDA) zaoobserwować można w segmencie opakowań szklanych, najbardziej stabilne marże charakteryzował segment opakowań z metali, bardzo dobrze radzi sobie również segment papieru i tektury. Z analizy DNB wynika również, że materiałem, który jest najbardziej zbliżony do ideału, jeśli chodzi o ekonomiczno–praktyczne zastosowanie są opakowania z tworzyw sztucznych. Rynki kapitałowe największych wzrostów upatrują właśnie w tych opakowaniach, z drugiej strony są one również największym wyzwaniem dla środowiska naturalnego. Dobre perspektywy całego sektora są powodem dużego zainteresowania inwestorów tą branżą i zwiększonej aktywności w zakresie fuzji i przejęć. 

Patrycja Bednarek, Ekspert DNB Bank Polska w Biurze Przemysłu Wytwórczego i Spożywczego:

- "Wiodącym czynnikiem rozwoju sektora opakowań jest rozwój gospodarczy mierzony wzrostem PKB, rosnące wydatki na konsumpcję, z czego najistotniejszą część stanowią wydatki na żywność i napoje. Rozwój branży wspiera rosnąca klasa średnia i jej modele życiowe, w tym: rosnący udział 1-osobowych gospodarstw domowych. Postępująca, szeroko rozumiana globalizacja, wpływa z kolei na rozwój logistyki oraz e-commerce, z którą wiąże się „podwójne” pakowanie produktów (raz opakowany produkt wymaga pakowania w transporcie zbiorczym, a coraz częściej ponownego – w związku z zakupami przez Internet). Analiza spółek publicznych w Stanach Zjednoczonych pokazuje, że przez ostatnie 10 lat sektor opakowań rósł szybciej niż branże takie, jak budowlana czy motoryzacyjna; rozwijał się on również szybciej niż średnia dla spółek z S&P500. Sektor opakowań oceniany jest przez nas na 2. miejscu w rankingu stabilnej zdolności do obsługi długu (zaraz po globalnym sektorze opieki zdrowotnej). Ogólna wysoka marżowość branży opakowań również daje solidne podstawy do pozytywnej oceny kredytowej, choć oczywiście poszczególne subsegmenty różnią się od siebie. Najwyższą marżę EBITDA obserwujemy w segmencie opakowań szklanych. Przez ostatnie 10 lat największą stabilność marż wykazywał segment opakowań z metali, natomiast największe wahania pokazuje segment opakowań z tworzyw sztucznych, przy wyższej przeciętnie marżowości dla opakowań giętkich (flexibles) niż twardych (rigid). Wszystkie subsegmenty charakteryzują się akceptowalnym wskaźnikiem dźwigni finansowej, wahającym się między 1.9x a 2.7x. Bardzo duże różnice występują natomiast w zakresie cyklu konwersji gotówki: najdłuższy cykl (powyżej 130 dni) występuje dla szkła, najkrótszy zaś (35) dla metalu. W każdym subsegmencie dobrze oceniamy ryzyko zmian cen surowców, bowiem ewentualny wzrost ich cen udaje się w akceptowalnym czasie przenieść na produkt finalny i odbiorcę końcowego. Z kolei w segmencie pulpy papierowej i papieru mamy skrajnie różne perspektywy wzrostu. Przy globalnym wzroście popytu na pulpę papierową, nadal utrzymuje się globalna nadpodaż mocy produkcyjnych, co utrudnia generowanie odpowiednich marż. Sam papier zmaga się z wszechobecną globalizacją i odejściem od tradycyjnych drukowanych nośników informacji, przez co firmy muszą bardziej wnikliwie upatrywać nisz dla rozwoju. Bardzo dobrze powodzi się natomiast segmentowi papieru higienicznego, w którym popyt nie tylko stale rośnie, ale również nie wykazuje istotnych wahań cykli koniunkturalnych, przez co jego wzrost jest oceniany jednoznacznie pozytywnie. Ogólne dobre perspektywy branży sprawiają, że sektor opakowań cieszy się dużym zainteresowaniem inwestorów. Różnice w stopach zwrotu z zainwestowanego kapitału w poszczególnych segmentach są motorem zwiększonej aktywności w zakresie fuzji i przejęć." 

