Każdy z nas spotkał się kiedyś z kłopotliwą sytuacją, w której nie wiedział, co zrobić z metką cenową widniejącą na zakupionym prezencie. Jak się zachować, żeby nie popełnić faux pas, jednocześnie nie uszkadzając upominku? Czy istnieje uniwersalny sposób na to, żeby uniknąć takich nieprzyjemności?

Jak radzić sobie z metką na prezencie? Praktyczny poradnik
metki jumpeWybierając prezent dla bliskiej osoby kierujemy się nie tylko jej zainteresowaniami, ale również względami estetycznymi. Zależy nam, żeby zakupiony produkt był w jak najlepszym stanie. Starannie przyglądamy się czy nie ma zagięć na okładce książki lub zarysowań na pudełku z grą. Czasem prosimy nawet o rozpakowanie płyty, żeby sprawdzić czy jej powierzchnia jest idealnie gładka lub dokładnie wertujemy album szukając ewentualnych błędów w druku. W końcu, po dokładnych oględzinach, udajemy się zadowoleni do kasy… I tu pojawia się kolejny problem. Drobny szczegół, który komplikuje całą sprawę – metka z ceną. Co z nią zrobić? Jeśli ją zerwiemy, to istnieje ryzyko, że na prezencie zostanie nieestetyczny ślad po kleju, a jeśli będziemy mieli wyjątkowego pecha możemy nawet nieodwracalnie zniszczyć upominek!

Jak skutecznie pozbyć się ceny?
Na szczęście istnieją sposoby na to, żeby wyjść z tej sytuacji obronną ręką. Jednym z najczęściej stosowanych jest zamalowanie ceny. Wystarczy do tego zwykły długopis lub flamaster. Dobrym pomysłem jest również poproszenie sprzedawcy o naklejenie na metkę dodatkowej, całkowicie białej etykiety o takich samych wymiarach jak oryginalna. Jeśli z jakiegoś powodu chcemy pozostawić metkę na zakupionym towarze, możemy również wyciąć nożykiem do papieru fragment zawierający cenę. W każdym przypadku warto poprosić o pomoc kasjera – wtedy mamy pewność, że w razie ewentualnego uszkodzenia prezentu przez pracownika, zostanie on na miejscu wymieniony na nowy.

- Jeśli etykieta widnieje na przezroczystej folii, zawsze możemy ją zerwać i poprosić o ponowne ofoliowanie – podpowiada Izabela Jędryczek, z firmy Jumpe, producenta etykiet samoprzylepnych. Większość dużych sklepów posiada na zapleczu własną maszynę do foliowania. Wystarczy po zakupie poprosić pracownika o pomoc, a ten po chwili przyniesie nam produkt wyglądający identycznie jak przed rozpakowaniem – dodaje Izabela Jędryczek.

Co więcej mogą zrobić sprzedawcy?
Wielu właścicieli sklepów nie zdaje sobie sprawy z tego jak bardzo kłopotliwe może być dla klienta pozbycie się niechcianej metki. Często przy zakupie naklejek cenowych nie zwracają uwagi na jakość użytego kleju. Nic więc dziwnego, że po próbach odklejania zostają później ślady na produktach.

- Należy pamiętać, że stosując wysokiej klasy etykiety pozbawiamy klientów niepotrzebnego stresu, co przyczyni się do budowania zaufania do naszej firmy – podkreśla Izabela Jędryczek. Warto również przeszkolić kasjerów, aby sami proponowali kupującym usunięcie kłopotliwej metki. W końcu jak głosi stara zasada marketingu, jeden zadowolony klient przyprowadzi do firmy kolejnych sześciu kupujących – podpowiada Izabela Jędryczek z Jumpe.

Według zasad merchandisingu, metka powinna być umieszczona frontem do klienta. Ważne, żeby cena była wyraźna i czytelna, a jej odnalezienie nie stanowiło wyzwania dla potencjalnego konsumenta. Nie wszystkie produkty pozwalają nam jednak zamieścić etykietę w taki sposób, żeby nie naruszać ich wartości ekspozycji, jednocześnie gwarantując łatwe pozbycie się naklejki przez kupującego. W takich sytuacjach warto pomyśleć o ofoliowaniu towaru, nawet, jeśli jest to książka czy komiks. Zastosowanie folii ma kolejną ważną zaletę– zapewni naszemu produktowi dodatkową ochronę przed kurzem i uszkodzeniami mechanicznymi, co znacząco wpłynie na satysfakcję klientów.

Warto również pamiętać o doborze odpowiedniej etykiety do danego produktu. W przypadku folii możemy użyć metki z klejem akrylowym. Charakteryzuje się on początkowo średnią siłą trzymania, jednak po dłuższym czasie gwarantuje dobrą przyczepność. Jeśli jednak od razu potrzebujemy dużej siły przylegania warto wybrać naklejki z klejem kauczukowym. Idealnie nadaje się on m.in. do powierzchni chropowatych i szorstkich. Należy być świadomym tego, że zarówno klej akrylowy, jak i kauczukowy mogą pozostawiać problematyczne ślady na produktach. Nie zaleca się wykorzystywania ich na okładkach książek i towarów skórzanych. Jeżeli więc chcemy być pewni, że przy odklejaniu etykiety wartość estetyczna danego towaru pozostanie nienaruszona, warto wybrać metki z klejem odlepnym.