10 maja br. w Warszawie odbył się 11. Kongres Rynku FMCG, którego organizatorem było Wydawnictwo Gospodarcze (Wiadomości Handlowe). Wydarzenie zgromadziło niemal 900 uczestników. Obecnie jest ono uznawane za jedno z najważniejszych tego rodzaju zdarzeń w Europie Środkowo-Wschodniej, skierowanym do firm działających na rynku dóbr szybko zbywalnych. Stora Enso była partnerem strategicznym kongresu, a przedstawiciel jej fińskiej centrali – Ville Voipio (Senior Manager, Business Development w dziale Intelligent Packaging) – wystąpił na nim z dwiema prezentacjami poświęconymi innowacyjnym rozwiązaniom opakowaniowym (m.in. wykorzystującym technologię RFID) oraz wziął udział w panelu dyskusyjnym dotyczącym sytuacji na rynku pracy.

Kongres Rynku FMCG to kluczowe spotkanie branży spożywczej, drogeryjnej i aptecznej, które od lat gromadzi najważniejsze postaci rynku polskiego oraz podmiotów działających na najważniejszych rynkach europejskich. Wśród jego uczestników znaleźli się przedstawiciele handlu i dystrybucji (w tym wielu decydentów – członkowie zarządu czy dyrektorzy ds. zakupów) oraz producenci i dostawcy usług (m.in. dyrektorzy oraz szefowie sprzedaży i marketingu).

Kongres składał się z kilku części: wspólnej sesji plenarnej przebiegającej pod hasłem „Szanse i wyzwania” (przewidzianej dla wszystkich uczestników), tzw. sceny innowacji, kilku sesji tematycznych (odbywających się jednocześnie) oraz strefy business mixer. Całość uzupełniały targi, na których około 70 wystawców prezentowało swoje usługi, produkty i rozwiązania. Wśród nich – Stora Enso.

Mariusz Lewandowski, Sales Manager w dziale Consumer Boards Stora Enso, komentuje:

- „Kongres Rynku FMCG to najważniejsza w tej części Europy impreza branżowa skierowana do tego segmentu rynkowego. Firmy działające w handlu detalicznym – zarówno właściciele sieci sprzedaży jak też wytwórcy czy oferenci dostępnych w sklepach produktów – to kluczowe grupy, do jakich kierowane są nasze rozwiązania z działu Intelligent Packaging. Stąd decyzja o obecności na Kongresie Rynku FMCG i wypromowania marki Stora Enso wśród osób, będących decydentami w największych polskich spółkach w niej działających. Z tego względu – poza objęciem roli partnera strategicznego – przedstawiciel centrali Stora Enso wziął udział w sesjach plenarnej i tematycznej. Na kongresie była też obecna reprezentacja Stora Enso Polska, co przełożyło się na rozmowy z potencjalnymi klientami, których zainteresowała nasza proekologiczna oferta w zakresie rozwiązań opakowaniowych”.

Ville Voipio znalazł się wśród prelegentów bloku „Szanse i wyzwania”, który otwierał tegoroczny kongres. Wystąpił na nim z prezentacją „Nowy handel – zwrot w globalnym handlu detalicznym w 2018 roku”. Po krótkim wstępie na temat Stora Enso i jej oferty, zapoznał uczestników kongresu z tzw. opakowaniami inteligentnymi oraz ich rosnącą rolą w łańcuchu dostaw, funkcjonującym na rynku sprzedaży detalicznej. Szczególną uwagę zwrócił na znajdującą tu zastosowanie technologię RFID i jej ewolucję na przestrzeni minionych dekad. W najnowszej odsłonie pozwala ona wykorzystywać tzw. zdygitalizowane opakowania.

- „Mówimy tu o rozwiązaniach w pełni automatycznych, umożliwiających sczytywanie informacji zawartych na opakowaniach nawet z odległości 20 metrów z prędkością 600 egzemplarzy na sekundę. W tym kontekście badania, realizowane przez największe firmy audytorskie, jednoznacznie wskazują na wiele zalet wynikających z zastosowania RFID. Z punktu widzenia finansów przedsiębiorstwa, wdrożenie inteligentnych opakowań oznacza niższe koszty, lepszy poziom obsługi i mniejsze zaangażowanie kapitału” – mówił Ville Voipio.

