L A U R E A C I Ogólnopolskiego Konkursu Opakowań PakStar 2008 i Krajowego Konkursu Projektów Opakowań Student PakStar 2008 pod Patronatem Honorowym Ministra Gospodarki

W 2008 roku zorganizowano po raz czwarty Ogólnopolski Konkurs Opakowań PakStar i po raz pierwszy Krajowy Konkurs Projektów Opakowań Student PakStar. Celem tych konkursów jest stymulowanie i promowanie działań innowacyjnych w dziedzinie opakowań, zmierzających do doskonalenia opakowań oraz lepszej ochrony pakowanych wyrobów, a także zwiększenia ich konkurencyjności na rynku krajowym i zagranicznym.

Konkurs „PakStar” otwiera laureatom drogę do udziału w Światowym Konkursie Opakowań „WorldStar”, a konkurs Student PakStar – w Światowym Konkursie Projektów Opakowań WorldStar Student Award. Wymienione konkursy organizowane są przez Światową Organizację Opakowań (World Packaging Organization – WPO www.worldpackaging.org).

Jury konkursów PakStar 2008 i Student PakStar 2008, obradujące w dniu 15 maja b.r. wyłoniło laureatów, kierując się następującymi kryteriami przy ocenie zgłoszonych projektów oraz wzorów opakowań:
- nowoczesność (w tym zastosowanie nowych materiałów, oryginalność rozwiązań konstrukcyjnych, wykorzystanie nowych technik itd.)
- właściwości i cechy decydujące o skutecznej ochronie pakowanego wyrobu
- walory ekologiczne
- wzornictwo
- walory estetyczne i reklamowe
- walory informacyjne opisu na opakowaniu
- przydatność do mechanizacji i automatyzacji procesów pakowania.

Organizatorzy:


Sponsor:


Patroni prasowi:


LAUREACI
PakStar 2008


NAGRODY

OPAKOWANIA JEDNOSTKOWE

Opakowanie do herbaty białej liściastej WHITE TEA



Producent: ROGER Sp. z o.o. w Łodzi
Projekt: CAC Wzornictwo – Agencja Kreatywna w Warszawie

Opakowanie wyróżnia się elegancką, niepowtarzalną szatą graficzną, kolorystyką odpowiadającą charakterowi produktu, oryginalnym kształtem. Wpisuje się w całą serię chronionych prawem patentowym opakowań, imitujących pudełka blaszane, tradycyjnie stosowane do herbat marki SIR ROGER. Zastosowanie nowatorskiej techniki tłoczenia i złocenia, nowoczesna stylistyka – to cechy, które nadają opakowaniu wyróżniające walory promocyjne. Opakowanie spełnia wszelkie wymogi ekologiczne.

Opakowanie do przesyłek kurierskich dla zestawu odżywek witaminowych



Producent: Smurfit-Kappa Polska Sp. z o.o. Oddział w Gdańsku

Opakowanie wykonane jest z tektury falistej. Konstrukcja opakowania, dzięki specjalnym zawinięciom tektury i wkładce ochronnej dobrze zabezpiecza produkt (zestaw 2 butelek odżywek i kieliszek). Zastosowanie taśmy klejącej na zamknięciu klapy i na zawinięciach wkładki zabezpieczającej umożliwiło: zmniejszenie powierzchni opakowania i redukcję zużycia materiału, skrócenie czasu formowania opakowania oraz ułatwienie przy zamykaniu i otwieraniu opakowania. Opakowanie o konstrukcji przewidzianej do składania – w procesie produkcji nie jest wymagane klejenie ani stosowanie zszywek. Papiery użyte do produkcji tektury falistej są pochodzenia makulaturowego.

Opakowanie prezentacyjne z tektury falistej z zabezpieczeniem do transportu



Producent: TFP Sp. z o.o. w Dziećmierowie

Opakowanie składa się z dwóch elementów: dolnego – ekspozycyjnego oraz górnego, stanowiącego zabezpieczenie do transportu. Taki 2-częściowy zestaw przenosi większe obciążenia statyczne i dynamiczne niż dotychczas spotykane konstrukcje, umożliwiając lepszą ochronę zawartości podczas składowania i przemieszczania produktów. Oddzielenie części górnej od dolnej jest łatwe - następuje przez oderwanie miejsc sklejonych. Opakowanie wyprodukowano z pełni ekologicznego materiału nadającego się do recyklingu - trzywarstwowej tektury falistej. Opakowanie należy do grupy tzw. opakowań fasonowych uzyskanych poprzez wykrawanie za pomocą specjalistycznych narzędzi tzw. wykrojników.

