Zobacz skrót najważniejszych informacji z branży opakowań. Z nami będziesz na bieżąco.

Rok 2020 z etykietami termicznymi niezawierającymi BPA

W papierze termicznym, który był powszechnie używany w sektorze handlu detalicznego do drukowania dowodów zakupów i etykiet z wagoetykieciarek, tradycyjnie zastosowanie miał bisfenol A (BPA) jako wywoływacz koloru. Nowe przepisy unijne wymagają jednak, aby od 2 stycznia 2020 r. wszystkie papiery termiczne sprzedawane w Europie nie zawierały BPA.

Firma UPM Raflatac przewidując tę zmianę, wprowadziła pełną ofertę niepowlekanych i powlekanych po stronie wierzchniej termicznych materiałów etykietowych niezawierających BPA do najbardziej typowych zastosowań końcowych. Ponadto oferuje ona produkty etykietowe niezawierające bisfenolu i w ogóle niezawierające fenolu w przypadku bardziej szczególnych potrzeb użytkowników końcowych.

 

Więcej o UPM Raflatac

 

„Między prestiżem a kiczem...” – API Folie Polska na konferencji Label Innovations 2017, współorganizowanej z drukarnią Etykiety.pl Etigraf

14 września br. w warszawskim Centrum Expo XXI odbyła się druga edycja konferencji Label Innovations, zorganizowana przez drukarnię Etykiety.pl Etigraf oraz firmę API Folie Polska. W wydarzeniu, przebiegającym pod hasłem „Co mówi twoje opakowanie? Tajniki budowania marek premium” udział wzięło kilkadziesiąt osób, reprezentujących m.in. właścicieli marek i agencje reklamowe. Przedstawiciele API Group przygotowali na tę okoliczność prezentację zatytułowaną „Między prestiżem a kiczem... granica dobrego smaku i wyrafinowania”. Wcześniej uczestnicy mieli okazję wysłuchać referatów przygotowanych przez firmy Albedo Marketing i Nielsen, wykładowcę z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu oraz drukarnię Etykiety.pl Etigraf.

Tegoroczna edycja konferencji skierowana była przede wszystkim do właścicieli marek z różnych segmentów rynkowych oraz pracowników firm produkcyjnych, wykorzystujących etykiety i opakowania w kontekście promowania i uatrakcyjniania swoich wyrobów.

Uczestnicy konferencji wysłuchali kilku interesujących prelekcji ze strony ekspertów w zakresie strategii marek, badań rynkowych, projektowania oraz produkcji opakowań i etykiet. Wystąpienia dotyczyły takich zagadnień jak: konstrukcja marki premium (Maciej Szaroleta, Albedo Marketing), metody pozwalające zbadać i przeanalizować postrzeganie oraz ocenę opakowań przez konsumentów (Renata Nestorowicz, Akademia Ekonomiczna w Poznaniu), rola i siła oddziaływania na przykładzie siedmiu historii marek, które osiągnęły ponadprzeciętny sukces rynkowy dzięki zmianie designu (Marek Rudek, Nielsen) oraz sposoby uszlachetnień etykiet i opakowań premium podczas procesu drukowania oraz współpracy technologa i grafika (Iwona Studzińska, Etykiety.pl Etigraf).

Autorem prezentacji przygotowanej przez API Group był David Peters – Creative Development Manager w jej brytyjskiej centrali, który z uwagi na odbywające się w tym samym czasie targi Packaging Innovations w Londynie nie mógł osobiście pojawić się w Warszawie. Swoje wystąpienie poprowadził on wirtualnie, wspierany przez Katarzynę Kozińską.

Na wstępie David Peters nawiązał do licznych wizyt w naszym kraju, podkreślając profesjonalizm, kreatywność i duże zainteresowanie swoich rozmówców nowymi trendami i pomysłami na tworzenie atrakcyjnych opakowań i etykiet. Następnie przedstawił on proces współpracy z klientami API Group, w kontekście oferowanego przez tę firmę doradztwa w zakresie projektowania i tworzenia innowacyjnych opakowań. Zaznaczył też, przywołując swoje wieloletnie doświadczenia, że część osób z założenia podchodzi niechętnie do proponowanych zmian.

