Globalny producent opakowań szklanych, firma O-I, przedstawi konceptualną wizję szkła i opakowań szklanych na międzynarodowych targach technologii produkcji napojów Drinktec, które odbędą się w Monachium (Niemcy) 14-19 września 2009 r.

Znany współczesny projektant, Francesco Lucchese, przedstawi na stoisku O-I swoją osobistą interpretację szkła.

Drinktec to jedne z najważniejszych dla producentów napojów targów na świecie – źródło inspiracji dla firm szukających nowych sposobów wyróżnienia swoich produktów, zaspokojenia potrzeb i pragnień nabywców oraz – w miarę możliwości – zaoferowania elementu zaskoczenia.

O-I korzysta z tej ważnej sposobności przedstawienia potencjalnych i rzeczywistych korzyści ze stosowania szkła zarówno dla klientów, jak i konsumentów.

Badania przeprowadzone na świecie przez O-I wskazują na istnienie kilku ważnych trendów – konsumenci są coraz bardziej świadomi konieczności ochrony środowiska naturalnego, szukają zatem opakowań, które łatwo poddawać jest recyklingowi. Szukają także prawdziwej jakości w codziennym życiu i chcą kupować produkty, które poprawią walory smakowe spożywanej żywności i napojów, oferują funkcjonalne korzyści i są zdrowe.

We wszystkie te trendy doskonale wpisuje się szkło, toteż firma O-I jest zdania, że nadszedł czas, by przedstawić opakowania szklane w nowym świetle.

By oderwać się od tradycyjnej koncepcji stoiska na targach branżowych, O-I poprosiło projektanta Francesco Lucchese o stworzenie takiego stoiska, które przedstawiałoby liczne korzyści wiążące się ze stosowaniem szkła i opakowań szklanych, oraz pozwoliłoby odwiedzającym nawiązać nową więź z tym materiałem. Zmysłowa koncepcja ma zachęcić odwiedzających do wykorzystania w obcowaniu ze szkłem wszystkich zmysłów.

Projekt ma pomóc odwiedzającym zrozumieć i docenić opakowania szklane oraz to, jak ich szczególne właściwości – wygląd, dźwięk i wrażenia dotykowe – podnoszą jakość codziennego życia. Stoisko ma być dla odwiedzających oazą, w której mogą ponownie zrozumieć unikatowe właściwości designu, czystości oraz walorów zdrowotnych i ekologicznych, które może zaoferować tylko szkło. Stoisko firmy O-I, znajdujące się na stanowisku 302 w Hali A1, będzie także miejscem interesujących wydarzeń, oferujących odwiedzającym możliwość doznania jeszcze głębszych przeżyć.

Plan wydarzeń

Między 14 a 19 września na targach Drinktec O-I zorganizuje szereg ciekawych wydarzeń.

Konferencja prasowa z udziałem Francesco Lucchese oraz przedstawicieli firmy O-I – środa, 16 września. Konferencja będzie znakomitą okazją do omówienia przyszłości szkła pod względem designu, ekologiczności oraz unikatowych właściwości tego materiału.

Prezentacje na różne tematy związane z opakowaniami napojów odbywać się będą codziennie w trakcie trwania targów. Szczegółowy program przedstawimy z odpowiednim wyprzedzeniem.

Seminaria szkoły designu

Zaprosiliśmy wiodące niemieckie szkoły designu na spotkanie z Francesco Lucchese, na którym szkoły mają przedstawić swoje poglądy związane z opakowaniami szklanymi oraz wykonać szkice za pomocą szkicownika dostępnego na stoisku. Przedstawione szkice będą prezentowane na stanowisku, a następnie zebrane razem w inspirującej książce.

Przedstawiciele prasy otrzymają pełen pakiet prasowy oraz pozostałe dokumenty.

Na wywiady z Francesco Lucchese należy umawiać się z wyprzedzeniem. Dziennikarzy, którzy chcą przeprowadzić taki wywiad, prosimy o kontakt z …..