OPAKOWANIA TRANSPORTOWE

Pojemnik wielofunkcyjny ALC (Attached Lid Container) o profilu trapezowym



Producent: Georg UTZ Sp. z o.o. w Kątach Wrocławskich

Pojemnik z PP z dwuczęściową pokrywą, do wielokrotnego użytku (cykl życia od 10 do 20 lat) wykorzystywany jest do dystrybucji odzieży, leków, kosmetyków, książek, sprzętu elektronicznego i innych. Pojemniki mogą być składowane w stosy – po napełnieniu układane są jeden na pokrywie drugiego. W razie potrzeby przystosowa-ne są do plombowania, co chroni ich zawartość przed kradzieżą. Puste pojemniki można wkładać jeden w drugi, co daje oszczędność nawet do 63% początkowej objętości ładunku. Pojemniki można wyposażyć w kieszenie etykietowe, kody kreskowe oraz transpondery RFID. Pojemniki po zużyciu mogą zostać poddane recyklingowi i w postaci granulatu zostać powtórnie wykorzystane do produkcji.

Pojemnik składany COMBO CL 285 do aseptycznego przewożenia i magazynowania płynnych przetworów owocowo-warzywnych



Producent: Schoeller Arca Systems Sp. z o.o. w Bytomiu

Combo CL 285 jest pojemnikiem wielokrotnego użytku, wykonanym z PP. Służy do aseptycznego przewożenia produktów płynnych o pojemności 1000 litrów. Posiada prostą konstrukcję i jest łatwy w obsłudze. Specjalnie wyprofilowana pokrywa dociska produkt, blokując jego ewentualne ruchy. Okres życia pojemnika Combo CL 285 szacowany jest na ponad 10 lat. Materiał z którego wykonany jest pojemnik poddaje się całkowitemu recyklingowi. Pojemniki są łatwo identyfikowalne, każdy posiada etykietę z kodem kreskowym zawierającym progresywny numer produkcyjny. Na życzenie, można umieścić na nich indywidualne zadruki lub etykietę z logo klienta. Dla ułatwienia logistyki pojemniki mogą być zaopatrzone w chipy RFID, wmontowane po dwa w każdym pojemniku. Produkt ten poprawia wizerunek firm, które go używają i zapewnia zwiększenie wydajności i efektywności pracy, a zatem długoterminowe oszczędności.

Opakowanie tekturowe zintegrowane z paletą



Producent: DS Smith Polska S.A. w Kielcach

Innowacyjne, całkowicie tekturowe opakowanie, zawierające w swym składzie tekturową quasi paletę. Opakowanie, zaprojektowane do ekonomicznego przewozu elementów układu kierowniczego samochodów składa się z podstawy, która jest bazą do umieszczenia następnych elementów. Wewnątrz znajdują się oddzielone poziomymi przekładkami kratownice, służące do umieszczenia przewożonych detali. Opakowanie zostało zgłoszone do Urzędu Patentowego pod numerem P381591

WYRÓŻNIENIA

OPAKOWANIA JEDNOSTKOWE

Opakowanie do kawy „Coffea Arabica”



Producent: Coffee Service Sp. z o.o. w Warszawie

Torebka stojąca z laminatu wielowarstwowego matowego, imitującego papier. Wklejany na zimno wentyl zapewnia ujście ditlenku węgla z opakowania, chroniąc równocześnie przed dostępem powietrza, wilgoci i zanieczyszczeń. Wentyl umożliwia pakowanie kawy bezpośrednio po upaleniu, co zapewnia wysokie walory smakowe produktu oraz zmniejsza koszty siły roboczej, magazynowania i zużycia energii. Nowoczesny projekt opakowania, kolorystyka, podkreślająca rodzaj pakowanej kawy i wysokiej jakości zadruk techniką fleksograficzną wyróżnia opakowanie na półce sklepowej.

