W nawiązaniu do ostatnio prezentowanych przez vortal prac młodych talentów z łódzkiej ASP chcę przybliżyć nieco działalność Katedry Projektowania Graficznego oraz funkcjonującej w jej ramach Pracowni Projektowania Opakowań. Dzięki uprzejmości pana prof. Sławomira Iwańskiego koordynującego od ponad 10 lat prace pracowni prezentujemy na stronach serwisu fragmenty dyplomów studentów kształconych pod okiem artysty i pedagoga.

Wszystkie zaprezentowane projekty opakowań są wyjątkowo pomysłowe i oryginalne. Nie są to - jak mogłoby się wydawać prace przypadkowe ale jak zapewnił mnie sam mistrz - przemyślane co do konstrukcji, wykorzystanego materiału, przeznaczenia, funkcjonalności itp. - kreowane w oparciu o gruntowne wykształcenie, uzupełnione zajęciami w pracowniach ogólnoplastycznych: malarstwa, grafiki, rzeźby i fotografii. Wszystko to również z myślą o przyszłej dobrej sprzedaży produktu.
Przy projektowaniu opakowań w cyklu dydaktycznym studenci zapoznają się także z zagadnieniami:
• konstrukcji opakowań
• ekonomii konstrukcji
• funkcji konstrukcji
• typografii
• wyrazu graficznego nazwy produktu - relacja miedzy słowem a obrazem
• ilustracją
• fotografią
• layoutem
• graficznymi programami komputerowymi
• specyfiką formy graficznej na bryle
• zagadnieniami reklamy, rynku, mody
Jak wskazuje prof. łódzkiej ASP "zajęcia i ćwiczenia ułożone są tak, by trudności narastały stopniowo w miarę zdobywania doświadczeń. Młodzi Projektanci zapoznają się z konstrukcją trójwymiarowych form prostych, działaniem elementów graficznych na bryle, następnie z konstruowaniem bardziej skomplikowanych form trójwymiarowych aż do projektowania systemów konstrukcyjnych opakowań."
Poniżej prezentujemy ciekawe, niepowtarzalne fragmenty dyplomów:

• makiety opakowań na kosmetyki MIO autor: Anna Krzeszewska - 1997

• makiety opakowań na kosmetyki CAPRICE autor: Marta Bojanowska - 2000

• makiety opakowań na kosmetyki ZUUR autor: Agnieszka Wojciechowska 2000

• makiety opakowań na produkty odzieżowe firmy DUO autor: Marta Bolanowska - 1999

• makiety opakowań na produkty spożywcze sieci barów BEAT CAFE autor: Jacek Cyranek - 2001

Komentarze

  • a zycie plynie dalej

    Jak zawsze w przypadku prac studenckich pozostaja one dalekie od realiow prawdziwego zycia zawodowego. Z jednej strony to dobrze, ale brak jakiego kolwiek odniesienia do tego co ma zwiazek z prawdziwym projektowaniem przysparza tym mlodym ludziom niejednego prolemu na starcie w doroslym zyciu zawodowym. Sztuka dla sztuki to fajna rzecz szkoda tylko ze obok sztuki nikt ich nie uczy prawdziwego projektowego rzemiosla. Szkoly takie jak Lodz czy Warszawa co roku wysylaja w swiat po 10-15 mlodych projektantow ktorzy nie potrafia pracowac z briefem od klienta i nie wiedza nawet co to takiego jak "marka" "logotyp" subbrand czy tak prozaiczna rzecz jak hierarchia waznosci elementow na opakowaniu. Slowa te sa zapewne im znane ale ich znaczenie ma czysto akademicki wymiar. Ciekaw jestem kiedy kadra profesorska zacznie nieco wiecej uwagi poswiecac przekazywaniu mlodym ludziom tajnikow zawodu projektanta, i podstaw tego rzemiosla, tak tak rzemiosla a kreatywnosc pozostawi kreatorom;)) Pozdro