Następnie przytoczył kilka przykładów już zrealizowanych projektów z udziałem tego typu opakowań, bazujących na technologii RFID, m.in. przez firmy z branż odzieżowej oraz spożywczej. W dalszej części swojego wystąpienia Ville Voipio przedstawił ideę „Handlu detalicznego 4.0”, bazującej na urbanizacji, przewagach technologicznych i potencjale rozwijających się rynków, a docelowo ma prowadzić w kierunku w pełni zautomatyzowanych sklepów.

- „Mają one łączyć w sobie to co najlepsze w handlu tradycyjnym i internetowym – kontynuował Ville Voipio – w pełni wykorzystując potencjał tkwiący np. w rozwiązaniach mobilnych. Handel nowej ery ma dostarczać konsumentom zupełnie nowych doznań podczas zakupów, koncentrując się na wygodzie i efektywności”.

Jako przykład dynamicznie rozwijającego się w tym kontekście rynku prelegent podał Chiny, gdzie niebawem będzie działać ponad milion w pełni zautomatyzowanych sklepów.

- „Zasad funkcjonowania takiej placówki jest kilka: bezosobowa obsługa i dostępność przez całą dobę, zastosowanie przestrzeni hybrydowych dzięki technologii mobilnej, tzw. smart shelving („inteligentne półki sklepowe”) z udziałem ekranów dotykowych i rozwiązań typu „kliknij i dodaj do listy” oraz wdrożenie zdygitalizowanych łańcuchów dostaw” – podsumował Ville Voipio. 

Kwestie rosnących wymagań konsumentów z rynku handlu detalicznego i produktów szybko zbywalnych oraz wdrażanych w związku z tym strategii wielokanałowych znalazły się w drugiej prezentacji, wygłoszonej przez Ville Voipio w ramach sesji „Connected retail. Technologie i e-commerce”. Prelegent przedstawił w niej motywy postaw konsumentów, których – jak wynika z badań rynkowych – cechuje ciekawość, wysokie oczekiwania oraz niecierpliwość.

- „Możemy im wyjść naprzeciw wdrażając komunikację wykorzystującą różne kanały komunikacji – mówił Ville Voipio. – Są nimi: nowe doświadczenia wizualne i dotykowe podczas dokonywania zakupów, wykorzystanie rzeczywistości rozszerzonej, przekształcanie łańcucha dostaw oraz tworzenie modeli biznesowych bazujących na tzw. big data. Tym samym firmy będą w stanie przygotować się na rynki przyszłości – swego rodzaju ekosystemy, gdzie kluczem do sukcesu będą współpraca i komunikacja”. 

Ville Voipio wziął również udział w debacie pod hasłem „Czy sytuacja na rynku pracy przyspieszy transformację sektora FMCG w Polsce i w regionie?”, podczas której dyskutowano na temat takich zagadnień jak: sytuacja na rynku pracownika, niska stopa bezrobocia i jej wpływ na rozwój oraz ekspansję firm handlowych, granice automatyzacji w sektorze FMCG, odpowiedzialność a budowanie siły biznesu.

Ewa Kubicka, dyrektor zarządzająca Stora Enso Polska, mówi:

- „Cieszymy się z obecności na tak ważnym wydarzeniu, jakim dla sektora handlu detalicznego w całym regionie jest Kongres Rynku FMCG. Mamy nadzieję, że nasz „debiut” na tej imprezie spotkał się z zainteresowaniem jej uczestników i że marka Stora Enso została przez nich dostrzeżona. Z pewnością będziemy chcieli dalej zaznaczać naszą obecność na wydarzeniach, skierowanych do tego segmentu rynkowego – strategicznego z punktu widzenia działalności jednostki Intelligent Packaging”. 

 

Stora Enso partnerem strategicznym 11. Kongresu Rynku FMCG

Fot. W imieniu Stora Enso w sesjach plenarnej i tematycznej oraz w panelu dyskusyjnym wziął udział Ville Voipio - Senior Manager, Business Development w dziale Intelligent Packaging

 

Stora Enso partnerem strategicznym 11. Kongresu Rynku FMCG

Fot. Przedstawiciele Stora Enso na stoisku firmy podczas targów towarzyszących 11. Kongresowi Rynku FMCG

 

Źródło: Stora Enso