Stora Enso poinformowała o wynikach kolejnej edycji międzynarodowego konkursu Recreate Packaging, skierowanego do studentów i projektantów opakowań, którego inicjatorem i organizatorem jest skandynawski koncern. Główną nagrodę w kategorii dla profesjonalistów zdobyli Viktoriia Schmidt i Arthur Schmidt z Niemiec za projekt „Fruit Glasses”. Wśród studentów najlepsi okazali się Marcus Zieboll i Tino Buschhorn z Uniwersytetu Medialnego w Stuttgarcie.

Stora Enso ogłosiła wyniki konkursu Recreate Packaging 2018: Polacy wśród laureatów

Czwarta edycja Recreate Packaging, podobnie jak wcześniejsze, miała na celu promowanie innowacyjnych, a zarazem proekologicznych projektów, bazujących na surowcach odnawialnych. Tym razem konkurs był poświęcony opakowaniom dedykowanym żywności dla dzieci. Nagrody wręczono podczas uroczystej gali finałowej, która odbyła się 17 maja br. w Madrycie. 

- „Jury konkursowe było pod bardzo dużym wrażeniem wysokiej jakości wyróżnionych projektów, w których w umiejętny sposób połączono funkcjonalność, humor, atrakcyjny kształt i grafikę. Można stwierdzić wręcz, że wszystkie opakowania, jakie znalazły się w ścisłym gronie finalistów, mają odpowiedni potencjał, by z jednej strony zwrócić uwagę potencjalnych konsumentów, z drugiej – podobać się pod względem wizualnym czy funkcjonalnym zarówno dzieciom, jak i dorosłym” – mówi Annica Bresky, kierująca działem Stora Enso Consumer Board, a zarazem przewodnicząca jury.

Tegoroczna edycja konkursu cieszyła się bardzo dużą frekwencją: liczba nadesłanych prac była o 61% wyższa niż poprzednim razem; w sumie wpłynęło 258 projektów. Jak podkreśla Stora Enso, zdecydowały o tym coraz większa świadomość potencjału, jaki przy projektowaniu opakowań oferują odnawialne, proekologiczne surowce, oraz cel konkursu – stworzenie produktu, który w jak największym stopniu odpowiadałby dzieciom i ich potrzebom.

 

Komentarze jurorów

Zgłoszenia nadsyłane w ramach konkursu Recreate Packaging 2018 były oceniane pod względem ich funkcjonalności i odbioru przez użytkownika, potencjału rynkowego, innowacyjnego zastosowania surowców, proekologiczności (w kontekście produkcji opakowania) oraz korzyści, jakie mogą one przynieść przy sprzedaży i logistyce.

Oceniając pracę „MonsterFruits”, której autorami są Marcus Zieboll i Tino Buschhorn, jurorzy napisali:

- „Zwycięzca w kategorii dla studentów jest bezdyskusyjny, zwłaszcza w kontekście kryteriów zastosowanych przez jury przy werdykcie. Zabawny, radosny projekt nie tylko przyciąga uwagę dziecka, ale też zachęca je do interakcji i zabawy. Co więcej, mamy tu do czynienia z prawdziwie intuicyjnym designem, kluczowym dla dzieci ze względu na ich rozumienie funkcjonalności opakowania. Kształt pudełka umożliwia jego ekonomicznie uzasadnioną produkcję, bez ryzyka utraty oryginalności czy unikalności znajdującego się w środku produktu. Jednak co najważniejsze, projekt ten w idealny sposób wpisuje się w przesłanie konkursu: zachęca dzieci do spożywania zdrowej żywności w angażujący ich uwagę i radosny sposób. Podsumowując, opakowanie to jest gotowe do wdrożenia na skalę produkcyjną i posiada ogromny potencjał rynkowy”.

Z kolei na temat „Fruit Glasses” – projektu, którego autorami są Viktoriia Schmidt i Arthur Schmidt, jurorzy napisali:

- „Decyzja również w tym przypadku była jednogłośna: to zdecydowanie najlepszy projekt w kategorii dla profesjonalistów, wpisujący się idealnie w kryteria konkursowe. Mamy tu do czynienia z dobrze wykonanym, prostym designem – skalowalnym i adaptowalnym do różnych potrzeb. Projekt uzyskał też maksymalną ilość punktów za gotowość do wdrożenia go na skalę produkcyjną. Stanowi on potwierdzenie zasady, że często najlepsze pomysły cechuje prostota, co było widoczne także w przypadku innych nominowanych do finału prac. Co więcej, wychodzi naprzeciw idei przyświecającej konkursowi: jest zabawny, wciągający i promujący zdrowy styl odżywiania”.

 

Pozostałe nagrody i ich zdobywcy

Drugie miejsce w kategorii dla profesjonalistów przypadło czwórce Włoszek. Denise Aimar, Valentina Rizzo, Antonella Zeverino i Chiara Borghi otrzymały nagrodę za projekt „Snack+Break”. Trzecie miejsce zajęli Karolina Lademann i Tomasz Żakowski za opakowanie „Bacaly Snake”. W kategorii dla studentów druga nagroda trafiła do Natalii Dębickiej z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku, autorki projektu „Waky-Up Muesli”. Trzecie miejsce zajęli Oskar Hilario i Simon Essnert z Nackademin w Solna (Szwecja). W uznaniu wysokiej jakości prac zgłoszonych przez studentów, jurorzy przyznali dodatkowo w tej kategorii trzy wyróżnienia honorowe. Otrzymali je: Sophia Scherer i Lisa Scherer z Uniwersytetu Medialnego w Stuttgarcie za projekt „Magic Animal Packaging”; Martin Wunner, Kim So Hyeon i Nguyet Nguyen (reprezentujący tę samą uczelnię) za opakowanie „Ploffie” oraz Marie Falk z Brobygrafiska w Sunne (Szwecja) za pracę „Save The Trip”.

Przyznana została również Nagroda Publiczności, której zwycięzca został wyłoniony na podstawie głosowania poprzez stronę internetową dedykowaną konkursowi. Spośród niemal 15 tysięcy głosów najwięcej uzyskał projekt „Smart Snack” autorstwa Klaudii Rajcy i Martyny Matuszkiewicz – studentek Akademii Ekonomicznej w Poznaniu. Swoją nagrodę przyznało też jury dziecięce – tu najwyżej oceniono pracę Natalii Dębickiej – „Waky-Up Muesli” (która zajęła 2. miejsce w kategorii dla studentów).

 

Jurorzy konkursu Recreate Packaging 2018

O wynikach konkursu Recreate Packaging 2018 rozstrzygało jury składające się z ekspertów reprezentujących branże: spożywczą, opakowaniową i projektancką. Znaleźli się w nim: Stefan Casey – Packaging Innovation Lead w firmie Nestlé, Ali Kaylan – szef marketingu globalnego w SIG Combibloc, Sally Voltaire – szef kuchni i właściciel restauracji Sally Voltaire & Systrar, Renne Angelvuo – prezes European Packaging Design Association, Antoine Leuenberger – Regional Buyer w firmie Danone oraz Annica Bresky – kierująca jednostką Consumer Board w Stora Enso, pełniąca funkcję przewodniczącej jury.

Wszystkie projekty nagrodzone w konkursie Recreate Packaging 2018 można obejrzeć na stronie internetowej www.recreatepackaging.com/

 

Źródło: Stora Enso