Przeprowadzone na zlecenie O-I badanie jakościowe dotyczące żywności dla dzieci, ujawniło, że rodzice mają zaufanie do szkła jako materiału czystego i zdrowego, który pozwala nabywcom zobaczyć co kupują.

Nowe badanie przeprowadzone przez globalnego producenta opakowań szklanych, firmę O-I, wykazało, że rodzice w przypadku żywności dla dzieci wolą opakowania szklane. Są oni bowiem zdania, że szkło zachowuje świeżość produktu, sprawia, że żywność jest zdrowa i bezpieczna oraz ułatwia identyfikację znajdującego się wewnątrz opakowania produktu.

Globalne badanie jakościowe* przeprowadzono w grupie rodziców (głównie matek) dzieci w wieku od 5 miesięcy do 3 lat w dziesięciu miastach na świecie, w tym w Londynie, Paryżu, Monachium i Warszawie. Celem badania była analiza sposobu wykorzystania pakowanej żywności dla dzieci oraz tego, jak ważne są dla nich wygoda, bezpieczeństwo, smak, kwestie ekologiczne i pozostałe czynniki.

„Podawanie dziecku pierwszych rodzajów pożywienia może być bardzo cennym doświadczeniem, może być także niekiedy źródłem stresu i frustracji. Chcieliśmy lepiej zrozumieć potrzeby, troski i preferencje matek dzieci w tym wieku, oraz różnice między nimi w zależności od miejsca zamieszkania” – powiedziała Viivika Remmel, menedżer ds. marketingu żywności w O-I. „Zdobycie dokładniejszej wiedzy na temat poglądów rodziców pozwoli nam opracować w przyszłości najbardziej odpowiednie opakowania szklane dla rodziców i ich dzieci”.

Z badań wynika jasno że w całej Europie najwyższym priorytetem rodziców jest godna zaufania marka, świeżość produktu oraz korzyści zdrowotne i dietetyczne, takie jak „organiczność” żywności. Wygoda to kolejny ważny czynnik. Z samej swej natury gotowa żywność dla dzieci jest postrzegana jako dobro „ułatwiające życie”, dlatego rodzice mniej przejmują się konkretną wygodą lub jakąś formą opakowania, a bardziej jego zawartością.

Co nie dziwi, wielu rodziców uważa, że szkło jest najlepszym opakowaniem żywności dla dzieci. Szklany słoik – czysty, nietoksyczny i nieprzepuszczalny – nie wymaga dodatkowych warstw materiałów. Tym samym, można w nim całkowicie bezpiecznie przechowywać wszelkiego rodzaju żywność. Znakomicie zachowuje smak, konsystencję, kolor i zapach pokarmów dla dzieci.

Edukowanie młodych kubków smakowych

Każda matka wie dobrze, że pierwsze smaki mają duży wpływ na zdolność dziecka do czerpania przyjemności z różnorodności produktów spożywczych: zachęcanie dziecka do próbowania i przyzwyczajania się do nowych smaków jest najlepszym sposobem minimalizacji problemu „Tadka niejadka”, który może pojawić się u dwulatków i trzylatków. Tym samym bardzo ważne jest to, by żywność podawana dzieciom była jak najświeższa, najbardziej autentyczna i najsmaczniejsza – jak najbliższa kuchni domowej. Z tego względu wielu rodziców woli opakowania szklane, szczególnie w takich krajach jak Francja i Polska, gdzie sztuka przechowywania żywności domowej roboty w szklanych słoikach jest bardzo rozpowszechniona. Według badania O-I, matki cenią także możliwość przyjrzenia się produktowi przed zakupem, co daje im dodatkową pewność autentyczności zawartości.

W niektórych krajach, jak w Wielkiej Brytanii, matki podają „organiczny” charakter produktu jako wstępny warunek zakupu marki. Klientki takie szukają produktów zawierających w 100% czyste, naturalne składniki, bez dodatków, konserwantów czy środków zagęszczających, a także produktów zawierających dodatkowe składniki odżywcze. Z drugiej strony wiele nowych produktów „organicznych” – kupowanych ze względu na ich zalety zdrowotne lub dietetyczne – jest pakowanych w plastikowe słoiki, które zdaniem konsumentów europejskich są najmniej zdrowym i najmniej ekologicznym rodzajem opakowania (według badania przeprowadzonego w kwietniu 2009 r. przez FEVE, Europejską Federację Opakowań Szklanych)**. Te same badania wykazały, że liczba rodziców, którzy woleliby żywność dla dzieci w szklanych opakowaniach, jest dwa razy większa od liczby rodziców regularnie tego typu żywność kupujących, co wskazuje na dużą rozbieżność między oczekiwaniami klientów a stopniem ich spełnienia.

