RFID (Radio Frequency Identification) to jedna z najszybciej rozwijających się technik automatycznej identyfikacji opakowań. Czy nowa technologia zastąpi najpopularniejszą dotychczas technologię systemów kodów kreskowych? Znany kryptograf, profesor Adi Shamir ostrzega przed możliwością złamania haseł standardowych metek radiowych za pomocą telefonu komórkowego.

Według większości ekspertów RFID stanowi dopełnienie istniejących systemów kodów kreskowych i umożliwia znaczne ulepszenie i przyspieszenie wielu procesów zachodzących w produkcji i składowaniu, a przede wszystkim w łańcuchu dostaw. RFID wykorzystuje sygnały radiowe niskiej mocy do bezprzewodowej wymiany danych pomiędzy identyfikatorem RFID (tagiem radiowym) a czytnikiem.

Pod naciskiem największych detalistów, dostawcy zaczęli implementować RFID już w 2003 r. W 2005 r. rozwój RFID gwałtownie przyspieszył, dzięki wprowadzeniu standardu pasywnej identyfikacji – Gen 2. Zdaniem przedstawicieli Unisys Global Visible Commerce, popyt na usługi outsourcingowe związane z tą techniką wzrośnie w 2006 r. czterokrotnie.

W każdej nowej technologii mogą czaić się również zagrożenia. Profesor Adi Shamir ostrzega przed możliwością złamania haseł standardowych metek radiowych za pomocą telefonu komórkowego. Naukowiec zaprezentował wyniki eksperymentu, z wykorzystaniem anteny kierunkowej oraz cyfrowego oscyloskopu. Urządzenia te monitorowały fluktuacje energii podczas odczytywania informacji z metek RFID. Metoda ta pozwoliła określić, które z transmitowanych bitów informacji są rozpoznawane, jako właściwe elementy hasła.

„Mogliśmy zauważyć moment zwiększonego poboru mocy, w którym chip RFID otrzymał błędny ciąg znaków. Wszystkie funkcje i składniki potrzebne do przeprowadzenia podobnego eksperymentu dostępne są w standardowym telefonie komórkowym” – przyznał profesor Shamir.

Naukowiec zaznaczył, że jego zespół przetestował jedynie metki najbardziej znanych producentów. Dodał jednak, że pozostałe produkty są prawdopodobnie tak samo niezabezpieczone.

Mimo to technologia ta jest skazana sukces. Według Unisys, w transporcie lotniczym wykorzystanie RFID podwoi się w 2006 r. wskutek przyjęcia nowych regulacji prawnych, które pozwalają na stosowanie pasywnej identyfikacji towarów przewożonych samolotami. Jednak transport lotniczy nie jest wyjątkiem. Postęp w wykorzystaniu RFID dotyczy całego przemysłu transportowego, który szybko dostrzeże korzyści, jakie odnoszą ci, którzy wcześniej zdecydowali się na implementację tej techniki w sprzedaży detalicznej, opakowaniach, przemyśle samochodowym, opiece zdrowotnej i wojskowości.

Dalszy rozwój RFID związany jest z ceną nowej technologii. Niemiecka firma Infineon Technologies przedstawiła plan ograniczenia cen układów identyfikacji radiowej RFID do 1 euro-centa za sztukę w roku 2009. Pozwoli to na stosowanie ich przy znakowaniu nawet najtańszych produktów.

Według ekspertów, metki radiowe już teraz rozpoczęły rewolucję w handlu, ale ich cena wciąż jest wysoka – obecnie układ RFID kosztuje około 0,5 euro.

Aby ta technologia mogła stać się prawdziwą alternatywą dla kodów kreskowych stosowanych do oznaczenia nawet najtańszych produktów, koszt "inteligentnej metki" musi spaść do poziomu 1 euro-centa. Infineon planuje osiągnięcie takiego poziomu w roku 2009. W tym roku firma przeprojektowała układy RFID pod kątem obniżenia kosztów produkcji.

Priorytetem jest uzyskiwanie większej ilości układów z jednej płytki krzemowej. W tym celu naukowcy Infineona stworzyli układ, który może być zasilany prądem zmiennym. W odróżnieniu od układów zasilanych prądem stałym, nie wymaga on prostownika, zegara i modulatora. Dzięki temu możliwe będzie produkowanie układów scalonych o wymiarach zaledwie 40x50 mikronów.

Źródło: eGospodarka
Źródło: ''

Komentarze

  • Minimalna cena układu jest znacznie za wyżona, jeśli chodzi o tagi pasywne. Tagi RFID pasywne, zależą od wielkości zamówienia. Kosztują zazwyczaj 35-45 centów w dużych ilościach, 75-80 centów w niewielkich. Konrad Zuk, Poznan Pozdrawiam

  • Cena identyfikatorow RFID

    Minimalna cena układu jest znacznie za wyżona, jeśli chodzi o tagi pasywne. Tagi RFID pasywne, zależą od wielkości zamówienia. Kosztują zazwyczaj 35-45 centów w dużych ilościach, 75-80 centów w niewielkich. Konrad Zuk, Poznan Pozdrawiam