Wojciech Kochański, Ekspert DNB Bank Polska w Biurze Przemysłu Wytwórczego i Spożywczego:

- "W krótkim terminie światowy rynek opakowań powinien rosnąć w tempie ok. 6% rocznie. Jednak wzrost ten będzie różny w zależności od materiału, z jakiego opakowanie jest wyprodukowane. Rynki kapitałowe spodziewają się największych wzrostów (9 – 10% w skali roku) w opakowaniach z tworzyw sztucznych, mimo, że są one największym wyzwaniem dla środowiska naturalnego. W swoim nowym raporcie charakteryzujemy krótko poszczególne subsegmenty i prognozujemy ich wzrosty w 2018 r.:

- Niewątpliwymi zaletami papieru jest to, że surowiec ten jest powszechnie dostępny, lekki, opakowania tanie w produkcji, a ponadto biodegradowalne i przyjazne dla środowiska. Dodatkowo nadają się dobrze dla celów marketingowych; dzięki szerokim możliwościom nadruku oraz są idealne jako opakowania zbiorcze przeznaczone do transportu dóbr. Prognozowany wzrost sektora w 2018 roku to 2%. 
- Szkło z kolei ma wszystko to, czego brakuje opakowaniom z papieru – doskonałe właściwości do przechowywania żywności i napojów (jest sterylne i nie chłonie wilgoci), dodatkowo podobnie jak papier w 100% podlega recyklingowi. Prognozowane wzrosty w roku 2018 w sektorze opakowań szklanych szacujemy na 3%.
- Metal wydaje się kompromisem pomiędzy papierem i szkłem. Niestety wiążą się z tym wyższe koszty wytworzenia opakowania, nie jest tak plastyczny jak np. tworzywo sztuczne  i w niektórych przypadkach może dochodzić do przenikania substancji aktywnych do wewnątrz opakowania. Mimo swoich wad, opakowania metalowe powinny rosnąć ok. 5% w skali roku.
- Na koniec wydawałoby się materiał idealny – tworzywo sztuczne. Jest lekkie, wytrzymałe, sterylne, nadaje się do przechowywania żywności długoterminowo. Minusem jest ich negatywny wpływ na środowisko naturalne. Tworzywo sztuczne nie jest biodegradowalne, stanowi odpad zanieczyszczający środowisko, a jego recykling jest trudny i kosztowny. Mimo to, prognozy wzrostu w tym subsegmencie są, naszym zdaniem, najwyższe, tj. 9 – 10% w skali roku.

Wydaje się więc, że materiałem, który jest najbliższy ideału, jeśli chodzi o ekonomiczno-praktyczne zastosowanie są opakowania z tworzyw sztucznych. Poza wymienionymi powyżej zaletami pozwalają one również na produkcję przezroczystych opakowań (pożądana cecha i wyraźnie rosnący obecnie trend), jak również bardzo dobrze sprawdzają się w transporcie. Z drugiej strony, biorąc pod uwagę fakt, że średni czas rozkładu plastikowej butelki to nawet 450 lat, recykling takich opakowań staje się poważnym wyzwaniem i głównym ryzykiem dla rozwoju tego segmentu. Przykładowo, Francja wprowadziła prawo mówiące o tym, że do 2020 roku jednorazowe talerze i sztućce powinny być wyprodukowane wyłącznie z biodegradowalnych materiałów. Unia Europejska planuje w ciągu 15 lat ograniczyć liczbę jednorazowych reklamówek o 80%. Czy oznacza to chęć całkowitego wyeliminowania tworzyw sztucznych? Na ten moment jest to mocno wątpliwe. Na pewno duży nacisk będzie kładziony na produkcję bioplastików i ograniczanie emisji szkodliwych substancji do środowiska przez producentów sztucznych opakowań."

DNB Bank Polska S.A. jest obecny w Polsce od 2002 roku, a jego właścicielem  jest Grupa DNB – największa norweska grupa finansowa, legitymująca się wysokimi długoterminowymi ratingami (A+ wg Standard&Poor’s oraz Aa2 wg Moody’s), a jednocześnie najwyższym (wśród skandynawskich konkurentów) indeksem satysfakcji klientów (por. Greenwich Customer Satisfaction Index). 

 

Więcej o DNB Bank Polska

 

Technologia przyszłości w opakowaniach barierowych - folie AlOx CRYSTALLINE od Eurocast

Eurocast od kilku lat kładzie bardzo duży nacisk na rozwój technologiczny i innowacje. Podążając ścieżką wytyczoną przez prezesa Krzysztofa Wiśniewskiego firma inwestuje w nowe maszyny i technologie zapewniając jej tym samym unikalną pozycję na rynku opakowań.

Pół roku twały prace badawczo-rozwojowe zmierzające do wprowadzenia nowych produktów jakimi są folie na bazie AlOx CRYSTALLINE z dodatkową powłoką zabezpieczającą.

