Tegoroczny konkurs „Tuba roku 2005" zorganizowany przez European Tube Manufacturers Association (ETMA) wyłonił wiele przykładów opakowań technicznie zaawansowanych, atrakcyjnych, wygodnych i bezpiecznych w użytkowaniu, które gwarantują sukces na półce sklepowej.

Konkurs obejmuje trzy segmenty produktów: tuby z tworzyw sztucznych, laminatów i aluminium oraz niezależną od materiału kategorię „Prototypy".

W kategorii „Tuby z tworzyw sztucznych" pierwsze miejsce zajęła tuba na żel pod prysznic marki Tom Tailor opracowana przez Tubex (Niemcy). Wyzwaniem dla producenta było zintegrowanie tuby z istniejącą już rodziną produktów łączącą elementy męskie i kobiece a wyrażającą zakochanie, spontaniczność i beztroskę. Wzorując się na szklanym flakonie zapakowanym w wysokiej jakości, laminowane folią pudełko, projektanci musieli zintegrować te cechy również z tubą. Korpus tuby wariantu kobiecego został zabarwiony na delikatny kolor różowy a dla wariantu męskiego na intensywny odcień turkusowy. Trudnością w druku sitowym była realizacja przebiegu rastra składającego się ze skośnie ułożonych kwadratów. Został on wydrukowany za pomocą najnowocześniejszej techniki reprodukcyjnej, a także przy doborze odpowiednich tkanin i powłok sit w nowej sześciokolorowej maszynie sitodrukowej. Należało również odpowiednio zmodyfikować lepkość i właściwości ślizgowe farb sitodrukowych. Perfekcyjny wygląd tuby uzupełnia kolorystycznie dopasowane zamknięcie.


Rys. 1. Pierwsze miejsce w kategorii „Tuby z tworzyw sztucznych" zajęta tuba na żel pod prysznic marki „Tom Tailor"
Pierwsza nagroda w kategorii „Tuby z aluminium" została przyznana firmie Tusa (Szwajcaria) za tubę na maść do oczu z zamknięciem zabezpieczającym oryginalność produktu. Branża farmaceutyczna ze względu na wrażliwość sprzedawanych produktów przypisuje duże znaczenie bezpiecznym koncepcjom opakowaniowym, które gwarantują konsumentowi najlepszą możliwą ochronę. Nowoczesne zamknięcie zabezpieczające z całkowicie hermetyczną kaniulą z tworzywa sztucznego to godna uwagi innowacja zapewniająca bezpieczne stosowanie zawartości i chroniąca ją przed manipulacją z zewnątrz. Ponadto doskonała barierowość aluminium zapewnia optymalną ochronę produktu. Zgodnie z wytycznymi amerykańskiej organizacji Food and Drug Administration (FDA) po pierwszym otworzeniu pierścień nie pozostaje na tubie lecz jest zdjęty razem z nakrętką. Dzięki temu podczas używania tuby nie powoduje on niepotrzebnych skaleczeń bądź utrudnień. Zamknięcie to jest dostępne dla tub aluminiowych w wersjach o średnicy 13,5 mm, 16 mm i 19 mm.


Rys. 2. Pierwsza nagroda w kategorii „Tuby z aluminium" (innowacją jest tu zamknięcie zabezpieczające z hermetyczną kaniulą z tworzywa sztucznego)
Pierwsze miejsce w kategorii „Tuby z laminatów" zdobyta tuba na farbę do włosów Igora wyprodukowana przez Alcan Packaging Cebal (Francja). Składająca się z dwóch komponentów farba do włosów wymagała „skrojonej na miarę" koncepcji opakowaniowej, aby spełnić specjalne wymagania. Dopracowany w najmniejszych detalach system dwóch komór i głowica tuby zapewniają, że dwa komponenty nie wchodzą ze sobą w kontakt przed wydostaniem się z otworu, oraz że aplikacja obu składników następuje dokładnie w stosunku 1:3. Ponadto otwór uformowany w kształcie liścia koniczyny zapewnia ciekawy efekt wizualny podczas nakładania produktu. Zawarta w laminacie warstwa barierowa z aluminium gwarantuje, że obydwa komponenty w tubie są od siebie bezpiecznie oddzielone i skutecznie chronione przed wnikaniem światła, tlenu lub wodoru.


Rys. 3. Tuba na farbę do włosów firmy Schwarzkopf zdobyta pierwsze miejsce w kategorii „Tuby z laminatu".
W kategorii „Prototypy" pierwszą nagrodę otrzymała tłoczona tuba aluminiowa firmy Tubex (Niemcy), której wyglądu i faktury powierzchni nie można pomylić z żadną inną. Zastosowanie innowacyjnych technologii produkcji pozwoliło w sposób nowoczesny ukształtować logo, czcionki i obrazy przy zastosowaniu efektów trójwymiarowych. Tłoczenie nadaje opakowaniu ekskluzywnego czaru i w połączeniu z wyjątkowymi wrażeniami dotykowymi sprawia, że produkt „błyszczy" na półce sklepowej. Tożsamość marki - łatwa w rozpoznaniu dzięki efektom wizualnym i dotykowym - lepiej zabezpiecza opakowanie przed fałszerstwem. Tłoczenie jest tutaj prostym i korzystnym cenowo sposobem chroniącym przed podrobieniem produktu. Możliwe są również inne dekoracje, wykonane na przykład transparentnym, białym lub kolorowym lakierem, zadruk w maks. siedmiu kolorach z zastosowaniem lakierowania i/lub tłoczenia ramion tuby.
Opakowania wyróżnione podczas tegorocznego konkursu ETMA potwierdzają, że europejscy producenci tub w roku 2005 mocno „dodali gazu" w zakresie bogactwa pomysłów i siły twórczej. Gotowość do innowacji oraz potencjał technologiczny branży tub przyczyniły się do opracowania opakowań, które tworzą godną uwagi syntezę siły przyciągania, funkcjonalności, bezpieczeństwa i wygody obsługi.


Rys. 4. Tłoczona tuba aluminiowa - pierwsza nagroda w kategorii „Prototypy"
Źródło: Packaging Polska Nr 09/05 www.packaging-polska.pl/
Źródło: ''