Koncepcja projektu stanowiska opracowana przez Lucchese

Lucchese w swoim projekcie wyraża unikatowe możliwości oferowane przez opakowania szklane.

O-I jest liderem w dziedzinie designu opakowań szklanych. Nawet zwykłe butelki – produkowane w milionach egzemplarzy – reprezentują uważne podejście do designu, przynoszą korzyści klientom i konsumentom pod względem funkcjonalności i estetyki.

Celem firmy O-I jest rozwój zdolności w dziedzinie projektowania, które pozwalają proponować nabywcom wyjątkowe butelki i słoiki oferujące wszystkie korzyści wynikające ze stosowania szkła. Dla O-I projekt nowego produktu opiera się na innowacji w najszerszym znaczeniu tego słowa. Innowacja może być wynikiem nowych rozwiązań technologicznych, technologii szkła czy zaawansowanych procesów produkcyjnych. O-I stale prowadzi badania, ulepsza i patentuje nowe modele, w zgodzie z potrzebami nabywców i trendami rynkowymi, co pozwala firmie zaoferować klientom z branży spożywczej wartościowy zasób oraz przewagę konkurencyjną. Jednocześnie O-I pielęgnuje relacje z wiodącymi projektantami, wykorzystując technologiczne umiejętności firmy do nadawania kształtu koncepcjom projektowym twórców.

To chęć stworzenia głębszej więzi między możliwościami produkcyjnymi a kreatywnością projektantów w przypadku szkła sprawiła, że firma O-I rozpoczęła współpracę partnerską z włoskim projektantem Francesco Lucchesem – znanym ze swej miłości do szkła jako materiału.

Stanowisko O-I zaprojektowane przez Lucchese ma zaskoczyć odwiedzających. Odbędą oni radosną podróż po świecie szkła. Odwiedzającym towarzyszyć będą zmysłowe elementy na ścieżce wyrażającej harmonię między szkłem a naszym życiem i środowiskiem naturalnym. Dla odwiedzających ma to być osobista podróż i okazja do reagowania na różne elementy ekspozycji w bardzo osobisty sposób.

Choć racjonalne powody wyboru szkła, potwierdzone badaniami naukowymi, omówione zostaną podczas seminariów zaplanowanych na czas targów, sama koncepcja stanowiska służyć ma zupełnie innemu celowi – chodzi o odejście od stosowania typowych stoisk wystawienniczych. O-I postanowiło zastosować mniej racjonalne, a bardziej emocjonalne podejście, zapraszając odwiedzających do tego, by zobaczyli, posłuchali, poczuli, powąchali i posmakowali, i tym samym odkryli prawdziwą wartość szkła.

Duże stoisko będzie platformą, w której można przemyśleć i wymienić opinie na temat sposobów, w jakie szkło może poprawić jakość naszego życia. Będzie stanowić otwartą przestrzeń, ułatwiającą swobodną komunikację, dzięki czemu odwiedzający mogą odbywać swoją podróż zgodnie z przypływem chwilowej inspiracji – począwszy na przykład od wiosennego nieba z jasnoniebieskich butelek, przez chwilę przerwy na zielonej łące, po degustację smakowitych potraw oraz obserwację wielu różnych barw szkła niczym Alicja w Krainie Czarów.

Lucchese zdecydował się wykorzystać kolor jako szczególny sposób podkreślenia właściwości szkła: niebieski jako symbol bezpieczeństwa, biały – smaku, żółty – wszechstronności oraz zielony – ekologiczności. Butelki stojące na szklanych stolikach rozmieszczonych na całym stoisk będzie można brać do ręki, dotykać i oglądać. Na niektórych z nich nadrukowane zostaną komunikaty.

Różnorodność kształtów pozwoli dostrzec wyjątkową zdolność szkła, jaką jest tworzenie piękna w codziennym życiu. Nawet najzwyklejszy produkt, opakowany w szkło, jest inny i wyjątkowy – a jest tak dlatego, że szkło potęguje doznawane doświadczenia.

