W ostatnich latach znacznie wzrosło zastosowanie folii kurczliwych w przemyśle fleksodruku na maszynach wąskowstęgowych. Wiele drukarni posiadających taki park maszynowy rozpoznało potencjał tych materiałów i wpływ na istniejący rynek etykiet samoprzylepnych. W efekcie wiele drukarni wąskowstęgowych w Europie, USA i Australii przyjęło do swojej oferty taką formę druku opakowań. Również w naszym kraju rynek etykiet określanych w języku niemieckim jako Shrink-Sleeve-Etiketten (SSE) a w agielskim Shrink Sleeve Labels (SSL) odnotowuje tendencje wzrostową.

Kreowanie wizerunku opakowania, które jest postrzegane jako atrakcyjne, jest codziennym wyzwaniem dla ludzi zajmujących się ich projektowaniem. Obecnie jednak istnieje wiele możliwości zwrócenia uwagi ostatecznego odbiorcy opakowania. Jeśli chodzi o osiągnięcie efektu reklamowego na niestandardowo uformowanych pojemnikach, szczególne możliwości daje technologia etykiet kurczliwych.

Etykiety termokurczliwe (shrink sleeve labels) to etykiety powstające w wyniku zadruku rękawa z folii, która pod wpływem ciepła ulega skurczeniu na całej swojej powierzchni. Do produkcji takich etykiet, stosownie do potrzeb, używa się różnych materiałów, m.in. PVC (polichlorek winylu), PET-G (politereftalan etylenowy z glikolem) czy OPS (polistyren), charakteryzujących się zróżnicowanym stopniem kurczliwości. Pierwsze podejścia do produkcji etykiet termokurczliwych miały miejsce jeszcze w latach sześćdziesiątych XX wieku, jednak dopiero w ostatnich kilku latach daje się zaobserwować wzrost obecności tej technologii na rynku. Etykiety termokurczliwe wykorzystywane są obecnie przede wszystkim w przemyśle spożywczym, farmaceutycznym i kosmetycznym.

Etykieta będąca kurczliwym rękawem powstaje z zadrukowanej wcześniej wstęgi folii, która ma charakter syntetycznego i termoplastycznego substratu procesu drukowania. Druk odbywa się w systemie „ze zwoju na zwój“. Po zadrukowaniu wstęgi folii formowany jest z niej w drugim etapie rękaw. Następnie jest on każdorazowo nakładany na pojemnik we właściwej pozycji, przycięty do odpowiedniej długości i obkurczany przy dostarczeniu ciepła. Dzięki temu, rękaw ściśle przylega do pojemnika. Dla opakowań w postaci butelek stosowane są następujące rodzaje etykiet SSE:

- spełniające funkcje stempla zabezpieczającego - zapobiegają przed niepostrzeżonym otwarciem produktu i w ten sposób zabezpieczają go przed manipulacjami przy nim;

- obkurczające całe opakowanie - etykieta znajduje się na całej powierzchni butelki, dopasowując się dokładnie do jej kształtu. Tego rodzaju produkt stanowi po części formę zabezpieczenia produktu przed manipulacją „od stóp do głów“;

- etykiety obkurczone na części opakowania.

Skąd się bierze popularność tej technologii?

Odpowiedzią są przede wszystkim duże możliwości marketingowe przez nią oferowane. Etykieta shrink sleeve może być zadrukowana na całości swej powierzchni i z uwagi na swoje właściwości termoplastyczne nie stawia właściwie żadnych ograniczeń co do kształtu opakowania. Dzieje się tak, ponieważ rękaw foliowy po obkurczeniu ściśle przylega do ścian pojemnika, idealnie dostosowując się do jego kształtu. Folia zazwyczaj zadrukowywana jest po jej wewnętrznej stronie, co sprawia, że nadruk po aplikacji jest odporny na otarcia i zadrapania, które mogą powstać np. w czasie transportu. Te unikalne cechy etykiet shrink sleeve czynią z nich potężne narzędzie marketingowe. Sukces rynkowy etykiet wykonanych z folii kurczliwych wynika z wielu zalet w stosunku do tradycyjnych. Należy tutaj wymienić:

- przylegają ściśle do całej powierzchni opakowania i umożliwiają jego pełną dekorację;
- zwiększają potencjał i możliwości dla tworzenia wizerunku produktu;
- mogą być stosowane jako zabezpieczenie produktu przed manipulacją;
- zapewniają niższe koszty w porównaniu do kilkukrotnego etykietowania na opakowaniu przy zastosowaniu etykiet tradycyjnych;
- umożliwiają zintegrowanie perforacji i pasków do zrywania;
- powodują wzmocnienie pojemników szklanych przy jednoczesnej redukcji grubości szkła;
- wyróżniają produkt na półce regału sklepowego, dzięki czemu przyczyniają się do potęgowania efektu reklamowego;
- bardzo dobrze sprawdzają się w przypadku opakowań kilkuczęściowych;
- posiadają wysoki połysk i odporność na ścieranie, gdyż zadruk folii odbywa się od wewnętrznej strony etykiety;
- znajdują zastosowanie dla każdego kształtu pojemnika, co w przypadku aplikacji etykiet samoprzylepnych byłoby kłopotliwe.
RODZAJE ETYKIET Shrink Sleeve Labels

Etykieta pełna (Full body label)

Okrywa ona całą powierzchnię pojemnika, ściśle przylegając do jego konturu i pozwala na pokrycie nadrukiem całej jego powierzchni. Taka etykieta stwarza największe możliwości kreowania wizerunku produktu. Zapewnia ona również ochronę zawartości pojemnika przed oddziaływaniem promieniowania ultrafioletowego.

