Producenci wędlin konkurują ze sobą dostarczając swoim klientom wyroby o wartości dodanej, jednocześnie balansując między wysoką jakością a kosztami produkcji, R&D i logistyki. Chcą w ten sposób zapewnić konsumentom produkty wysokiej jakości, w szerokim wyborze, świeże, o atrakcyjnym smaku i wygodne w użytkowaniu, dostępne zarówno w sklepach wielkopowierzchniowych, jak i w handlu tradycyjnym: to dlatego opakowanie odgrywa kluczową rolę w sprzedaży przetworów mięsnych.

Wychodząc naprzeciw potrzebom zakładów mięsnych i branży detalicznej, Sealed Air, światowy specjalista w dziedzinie opakowań, zorganizował w dniach 27-28 czerwca br. w Packforum®, swoim Centrum Techniczno-Wystawienniczym pod Paryżem, seminarium poświęcone rynkowi wędlin i przetworów mięsnych.

Podczas seminarium przedstawiono najnowsze trendy w branży oraz nieograniczone możliwości zastosowania innowacyjnych opakowań do przetworów mięsnych na poziomie globalnym, regionalnym i lokalnym. Prezentowane innowacje dotyczyły nie tylko materiałów opakowaniowych i maszyn pakujących, ale też design’u, budowania marki oraz komunikacji z konsumentem. W spotkaniu wzięło udział 45 osób z 34 krajów z całej Europy, a także z Meksyku.

Wpływ globalnych trendów konsumpcyjnych na opakowania do żywności

Zdaniem Fabrice’a Roy, globalnego dyrektora wykonawczego ds. dań gotowych, Cryovac Food Solutions, “Istnieją w zasadzie cztery globalne czynniki w konsumpcji żywności, które mają wpływ na pakowanie żywności: zdrowie i bezpieczeństwo, bodźce sensoryczne, troska o środowisko naturalne oraz wygoda użytkowania”.

Kwestie zdrowia i bezpieczeństwa zaspokajane są dzięki wysokiej jakości produktów, szczelnym opakowaniom i odpowiednim warunkom pakowania. Czynnik sensoryczny odzwierciedla rosnącą globalizację i trend w kierunku żywności etnicznej, których efektem jest intensywniejsze i bardziej oryginalne oddziaływanie na zmysły. Troska o ochronę środowiska naturalnego oznacza ograniczanie masy opakowań i Analizę Cyklu Życia, a to z kolei stanowi zachętę do odchodzenia od metalowych puszek na rzecz elastycznych worków.

Potrzeba komfortu i wygody użytkowania skłania producentów do większej kreatywności i tworzenia nowych design’ów, które daje im m.in. system pakowania Darfresh®. To komfort i wygoda wywołały także rewolucję w dziedzinie opakowań do stosowania w mikrofali oraz w systemach “Gotowych do” lub “Łatwych do”: gotowych do połączenia, do przyrządzenia w woku, na patelni, do podania lub do pieczenia; łatwych do otwarcia, do ekspozycji, czy do przechowywania… Wszystkie te trendy mają podobny wpływ na pakowanie żywności dzisiaj i w przyszłości.

Rynek przetworów mięsnych w Europie: Przegląd oraz przyszłe trendy

Wzorce dotyczące konsumpcji wędlin i przetworów mięsnych we Francji, Włoszech oraz w Hiszpanii wykazują wiele interesujących trendów rynkowych. Konsumenci coraz bardziej interesują się “zdrowymi” produktami, dlatego też rezygnują z wyrobów z wieprzowiny na rzecz drobiu, ze względu na niższą zawartość soli i tłuszczu. Szybko rozwija się rynek produktów przeznaczonych do sprzedaży samoobsługowej, gdyż zapewniają one coraz większą wygodę użytkowania. Innowacja dotyczy także produktów i dań o nowych kompozycjach smakowych, takich jak wędliny smakowe, a także gotowane składniki do przyrządzania różnych potraw.

“W tym kontekście zwyciężą silne marki produktów premium” – powiedział Andrew Cookson, dyrektor GIRA France – „oraz zakłady mięsne, które zbudują synergię między wyrobami delikatesowymi i daniami gotowymi, ale też wydajne firmy produkujące na dużą skalę (liderzy kosztowi), koncentrujący się na podstawowych segmentach nastawionych na duże wolumeny”. We wszystkich badanych krajach zaobserwowano trend rynkowy, w którym rynek produktów zapakowanych centralnie w zakładzie mięsnym, przeznaczonych do sprzedaży samoobsługowej, rozwija się szybko, dzięki czemu produkty te są coraz szerzej dostępne w super- i hipermarketach.

