Przedstawiamy kolejny wywiad z prezesem w branży opakowań - Tomasz Gajdziński w rozmowie o rozwoju Zakładów Artykułów Technicznych "ARTECH". Zachęcamy do lektury.

Historia zakładów sięga 1881 roku, kiedy to powstała Fabryka Przyborów i Maszyn. W połączeniu wraz kilkoma z innymi przedsiębiorstwami utworzyła w 1964 roku Łódzkie Zakłady Artykułów Technicznych "ARTECH", które po zmianie siedziby zmieniły nazwę na Zakłady Artykułów Technicznych "ARTECH". Ostatecznie w wyniku komercjalizacji powstała spółka działająca pod nazwą Zakłady Artykułów Technicznych "ARTECH" Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Redakcja: Jak rozpoczęła się działalność firmy Artech?
Tomasz Gajdziński: Początki firmy przypadają na lata rozkwitu przemysłu włókienniczego w Łodzi i rosnącego zapotrzebowania na części i elementy do maszyn tkackich. Stąd też, pierwszy profil działalności firmy koncentrował się na częściach do maszyn tkackich, jak: płochy, struny tkackie czy też ramy nicielnicowe. Firma oferowała także szeroki wybór artykułów metalowych oraz wszelkich usług z nimi związanych. 
Po upadku przemysłu włókienniczego w Łodzi oraz przemianach ustrojowych, zaczęto poszukiwać nowych obszarów działalności. Szczególnym potencjałem wyróżniał się sektor przetwórstwa tworzyw, dlatego też zdecydowano się na wprowadzenie do oferty produktów z tworzyw sztucznych. Działalność skoncentrowano na pojemnikach przemysłowych, a także pojemnikach medycznych. Obecnie dominującym profilem działalności spółki jest właśnie produkcja opakowań z tworzyw sztucznych.

R.: Które produkty jako pierwsze pojawiły się w Państwa ofercie?
T. G.:
Pierwszymi produktami były pojemniki warsztatowe, natomiast w późniejszym czasie wprowadzono pojemniki magazynowo - transportowe, między innymi o wymiarach 80x60x45cm oraz pojemnik na odpady medyczne o pojemności 60l, których jesteśmy jedynym producentem w Polsce.

R.: Na jakie rynki trafiają Państwa produkty? Czy planowane jest rozszerzenie działalności o nowe kraje?
T. G.: W dużej mierze współpracujemy z firmami zajmującymi się dystrybucją opakowań, oraz wyposażaniem przemysłu. Taki model działania pozwala dotrzeć nam do dużej ilości odbiorców poszukujących tego typu produktów. Oczywiście prowadzimy także sprzedaż detaliczną, poprzez sklep internetowy oraz sklep firmowy mieszczący się w siedzibie spółki. Największy rynek, na którym koncentrujemy swoje działania, stanowi obszar Polski. Poprzez dział marketingu oraz aktywnych handlowców, staramy się dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych nabywców.
Nasze produkty można także kupić w takich krajach jak: Czechy, Słowacja, Słowenia, Rumunia, Litwa, Łotwa, Węgry, Austria, a także Dania, gdzie posiadamy prężnie działających kooperantów. Mamy również odbiorców w Wielkiej Brytanii oraz na Ukrainie. Oczywiście działania mające na celu rozszerzenie obecności produktów spółki, poza granicami kraju, prowadzimy nieustannie. Obecnie koncentrujemy się na rynku niemieckim. Zależy nam także na zwiększeniu rozpoznawalności naszego asortymentu w krajach Bałtyckich.

R.: Dla jakiej branży sprzedają Państwo najwięcej produktów?
T. G.: Nasi najwięksi klienci, to firmy z sektora wyposażenia zakładów przemysłowych oraz powierzchni magazynowych. Obserwujemy także wzrost sprzedaży produktów skierowanych do branży spożywczej, głównie zakładów piekarniczo-cukierniczych oraz mięsnych. To właśnie dla nich spółka rozszerzyła swoją ofertę o nowe pojemniki typu EURO. Znaczną część sprzedaży stanowią również pojemniki na odpady medyczne skierowane do obsługi sektora weterynarii i medycznego.