David Peters zaprezentował narzędzia, jakimi posługuje się zarówno podczas spotkań, jak też w swojej codziennej pracy. Jednym z nich jest tzw. API Hub – schemat podejmowanych w odpowiedniej kolejności działań, wśród których kluczowymi są ocena aktualnych i przyszłych trendów oraz pomysły i nowe idee do nich nawiązujące. Ważnym elementem, także edukacyjnym, jest API Trends Folio – specjalna publikacja obrazująca obecne tendencje na rynku projektowania opakowań. Jest ona podzielona na cztery części (Digital, 2nd Skin, Pause, Sartorial) i stanowi swego rodzaju przewodnik dla projektantów i twórców opakowań, a także właścicieli marek czy firm realizujących powstające projekty. Z myślą o każdym z czterech działów David Peters przygotowuje też dedykowane im tablice poglądowe, na których umieszcza próbki zrealizowanych projektów, fragmenty zdjęć czy aplikacje wykorzystujące różne efekty specjalne. Uczestnikom konferencji zaprezentował przykłady wdrożeń zrealizowanych na bazie każdej z nich, odnoszącej się do poszczególnych części Trends Folio. Znalazły się wśród nich m.in. projekty wykonane dla takich marek jak Tattinger czy Hennessy. Jesienią tego roku na rynku pojawi się nowa, zaktualizowana wersja tej publikacji. 

Jak podkreśla Katarzyna Kozińska, wystąpienie Davida Petersa, mimo że zrealizowane w trybie online, spotkało się z bardzo dobrym przyjęciem i wywołało duży odzew ze strony uczestników konferencji.

Na zakończenie konferencji jej współorganizator – drukarnia Etykiety.pl Etigraf, poinformował o uruchomieniu inicjatywy pod nazwą „Brand Clinic – rzuć wyzwanie ekspertom od marek”. Jest to program skierowany do firm, które podejmują działania zmierzające do rozwinięcia swoich marek, a przy tym poszukują wsparcia ekspertów w realizacji pomysłów. Przedsięwzięcie to również spotkało się z dużym zainteresowaniem uczestników konferencji.

 

Dowiedz się więcej

 

Drukarnia Solutions Polska z siedmiokolorową maszyną Komori H-UV

Firma Solutions Polska Sp. z o.o. z Gdyni, od lat specjalizująca się w produkcji kartek okolicznościowych, zainwestowała w ostatnim czasie we własny, nowoczesny park sprzętowy, wkraczając tym samym na wymagający rynek opakowań wysokoprzetworzonych. Wśród wielu zrealizowanych przez nią inwestycji znalazły się m.in. siedmiokolorowa maszyna Komori GL740 C eUV z systemem suszenia H-UV oraz system CtP oparty na naświetlarce Screen. Dostawcą obu rozwiązań i partnerem w ich wdrożeniu oraz eksploatacji jest firma Reprograf.

Przed podjęciem finalnej decyzji o zakupie, Solutions Polska przeprowadziła wnikliwą analizę rynku w zakresie maszyn drukujących, które byłyby odpowiedzią na jej potrzeby. Kluczowymi parametrami, branymi pod uwagę było niskie zużycie makulatury i energii oraz krótki czas uzbrojenia.

Firma przetestowala wiele urządzeń drukujących. W każdym przypadku maszyna Komori H-UV okazywała się bezkonkurencyjna i unikalna. Przede wszystkim łączy ona w sobie trzy technologie - UV w wersji konwencjonalnej, H-UV niskoenergetycznej i druk w tradycyjnej technologii z suszeniem IR i gorącym powietrzem.

Średnie nakłady, jakie realizuje firma – 3500-5000 arkuszy – uczyniły szybkie uzbrojenie jednym z kluczowych elementów, decydujących o wyborze maszyny.

Istotnym parametrem, który brany był pod uwagę było także szybkie przełączanie pomiędzy technologiami, co jest możliwe w ciągu około 1,5 godziny. Przy ilości i różnorodności zleceń, jakie realizuje firma to bardzo ważny aspekt eksploatacji maszyny. Kolejnym było niskie zużycie energii. Suszenie w systemie H-UV jest około dwa razy bardziej energooszczędne w stosunku do rozwiązania, bazującego na tradycyjnych lampach UV. Jeszcze innym argumentem przemawiającym za rozwiązaniem Komori był fakt, że trzy technologie w jednej maszynie otwierają przed firmą zupełnie nowe możliwości.