Oczekiwania branży detalicznej wobec rynku wędlin i przetworów mięsnych z perspektywy sieci Tesco

“W sektorze wędlin i przetworów mięsnych kluczowym czynnikiem jest innowacja i dostępność dla klientów” – powiedziała Lorna Schneider z Tesco, największej sieci detalicznej w Wielkiej Brytanii i trzeciej sieci na świecie pod względem obrotów w 2006 roku. “Jednym z priorytetów dla nas jako dla detalisty, jest zmniejszanie wagi opakowań. W tym roku obniżymy ją o 5%, a naszym celem jest 25% w ciągu 5 lat”. Innym aspektem jest pomaganie konsumentom w lepszym zarządzaniu zapasami żywności w domu, na przykład dzięki możliwości ponownego szczelnego zamknięcia, dzięki którym produkty w napoczętym opakowaniu nadal pozostają świeże.

Rozwiązania Cryovac w praktyce

Także producenci wędlin przedstawili swój punkt widzenia, ukazując korzyści, które odnieśli dzięki wprowadzeniu rozwiązań opakowaniowych Cryovac®. Po nieudanych doświadczeniach z innymi dostawcami, szwedzka firma Pärsons, należąca do grupy HK-SCAN, zdecydowała się na współpracę z Sealed Air Cryovac. Wybrała system Cryovac Slicepak® do plastrowanych wędlin marki własnej dla jednej z największych sieci handlowych w Szwecji, Axfood.

Nowe opakowania mają system łatwego otwierania, są dostosowane do gabarytów europalet i zostały bardzo pozytywnie przyjęte przez Axfood. Kolejnym krokiem będą wędliny produkowane pod marką producenta dla sieci ICA, COOP i Bergendahls. Natomiast polskie zakłady mięsne Jandar nabyły w ubiegłym roku linię do pakowania w systemie Flow-Vac®, dzięki której firma uzyskała bardzo wysoką wydajność kosztową w przeliczeniu na jedno opakowanie. Daje jej to znaczną przewagę, dzięki której może skutecznie konkurować z innymi graczami na rynku.

Podsumowanie

Ciekawym zakończeniem sesji było wystąpienie Ericha Chiaviego, fizjologa kolorów z Raum und Farbphysiologie ze Szwajcarii, który wyjaśnił znaczenie kolorów w różnych kulturach i zachęcał do odważnego, ale i przemyślanego wyboru kolorów dla opakowań produktów spożywczych. Dla uczestników seminarium w Packforum® zorganizowano także indywidualne spotkania z ekspertami, umożliwiono im zapakowanie ich własnych produktów w ciągu godziny i zapoznanie się z zaletami oprogramowania Createam™3D do trójwymiarowego projektowania opakowań.

Cryovac®, Darfresh® oraz Packforum® to zarejestrowane znaki handlowe firmy Cryovac Inc., należącej do Sealed Air Corporation. Flow-Vac® to zarejestrowany znak handlow firmy ULMA CyE S.Coop. Cryovac Packaging oraz Cryovac Food Solutions, działy należące do firmy Sealed Air, są światowym liderem w dziedzinie innowacyjnych materiałów, systemów i urządzeń do pakowania żywności. W 2006 roku w światowym rankingu Fortune 1,000 firma Sealed Air została uznana przez liderów przemysłu za Najlepszą Firmę Produkującą Opakowania.

Firma Sealed Air Cryovac zatrudnia w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) ponad 3,000 pracowników. Zakłady produkcyjne firmy Sealed Air Cryovac zlokalizowane są we Francji (Arc-en-Barrois i Epernon), Niemczech (Norderstedt), Wielkiej Brytanii (St. Neots i Poole), we Włoszech (Passirana di Rho), w Hiszpanii (Buñol), Rosji (Wołgograd), Polsce (Ożarów Mazowiecki), na Węgrzech (Újhartyán), w Republice Południowej Afryki (Spartan) oraz w Botswanie (Lobatse). We Włoszech znajduje się Centrum Obsługi Klientów EMEA, natomiast w Szwajcarii w Root mieści się Techniczne Centrum Maszyn Pakujących EMEA. Sealed Air Cryovac posiada także pod Paryżem Centrum Techniczno-Wystawiennicze Packforum®.

Dążąc do zapewnienia najwydajniejszych plastikowych opakowań do żywności, Sealed Air kieruje szczególną uwagę na ochronę środowiska naturalnego. Firma aktywnie dąży do minimalizacji zużycia surowców i materiałów do produkcji opakowań poprzez recykling lub powtórne wykorzystanie odpadów przemysłowych oraz odzyskiwanie energii poprzez właściwe spalanie.

Aby dowiedzieć się więcej o firmie Sealed Air Cryovac, zapraszamy na stronę www.sealedair-emea.com