R.: Które Państwa produkty cieszą się obecnie największym zainteresowaniem u klientów?
T. G.: Wysoka jakość oferowanych wyrobów, a także ich szeroki wachlarz zastosowań, powodują iż produkty Spółki niezmiennie cieszą się dużym zainteresowaniem. Należy wyróżnić pojemniki warsztatowe oraz pojemniki transportowo-magazynowe, typ Euro, a także produkowane przez spółkę pojemniki medyczne o pojemnościach 30l i 60l. Popularność tych produktów wynika między innymi, z ich długoletniej obecności na Polskim rynku opakowań. Warto tutaj nadmienić, iż pierwsze pojemniki warsztatowe wprowadziliśmy do oferty na początku lat 80. XX wieku.

R.: Z jakim producentem maszyn do produkcji pojemników Państwo współpracują?
T. G.:
Posiadany przez nas park maszynowy obejmuje 10 wysokiej klasy wtryskarek, takich czołowych producentów jak: Mitsubishi, Demag, Arburg czy też Battenfeld. W ubiegłym roku nabyliśmy nową wtryskarkę marki Woojin Plainn, wyposażoną w nowoczesnego robota przenośnikowego i automatyczną linię odbioru gotowych produktów. W kolejnych latach planujemy dalszą modernizację parku maszynowego, adekwatnie do ciągłych wymagań i oczekiwań klientów. 

R.: Co miało największy wpływ na rozwój Państwa firmy? 
T. G.: Trudno wskazać jeden decydujący czynnik, mający diametralny wpływ na rozwój firmy w latach ubiegłych. Z roku na rok staramy się prowadzić dynamiczne działania mające na celu wzrost rozpoznawalności naszych pojemników na rynku opakowań tworzyw sztucznych. Aby usprawnić naszą pracę, wprowadziliśmy system zarządzania jakością według normy ISO 9001:2009, wdrożyliśmy także system zarządzania kontaktami z klientami. Trzeba jednak pamiętać że rozwój spółki, to nie tylko wprowadzane systemy. Bardzo ważną częścią składową są ludzie, którzy tworzą dobrą atmosferę. To właśnie oni kreują wizerunek spółki, a ich zadowolenie z wykonywanej pracy przekłada się na rozwój i sukcesy firmy.

R.: Jak widzi Pan firmę w perspektywie 5 lat?
T. G.: Na najbliższe lata mamy określone ambitne plany związane z unowocześnieniem posiadanego parku maszynowego oraz dostosowaniem budynku produkcyjnego do aktualnych wymagań technologicznych. Planujemy także wprowadzić nowe produkty które uzupełnią dotychczasową ofertę. W dalszym ciągu prowadzić będziemy aktywne działania związane z wzmocnieniem posiadanego kapitału ludzkiego, cenimy bowiem naszych pracowników i chcemy, aby wraz z rozwojem spółki, rozwijali swoje umiejętności.
Celem strategicznym jest osiągniecie pozycji lidera na rynku pojemników z tworzyw sztucznych. Chcemy być wiodącym dostawcą pojemników dla przemysłu, branży piekarniczo-cukierniczej oraz pozostałych gałęzi gospodarki.

R.: Czy z nowym rokiem wprowadzili lub wprowadzą Państwo jakieś istotne zmiany w swojej ofercie i całej działalności?
T. G.: Jak już wcześniej wspominałem, w ostatnim czasie obserwowaliśmy wzrost zainteresowania produktami spółki ze strony branży spożywczej. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, na początku bieżącego roku wprowadziliśmy do oferty  nowe pojemniki typu EURO, a także unowocześniliśmy park maszynowy, co pozwoli nam zwiększyć konkurencyjność i umocnić pozycję spółki w tym sektorze. W naszych planach są dalsze inwestycje związane z tą branżą.

R.: Jak oceniają Państwo swoją działalność w zakończonym roku 2015?
T. G.: Ubiegły rok oceniamy bardzo pozytywnie. Przeprowadziliśmy inwestycje usprawniające pracę naszych handlowców, co przełożyło się na bardzo dobry wynik ze sprzedaży. Poprzez uczestniczenie w zagranicznych targach branżowych, nawiązaliśmy kontakty z dystrybutorami opakowań w krajach bałtyckich oraz wzmocniliśmy swoją pozycję na rynku czeskim. Powzięta inwestycja w park technologiczny oraz wprowadzenie nowych produktów, pozwalają nam z optymizmem oczekiwać wyników za rok obecny. 

Prezes Zarządu Zakładów Artykułów Technicznych "ARTECH" Sp. z o.o., mgr Tomasz Gajdziński