Zdaniem Lucchesego, ekspozycja będzie „naturalną scenerią, gdzie wszystkie elementy podkreślać mają ekologiczność, zdrowie, czystość oraz wyjątkowe korzyści oferowane codziennie przez szło”.

Biografia Francesco Lucchese

Urodzony na Sycylii Francesco Lucchese ukończył studia na Wydziale Architektury Politechniki Mediolańskiej w marcu 1985 r. Otrzymał pierwszą nagrodę ADI za projekt składanego krzesła o nazwie Traslazione, który przedstawił grupie Gruppo Industriale Busnelli.

Filozofia projektowania Francesco Lucchesego polega na „spoglądaniu w przeszłość, projektowaniu dla chwili obecnej, przy zastosowaniu pomysłów wybiegających w przyszłość”. Wychodząc od przykładów historycznych próbował przewidywać trendy i potrzeby dnia jutrzejszego, i rozwijał swoje projekty zgodnie ze strategiami firm. Oprócz walorów estetycznych szczególnym elementem jego prac jest zainteresowanie funkcjonalnością i emocjami związanymi z wykorzystywaniem danego przedmiotu. Lucchese zwraca także szczególną uwagę na kolor, którym tworzy dialog między przedmiotem a użytkownikiem.

Projekty Francesco Lucchese mają z założenia być doświadczeniem interaktywnym. Wymiar zmysłowy stanowi centralny element jego filozofii projektowania, a zmysły wzroku, dotyku, słuchu, smaku i zapachu to narzędzia, które nadają jego projektom wyjątkowy charakter.

Do prac architektonicznych Lucchesego zaliczyć można kilka ważnych projektów, w tym renowację muzeum, projekt przedszkola, domów oraz niedawny projekt Cineplex i Hotel Les Fleurs w Sofii (Bułgaria). Lucchese zrealizował także kilka projektów w dziedziny projektowania wnętrz we Włoszech i na całym świecie, w tym salon wystawowy w Sao Paolo w Brazylii. Lucchese nadal pracuje też jako wykładowca w takich szkołach designu, jak Akademia Brera oraz Wydział Projektowania na Politechnice Mediolańskiej.

Studio Francesco Lucchesego realizuje prace w wielu różnych dziedzinach, koordynując szereg różnych projektów, między innymi projekt wizerunku marki i company placement dla Grohe; projekty komunikacyjno-wystawowe dla Graniti Fiandre i LG Chem, oraz strategie wzornictwa przemysłowego dla A+DESIGN, BMOOD, Olympia Ceramica, Mosaico+ i Luce di Carrara.

Do projektów z dziedziny wzornictwa przemysłowego zrealizowanych przez studio Lucchesego należą między innymi kolekcja szkła z Murano dla Venini, Salviati, Nason & Moretti oraz Cappellini; kolekcje mebli dla Swan, Cappellini i Molteni; projekty oświetlenia dla Foscarini, Luxit, Fabian, FontanaArte i Egoluce; oraz projekty łazienek dla Inda, Hatria, Rapsel, FIR, Antrax oraz Antonio Lupi.

Wywiad z Francesco Lucchese

Q. Stoisko wystawowe O-I to platforma komunikująca przesłania oparte na wartościach i korzyściach związanych z opakowaniami szklanymi. Design to jego „fil rouge” (wspólny wątek). Co inspirowało pana przy tworzeniu tego projektu?

A. Czerpałem inspirację przede wszystkim z natury – chciałem odtworzyć przyjemne wrażenia dobrostanu, których źródłem jest przebywanie na świeżym powietrzu w słoneczny dzień pod błękitnym niebem. Próbowałem „przenieść” to uczucie dobrostanu na stoisko wystawiennicze i stworzyć dla każdego odwiedzającego oparte na wielu zmysłach doświadczenie, które jednocześnie przekazywałoby wiedzę na temat szkła.

Q. Które motywy były najważniejsze, by odwiedzający mogli odpowiednio docenić zalety opakowań szklanych?

A. Zdecydowałem się na motywy bezpieczeństwa, ekologii, wszechstronności i zdolności zachowywania smaku. Koncepcje te zostaną wyrażone za pomocą różnych faktur i powierzchni w zestawieniu ze światłem i zapachem.