Troska o ekologię

Badanie O-I wykazało także, że choć matki sądzą, że jeśli chodzi o opakowania kieruje nimi troska o środowisko naturalne, w ich decyzjach zakupowych niekoniecznie to widać. Choć większość matek uważa, że troszczy się o środowisko, i w miarę możliwości sortuje śmieci do recyklingu, przyznają one także w badaniu, że jeśli chodzi o wybór żywności dla dzieci, inne czynniki są dla nich dużo ważniejsze. Niektóre matki odnoszą także wrażenie, że w przypadku niektórych produktów „ekologiczność” to tylko chwyt marketingowy, choć przyznają także, że szkło ma prawo do tego hasła, gdyż można je w całości poddać recyklingowi.

„Nasze badania odkryły interesujący obraz żywności dla dzieci w Europie, wykazały bowiem znaczenie, jakie dla rodziców ma możliwość zapewnienia dziecku najlepszego żywnościowego startu w życiu. Choć istnieją pewne różnice między krajami, rodzice ogólnie rzecz biorąc wolą wysoką jakość, naturalne i autentyczne produkty, które gwarantują bezpieczeństwo. Są przekonani, że szkło jest w stanie zaoferować im te korzyści” – powiedziała Viivika Remmel.

Pożywienie dla dzieci – strona internetowa

Firma O-I uruchomiła także nową stronę internetową. Pod adresem www.baby.eu.o-i.com znaleźć można informacje dotyczące zdrowego odżywiania dzieci, szkła jako materiału doskonale chroniącego wartości odżywcze pożywienia dla dzieci oraz jego nieszkodliwego wpływu na środowisko. Internauci znajdą w serwisie także materiały prasowe związane z tematyką zdrowego stylu odżywiania dzieci, wyniki badań statystycznych dotyczących żywności i opakowań, a także informacje o firmie O-I. Jak do tej pory, strona dostępna jest jedynie w języku angielskim.

* Badanie IPSOS Baby Food Research Study (marzec 2009) zostało przeprowadzone przez IPSOS Understanding UnLtd w 10 miastach na świecie: Chicago (USA), Londynie (Wielka Brytania), Monachium (Niemcy), Szanghaju (Chiny), Sydney (Australia), Warszawie (Polska), Paryżu (Francja), Sao Paulo (Brazylia), Caracas (Wenezuela) i Bogocie (Kolumbia). Przeprowadzono wywiady z 60 rodzicami (głównie matkami) – głowami swoich gospodarstw domowych. Wiek respondentów wynosił 25-49 lat i posiadali oni przynajmniej jedno dziecko w wielu od 5 miesięcy do 3 lat oraz dochody w wysokości co najmniej 25 000 dol. Stanowili mieszaną grupę początkujących i doświadczonych rodziców. Wywiady z uczestnikami przeprowadzono w ich domach, przy wykorzystaniu szeregu różnych produktów żywnościowych dla dzieci jako przedmiotu badań, a zachowania rodziców obserwowano także w supermarketach, w działach z żywnością dla dzieci. W badaniu zapytano rodziców o sposób karmienia dziecka i sposoby wykorzystywania produktów żywnościowych dla dzieci w celu uzyskania wiadomości na temat tego, co każdy materiał do opakowań reprezentuje pod kątem czystości, bezpieczeństwa, smaku i innych wymiarów.

** FEVE: badanie Consumer Preference & Packaging in Europe (kwiecień 2009) zostało przeprowadzone przez Insites Consulting w grupie 6200 osób w 12 krajach (Austria, Niemcy, Holandia, Hiszpania, Czechy, Grecja, Polska, Turcja, Francja, Włochy, Portugalia, Wielka Brytania). Wiek respondentów to 18-53 lata i stanowili oni przekrój społeczeństwa w swoich krajach. W badaniu pytano respondentów o ich stosunek do szkła i innych materiałów do produkcji opakowań oraz o zalety i wady każdego z tych materiałów.

O firmie O-I

Wielokrotnie w ciągu każdego dnia opakowania szklane firmy O-I pozwalają dostarczyć nabywcom najbardziej znane produkty na całym świecie. Firma jest liderem na rynkach Europy, Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej oraz w regionie Azji i Pacyfiku i oferuje preferowane przez konsumentów, szklane opakowania podlegające w całości recyklingowi, umożliwiające zachowanie doskonałego smaku, czystości, atrakcyjności wizualnej i korzyści związanych z wartością produktów klientów firmy. Firma powstała w 1903 r. i zatrudnia obecnie ponad 23 000 osób w 79 zakładach produkcyjnych w 21 krajach. W 2008 r. sprzedaż netto wyniosła 7,9 mld USD.

Dodatkowe informacje znaleźć można na stronie http://www.o-i.com.
Źródło: ''