O-I – globalny producent opakowań szklanych – zbudował na targach Drinktec innowacyjne stoisko, które miało zachęcić odwiedzających do odkrycia naturalnego piękna i emocjonalnych wartości szkła. Wiodący współczesny projektant, Francesco Lucchese, zaprezentował swoją osobistą interpretację szkła na targach w Monachium, będących swoistym „skrzyżowaniem dróg” dla branży napojów, na którym spotykały się ludzie, firmy i idee.

Zamierzeniem Lucchesego było, aby przestrzeń wystawowa była „naturalną scenerią, gdzie wszystkie elementy podkreślać będą idee zrównoważonego rozwoju, zdrowia, czystości i wyjątkowych korzyści oferowanych nam codziennie przez szkło”. Prezentując szkło w tak innowacyjny sposób, firma O-I chciała stworzyć odwiedzającym oazę, która pozwoliłaby im na nowo odkryć naturalne właściwości szkła i zastanowić się nad rolą, jaką opakowania szklane odgrywają w ich życiu.

Koncepcja Lucchesego zaprezentowana na targach pokazała, jak szkło spełnia wszystkie nasze potrzeby, zarówno emocjonalne, jak i praktyczne: jest proste, czyste i piękne, zachowuje smak, chroni zdrowie i nie szkodzi środowisku naturalnemu.

Lucchese zabrał odwiedzających w wirtualną podróż przy wykorzystaniu różnych kolorów symbolizujących zalety szkła: błękit to bezpieczeństwo, biały to smak, żółty to wszechstronność, a zieleń – ekologia. Jego projekty podkreślają także niezliczone możliwości, jakie oferuje szkło pod względem kształtów i form, dowodząc niezbicie, że szkło może być elementem tworzącym piękno w naszym życiu.









W trakcie targów na stoisku O-I odbyło się szereg różnych wydarzeń, przedstawionych szczegółowo w programie. Francesco Lucchese spotkał się z prasą i odwiedzającymi, rozmawiając z nimi o szkle i wzornictwie.

Wielokrotnie w ciągu każdego dnia produkty firmy O-I pozwalają dostarczyć nabywcom najbardziej znane produkty na całym świecie. Firma jest liderem na rynkach Europy, Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej oraz w regionie Azji i Pacyfiku i oferuje szklane opakowania podlegające w całości recyklingowi, umożliwiające zachowanie doskonałego smaku, czystości, atrakcyjności wizualnej i korzyści związanych z wartością produktów klientów firmy. Firma powstała w 1903 r. i zatrudnia obecnie ponad 23 000 osób w 79 zakładach produkcyjnych w 21 krajach. W 2008 r. sprzedaż netto z działalności w dziedzinie produkcji szkła wyniosła 7,9 mld USD.



W Polsce koncern OWENS-ILLINOIS posiada następujące zakłady produkcyjne – Hutę Szkła Jarosław i Hutę Szkła Antoninek, które współpracują z renomowanymi krajowymi i międzynarodowymi klientami z branży produkcji odżywek dla dzieci, soków, przetwórstwa żywności oraz piwa.

Francesco Lucchese dokonuje interpretacji opakowań szklanych O-I

Scenografia i dekoracja zaprojektowane dla O-I na tegoroczne targi Drinktec były wynikiem pięciu miesięcy ciężkiej pracy z firmą i pełnego zanurzenia w świat szkła. Dzięki współpracy z O-I mogłem pogłębić swoje dotychczasowe doświadczenia ze szkłem – materiałem, który miałem okazję dobrze poznać w czasach, gdy pracowałem nad szkłem z Murano, które zawsze wykorzystywałem w moich projektach lamp i mebli.


Dominique Tombeur, wiceprezes ds. marketingu i komunikacji O-I Europe

Projekt zrealizowany dla O-I nie polegał na opracowaniu prostego wystroju stoiska wystawienniczego. Musiałem zaprojektować prawdziwe doświadczenie, które miało sprawić, że o szkle mówiłoby się w zupełnie nowy sposób. To projekt, w którym uwzględniono wymiar zmysłowy, mający zachęcać odwiedzających do tego, by odkryli naturalne piękno i emocjonalne wartości szkła.

Początkiem projektu był precyzyjny brief przysłany przez firmę oraz chęć ze strony O-I, by zakomunikować ogólnemu odbiorcy zalety szkła. Oprócz przedstawienia swoich projektów i opakowań, O-I chciało stworzyć urokliwe otoczenie, odzwierciedlające prawdziwe piękno i naturalny charakter szkła. Projekt zrealizowano zgodnie z zaleceniami. Udało nam się stworzyć obraz naturalnej, otwartej przestrzeni, którą zbudowaliśmy przy wykorzystaniu – tam gdzie to było możliwe – szkła jako materiału konstrukcyjnego.

Rezultatem był projekt, w którym naturalne elementy, jak łąka, kwiaty czy światło w sposób doskonały integrowały się ze szkłem. Różne kolory szkła miały symbolizować różne korzyści wynikające ze stosowania tego materiału, komunikowane za pomocą czterech podstawowych koncepcji: EKOLOGII, SMAKU, BEZPIECZEŃSTWA i WSZECHSTRONNOŚCI.

Centralnym elementem projektu był pełen dramatycznego wyrazu sufit, wykonany z dużej liczby szklanych butelek, podświetlonych dla uzyskania maksymalnego efektu. Chodziło o to, by wywołać u odwiedzających wrażenie, że są otuleni zewsząd szkłem, i by mogli obejrzeć butelki pod wszystkimi kątami. Spotkanie ze światłem to magiczna chwila, podczas której szkło przekazuje odbiorcy wszystkie swoje możliwości.

Wspaniały sufit zdecydował o tym, jak powstały pozostałe elementy przestrzeni. Na przykład obszary zieleni, gdzie odwiedzający mogą usiąść, zrelaksować się i odetchnąć zapachem świeżej trawy, przy bliskim kontakcie z naturą i szkłem. Tak mocna sceneria, zaprojektowana przy pomocy szkła i światła, miała stanowić tło dla stanowiska recepcyjnego, punktu powitania gości i miejsca odpoczynku.

By dalej wyjaśnić cztery koncepcje, w stoisku umieszczono różne komunikaty – na indywidualnie zaprojektowanych szklanych stolikach, za pomocą elementów graficznych i na samych butelkach. Wybrane elementy graficzne i kolory zostały powielone na wszystkich materiałach informacyjnych i komunikacyjnych powiązanych z wydarzeniem, by całość przedstawiała spójny komunikat. Każdy z obszarów stoiska wyróżniał się określonym zapachem, który potęgował zmysłowe doświadczenia oferowane odwiedzającym.

Praca zespołowa miała ogromne znaczenie dla powodzenia projektu i pozwoliła nawiązać głęboki dialog z firmą na różnych etapach jego powstawania. Uzupełniające się kompetencje mojego zespołu oraz profesjonalizm wielu różnych firm zaangażowanych w realizację projektu umożliwiły powstanie dzieła wysokiej jakości, które pod każdym względem mówiło wiele o wzornictwie.

Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie internetowej: www.o-i.com.
Źródło: ''