Jeżeli gdzieś na świecie dwóch ludzi zaspakaja swoje pragnienie napojami chłodzącymi, można być pewnym że jeden z nich został wyprodukowany przez Coca-Cola Company.

Czysta statystyka, jednakże jest to bardzo przekonywujące. Taka ogromna penetracja rynku jest kuliminacją stałej - a przez to skutecznej - kampanii marketingowej, która rozpoczeła się pod koniec dziewiętnastego wieku. Wówczas to Coca-cola, współczesna legenda, zaczęła napełniać butelki przeznaczone do sprzedaży na terenie St. Zjednoczonych. „Bez nowoczesnych opakowań, zdobycie rynku w skali globalnej byłoby niemożliwe", uważa Heinz Wiezorek, szef Coca-Cola Niemcy „Rozpoznawany albo odrzucony!" jest to lekcja, której nauczył się, stosując swoją skuteczną strategię marketingową. Inaczej mówiąc - produkt i jego znak firmowy muszą na stoisku sklepowym wyraźnie różnić się od konkurencji, tak aby spragniony konsument zauważył go i wybrał.
Wiele, wiele razy... Aby ułatwić klientom decyzję w dziale z napojami, Coca-Cola przyjęła wypróbowaną koncepcję jednoczesnego reklamowania również innych swoich produktów:
- Zasada 1: Wszędzie eksponuj konsumentom mocno wpadające w oko logo firmy.
- Zasada 2: Oferuj całą gamę przyjaznych produktów, różniących się smakami i wielkościa-mi opakowań w celu zaspokojenia potrzeb jak największej liczby ludzi.

Przykład Fanty wskazuje jak troskliwie trzeba troszczyć się o markę produktu i jak ją kultywować, nawet wówczas gdy dotyczy to całej rodziny produktów. Ten dobrze znany napój orzeźwiający dostępny jest nie tylko w różnych odmianach, zawierającej cukier lub bez niego, ale również w różnych opakowaniach o różnych pojemnościach. Pozwala to różnorodnymi kanałami rozprowadzać go na różnych rynkach.

Zasadniczym narzędziem zastosowanym przez doświadczonych menedżerów produktu, są jasne etykiety na butelkach Fanty. Ich kolory są znakiem rozpoznawczym zapraszającym spragnionych ludzi, aby wybrali napój.

Pomarańczowy czy w wersji bez cukru? A może o smaku cytrynowym w dużej butelce dla całej rodziny? Barwy etykiet pozwalają klientom odróżnić jeden produkt od drugiego. Bardzo ważnym jest akcentowanie znaku - znak „Fanta" jest zawsze wyraźnie rozpoznawalny.

Jedno jest, lub raczej powinno być, oczywiste: intensywne barwy, powodują że butelki z Fantą zapadają łatwo w pamięć - całe powierzchnie jej nazwy wypełnia farba.

Komentarze

  • Beee!

    Nie podobają mi się te wzory! Nie chce mi się pić na ich widok, od razu mam ochotę kupić Frugo.