15 czerwca, podczas kongresu stowarzyszenia European Packaging Design Association (EPDA) w Helsinkach, miało miejsce ogłoszenie wyników konkursu „Recreate Packaging 2012”.

Został on zorganizowany przez firmę Stora Enso i Uniwersytet Aalto w Helsinkach, w ramach prowadzonego przez tę uczelnię programu IDBM (International Design Business Management), a skierowany był do studentów projektowania z wybranych uniwersytetów i akademii sztuk pięknych z całego świata. Wśród zgłoszonych prac, ocenianych przez międzynarodowe jury, znalazły się nowe, innowacyjne - a przy tym proekologiczne - projekty opakowań kosmetycznych, w których wykorzystano kartony Stora Enso z rodziny Ensocoat.

Celem konkursu było stworzenie opakowań, które stanowiłyby wyzwanie dla obecnych trendów, a jednocześnie uwzględniałyby większą ilość surowców odnawialnych przy produkcji opakowań konsumenckich. Prace można było zgłaszać w trzech kategoriach opakowań kosmetycznych: opakowanie bazowe na krem, opakowanie bazowe na płynny środek do pielęgnacji skóry oraz bazowe opakowanie na inny, dowolny kosmetyk, środek pielęgnacyjny bądź odżywczy.

Do konkursu wpłynęły 44 zgłoszenia od 67 studentów z siedmiu krajów. Najważniejsze kryteria, jakie były brane przez jury przy ocenie prac, to: innowacyjne zastosowanie materiału opakowaniowego, estetyka opakowania, potencjał rynkowy finalnego rozwiązania, jego zgodność z polityką zrównoważonego rozwoju oraz funkcjonalność. Bazując na powyższych kryteriach, międzynarodowe jury, złożone z ekspertów w dziedzinie opakowań i projektowania, dokonało selekcji wybierając zwycięzców w poszczególnych kategoriach.
W kategorii „Opakowanie na krem” zgłoszono czternaście projektów, a zwycięzcami okazali się trzej studenci Instytutu Projektowania z fińskiego Lahti – Juho Johannes Kruskopf, Arttu Kuisma i Nikolo Kerimov. Ich opakowanie, pod nazwą „One Eighty”, tak ocenia Yrjö Aho, dyrektor ds. sprzedaży Stora Enso na obszarze Szwajcarii: „Projekt ten niesie ze sobą niesamowity potencjał rynkowy, może bowiem znaleźć zastosowanie przy pakowaniu różnych produktów takich jak szampony, olejki itp. Może zastąpić bardzo duże ilości plastiku i materiałów nieodnawialnych, stosowanych w dzisiejszej produkcji, a tym samym przeobrazić cały rynek.”
„Właściwa struktura, wykończenie i tekstura, bazujące na właściwościach kartonu Ensocoat wykorzystanego w tym projekcie stanowią olbrzymi krok naprzód zarówno pod względem wykorzystania opakowań, jak też ich przyszłego rynkowego potencjału” – dodaje Rob Vermeulen, dyrektor jednej z belgijskich firm, specjalizujących się w projektowaniu, oraz członek komitetu wykonawczego EPDA.

W kategorii „Opakowanie na płynne środki pielęgnacyjne” również wpłynęło czternaście zgłoszeń. Tu najlepsi okazali się Chie Miyajima, Kohei Kanomata i Sayoko Kojima z Uniwersytetu Tama Art w Tokio z pracą zatytułowaną „a-drop”.
„Koncepcja tego opakowania jest niezwykle innowacyjna, zwłaszcza w kontekście użycia go w branży kosmetycznej. Jednak może ono znaleźć zastosowanie także przy pakowaniu innych produktów” – mówi Pekka Toivanen, dyrektor zarządzający Design Studio z Helsinek, reprezentujący w jury Fińskie Stowarzyszenie Projektantów Ornamo.
„Rzeczywiście mamy tu do czynienia z czymś odmiennym. Można wręcz powiedzieć, że zespół projektantów zaczął od surowca i stworzył projekt, który oferuje najwyższą jakość pod względem wykończenia i estetyki” – dodaje Toni-Matti Karjalainen, dyrektor działu badawczego ds. programu IDBM na Uniwersytetu Aalto.

Najwięcej, bo szesnaście zgłoszeń wpłynęło w kategorii „Opakowanie na inny kosmetyk, środek pielęgnacyjny lub odżywczy”. Tu zwycięzcą okazało się opakowanie pod nazwą „Lustre”, stworzone przez Esko Pyyluoma z Instytutu Projektowania w Lahti. Mówi Pekka Toivanen: „To opakowanie, z założenia na szminkę, zaskakuje pod każdym względem. Widzę w nim potencjał także dla innych branż niż tylko przemysł kosmetyczny. Oferuje ono znakomity wygląd, łącząc w sobie elegancję i prostotę”.
„Jako propozycja w zakresie zastosowania do opakowań jest ono absolutnie piękne. Jednak moim zdaniem w jeszcze lepszy sposób można je wykorzystać do innych celów niż szminki. To piękne opakowanie przy codziennym użytkowaniu może po prostu ulec zniszczeniu. Z drugiej strony, przy produktach takich jak szampany, whisky i podobne szlachetne trunki może stanowić idealne rozwiązanie. Przy większych gabarytach może ono być nawet bardziej interesujące i zwracać na siebie uwagę” – dodaje Rob Vermeulen.

W tej samej kategorii jury przyznało też specjalne wyróżnienie dla projektu „Diamond”, którego autorką jest Carolin Boström z Broby Grafiska College of Cross Media ze szwedzkiego Sunne. W opakowaniu tym w szczególnie ciekawy sposób został wykorzystany karton Ensocoat.

Źródło: ''