Nowe folie, nowe rynki, nowe zastosowania to czynniki budujące świetlaną przyszłość etykiet typu sleeve. Dwucyfrowa stopa wzrostu szacowana jest obecnie na 15-20% wydaje się być ciągle jednak jeszcze za małą, by w ujęciu wartościowym doścignąć rynek etykiet papierowych. I choć wyścig ten rozpoczął się na początku lat 60-tych to nieograniczone prawie możliwości etykietowania sleevem różnorodnych kształtów, zabezpieczanie produktu i aplikacja w najtrudniejszych nawet warunkach produkcyjnych, wydają się w tym współzawodnictwie dopiero teraz wyraźnie faworyzować sleevy.

Etykiety z tworzyw ale jakie?

Ale i wobec sleevów można mieć szereg pytań dotyczących np. ich aspektu utylizacyjnego. Należy zastanowić się czy etykiety zimnokurczliwe, drukowane na foliach HDPE i stosowane m.in. na opakowaniach PET są rozwiązaniem tych problemów? Zapewne tak, choć wprowadzenie w USA etykiet drukowanych na foliach polietylenowych miało nieco inne podłoże.

Producenci napojów i wód znają problem sprawnego etykietowania butelek ze swoimi produktami. A problem narasta zwłaszcza wtedy, gdy zwiększają się wydajności linii rozlewających. Bowiem kwestia doboru właściwego kleju do papierowej, taniej etykiety nawet wtedy, gdy wydawałoby się, że wybór właściwego dostawcy mamy już za sobą, zawsze może nas ponownie zaskoczyć. Wilgotne środowisko, duże prędkości linii produkcyjnych i to, że etykieta papierowa jest bardzo wrażliwa na uszkodzenia mechaniczne, to czynniki wpływające na fakt, że klienci często kupują butelkę swojej ulubionej wody z niedoklejoną lub uszkodzoną etykietą, a czasem wręcz bez niej. I mimo ogromnego postępu w tej dziedzinie problem istnieje nadal, sami to wiemy. Od pewnego czasu na rynku polskim pojawiają się już etykiety z folii polietylenowej.


Porównanie możliwości zastosowań różnego rodzaju etykiet

Jest to efekt ich skutecznego wypromowania najpierw w USA, później w Europie Zachodniej i rosnącego ostatnio zainteresowania także w naszym kraju. Koncepcja jest w zasadzie bardzo prosta. Opiera się bowiem na naciąganiu na butelkę (czy inne opakowanie) zadrukowanego etykietą, elastycznego rękawa folii. Czym większa jej elastyczność, tym oczywiście szersze spektrum zastosowań takiej etykiety. Dodatkowo folie transparentne mogą wręcz sprawiać wrażenie bezpośredniego nadruku na opakowaniu. A transparentność opakowania to cecha, która będzie bardzo poszukiwana w ciągu najbliższych lat. Samo nakładanie etykiet z folii HDPE może odbywać się wręcz manualnie lub przy użyciu nieskomplikowanych aplikatorów. Oczywiście, jeśli w grę nie wchodzi wysokowydajna produkcja wielkoseryjna.

Super Stretch Sleeve

Postęp i rozwój możliwości zastosowań etykiet termokurczliwych zaskakuje nas od kilkunastu lat. Jednak od pewnego czasu coraz wyraźniej podnoszony jest aspekt ekologiczny łączenia opakowań PET z foliami PVC. Szereg organizacji ekologicznych i tych zrzeszających firmy recyklingowe nakłania do odchodzenia od etykiet termokurczliwych na rzecz samoobkurczających. Jest to coraz wyraźniejszą tendencją w związku z zastosowaniem materiałów poliolefinowych o większym stopniu rozciągliwości, zwanych teraz Super Stretch Sleeve.

Tendencja ta dotyczy szczególnie tych produktów, które nie powinny być poddawane działaniu wysokich temperatur a przecież nie zawsze można zaetykietować pojemniki przed ich napełnieniem (produkty mleczarskie, aerozole, napoje). Nowe wymagania powodują oczywiście konieczność konstruowania i budowy etykieciarek przeznaczonych do tego rodzaju materiałów i zapewniających wydajności znane jedynie w przemyśle spożywczym.