Q. Często stosuje pan szkło w swoich projektach. Jaki jest pana stosunek do tego materiału?

A. Szkło mnie stale fascynuje ze względu na jego możliwości. Jest jednocześnie bardzo twarde i przejrzyste, tworzy pewien efekty dotykowy, a jednocześnie jest „fałszywe” w swej solidności i wizualnej perspektywie… i dlatego jest tak bardzo intrygujące.

Q. Jakie jest pana zdanie na temat szkła jako materiału do opakowań napojów i produktów spożywczych (pod kątem zdrowia, ekologii i możliwości twórczych)?

A. To materiał, który powinien stać się księciem opakowań, gdyż w większym stopniu niż jakikolwiek inny materiał jest elegancki w formie i z tą samą siłą jest w stanie pełnić rolę opakowania luksusowego i popularnego. Na tym polega jego wyjątkowość.

Q. Butelka to zrównoważona kompozycja konkretnych elementów (otworu, szyjki, boków, trzonu i spodu). Gdyby miał pan całkowitą swobodę twórczą, co zrobiłby pan z tymi elementami? Jak powstaje równowaga między funkcjonalnością i estetyką?

A. Użyję tu pewnej metafory: piękna kobieta jest uważana przez wszystkich za piękną, ale wyjątkowość nadaje jej to, co robi. Możemy patrzeć na butelki w taki sam sposób, w jaki Modigliani patrzył na kobiety – często osobliwość staje się wyjątkową cechą charakteru.

Q. Napój w butelce nabiera „stałej” formy, staje się „jednym” z butelką. Jaką naturę ma relacja między formą a treścią?

A. Relacja ta jest wynikiem sposobu, w jaki równoważymy różne części butelki, ale także tego, jak zaprojektowano główny punkt uchwytu butelki, który pozwala użytkownikowi wejść w kontakt z napojem w pewien szczególny sposób.

Q. Jaką rolę odgrywa w pańskich projektach tradycja i innowacja?

A. Spoglądam w przeszłość, projektuję dla chwili obecnej, ale stosując pomysły wybiegające w przyszłość.

Q. Co sprawia, że dany kształt staje się rozpoznawalną i trwałą ikoną?

A. Zaskakujący rozdźwięk między siłą formy a funkcjonalnym i innowacyjnym zastosowaniem.

Q. Technologia O-I oferuje wiele możliwości pod względem dekoracyjnym (tłoczenie, obróbka powierzchni, faktury) oraz kolorystycznym. Co pan sądzi o tych możliwościach i sposobach i wykorzystywania?

A. Mogą nadać szkłu znacznie większe niż dotychczas poczucie głębi.

O firmie O-I

Wielokrotnie w ciągu każdego dnia produkty firmy O-I pozwalają dostarczyć nabywcom najbardziej znane produkty na całym świecie. Firma jest liderem na rynkach Europy, Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej oraz w regionie Azji i Pacyfiku i oferuje szklane opakowania podlegające w całości recyklingowi, umożliwiające zachowanie doskonałego smaku, czystości, atrakcyjności wizualnej i korzyści związanych z wartością produktów klientów firmy. Firma powstała w 1903 r. i zatrudnia obecnie ponad 23 000 osób w 80 zakładach produkcyjnych w 22 krajach. W 2008 r. sprzedaż netto z działalności w dziedzinie produkcji szkła wyniosła 7,9 mld USD.

W Polsce koncern OWENS-ILLINOIS posiada następujące zakłady produkcyjne – Hutę Szkła Jarosław i Hutę Szkła Antoninek, które współpracują z renomowanymi krajowymi i międzynarodowymi klientami z branży produkcji odżywek dla dzieci, soków, przetwórstwa żywności oraz piwa.

Dodatkowe informacje można znaleźć na stronie internetowej: http://www.o-i.com.
Źródło: ''