Opakowanie z polipropylenu z metalizowaną etykietą IML do farby lateksowej



Producent: Jokey Plastik Blachownia Sp. z o.o. w Kędzierzynie – Koźlu
Nowatorskie opakowanie do farby lateksowej: „Śnieżnobiała Farba AKROTIX”, produkowanej przez firmę SigmaKalon Deco Polska - największego producenta farb w Polsce. Innowacyjność rozwiązania polega na zastosowaniu metalizowanej folii IML do dekoracji opakowania. Jest to nowość na rynku europejskim w tego typu opakowaniach. Produkt wyróżnia się na półkach sklepowych i plasuje się w górnym segmencie rynku farb, poprzez zwiększenie postrzegalności oraz wartości marki, za czym idzie wzrost sprzedaży.
Słoik do kremów kosmetycznych DESIGNED FOR LIRENE



Producent: P.P.H.U. POLIPACK s. j. w Gościcinie

Opakowanie z PP o oryginalnej, ergonomicznej konstrukcji, formowane przy zastosowaniu zaawansowanej technologii wtrysku. Cylindryczny kształt korpusu pozwala na stosowanie jednej etykiety na całym obwodzie oraz zdobienie słoika techniką hotstampingu złotych i srebrnych pasków. Słoik posiada wysokie parametry wytrzymałościowe i estetyczne. Ze względu na walory ergonomiczne opakowania – łatwość uchwycenia w dłoń, otwierania i zamykania – produkt może być adresowany do odbiorców w różnym wieku. Zastosowanie w produkcji jednego gatunku tworzyw pozwala na recykling opakowań w nowoczesnych urządzeniach.

OPAKOWANIE TRANSPORTOWE

Worek wentylowy z uchwytem do produktów chemicznych, materiałów sypkich i innych



Producent: ChemPack Sp. z o.o. w Kędzierzynie – Koźlu

Opakowanie wykonane z folii polietylenowej, w technologii wytłaczania z rozdmuchem. Worek zamyka się samoczynnie po zapakowaniu, a zastosowany wentyl kieszeniowy po włożeniu do wnętrza worka zapewnia wysoką szczelność opakowania. Na korpusie worka można wykonywać wielokolorowy zadruk techniką fleksograficzną. Worek może być napełniany na automatycznych lub standardowych wagopakowaczkach. Formowane dno kopertowe pozwala na łatwe ułożenie worków na palecie, jak również ustawienie ich na ekspozycji w sklepach. Nadruk wykonywany jest na obydwu stronach worka, w wielu kolorach, co umożliwia nadanie temu opakowaniu wysokich walorów estetycznych. Worek spełnia wymagania zawarte w Dyrektywie 94/62/EC.

LAUREACI
Student PakStar 2008


NAGRODY

Opakowanie transportowe do wielkogabarytowego sprzętu AGD



Autorzy: Paweł Kowalski, Adrian Podbielski
Wydział Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Projekt zawiera koncepcję opakowania transportowego zwrotnego do przewożenia dużych produktów AGD jak np. lodówki, pralki, kuchenki itd. Jest to pudło z trwałych paneli i sprzężony z nimi amortyzujący pokrowiec pneumatyczny z harmonijką (w pionie), co pozwala na dostosowanie do różnych wielkości produktów. Autorzy przewidzieli trzy wielkości, dostosowane do różnych gabarytów wyrobów oraz typowych rozmiarów palet, co umożliwia opakowaniom szerokie zastosowanie. Zalety projektu to: ograniczenie zużycia materiałów (karton, folia i styropian) oraz wielokrotne użycie. Nowatorskie rozwiązania mogą stać się przedmiotem prac badawczo – rozwojowych o charakterze interdyscyplinarnym.

„Smaki Podlasia” system opakowań do regionalnych produktów kulinarnych



Autor: Monika Ostaszewska
Wydział Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Projekt obejmuje koncepcyjne rozwiązania opakowań oraz ich wyraz graficzny. Istotą projektu jest powołanie do życia nowej marki „Smaki Podlasia” (jednoczącej różnych wytwórców), a w warstwie graficznej - wizualnej nawiązanie do stylistyki zdobnictwa tego regionu. Poszczególne grupy produktów oznaczone są odrębnymi kodami kolorystycznymi natomiast podstawowy motyw graficzny oparty jest na charakterystycznym wzorze dwuosnowowych tkanin podlaskich. Propozycja ta może przyczynić się do intensyfikacji sprzedaży żywności z regionu podlaskiego znanej z jakości i czystości ekologicznej oraz rozwoju gospodarczego i promocji tego regionu.

