Opakowania na napoje (typu beverage) stanowią obecnie około 15-18% procent całego światowego rynku opakowań. Wartość światowego rynku tego typu opakowań wyniosła w 2005 roku około 76 mld USD. Jest to najbardziej zróżnicowany dział opakowań pod względem opakowywanych produktów jak i materiałów z których się te opakowania wykonuje. W opakowaniach tej grupy można spotkać bardzo dużo systemów zamknięć jak i systemów zabezpieczeń i izolacji produktu. Wśród opakowywanych produktów można wymienić wódki, mleka, piwo, napoje gazowane, wodę i soki.

Światowa konsumpcja opakowanych napojów wzrasta średnio 2-3% procent w ciągu roku. Jest ona jednak bardzo zróżnicowana w zależności od rodzaju napoju oraz regionu. Średnie na świecie konsumenci spożywają 190 litrów opakowanych napoi w ciągu roku. Konsumenci jednak W Ameryce Północnej, Australii oraz Europie Zachodniej spożywają około 3 razy więcej tego produktów niż w pozostałych regionach. W tych krajach wynika to z wyższego poziomu życia dbałości o jakość opakowywanych napoi (np. wody i soków).

Największym segmentem produktów w dziale opakowań typu beverage są niskoprocentowe napoje alkoholowe tzw. „Hot Drinks” oraz napoje gazowane – „Carbonated Soft Drinks” (CSDs). Bardzo rozwojowym segmentem są również produkty typu napoje w postaci soków, płynów energetyzujących i odżywek dla sportowców.

Przez ostatnich pięć lat, światowa konsumpcja wody butelkowanej wzrastała średnio 8% rocznie. Spożycie natomiast bardzo modnych napoi energetyzujących wzrastało średnio w tempie 12% rocznie. Typowym rynkiem konsumpcji tego typu produktów jest rynek amerykański gdzie zanotowano w ostatnich pięciu latach 80 procentowych wzrost spożycia tego typu napoi. Mniej popularne stały się natomiast napoje spirytusowe. Niezmienną pozycję utrzymują piwa i wina.

Poniżej zestawiono kilka wykresów obrazujących rozwój rynku opakowań na napoje.













Źródło: AMI Consulting, Freedonia Group Inc., Rexam, www.beveragedaily.com, www.packaging-gateway.com
Źródło: ''