7 maja podczas konferencji prasowej miała miejsce inauguracja kampanii edukacyjno-informacyjnej „Karton, zamiast konserwantów”. Akcja jest odpowiedzią na niepokojące wyniki badania „Co piją Polacy?”, przeprowadzonego przez instytut SMG/KRC Millword/Brown na próbie reprezentatywnej Polaków powyżej 15 roku życia w kwietniu bieżącego roku.

Karton, zamiast konserwantów – w odpowiedzi na badanie „Co piją Polacy?”
Celem kampanii jest obalenie powszechnie obowiązującego mitu, że długi termin przydatności do spożycia jest związany z obecnością konserwantów. Inicjatorem kampanii jest Tetra Pak, lider w dziedzinie produkcji opakowań kartonowych w Polsce.

Badanie wykazało, że ponad połowa Polaków, niezależnie od wieku, wykształcenia i miejsca zamieszkania deklaruje, że codziennie pije wodę, nie dla jej walorów smakowych, ale dla ugaszenia pragnienia. Ponad połowie z nas najbardziej smakują napoje gazowane, jednak w tym przypadku widać zróżnicowanie społeczne. Najczęściej piją je mężczyźni do 30 roku życia. Co trzecia badana osoba nie pija napojów gazowanych dlatego, że uważa je za niezdrowe. Najbardziej docenianym pod względem smakowym i zdrowotnym napojem są soki 100%. Dwie piąte Polaków przynajmniej kilka razy w tygodniu deklaruje ich picie. Są to przede wszystkim ludzie młodzi i wykształceni.

Świadomych klientów interesują najbardziej zawarte w napojach dodatki, takie jak cukier, słodziki, barwniki i konserwanty. Szczególnie uwrażliwieni są oni na te ostatnie. 87% badanych jest przekonanych, że woda nie zawiera żadnych dodatków, podobnie uważa co trzecia osoba w przypadku soków 100%. Bezapelacyjnie, większości z nas zależy, by kupowane produkty nie miały dodawanej „chemii”.

Mimo, że na rynku dostępnych jest wiele rodzajów opakowań, wybór produktu w danym opakowaniu jest uzależniony od upodobań smakowych konsumenta. Oznacza to, że konsument wybierając butelkę, karton lub puszkę kieruje się wyłącznie wartością smakową i świeżością. Zdaniem większości konsumentów „zdrowe” są opakowania szklane, dużo mniejszym zaufaniem darzone są opakowania kartonowe i plastikowe. Badanie jednoznacznie pokazuje, że Polacy nie widzą związku między rodzajem opakowania, a koniecznością dodawania konserwantów do produktu.

Okazuje się, że współczesna technologia aseptyczna pozwala na całkowite wyeliminowanie konserwantów, bez utraty walorów smakowych przy jednoczesnym zachowaniu 12-miesięcznego terminu przydatności do spożycia. Dlatego też celem kampanii edukacyjno-informacyjnej, organizowanej przez firmę Tetra Pak w Polsce, jest uświadomienie Polakom, że technologia aseptyczna ma kluczowe znaczenie dla zdrowia.

„Zaskoczeniem dla mnie w trakcie prezentacji badań był fakt, że „woda smakowa” jest powszechnie uznawana za zdrową. Nie kojarzy się ona konsumentom z konserwantami i dodatkami smakowymi, które zawiera, a wyłącznie ze zdrowym trybem życia. Z mojego doświadczenia pracy z pacjentami wynika, że nie wiedzą oni jak rozumieć oznaczenia na opakowaniach. Dlatego też istotne jest budowanie świadomości konsumentów, że – sok w opakowaniu kartonowym,
z 12-miesięcznym okresem przydatności do spożycia jest wolny od konserwantów zachowuje wartości odżywcze. Służy temu wprowadzone przez Tetra Pak czytelne logo kampanii „Karton, zamiast konserwantów” – skomentowała wyniki badania Alicja Kalińska, dietetyk i ekspert w dziedzinie żywienia człowieka.

Podstawą procesu pozwalającego na uzyskanie produktu aseptycznego jest oddzielenie sterylizowanego produktu i opakowania, a następnie rozlanie produktu i zamknięcie opakowania w warunkach sterylnych, pozwalających na uniknięcie ponownego zakażenia przez mikroorganizmy. Opakowanie aseptyczne odcina dostęp niekorzystnych czynników takich jak: światło, tlen i bakterie, a zamyka w środku to co dobre, czyli substancje odżywcze, witaminy i smak.

„Cieszę się, że dzięki kampanii edukacyjnej będziemy mieli możliwość wykazać że zgodnie z naszym motto opakowanie kartonowe „chroni to, co dobre”. Technologia aseptyczna stosowana w przetwórstwie i pakowaniu soków w kartoniki pozwala na 100% eliminację konserwantów” – powiedział w trakcie inauguracji kampanii Jan Jasiński, dyrektor ds. PR i ochrony środowiska Tetra Pak.

Zainaugurowana 7 maja kampania „Karton, zamiast konserwantów”, włączy się w cykl imprez celebrujących Rok Chopinowski w Warszawie . Przy tej okazji rozdawane będą soki w specjalnie zaprojektowanych opakowaniach z limitowanej serii, bezpośrednio związanych z osobą wielkiego kompozytora. Początek współpracy z Biurem Promocji Miasta St. Warszawy nastąpi już 15 maja podczas Nocy Muzeów. Dodatkowo uruchomiona została strona internetowa kampanii www.copijapolacy.pl .

Źródło: ''