„Drug Dispenser” system opakowania do lekarstw



Autor: Maciej Bartosiewicz
Wydział Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Proponowane rozwiązanie to nowatorski projekt systemu opakowania na leki, połączonego z urządzeniem elektronicznym oraz specjalną aplikacją obsługującą ten system. W systemie „Drug Dispenser” jednorazowy blister pokryty jest siatką ścieżek elektrycznych. Po podłączeniu leku do systemu ( poprzez umiesczenie specjalnej „wpinki” na blistrze) przerwanie ścieżki następujące w czasie wyjmowania leku z opakowania, zaznaczane jest w systemie jako wzięcie dawki leku. „Drug Dispenser” jest systemem ułatwiającym i wspomagającym branie leków - przypomina, kiedy należy wziąć lekarstwa, a także kontroluje ich dawkowanie, kontaktuje z lekarzem itp.

WYRÓŻNIENIA

Opakowanie do nośników CD i DVD oparte na nowatorskim systemie podającym ”Simple touch 2”



Autor: Michał Skorupa
Wydział Artystyczny Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach

Opakowanie służy do zabezpieczenia płyt CD i DVD. Składa się ono z dwóch części i opiera się na systemie ”Simple touch”, który polega na zmianie kształtu opakowania, co pozwala wysunąć koło 1/3 powierzchni płyty na zewnątrz. Umożliwia to łatwe wyciągnięcie płyty bez narażenia jej na uszkodzenia i zabrudzenia. Opakowanie może być wykonane z różnych rodzajów kartonu. Pozwala to na łatwe nanoszenie grafiki. Części ruchome spięte są metalowym nitem. Produkt ten jest łatwy do umieszczenia na standardowych stelażach reklamowych. Nowatorska konstrukcja zapewnia funkcjonalność opakowania. Autor zaprojektował również pokrewne rozwiązanie „Simple touch”.

Torba dla sklepu dziecięcego na ubrania i akcesoria



Autor: Agnieszka Brzezińska
Wydział Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi

Torba z papieru (cienkiego kartonu) z recyklingu jest przeznaczona dla sklepów z produktami dla dzieci. Po wykorzystaniu torby jako opakowania, można z niej wycinać zabawki - zwierzęta, postacie ludzkie, samochody, domki, itd., itd., w zależności od potrzeb reklamowych danego sklepu. Duża łatwość umieszczania logo lub znaku firmowego oraz innych informacji zwiększa walory promocyjno-informacyjne opakowania. Produkt ten jest klasycznym reprezentantem designerskiej koncepcji „drugie życie produktu”.

„Bento sushi” opakowanie do dań gotowych



Autor: Małgorzata Lipińska
Wydział Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Opakowanie „Bento sushi” do dań sushi łączy w sobie tradycyjną japońską estetykę, użycie nowoczesnych materiałów, dbałość o ekologię oraz przyjemność spożywania w atrakcyjnej oprawie wykwintnego i modnego obecnie posiłku. Projekt inspirowany jest japońskimi tradycyjnymi pudełkami z laki oraz sztuką origami. Wszystkie elementy opakowania wykonane są z całkowicie kompostowalnego biotworzywa- polilaktydu (PLA). Pudełko, przykrywka oraz miseczki na sos składane są z płaskich kawałków materiału, co wpływa na znaczne obniżenie kosztów i uproszczenie procesu produkcji opakowania. Ułatwia to również jego transport i magazynowanie w stanie złożonym, jak również utylizację. Zestaw przeznaczony jest dla czterech osób, ale projekt (jako system) umożliwia zmianę wymiarów oraz powiększenie lub zmniejszenie zestawu.

