Jeszcze do niedawna, w myśl zakorzenionych w świadomości konsumentów stereotypów, kolor różowy kojarzony był z infantylną postacią, tandetnym kosmetykiem, słodkim zapachem czy też zarezerwowany na śpiochy, kocyk i inne akcesoria tylko dla dziewczynki (ewentualnie jej lalek). Obecnie coraz częściej kolor ten staje się symbolem bogactwa i sukcesu, wykorzystywany jest także w barwach wielu koncernów oraz pewnego banku…

W tym sezonie na rynku dóbr pozycjonowanych w segmencie towarów z tzw. wyższej półki, coraz więcej pojawia się produktów, którym towarzyszą opakowania w kolorze różowym. W zasadzie nie towarzyszą, ale stanowią ich nierozłączny element, jednocześnie mocno je charakteryzując.

W poprzednim sezonie wiosenno-letnim dominował kolor pomarańczowy. W tym roku - róż i jego odcienie. Nie są to jednak delikatne, matowe (alias majtkowe) barwy. Panuje moda na mocny nasycony róż, aż po fiolet, który często jest zestawiany w parze z tak silnymi kolorami jak czerwony, czarny czy granat.

Ponadto, coraz częściej wyszukana grafika zastępowana jest prostymi wzorami graficznymi, choćby pasków lub kółek. Uwagę konsumenta przyciągają również małe, niesymetryczne okienka wycinane w opakowaniu w taki sposób, aby uchylić tylko rąbka tajemnicy jego zawartości. Stosowane są także nowoczesne rozwiązania w postaci lakieru hybrydowego czy zadruku na kartonach metalizowanych foliami laserowymi.

Te ostatnie, dzięki lepszej dostępności na rynku, stają się coraz powszechniejsze, a dzięki możliwości stosowania na nich każdego rodzaju druku pozwalają na uzyskanie nie tylko ciekawego rezultatu, ale również efektu widzianego w różny sposób - w zależności od kąta patrzenia. Technologia stosowana do produkcji kartonu laminowanego folią laserową na tyle się rozwinęła, że istnieje obecnie możliwość wykonywania złocenia z użyciem tej folii, które do złudzenia przypomina hologram.

Szata graficzna to tylko jeden, choć z reguły najmocniej odbierany przez klienta czynnik charakteryzujący opakowanie. Szczególnie w branży kosmetycznej i spożywczej. Producenci jednak skupiają się jeszcze na innych, nieco mniej widocznych, ale nie mniej istotnych aspektach.

Zdecydowana większość firm kosmetycznych w swoim portfolio posiada kilka linii produktów. I choć z jednej strony dąży się do unifikacji opakowań dla jednej linii marki, to nadal przeważa trend, by w każdej z nich - w mniejszym lub większym stopniu - poszczególne specyfiki różniły się między sobą: bądź słoiczkami, buteleczkami czy choćby wzorem lub kolorem nakrętki. Powoduje to ogromną ilość na rynku, odmiennych od siebie i różnorodnych, często różniących się niewielkimi szczegółami opakowań.

A przecież takie zjawisko można znacznie uprościć, i to niekoniecznie stosując zaledwie jeden rodzaj słoiczka. W sukurs bowiem może przyjść doświadczony producent opakowań kartonowych i doradzić w kwestii zaprojektowania opakowania z uniwersalnym „siodełkiem” lub wkładką, która właściwie umiałaby przytrzymać różne wielkości słoiczka.

Można wówczas zastosować jeden kształt/wykrojnik opakowania zewnętrznego oraz różne wkładki. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że opakowania na ciężkie produkty, takie jak na przykład kremy w słoiku, wymagają odpowiednio usztywnionej konstrukcji, co nie zawsze zapewni podstawka tworząca się z klapek pudełka.

Mimo wszystko dobór kolorystyki, wielkości i rodzaju opakowania do konkretnego produktu jest dość skomplikowany. A różowy różowemu nie jest równy. I choć piękno tkwi w prostocie, to ów z pozoru prosty layout wymaga dokładnego przemyślenia i co ważne - perfekcyjnego wykonania.

Wydawać by się mogło, że paski, a tym bardziej wykorzystane w połączeniu dwóch niemożliwych do zestawienia razem barw: różowej i czerwonej - są nie do przyjęcia. Szczególnie dla opakowania wyprodukowanego dla wysoko pozycjonowanego, w segmencie Premium, irlandzkiego producenta słodyczy (na zdjęciu obok). Tymczasem zastosowanie lakieru hybrydowego w zadruku kartonowego pudełka przełamało konwencję i dodatkowo nadało luksusowego charakteru opakowaniu.

www.boxes.pl