Urządzenie pozwala na zadrukowywanie różnorodnych podłoży, co przy produkcji realizowanej przez Solutions Polska także miało duże znaczenie. Był to zarazem istotny element w planach jej rozwoju – rozpoczęcia produkcji opakowań wysokoprzetworzonych. 

Firma Solutions Polska istnieje od 2008 roku. Początkowo realizowała prace z zakresu introligatorni, głównie dla klientów z rynku brytyjskiego. Z biegiem czasu okazało się, że korzystniejszym będzie (również dla zleceniodawców) drukowanie kartek w polskich zakładach poligraficznych.

Maszyna obsługuje różne podłoża: papiery i kartony powlekane i niepowlekane, metalizowane, laminowane, a także plastik - PVC, PP, poliester, poliwęglan. Mogą być one białe lub barwione. Umożliwia także drukowanie etykiet samoprzylepnych.

Decydując się na zakup maszyny drukującej niemal równocześnie Solutions Polska podjęła decyzję o zakupie linii CtP. Wybór padł również na propozycję z oferty firmy Reprograf. Przede wszystkim – jak podkreślają rozmówcy - ze względu na jakość oferowanego rozwiązania, a także kompleksową obsługę, zapewnianą przez dostawcę.

Firma Solutions Polska zdecydowała się na zakup linii CtP opartej na systemie Screen PTR8600NZ z podajnikiem wielokasetowym, z podwyższoną rozdzielczością optyczną. Pozwala ona na pełne wykorzystanie technologii rastrów, co możliwe jest dzięki wdrożonemu tu wcześniej ripującemu Workflow firmy Esko. System ten dodatkowo wspierany jest przez w pełni zautomatyzowany najnowszy program impozycyjny Matrix firmy EFI. Całość została zintegrowana z rozwiązaniem Esko Automation Engine, oraz systemem zarządzania ERP. Rozwiązanie to w znaczny sposób podnosi sprawność działania firmy, zapewniając jej efektywną realizację zleceń.

 

Dowiedz się więcej

 

Kodak z innowacyjnym centrum technologicznym dedykowanym fleksografii – Kodak Flexo HUB

Kodak – jeden z globalnych liderów w dziedzinie systemów i rozwiązań produkcyjnych, dedykowanych branży druku etykiet i opakowań, po raz kolejny pokazał jak bardzo jest zaangażowany w globalny rozwój techniki fleksograficznej. 25 września br., podczas pierwszego dnia targów Labelexpo Europe 2017, firma – w obecności swych klientów, partnerów biznesowych i przedstawicieli mediów – uroczyście otworzyła nowe centrum technologiczne (Kodak Flexo HUB), zlokalizowane w Zaventem k. Brukseli. Na wspomnianej wystawie promowane były także liczne rozwiązania skierowane na rynek produkcji opakowań i etykiet, m.in. w technologii wąskowstęgowej: system produkcji form drukowych Kodak Flexcel NX (wraz z dedykowanymi mu płytami), rozwiązania z zakresu druku inkjetowego (UltraStream, Prosper 6000, Prosper S) oraz specjalistyczne oprogramowanie workflow (Kodak Prinergy).

Według firmy Kodak, dzięki powstaniu Flexo HUB stworzono unikalny ośrodek branżowy, z jednej strony – demonstrujący wizję amerykańskiego producenta w kontekście realizowanego postępu technologicznego, z drugiej – stymulujący jego dalszą ekspansję na rynku opakowań bazujących na technice fleksograficznej. Będąc interaktywną platformą, Kodak Flexo HUB ma umożliwiać i promować współpracę między firmą Kodak, drukarniami fleksograficznymi, przedsiębiorstwami handlowymi, właścicielami marek, dostawcami rozwiązań technologicznych oraz stowarzyszeniami branżowymi. Poza prezentacją innowacyjnych rozwiązań Kodak dedykowanych fleksografii, kluczową rolą centrum jest eksponowanie projektów opakowań, które zyskały na wartości i wyróżniły się na rynku dzięki zastosowaniu technologii tego amerykańskiego dostawcy.

