Jakie czynniki wpływają zakup towaru? W jaki sposób podejmujemy decyzję przy sklepowej półce? Na te i inne pytania dotyczące opakowań odpowiada raport przygotowany dzięki współpracy marek TB z agencją Publicon, Moniką Mikołajczak- redaktor naczelną magazynu Packaging Polska oraz ekspertami z zakresu marketingu dr Moniką Hajdas, dr Alicją Krzepicką i Pawłem Tkaczykiem.

Raport „Opakuj to. Rola designu w projektowaniu opakowań”
Opakuj to!Opakowanie jest jednym z narzędzi realizacji celów biznesowych i marketingowych. Powszechnie uważa się, że szczególne znaczenie ma w sektorze FMCG. Wyniki raportu pokazują jednak, że także w innych branżach opakowanie pełni kluczową rolę przy wyborze konkretnego produktu. Klienci często wybierają to, co pierwsze zwróci ich uwagę. Dobrze zaprojektowane opakowanie jest więc kluczem do sukcesu marki.

Na łamach raportu pt. „Opakuj to. Rola designu w projektowaniu opakowań” opublikowane zostały m.in. wyniki badania opinii na polskich konsumentach, przeprowadzonego przez dr Alicję Krzepicką z Wojskowej Akademii Technicznej.

Wyniki badania pokazują, że najbardziej cenionymi cechami opakowań są trwałość (77 proc. wskazań), poręczność (58 proc.), wytrzymałość (37 proc.) oraz forma (35 proc.).

Respondenci przywiązują uwagę również do wyglądu opakowań – szczególnie kobiety (63.proc). Co ciekawe, dla ludzi młodych (18 – 25 lat) opakowanie jest decydującym elementem przy zakupie produktów kosmetycznych, na przykład perfum.

Z przygotowanego raportu jasno wynika, że opakowanie powinno zachęcać do zakupu (96 proc. wskazań). Estetykę, szatę graficzną, kolor, kształt czy styl bardziej cenią sobie kobiety. Mężczyźni natomiast większą uwagę przywiązują do poręczności, wytrzymałości czy też łatwości otwierania i zamykania. Dlatego producenci coraz częściej konkurują ze sobą nie tylko za pomocą kolorystyki, ale również kształtu, czy ergonomii. Ważnymi elementami stają się tłoczenia, zdobienia lub np. dodatek innych tworzyw – gumy czy ekologicznego papieru.

Opakowanie produktu w dzisiejszych czasach jest punktem styczności konsumenta z marką i jednym z nośników informacji o niej, dlatego warto wykorzystać potencjał do budowania świadomości wśród jego grup docelowych. Aby opakowanie mogło skutecznie kształtować wizerunek marki, żaden z jego elementów nie powinien być przypadkowy – tłumaczy Patrycja Gawarecka, Dyrektor ds. Sprzedaży i Marketingu, AB S.A.

Przeczytaj raport na: www.slideshare.net