CLIP – jednorazowe, żelatynowe opakowanie do kosmetyków



Autor: Izabela Marta Cichecka
Wydział Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Opakowanie typu CLIP przeznaczone jest dla osób w podróży. W sklepie kupujemy takie CLIP-y jakich potrzebujemy, po czym wkładamy je do zbiorczego etui z tektury, które zawiera taką ilość kosmetyków, jaka potrzebna nam będzie na jeden dzień. Pojedynczy CLIP to porcja na jedno użycie 2x5 ml lub na rano i wieczór. Po użyciu żelatynowe opakowanie-osłonka jest rozpuszczana w wodzie w trakcie mycia lub kąpieli. Aby uniknąć pomyłek określonemu kosmetykowi podporządkowany jest jeden z kolorów.

„EKOICON” opakowanie do mleka



Autor: Przemysław Ostaszewski
Wydział Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Projekt „EKOIKON” stanowi nową propozycję techniczną i wyrazową opakowania do mleka. Zewnętrzna część opakowania wykonana jest z wytłaczanego kartonu. Wewnątrz znajduje się torebka na mleko z biodegradowalnej folii. Wlew wykonany jest z tworzywa. Jest on zaplombowany, posiada gwint i nakrętkę. Wymiary „butelki” wynoszą 250x80x10 mm. Prostokątny przekrój poprzeczny pozwala na ścisłe ułożenie butelek w opakowaniu zbiorczym. Wyrazowo autor stara się nawiązać kształtem do szklanych butelek, które były w powszechnym użyciu w Polsce w latach 60-90 tych ubiegłego wieku.

Opakowanie „Łyżka zupy”



Autor: Klara Jankiewicz
Wydział Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie

Projekt stanowi zarówno koncepcję nowego opakowania do zupy instant (nowego produktu) jak i propozycję nowej marki (nowej nazwy). Sprasowany koncentrat zupy umieszczony jest we wgłębieniu łyżki z tworzywa. Całość zamknięta jest hermetycznie w torebce z tworzywa. Łyżkę z zupą wkładamy do kubka z gorąca wodą i mieszamy. Sama łyżka może się jeszcze wielokrotnie przydać, na przykład na wycieczce. Kolorowe paski na torebce są znakiem rozpoznawczym produktu oraz mogą się kojarzyć z ludowymi pasiakami. Częścią projektu jest też propozycja ekspozycji w sklepie.

Jury Konkursu:
Przewodniczący: inż. Aleksander Sołtan (w zastępstwie prof. dr hab. inż. Stanisława Tkaczyka, Dyrektora COBRO, Prezesa Polskiej Izby Opakowań (PIO)

Członkowie:
Doc. dr inż. Bohdan Czerniawski, Gł. Specjalista d.s. Badawczych, COBRO
Mgr Michał Herde, Federacja Konsumentów
Doc. dr inż. Stefan Jakowski, Gł. Specjalista d.s. Opakowań Transportowych, COBRO
Dr Wojciech Małolepszy, Adiunkt, Wydział Wzornictwa Przemysłowego Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie
Mgr Janusz Mazurczak, Dyrektor Targów TAROPAK
Prof. dr hab. Jadwiga Szymczak, Katedra Zarządzania Jakością Uniwersytetu Łódzkiego
Mgr inż. Wacław Wasiak, Dyrektor Biura PIO
Prof. Wojciech Wybieralski, Stowarzyszenie Projektantów Form Przemysłowych SPFP
Dr inż. Hanna Żakowska, Kierownik Zakładu Ekologii Opakowań, COBRO

Komitet Honorowy Konkursu:
Dr Andrzej Arendarski, Prezes Krajowej Izby Gospodarczej
Mgr inż. Danuta Chyłek, Redaktor Naczelna Czasopisma „Przemysł Spożywczy”
Prof. dr hab. Irena Hejduk, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Mgr Elżbieta Mularska, Kierownik Zakładu Wydawniczego Miesięcznika „OPAKOWANIE”
Mgr Wojciech Pawłowski, Przewodniczący Rady Polskiej Izby Opakowań, Prezes Zarządu Warta Glass Sp. z o.o. w Poznaniu.
Dr inż. Wojciech Ratyński, Prezes Naczelnej Organizacji Technicznej NOT
Mgr Przemysław Trawa, Prezes Zarządu Międzynarodowych Targów Poznańskich

Źródło: ''