Jak donosi Rzeczpospolita niebawem może dojść do przetasowania na polskim rynku spożywczym. Niewykluczone, że producent soków Kubuś i Tymbark połączy się z wytwórcą wody Arctic. Oznacza to również wielkie zmiany na rynku producentów opakowań dla tych produktów. Rynek spożywczy jest bowiem bardzo powiązany z rynkiem producentów opakowań.

Szczegóły rozmów między Maspex i Hoop nie są znane. Gdyby doszło do fuzji, powstałby spożywczy gigant, którego przychody przekraczałyby dwa miliardy złotych rocznie. W 2004 r. przychody Grupy Maspex wyniosły ok. 1,5 mld zł, a ponad 0,5 mld zł - Grupy Hoop. Swoim zasięgiem grupa obejmowałaby - oprócz Polski - Węgry, Czechy, Słowację, Rumunię i Rosję. Połączone firmy znalazłyby się pierwszej czwórce największych przedsiębiorstw spożywczych w Polsce. W 2004 r. wyższe przychody od połączonych wyników Maspeksu i Hoopa uzyskały tylko Grupa Żywiec (ponad 3,6 mld zł), Kompania Piwowarska (ok. 2,7 mld zł) i Unilever Polska (ok. 2,5 mld zł). Wyniki na poziomie, który uzyskiwałyby połączone spółki, miała w 2004 r. Grupa Animex, lider polskiej branży mięsnej.


Zarówno Maspex, jak i Hoop zainteresowane są przejęciem marki Hellena, należącej do Przedsiębiorstwa Produkcyjnego Hellena, będącego od połowy 2005 r. w upadłości. Marka ta ma nadal silną pozycję wśród napojów gazowanych, wyprzedza ją tylko Coca-Cola. Właśnie rywalizacja o markę Hellena była przyczyną rozpoczęcia rozmów na temat fuzji. Firmy doszły prawdopodobnie do wniosku, że zamiast konkurować ze sobą, mogłyby połączyć siły.

Obie spółki się rozwijają i inwestują, rozszerzając działalność poza granice Polski. Grupa Maspex z Wadowic, istniejąca od 1996 r., nie produkuje napojów gazowanych. Jest zaś największym producentem produktów instant (kawa, herbata, kakao) w Europie Środkowo-Wschodniej. Na rynku soków, nektarów i napojów jest liderem rynku w Czechach i na Słowacji. Na Węgrzech zajmuje pozycję wicelidera. W Polsce ilościowy udział Maspeksu, według badań firmy AC Nielsen, w rynku soków, nektarów i napojów sięga 35 proc. Największymi konkurentami wadowickiej firmy są Agros Nova (16,3 proc.) i Hortex (13,5 proc.). Jeszcze większą przewagę nad konkurentami Maspex ma pod względem wartości sprzedaży (prawie 40 proc. udziałów w rynku).

W Czechach, Rumunii, Rosji, na Słowacji i na Węgrzech firma posiada zakłady produkcyjne oraz prowadzi działalność marketingową, logistyczną i handlową. W 2004 r. eksport stanowił ponad 17 proc. obrotów. Firma sprzedaje swoje produkty w Europie, USA, Kanadzie i krajach arabskich. Są to głównie: kawa Cappuccino, czekolada do picia La Festa, herbatki Ekoland, kakao Puchatek i soki Kubuś. W tym roku Maspex kupił markę Apenta, jeden z najstarszych znaków towarowych na węgierskim rynku wody mineralnej. Było to jedenaste przejęcie w historii wadowickiej spółki, w tym trzecie na Węgrzech. W 2005 r. Maspex stał się także właścicielem Plusssz Vitamin, producenta witaminowych pastylek do rozpuszczania w wodzie.

Grupa Hoop, należąca do czołówki firm produkujących napoje gazowane w Polsce, działa od trzynastu lat. Od 2003 r. jest notowana na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Zakłady spółki znajdują się w Bielsku Podlaskim, Tychach oraz w Grodzisku Wielkopolskim, gdzie produkowana jest woda mineralna. W 2002 r. Hoop kupił połowę udziałów w Megapack w Rosji, firmie produkującej napoje i wodę mineralną. Obecnie Hoop przymierza się do budowy zakładu w pobliżu Moskwy. Spółka ma ok. 12 proc. udziałów w polskim rynku napojów gazowanych i prawie 18 proc. w segmencie napojów niegazowanych. Jej udział w sprzedaży wody mineralnej wynosi blisko 6,6 proc.

W 2004 r. zarząd grupy zawarł pięcioletni kontrakt o wartości prawie 50 mln zł dotyczący produkcji i rozlewania napojów dla The Qibla Cola Company, należącego do czołówki producentów napojów typu cola na rynki brytyjski i irlandzki.

Monopolista z pewnością będzie kreował własną wizję preferowanych rodzajów opakowań produktów, które występują na polskim rynku.

Źródło: Rzeczpospolita
Źródło: ''