Przykładem tego rodzaju współpracy na linii etykieta-etykieciarka jest kompleksowa oferta Autobar Packaging oraz dostawcy sprzętu – firmy PDC Europe. Obie firmy deklarują, że ich rozwiązania przynoszą realne oszczędności procesu etykietowania w stosunku do dotychczas stosowanych rozwiązań termokurczliwych (shrink sleeve) drukowanych na foliach PVC, PET i OPS. To potrójne „S” (Super Stretch Sleeve) oznacza zwiększoną do 40 proc. rozciągliwość opracowanego i produkowanego przez Autobar Packaging materiału PE, w porównaniu z konwencjonalnym dotychczas zastosowaniem etykiet drukowanych na foliach HDPE nadających się do stosowania na pojemnikach o prostych ściankach.


Słoiki barierowe PP/EVOH/PP z pasteryzowanymi owocami obkurczone etykietami sleeve, które dzięki swej przezroczystości wcale nie przysłaniają zawartości

Etykiety S-S-S z powodzeniem znajdują zastosowanie na różnych kształtach butelek PET, HDPE czy szklanych a ostatnio także w opakowaniach PP/EVOH/PP rozlewanych na gorąco, gdzie obkurczanie dotychczas stosowanych materiałów stanowiło pewien problem technologiczny. Szczególne zainteresowanie koncepcją cold-sleeve wzbudza wśród producentów branży kosmetycznej, mleczarskiej i sokowonapojowej, która coraz szerzej wprowadza opakowania PET i PP/EVOH/PP.


Sleevowanie na zimno ma duże możliwości zastosowań w pakowaniu artykułów do sprzedaży promocyjnej, nie angażuje bowiem znaczących środków na adaptację systemów pakujących

Potrójne S: po imieniu - Cold Sleeve

Rozwiązanie Super Stretch Sleeve nazwano już teraz po imieniu zarejestrowanym znakiem handlowym Cold Sleeve. W wersji zaproponowanej przez Autobar Packaging sprowadza się ono do zastosowania wysokoplastycznej folii HDPE (40 proc. elastyczności) pozwalającej na pełne zaetykietowanie większości standardowych kształtów butelek, słoików czy innych opakowań o zakresie pojemności od 150 ml do 5000 ml.

Na materiał LDPE może być nanoszony 8 kolorowy nadruk w technice flekso, zaś cały sens tego rozwiązania, oprócz aspektu ekologicznego, sprowadza się do eliminacji konieczności klejenia etykiet lub stosowania obróbki termicznej w końcowej fazie etykietowania. Autobar Packaging deklaruje także stosowanie w procesie druku etykiet na opracowanym i ekstrudowanym przez tę firmę materiale, możliwość zastosowania unikatowych rozwiązań spełniających wymagania zwiększonej wilgotności i niskich temperatur produkcyjnych, zastosowań dla produktów wysoce korozyjnych oraz wrażliwych na promieniowanie UV.

Zastosowanie etykiety stretch sleeve w nowym projekcie firmy RPC (zdjęcie obok), związanym z zastosowaniem słoja barierowego Ultra 2,4 l do pasteryzowanej w nim cebulki, stanowi dobry przykład współpracy producenta opakowania – RPC Corby oraz Autobar Packaging jako dostawcy etykiety. Słój, który obkurcza się w miarę wystudzania po pasteryzacji może być zaetykietowany sleevem HDPE w dowolnym czasie tego etapu, bowiem odpowiednio dobrana, elastyczna etykieta obkurcza się razem z produktem.

Wydaje się, że Cold Sleeve może mieć również bardzo szerokie zastosowanie we wszelkiego rodzaju nakładkach typu tamper-evident. Na tegorocznych targach PackExpo w USA amerykańska centrala PDC zaprezentowała urządzenie R-200, które obok etykietowania opakowań w zakresie średnic od 38 do 175 mm zawiera także opcję nakładania pierścieni gwarancyjnych z folii HDPE i to z wydajnością do 200 opakowań na minutę. A każda zmiana formatu etykiet zajmuje 20 minut, bez konieczności angażowania dodatkowego personelu, bo czas w każdej branży liczy się teraz najbardziej.


Czy urządzenie do sleeveowania produkcji PDC o nazwie handlowej R-Evolution wprowadza rzeczywiście przełom w tej technologii? R-Evolution etykietuje pojemniki o średnicach od 38 do 175 mm etykietami o długości od 67 do 250 mm stosując technologię mikroperforacji. Niewątpliwą zaletą jest także niewysoka pracochłonność zmiany oprzyrządowania - www.pdceurope.com

Źródło: Packaging Polska nr 1/2007