W pierwszym półroczu 2007 r. sprzedaż piwa w Polsce wzrosła o ponad 10% - szacują przedstawiciele branży. Za szybko rosnącym popytem z trudem nadążają wytwórcy puszek i butelek.

Carlsberg Polska podsumował już pierwsze półrocze. Firma sprzedała w tym okresie ponad 2,2 mln hl piwa, o 18% więcej niż rok wcześniej. Rekordowy był dla niej czerwiec - sprzedaż piwa poszła wówczas w górę o 28%.

Wyników nie podała jeszcze Kompania Piwowarska oraz Grupa Żywiec - liderzy rynku. KP przyznaje jednak, że pierwsze półrocze było udane. - Osiągnęliśmy dwucyfrowy wzrost sprzedaży - mówi Paweł Kwiatkowski, rzecznik prasowy firmy. Również mniejsze firmy notują dobre wyniki. - Sprzedaliśmy o ponad 10% piwa więcej - informuje Grażyna Łojko, prezes Browarów Lubelskich Perła.

Według GUS od stycznia do maja 2007 browary uwarzyły prawie 14,8 mln hl, o ponad 17% więcej niż rok wcześniej. Producentom pomogła łagodna zima i ciepła wiosna. Browary przyznają również, że - tak jak inne branże - skorzystały na wzroście gospodarczym. Sprzedaż w pierwszym półroczu była na tyle dobra, że powinna zrekompensować ewentualny spadek popytu w trzecim kwartale.

Za zwiększeniem sprzedaży trudno jest nadążyć producentom opakowań. - Problem jest coraz większy. Część firm nie ma w co nalewać piwa - mówi Andrzej Olkowski, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich. W Carlsberg Polska przyznają, że z powodu braku puszek nie realizują wszystkich zamówień na piwo Harnaś, brakuje także butelek do Carlsberga.

Kompania Piwowarska w obawie przed problemem z opakowaniami jeszcze przed sezonem znalazła nowych dostawców w Niemczech. Puszki z zagranicy sprowadziła także grupa Żywiec.

Can Pack, czołowy producent puszek w Polsce, zapewnia, że firma wywiązuje się ze wszystkich długoterminowych kontraktów. - Nie jesteśmy jednak w stanie realizować dodatkowych zamówień, które nie były składane z wyprzedzeniem - wyjaśnia Stanisław Waśko, wiceprezes firmy. Dodaje, że brak puszek to problem nie tylko polskich firm. Popyt na nie rośnie w całej Europie, a od kilku lat producenci muszą rywalizować o surowiec do wytwarzania puszek (aluminium) z innymi odbiorcami, między innymi z branży budowlanej.

Źródło:
Źródło: ''