Obecnie najdynamiczniej rozwijającą się kategorią rynku słodyczy w Polsce są praliny. W okresie czerwiec — lipiec 2006, w zestawieniu z analogicznym okresem roku poprzedniego, zanotowano wzrost sprzedaży o 11% w ujęciu ilościowym i 8% w ujęciu wartościowym. Wzrosty widoczne są także w ujęciu długofalowym — okres od sierpnia 2005 do lipca 2006 był lepszy od okresu sierpień 2004 — lipiec 2005 o 21% ilościowo i 14% wartościowo (dane ACNielsen).

Rynek słodyczy

Polski rynek słodyczy jest bardzo rozwojowy. Tradycyjny Polak w skali roku zjada 5,7 kg słodyczy, natomiast Niemiec 8,6 kg, a Brytyjczyk 9,4 kg. Różnica jest dosyć znaczna, a wynika ona z naszej sytuacji ekonomicznej (która z roku na rok się polepsza).

W okresie czerwiec — lipiec 2006 udziały wartościowe Mieszko osiągnęły poziom 5,4% i są najwyższe w historii firmy. Rynek pralin to istotny segment rynku słodyczy — wartość rynku pralin to niespełna 774 mln złotych rocznie, wielkość sprzedaży jest na poziomie 22 tys. ton (dane za okres sierpień 2005 — lipiec 2006 ACNielsen, dane dotyczą tylko rynku pralin konfekcjonowanych). Mając na uwadze fakt, że średnie spożycie pralin przypadające na statystycznego Polaka jest nadal zdecydowanie niższe od spożycia notowanego dla mieszkańców krajów Europy Zachodniej, perspektywy rozwoju dla tego rynku są optymistyczne. Wraz z poprawą sytuacji ekonomicznej spodziewać się można zwiększonych zakupów w tej kategorii.

W ramach rynku pralin widoczna jest zmiana gustów i preferencji konsumentów na polu opakowań. Klienci doceniają nowoczesną stylistykę, a także ciekawe formy i przyciągające uwagę zdobienia. Co raz mniejszym powodzeniem cieszą się tradycyjne bomboniery kwiatowe, cenione są natomiast nowatorskie rozwiązania, np. grafika skoncentrowana na wyeksponowaniu produktu. Przykładem może być nowość produktowa Mieszko — Amoretta — bombonierka o ciekawym kształcie i atrakcyjnej, nowoczesnej grafice. Wprowadzona na rynek w marcu br. roku została bardzo dobrze przyjęta przez klientów. Wyraźnym trendem na rynku pralin jest wprowadzanie do nadzień czekoladek smaków popularnych deserów, ciast lub innych wypieków. Polscy konsumenci są bardzo otwarci na takie rozwiązania i cenią sobie połączenia smakowe tego typu. Funkcja opakowania słodyczy

Żeby smak słodyczy w bombonierce był tak kuszący jak opakowanie ważna jest nie tylko jakość użytych składników do produkcji pralinek. Najlepsza czekolada straci swoje walory w niewłaściwym opakowaniu. I nie chodzi tu tylko o estetykę, ale także o smak i aromat.

Obecnie na rynku polskim mało mówi się o sposobach higienicznego i właściwego pakowania czekolad a są to najbardziej wrażliwe na wszelkie bodźce słodycze. Składa się na to kilka czynników.

Przed mechanicznymi uszkodzeniami powinno ochronić czekoladki opakowanie wierzchnie. Ale jest to możliwe tylko wtedy, gdy takie opakowanie jest „skrojone na miarę”. Często zdarza się, że w celu zaoszczędzenia kosztów opakowanie nie jest idealnie dopasowane do danego produktu, bo stosuje się już istniejący dla innych czekoladek wzór. Sprawia to, że np. pralinki wysypują się z wewnętrznej tacki lub są za blisko górnego opakowania. Ruch i możliwość obtłukiwania, czy zgniecenia słodyczy jest najbardziej widocznym ich uszkodzeniem.

Ważne jest, aby kształt opakowania był dostosowany do gramatury, do wielkości oraz do typu pakowanych w nie czekoladek. Co więcej nic tak nie odstrasza Klienta jak wysypane z przegródek czekoladki widoczne przez okienko. Współpracując z doświadczoną firmą produkującą opakowania kartonowe przy wymogach opisanych powyżej będzie można również zastosować ciekawe rozwiązanie konstruktorskie nie zagrażające produktowi.


Klasyczne drewniane skrzynki do eksluzywnych słydyczy

Czekolady pochłaniają nieprzyjemny zapach niewłaściwej farby czy lakieru. Dlatego też obecnie zaleca się stosowanie lakierów UV przy produkcji opakowań dla tego sektora. Farby i lakiery UV po utrwaleniu nie wydzielają zapachu, co odróżnia je od farb i lakierów konwencjonalnych, które tracą zapach podczas całego okresu życia produktu. Stosując środki konwencjonalne trzeba się liczyć ze stosowaniem dodatkowej bariery lub silnym zapachem chemikaliów z przechowywanych w takim opakowaniu słodyczy.


Przykłady opakowań z coraz powszechniej stosowanych tworzyw sztucznych

Nie tylko rodzaj farby ma znaczenie, ale także karton z którego wykonane jest opakowanie. Jeden z czołowych producentów kartonów i papierów M-Real obserwując tendencję rynkowe wyprodukował innowacyjny rodzaj kartonu zarówno w poziomie GC1: karton o nazwie „Gala X” jak i GC2: „Nova X”. Kartony te przeznaczone są właśnie dla producentów czekolad i innych słodyczy. Cechuje je niska przepuszczalność zapachów i duża sztywność, co pozwala na duże oszczędności. Stosując karton „Gala X” lub „Nova X” o niższej gramaturze zmniejszamy koszt zakupu surowca oraz koszty transportu. Mniejsza gramatura jest też „zdrowsza” dla środowiska naturalnego (zużyta jest mniejsza ilość celulozy).

Opakowania biodegradowlane słodyczy

W Europie do słodyczy po raz pierwszy zastosowano biodegradowalne tworzywo o nazwie Plantic® (www.plantic.co.uk). Produktem opakowywanym były czekoladki Nestlé. Plantic® jest biodegradowalnym tworzywem wykorzystywanym już od dwóch lat na rynku australijskim.

Najważniejszym składnikiem Planticu jest krochmal (wytwarzany z mąki kukurydzianej), który jest odnawialnym i biodegradowlanym surowcem idealnie nadającym się do kompostowania. Najbardziej niezwykłą cechą Planticu jest jego reakcja na wodę. Pod jej wpływem tworzywo to zaczyna się natychmiast rozkładać. Jeśli tacka nie ma kontaktu z wodą zachowuje się jak materiał biodegradowalny i zaczyna się rozkładać po okresie sześciu miesięcy (Europejska norma EN1343).


Etapy rozkładu tacek na słodycze z tworzywa biodegradowalnego pod wpływem wody

Wykorzystanie Planticu nie ograniczy się tylko do sztywnych tacek na słodycze. W tym roku Amcor Australia oraz Plantic Technologies Limited producent Planticu podpisały umowę co do współpracy w zakresie produkcji rozkładającej się folii, która będzie wykorzystywana do elastycznych opakowań na słodycze.

Redakcja www.opakowania.com.pl