drupa 2008 w dalszym ciągu wzmacnia swoje znaczenie na świecie: ponad 391.000 odwiedzających z 138 krajów. Wyjątkowo pozytywny klimat inwestycyjny: transakcje o wartości ponad dziesięciu miliardów euro.

Nastrój na targach drupa 2008, największych i najważniejszych na świecie targach branży poligraficznej, nie mógł być lepszy. Klimat inwestycyjny był wyjątkowo dobry, zaś oczekiwania zostały przekroczone w dalekim stopniu. 1.971 wystawców z 52 krajów do końca trwających 14 dni targów zgodnie informowało o wiele obiecujących kontaktach i udanych transakcjach. „Na drupie 2008 można było odczytać wyraźny sygnał: branża mediów drukowanych dzięki licznym innowacjom i nowym obszarom biznesowym jest aktywna bardziej niż kiedykolwiek“, podsumowuje Albrecht Bolza-Schünemann, przewodniczący targów drupa i prezes zarządu Koenig & Bauer AG. „Wyraźnie odzwierciedlają to liczne transakcje z prawie wszystkich najważniejszych obszarów gospodarczych.“ Ogółem wystawcy na drupie zawarli transakcje o wartości ponad dziesięciu miliardów euro. Znawcy branży podejrzewają, że rzeczywista suma inwestycyjna jest wielokrotnie wyższa.

Blisko 391.000 odwiedzających ze 138 krajów i prawie 3.000 dziennikarzy z 84 krajów przybyło do Düsseldorfu, aby zebrać informacje o innowacjach i nowych projektach oraz obszarach biznesowych. Przy 59 procentach liczba odwiedzających z zagranicy jest o 4 punkty procentowe wyższa niż cztery lata temu. „Tym samym drupa wzmocniła swoje znaczenie na rynku i pozycję na świecie. W kontekście trudnych warnunków ekonomicznych jest to znaczny sukces.“, tak Werner Matthias Dornscheidt, prezes zarządu Messe Düsseldorf, skomentował wyniki targów drupa 2008. „Przy tym cieszy też fakt, że udział odwiedzających z zagranicy wzrósł o 43 procent“, kontynuował Dornscheidt. Do tego wzrostu przyczynili się przede wszystkim specjaliści z krajów azjatyckich oraz Ameryki Łacińskiej: z Ameryki Południowej i Środkowej pochodziło 7 procent odwiedzających (2004: 5,9 procent), z Azji 15 procent (2004: 13,6 procent). Niezmiennie przy 6 procentach pozostał udział odwiedzających z Ameryki Północnej. „Liczyliśmy się z niewielkimi stratami nie tylko ze względu na mocne euro“, wyjaśnia szef targów. „ale nawet te wartości wyraźnie podkreślają, że targi drupa to absolutny top, bez nich nic nie dzieje się w branży poligraficznej!“ Dla porównania na targi drupa 2004 przybyło do Dusseldorfu około 394.000 odwiedzających.

Najwidoczniej podobnie myśleli odwiedzający, którzy nie tylko wystawili drupie wspaniałe noty (97 procent oceniło targi pozytywnie), ale także średni pobyt na targach wzrósł do 3,2 dni (2004: 3 dni). Fakt ten jest tym bardziej godny uwagi, że można było spotkać na drupie przedstawicieli kadry kierowniczej - 45 procent w porównaniu z 42,2 procentami w roku 2004. „Nasze oczekiwania wobec targów drupa 2008 spełniły się w każdym aspekcie. Szczególnie zadowoleni jesteśmy z jakości kontaktów. Już po drugim dniu targów mogliśmy odnotować rozmowy na wysokim poziomie z odwiedzającymi z całego świata. Ilość zamówień przekroczyła nasze oczekiwania,“ podkreśla Martin Weickenmeier, vice prezes targów i przewodniczący zarządu Körber PaperLink GmbH. Również zdaniem VDMA drupa 2008 przekroczyła oczekiwania. „Przed targami nie mieliśmy pewności co do zachowań klientów. Ostatnie dwa tygodnie pokazały jednakże, że planuje się i inwestuje nawet w trudnych warunkach ekonomicznych“, potwierdza Kai Büntemeyer, prezes Związku Technologii Poligraficznych w VDMA.

„Z punktu widzenia niemieckiej firmy zajmującej się drukiem drupa jest najważniejszym wiodącym wydarzeniem w dziedzinie nowych technologii poligraficznych – coraz częściej funkcjonuje ona jako kuźnia pomysłów dla nowych produktów i usług“, podsumowuje Thomas Mayer, główny prezes Krajowego Związku Mediów Drukowanych. „Dzięki przykładom zastosowań, oprowadzaniu po stoiskach oraz szczególnie Compass Sessions pokazano odwiedzającym, jak nowe technologie mogą przyczynić się do powstania innowacyjnych produktów drukowanych oraz inteligentnych rozwiązań dla klientów.“ Pozytywne wnioski wyciągają związki reprezentowane na stoisku grupowym - VDP (Związek Niemieckich Fabryk Papieru) i WPV (Związki Obróbki Papieru). Ich wspólne ulokowanie, będące drogowskazem dla łańcucha wartości dodanej papieru ponownie się obroniło. Podczas gdy liczba odwiedzających stoisko nieznacznie spadła, klienci lepiej i precyzyjniej przygotowali się do wizyty na targach.

Także filmy członkowskie Stowarzyszenia Przemysłu Farb Drukarskich w przeważającej części pozytywnie podsumowują targi drupa 2008. Liczba odwiedzających, również z Dalekiego Wschodu, Indii i Ameryki Południowej, była ponadprzeciętna. Branża była pod wrażeniem intensywności i jakości rozmów oraz dobrze przygotowanych odwiedzających. Głównym punktem rozmów była w dalszym ciągu napięta sytuacja na rynkach surowców, która oddziałuje na przemysł farb drukarskich i jego klientów.

Na wyjątkowo pozytywną ocenę zasługuje także program towarzyszący. drupa innovation parc, z ponad 130 wystawcami stanowi centralny punkt innowacji w sektorze zasobów cyfrowych, relacjonuje wyjątkowo udany przebieg imprezy. Po raz pierwszy w tym roku, w ramach drupacube, stworzono na terenach targowych centrum sympozjów dla nabywców druku. W ciągu dziewięciu odpłatnych dni ponad 830 nabywców druku skorzystało z okazji złożenia wizyty na targach. Wystawa „Wspaniałe produkty drukowane z całego świata" zostały dobrze przyjęte przez odwiedzających drupę, wiele firm wykorzystało sektor drupacube jako miejsce na organizację imprezy dla pracowników. Kolejną atrakcją była Xing-Party, na której 7. czerwca 2008 różne grupy Xing pod hasłem „print sells" świętowały do późnej nocy.

Szczczególnie cieszy fakt, że 39 procent odwiedzających i wystawców skorzystało z komunikacji miejskiej (2004: 35 procent). „Tym samym nasza strategia ograniczenia ruchu samochodowego w pełni się udała. Tym ważniejsza wydaje się być kwestia realizacji linii U80, tak zwanej „pętli targowej”, do 2012 roku“, domaga się Werner M. Dornscheidt. „Przyczyniłoby się to do ograniczenia ruchu indywidualnego.“

Wedle motta „Po drupie to jak przed drupą“ kierunki działania na następną drupę są już wyznaczone, a termin ustalony: 3. do 16. maja 2012 w Düsseldorfie.

Źródło: A.S. Messe Consulting Sp. z o.o. - www.as-messe.pl
Źródło: ''