Rozkład Flexo HUB, przypominający przemysłowy loft, ma stanowić źródło inspiracji i kreatywnych pomysłów, jak również prezentować firmę Kodak jako markę z jednej strony reprezentującą bogate tradycje, z drugiej – silnie zorientowaną na przyszłość. Twórcą projektu ośrodka był mediolański architekt i projektant Francesco Lucchese z firmy Lucchesedesign. Część wykorzystanych tu pomysłów znalazła swoje odzwierciedlenie także w wyglądzie stoiska firmy Kodak podczas targów Labelexpo Europe.

Uczestnicy wrześniowej uroczystości byli pod dużym wrażeniem możliwości jakie oferuje Kodak Flexo HUB, a także panującej w centrum atmosfery sprzyjającej komunikacji biznesowej.

Goście odwiedzający ośrodek Kodak Flexo HUB mogą m.in. wziąć udział w rozbudowanych prezentacjach systemu Kodak Flexcel NX, uczestniczyć w szkoleniach technicznych czy też zlecić wykonanie form drukowych w oparciu o płyty Kodak Flexcel NX, by następnie poddać je testom w swojej maszynie drukującej. Plany firmy Kodak zakładają też organizowanie tu specjalnych wydarzeń i seminariów, poświęconych różnym zagadnieniom związanym z produkcją opakowań. Warto dodać, że na początku tego roku Kodak otworzył podobne centrum technologiczne w Szanghaju w Chinach. Firma poinformowała też o zbudowaniu – kosztem 15 mln USD – nowej linii wytwarzającej płyty Kodak Flexcel NX w jej amerykańskim zakładzie produkcyjnym w Weatherford w stanie Oklahoma.

 

Dowiedz się więcej

 

O-I wprowadza butelkę ułatwiającą precyzyjne nalewanie piwa

Dzięki współpracy O-I, największego na świecie producenta opakowań szklanych, z producentami piw rzemieślniczych powstała nowa butelka, która umożliwia kontrolę nad pianą podczas nalewania. Produkt został już wprowadzony na rynek w Ameryce Południowej, ale badaniom pod tym kątem poddany jest także potencjał europejskiego rynku browarniczego.

Dla pasjonatów piwa, piana to wyznacznik smaku i jakości jaką charakteryzuje się ten napój. O-I, największy na świecie producent opakowań szklanych, zaprojektował innowacyjną butelkę, która pozwala na bardziej precyzyjne nalewanie piwa. To niezwykle ważne dla twórców rzemieślniczych i kraftowych produktów z klasy premium, których klienci szczególną wagę przywiązują do celebracji konsumpcji. 

Cechą charakterystyczną butelki jest asymetryczny kształt jej szyjki - z jednej strony smukłej szyi, między korpusem a otworem, biegnie przekątne połączenie. W zależności od obrotu i kąta trzymania butelki, nalewający ma wpływ na sposób, w jaki piwo wypełnia szklankę.

To innowacyjne rozwiązanie stworzone przez O-I jest aktualnie stosowane przez browarników w Ameryce Południowej, a od jesieni butelki dostępne są w wybranych sklepach w Brazylii. Dwie marki z brazylijskiego stanu Paraná, „Von Borstel” z Londriny i „Bodebrown” z Kurtyby, oferują swoim klientom możliwość bardziej precyzyjnego nalewania, a tym samym związany z nową butelką specjalny rytuał podawania. W Europie O-I bada obecnie potencjał rynku i sprawdza, czy europejscy browarnicy mogą być zainteresowani używaniem MyPour w kreowaniu elementów wyróżniających ich markę.

Browary, które już używają MyPour, są przekonane o wartości dodanej jaką przynosi ta butelka. Dla Marcusa von Bortsela, właściciela browaru Von Bortsel, nowe opakowanie daje przewagę konkurencyjną, odróżniając jego produkt w sklepach i wzmacniając relację konsumenta z marką. Bodebrown wprowadził swoje produkty na rynek w Kurtybie i Sao Paulo w maju.

 

Więcej o O-I

 

Najciekawsze oferty dodane w tym tygodniu:

Worki 120La 25

Folie do tłoczenia na zimno - cold stamping

Zapinki druciane do taśm polipropylenowych i poliestrowych