Spadająca sprzedaż Pepsi spowodowała, że podjęto decyzję o gruntownym odnowieniu tej legendarnej amerykańskiej marki. Pochłonie to 1,2 miliarda dolarów i będzie jedną z najdroższych tego typu operacji w historii.

Zaplanowany rebranding ma na celu zmianę każdego aspektu funkcjonowania marek z portfolio firmy: wyglądu, opakowania, sposobu ustawienia na półce sklepowej, wreszcie sposobu prowadzenia komunikacji marketingowej z konsumentami. Najbardziej spektakularna z planowanych zmian to nowe logo. Charakterystyczny czerwono-niebieski okrągły „świat Pepsi” na bladoniebieskim tle pozostanie, ale pasek znajdujący się pośrodku stanie się bardziej „uśmiechnięty”.

Przyczyną tego wszystkiego są słabe wyniki sprzedaży, jakie zanotowała firma. W zależności od brandu wyniosły one od 2 do 3 procent, i to pomimo tradycyjnie dużych nakładów na reklamę. Konieczność zmian wymusza też wieloletnia strategia marki, która pozycjonuje Pepsi w opozycji do lidera segmentu napojów gazowanych – Coca-Coli. O ile w 1960 roku przewaga Coca-Coli nad Pepsi była kolosalna (wynosiła 2,5 do 1), o tyle w 1980 wynosiła już tylko 1,5 do 1. Obecnie jednak Coca-Cola wciąż jest mocniejsza.

Jak podkreślają analitycy, obecna sytuacja zdaje się sprzyjać walce o zaufanie klientów: panujący w USA kryzys ekonomiczny i niepewność jutra sprawiają, że konsumenci są mniej konserwatywni i zmieniają przyzwyczajenia chętniej niż w okresie prosperity. Być może w związku z tym Pepsi, pomimo chwilowych kłopotów, zacznie zyskiwać na wartości. W 2008 roku wartość tę oszacowano na ponad 13 mln dolarów, co daje marce 26. miejsce na świecie. Liderem jest Coca-Cola.

Źródło: www.marketing-news.pl
Źródło: ''