Dzięki wysiłkom działu R&D, licznym przeprowadzonym testom wewnętrznym oraz próbom wykonanym z udziałem klientów firmy, udało się opracować proces napylania tlenku aluminium i zabezpieczenie ceramicznej warstwy, która wcześniej mogła być stosowana na maszynach Flexo z centralnym cylindrem, zapewniające doskonałe właściwości barierowe oraz przydatność do pełnej konwersji, czyli zadruku i produkcji opakowań. Firma Eurocast przeprowadziła badania, które dowiodły, że jej proces AlOx zabezpieczony powleczeniem zapewnia wysoką odporność na zgniatanie, materiał posiada bardzo wysoką barierę na tlen i parę wodną oraz nadaje się do zadruku w technologii Flexo oraz Roto po stronie AIOx. Podczas zadruku na takich foliach nie ma potrzeby stosowania dodatkowych primer’ów.

Klient firmy, jeden z wiodących producentów opakowań w Polsce, przygotował referencyjne opakowanie z użyciem produktu AlOx CRYSTALLINE. Klient ten produkując opakowania na produkty sypkie, poszukiwał rozwiązania, które umożliwiałoby całkowite wyeliminowanie aluminium ze struktury laminatu i co za tym idzie - oszczędności w procesie produkcyjnym. W tym celu przeprowadzono wspólne próby, starając się dopasować optymalną strukturę laminatu aby mieć gwarancję zachowania właściwości barierowych opakowania. Dzięki zastosowaniu folii wytworzonej w technologii AlOx udało się wyeliminować aluminium z opakowania zupełnie nie tracąc właściwości barierowych, co pozwoliło na znaczące zmniejszenie kosztów produkcji. Finalnie klient uzyskał oszczędności na poziomie 10%.

Wykorzystując w procesie produkcji innowacyjne maszyny firmy BOBST Eurocast może dostarczyć swoim klientom produkty o właściwościach barierowych znacznie przekraczających obecne na rynku standardy oraz pozwalające na produkcję opakowań, które do tej pory były nieosiągalne ze względu na swoją strukturę. Nowa powłoka umożliwia zaproponowanie klientom zastąpienia laminatów PET/Alu/PE i/lub PET/Alu/PP na PET AIOx/PE, co przynosi wymierne korzyści w postaci obniżenia kosztów i redukcji wagi opakowania, co ma bardzo duże znaczenie odnośnie oddziaływania na środowisko. Powłoka AIOx CRYSTALLINE posiada również właściwości barierowe znacznie przekraczające parametry innych materiałów barierowych takich jak PE EVOH lub powłoka PVDC, pozwalające na bardzo dużą elastyczność zastosowań. Stosując powłoki CRYSTALLINE producenci opakowań mają możliwość wyeliminowania innych materiałów i powłok często szkodliwych dla środowiska co zapewnia bardzo dużą przewagę konkurencyjną. Przy obecnych trendach proekologicznych jest to przełomowa zmiana na rynku opakowań.

AlOx CRYSTALLINE, posiada następujące cechy: odporność na procesy konwersji, wysoką barierowość folii, możliwość zadruku w technologii Flexo oraz Roto po stronie AIOx bez konieczności stosowania primer’ów, możliwość stosowania w kuchence mikrofalowej, powłokę niewykrywalną przez detektor metali, zgodność z obowiązującym prawem EU odnoście dopuszczenia do kontaktu z żywnością.  

AIOx CRYSTALLINE pozwala bezpiecznie pakować produkty świeże: mięso, sery, ryby, owoce i warzywa, ale również produkty suche, gdzie wymagana jest wysoka bariera dla pary wodnej (WVTR) czyli chipsy, przekąski, przyprawy, odżywki dla sportowców i inne produkty sypkie, a także produkty chemiczne, w tym na bazie alkoholu.

Uruchomienie produkcji folii AIOx CRYSTALLINE potwierdza pozycję firmy w czołówce innowacyjnych producentów opakowań. Segment dań gotowych to tylko jeden z licznych przykładów, który pokazuje jak szybko firma Eurocast reaguje i realnie wpływa na świat opakowań. Produkowane przez nią folie są obecnie stosowane do produkcji opakowań przez większość konwerterów w Polsce oraz w Europie. 

Aktualnie Eurocast kontynuuje prace badawczo-rozwojowe, by w najbliższym czasie móc rozszerzyć ofertę o folię z powłoką AlOx CRYSTALLINE w wersji dla produktów sterylizowanych (retort). Powłoka AIOx o podwyższonej odporności termicznej pozwoli produkować opakowania dla mokrych dań gotowych (np.: zupy), produktów typu PET food, śmietanek do kawy, soków, wszelkich przetworów owocowych oraz pakowania owoców morza.

 

Więcej o Eurocast

 

Najciekawsze oferty dodane w tym tygodniu:

REGRANULACJA

PERFORACJE FOLII na zimno i na gorąco (hot needle)