Górna część rękawa, znajdująca się przy zakrętce lub innym zamknięciu pojemnika, może być perforowana i w ten sposób tworzyć swego rodzaju plombę zabezpieczającą. Do tej kategorii zaliczyć można również rzadziej spotykaną etykietę częściową, ozdabiającą jedynie część opakowania.

Etykieta do tworzenia multipaków (Combo pack labels)

Ten typ etykiet z rękawów termokurczliwych używany jest do promocyjnego łączenia produktów, niekoniecznie tych samych, często zaś o zróżnicowanym kształcie i wielkości. Ich użycie to niezwykle efektywny kosztowo i atrakcyjny dla klientów sposób zaprezentowania rozwiązań promocyjnych.

Zastosowania: wszelkiego rodzaju wielopaki w promocjach typu: „kup jeden produkt – drugi produkt gratis”, dodawanie próbek innych produktów, czy sprzedaż łączona (np. zupy w proszku plus kubek promocyjny). Oferowane możliwości są niemal nieograniczone.

Etykieta zabezpieczająca (Tamper evident label)

Stwarza ona możliwość zabezpieczenia produktu przed otwarciem i spełnia rolę plomby gwarancyjnej. Nienaruszona etykieta daje kupującym pewność, że produkt nie był otwierany, zachowuje świeżość i swoje właściwości. Ten rodzaj zabezpieczenia jest szczególnie często stosowany w przypadku produktów spożywczych pakowanych w butelki czy słoiki (np. ketchupy, majonezy, inne sosy, marynaty) oraz w produktach farmaceutycznych.

Również i tę etykietę można zadrukować. Jako ciekawostkę dodajmy, że ten rodzaj etykiety termokurczliwych został wprowadzony do masowej produkcji najwcześniej. W latach 80 ub. wieku, po słynnej aferze z lekiem przeciwbólowym Tylenol, jego producent zdecydował sie na ponowne wprowadzenie leku na rynek w opakowaniach zabezpieczonych plombami gwarancyjnymi w postaci rękawów z folii termokurczliwych typu tamper evident label.

Medal dla Masterpress na Taropaku 2006

Zalety i użyteczność etykiet shrink sleeve doceniane są już nie tylko przez producentów, którzy coraz powszechniej stosują je w opakowaniach swoich wyrobów, czy przez klientów – chętnie sięgających po atrakcyjnie wyglądające produkty. Specjaliści branży opakowań także uznają ich wysokie walory użytkowe, czego przykładem jest Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich przyznany podczas ostatniej edycji targów TAROPAK firmie Masterpress – białostockiemu producentowi etykiet shrink sleeve.

Wyprodukowana przez Masterpress promocyjna etykieta z folii termokurczliwej dla jogurtu pitnego Bakoma Twist spotkała się z uznaniem jury, które wysoko oceniło zastosowane przy produkcji etykiety innowacyjne rozwiązania techniczne oraz doskonałą jakość wykonania.

Etykieta została wydrukowana w 8 kolorach w technice fleksograficznej. Jej cechą charakterystyczną jest to, że obejmuje ona całą powierzchnię butelki, również nakrętkę, z którą połączona jest za pomocą perforacji. Rozwiązanie zastosowane przez Masterpress sprawdziło się znakomicie. Unikalny siedmioznakowy kod promocyjny, który podczas trwania promocji należało wysłać SMS-em na numer wskazany przez organizatorów loterii, został wydrukowany na odwrotnej stronie paska folii chroniącego nakrętkę – wystarczyło tylko przerwać perforację.

- Zdobycie Złotego Medalu MTP to dla nas wielki zaszczyt, - mówi Mirosław Żywicki, Prezes Masterpress Sp. z o.o., i dodaje - Co ważniejsze jednak, jest to potwierdzenie, że decyzja sprzed kilku lat o wdrożeniu w naszej firmie technologii produkcji etykiet shrink sleeve, choć obarczona ryzykiem, była właściwa. Dowodem na to jest zresztą nie tylko ta nagroda, ale również rosnąca ilość producentów, których strategie marketingowe przewidują stosowanie etykiet termokurczliwych – w tym również tych wyprodukowane przez Masterpress – dla uatrakcyjnienia wyglądu swoich produktów i osiągnięcia lepszych efektów sprzedażowych.