Panattoni Europe, lider rynku powierzchni magazynowej w Polsce, podsumował rok 2009 r. Deweloper wynajął łącznie ponad 250 tys. m2 powierzchni magazynowo-biurowej, z czego większość w ramach projektów build-to-suit (BTS) realizowanych na specjalne zamówienie Klientów.

Panattoni specjalistą od BTS - deweloper podsumowuje 2009 r.
Trudny dla branży rok 2009, był dla dewelopera kamieniem milowym w jego rozwoju.
Pomimo spowolnienia gospodarczego Panattoni zwiększył swoje udziały rynkowe do 44,5%, będąc niekwestionowanym liderem nowych transakcji. Deweloper obecny na rynku od zaledwie 4 lat
i związany z najemcami pierwszymi umowami najmu, swój doskonały wynik opiera wyłącznie
na nowych kontraktach, których zdobycie w trudnych czasach jest podwójnym sukcesem.
Ponadto Panattoni stał się liderem segmentu BTS podpisując umowy z największymi inwestorami z branży
FMCG i farmaceutycznej. Otrzymał również dwie prestiżowe nagrody w konkursie CIJ Awards,
w którym doceniono sztandarową inwestycję dewelopera: Panattoni Park Mysłowice oraz zarządzanie
Firmą.

Największe umowy
Tak jak w poprzednich latach do Panattoni należały rekordowe umowy branżowe. W zeszłym roku
największe podpisane kontrakty dotyczyły realizacji budynków na indywidualne zlecenie Klientów
z branży farmaceutycznej i spożywczej. Firma Torfarm SA, lider dystrybucji farmaceutycznej,
zaopatrujący apteki w całej Polsce, podpisała z Panattoni Europe umowę na realizację 35 tys. m2
magazynów w regionie warszawskim i poznańskim. Wśród umów build-to-suit są aŜ trzy kontrakty
związane ze znalezieniem gruntu dla Klienta m.in.: dla Torfarm SA oraz Farmacolu.



Wiodące lokalizacje
W 2009 r. największym zainteresowaniem najemców cieszył się park w Mysłowicach, gdzie Panattoni
wynajął prawie 50 tys. m2. Do Klientów centrum dołączyła firma Intermarché, która uruchomiła
w Mysłowicach swoje centrum logistyczne oraz PartnerTech, który umieścił tam swoją jednostkę
produkcyjną.
Duży ruch panował również w regionie warszawskim, w którym podpisano umowy
na ok. 70 tys. m2. Zwłaszcza koniec ubiegłego roku obfitował w nowe transakcje na ponad 23 tys. m2,
co wpłynęło na obniżenie udziału wolnej powierzchni do 4% w skali całego wybudowanego portfolio
budynków.

Nowymi Klientami podwarszawskich parków zostali m.in.: Henkel, Mode Com, Mercator Papier, Teoma
oraz reprezentujący branŜę farmaceutyczną: Astellas Pharma, Hand Prod i Poltraf. RównieŜ w rejonie
Poznania podpisano szereg umów na ponad 56 tys. m2. Do klientów Panattoni w tym regionie dołączyli
m.in.: C. Hartwig Gdynia, Newell Rubbermaid oraz Farmacol.

Plany inwestycyjne na 2010 r.
W 2009 r. Panattoni oddał do użytku w Polsce prawie 240 tys. m2 powierzchni magazynowo-biurowej
i kontynuuje rozwój swojego portfolio. Obecnie, w związku ze startem kilku nowych projektów, w trakcie
budowy jest prawie 100 tys. m2.
Panattoni przystąpił do rozbudowy III fazy Panattoni Park Łódź East, gdzie powstaje trzecia hala o powierzchni 17 tys. m2, oraz trwa budowa dla klientów Farmacol oraz H&M.
W 2010 r. deweloper zamierza skupić się na zdobywaniu kolejnych transakcji BTS oraz rozbudowie
obecnych lokalizacji. W Polsce centralnej będzie to Łódź, w regionie warszawskim: parki w OŜarowie
i Teresinie, w południowej Polsce: Gliwice, Czeladź i Mysłowice, na północy Polski: Gdańsk, na Dolnym
Śląsku: Wrocław.
Rozwijane będą również centra w Czechach (Praga) i na Słowacji (nowy rynek
w portfolio od 2009 r.), gdzie deweloper rozpoczął projekty w miejscowościach: Trnava i Senec.

Dodatkowe informacje:
Anita Pietrykowska, Panattoni Europe apietrykowska@panattoni.com
Marta Smyrska, TBWA\PR, marta.smyrska@tbwa-pr.pl

O Panattoni Europe
Panattoni Europe jest częścią Panattoni Development Company, jednego z największych deweloperów powierzchni przemysłowych na świecie, prowadzącego działalność w 40 oddziałach w Ameryce Północnej i Europie. Panattoni obecny jest w Europie Środkowej od 2005 roku i przez ten czas zrealizował 36 projekty o łącznej wartości 648 mln EUR.
Deweloper wybudował dotychczas w Polsce i Czechach około 1 milion m2 nowoczesnej powierzchni
przemysłowej. Według umów najmu podpisanych w 2009 roku firma zajmuje 44,5 % rynku. W ramach Panattoni Europe działa struktura, dedykowana projektom dopasowanym do indywidualnych potrzeb najemców, typu build-tosuit.
Wśród kluczowych klientów są takie firmy jak arvato services Polska, Coty Cosmetics, DSV, H&M, Intermarché,
Leroy Merlin, ND Logistics, Still i Schenker. Oprócz Polski Panattoni Europe ma swoje przedstawicielstwa w Wielkiej Brytanii, Czechach, Francji, Włoszech, Hiszpanii, Luksemburgu i Niemczech.



Źródło: ''