Poszukujemy innowacyjnych pomysłów, dbamy o ich rzetelne realizowanie, budujemy markę, opiekujemy się klientami i kiedy już sukces jest tuż-tuż pojawiają się… podróbki, kopie, fałszywki. Zabezpiecz produkt tak, aby klienci mieli pewność, że nabywają nienaruszony oryginał.

Produkty pod specjalną ochroną
Zdobycie i utrzymanie pozycji rynkowej kosztuje producenta wiele wysiłku i pieniędzy. W miarę jak rośnie wartość produktów na rynku, wzrasta również ryzyko, iż ktoś bez zaproszenia spróbuje współuczestniczyć w tym sukcesie.– Fałszerze nie ponoszą żadnych kosztów marketingowych – zwraca uwagę Krystyna Cippert, dyrektor handlowy z firmy PC Print, przedstawiciela światowego lidera w produkcji zabezpieczeń – firmy Leonhard KURZ – za to bezpłatnie korzystają z renomy docenionych przez rynek produktów. O ile stosunkowo prosto można oszacować straty wynikające ze spadku sprzedaży, o tyle utrata zaufania klienta do marki jest bardzo dotkliwa i trudna do oszacowania. Jeśli więc nie zabezpieczymy wyrobów, klienci szybko stracą orientację, a nasze produkty mogą być kojarzone z jakością falsyfikatów. Jak tego uniknąć?

Znaki optycznie zmienne
Producenci coraz częściej potwierdzając autentyczność swoich wyrobów przy użyciu znaków optycznie zmiennych. Do tej grupy należą hologramy oraz unikalny znak Trustseal®, występujące w różnych wariantach użytkowych. Najpopularniejsze formy to: folie do tłoczeń na zimno i gorąco, folie do laminowania, zdrapki i etykiety z efektem destrukcji lub bez niego. Wszystkie te materiały można aplikować bezpośrednio na produkcie lub na jego opakowaniu. Krystyna Cippert zwraca jednak uwagę, iż szerokie rozpowszechnienie techniki hologramowej powoduje, że zarówno hologramy cyfrowe, trójwymiarowe, jak i te wykonywane w technice 2D/3D nie stanowią już dobrego zabezpieczenia. – Inaczej wygląda sytuacja ze znakiem Trustseal® – twierdzi Cippert. – jest on wyjątkowo bezpieczny ponieważ powstaje na bazie unikalnej, niedostępnej handlowo technologii, dzięki czemu nie można go sfałszować wykorzystując technikę hologramową. Znak ten charakteryzują również efekty optyczne umożliwiające jego łatwą weryfikację gołym okiem. Najefektywniejszym, ale i najdroższym rozwiązaniem jest zastosowanie pojedynczego wzoru Trustseal® zastrzeżonego dla określonego klienta. – Nie każdy produkt wymaga jednak tak szczelnej ochrony – zauważa Krystyna Dziewanowska kierownik działu handlowego w drukarni ORION. – Często dla tańszych produktów wystarczy zastosować samoprzylepne etykiety hologramowe, produkowane na ogólnie dostępnych, standardowych wzorach. By bardziej wyróżnić towar można je spersonalizować dodając nadruk w postaci nazwy firmy lub jej logo – podpowiada Dziewanowska.

Plomby gwarancyjne
Niestety, nie tylko fałszowanie jest zmorą producentów. Istotnym zagadnieniem jest również ochrona towarów przed ingerencją osób trzecich. Tę funkcje doskonale spełniają samoprzylepne etykiety-plomby, które dają pewność, że nabywca otrzyma kompletny i pełnowartościowy towar. Plomby gwarancyjne wykonane są z surowców, które ulegają zniszczeniu podczas próby ich odklejenia i nie dają się ponownie przykleić. Zazwyczaj są to folie, które rozciągają się, pękają lub kruszeją. Robert Brania ekspert z firmy Avery Dennison szczególnie poleca folie typu VOID. – Ten typ zabezpieczeń pozostawia ślad świadczący o otwarciu opakowania lub choćby próbie otwarcia opakowania. Materiał rozwarstwia się zastawiając ślad w postaci szachownicy, napisu VOID lub innej wybranej przez klienta informacji (np. nazwa lub logo producenta). Etykieta ulega trwałemu uszkodzeniu, uniemożliwiającemu ponowne jej użycie. Jednocześnie materiały nie powodują uszkodzenia podłoża, gwarantując eleganckie i efektowne zabezpieczenie. Na etykiecie plombowej można również nadrukować kod kreskowy lub numer serii, co dodatkowo daje możliwość potwierdzenia autentyczności wyrobu lub jego identyfikacji w procesach logistycznych. – W wielu branżach zabezpieczenie towaru przed przypadkowym lub celowym otwarciem zanim dotrze do klienta jest już wymaganym standardem – zauważa Krystyna Dziewanowska. – ORION dostarcza etykiety plombowe producentom sprzętu elektronicznego, części samochodowych, oprogramowania oraz niebezpiecznych artykułów chemicznych. Na prostsze zabezpieczenia wykonane z surowców papierowych istnieje zapotrzebowanie w sektorze spożywczym. Szczególnie produkty premium często oklejone są etykietą-plombą, która w momencie otworzenia słoiczka lub butelki ulega zniszczeniu.

Etykiety zabezpieczające stanowią efektywne narzędzie w walce o integralność i wartość marki. W dwójnasób świadczą też o jakości oznakowanego produktu. Po pierwsze odróżniają go od falsyfikatów, po drugie wskakują, że produkt jest pożądany na rynku, do tego stopnia, że należy go chronić przez skopiowaniem. Dzięki znakom optycznie zmiennym i plombom gwarancyjnym możemy być pewni, że wszyscy poszukujący oryginalnych produktów, dostaną pełnowartościowy towar, a nasza firma będzie uczestniczyć w wypracowanych zyskach.

Materiał opracowany we współpracy ze specjalistami z firm PR PRrint i Avery Dennison.