Kontenery elastyczne sprawdzają się w magazynowaniu towarów sypkich Materiały sypkie nie są "wdzięcznym" towarem, jeśli chodzi o transport: trudno się je przepakowuje, a przy przesypywaniu powodują duże zapylenie. Powszechnie wykorzystuje się do ich przemieszczania specjalistyczne palety ze zbiornikami z tworzyw sztucznych. Co prawda są one bardzo praktyczne, ale kiedy zostają opróżnione, zajmują dużo miejsca, zarówno w magazynie, jak i na platformach ładunkowych środków transportu. Tego typu problemów nie ma, gdy stosuje się kontenery elastyczne.

Wykonane są one z tkanin, w których włókna polipropylenowe są bardzo gęsto ułożone. Dzięki temu uzyskuje się bardzo wytrzymałą i szczelną powłokę. Dodatkowo, chcąc zwiększyć barierowość materiału, pokrywany jest on powłoką uszczelniającą, która uniemożliwia przenikanie pary wodnej. Powstały z tego materiału worek ma kształt graniastosłupa, którego krawędzie zewnętrzne wzmacniane są specjalnymi pasami. Nadają one dodatkowo konstrukcji stabilność. W celach bezpieczeństwa materiał, z którego jest wykonany kontener, wzbogaca się włóknami z karbonu, bądź stali szlachetnej. Umożliwia to uziemienie pojemnika przy jego napełnianiu. Zauważono bowiem, że często w czasie tych czynności dochodzi do niekontrolowanych wyładowań elektrostatycznych. Dostępne na rynku kontenery w wersji standardowej mają wymiary podstawy dopasowane do wielkości europalet. Ich wysokość, ze względu na stabilność, nie przekracza 2 metrów, co może zapewnić objętość nawet do 2,2 m3, a ich obciążenie dochodzić może do ponad 1500 kg. W ofercie można znaleźć do 30 różnego rodzaju modeli.Przede wszystkim różnią się one sposobem zaczepienia umożliwiającym manipulację. Pierwsze rozwiązanie składa się z dwóch kanałów przeznaczonych na widły wózka. Drugie to cztery ucha również przeznaczone do chwytania przez wózki widłowe. Trzecie zaś to zaczep umożliwiający podwieszenie kontenera do haków dźwigów.
Kolejne różnice w konstrukcji dotyczą otworu do napełniania i opróżniania. Kontenery mogą być całkowicie otwarte z góry lub posiadać specjalny kołnierz, który po wsypaniu produktu można związać. Wyposażone są także bardzo często w specjalne rękawy nasypowe. Również budowa dna może być rozwiązana na kilka sposobów. W najbardziej popularnej wersji jest ono zamknięte, a opróżnianie odbywa się poprzez rozcięcie. Innym rozwiązaniem są specjalne rękawy, stosowane głównie w kontenerach wielokrotnego użytku. W tych ostatnich często stosuje się dodatkową wewnętrzną powłokę w formie specjalnej wkładki z polimerów, stosowaną głównie tam, gdzie temperatura nasypu jest większa niż 60°C. Poza tym że zwiększona została barierowość pojemnika, jest on jest on również odporny na wszelkiego rodzaju uszkodzenia mechaniczne, w tym na rozerwanie.
Kontenery elastyczne przeznaczone są między innymi do transportu cementu, wapna, magnezu, mleka w proszku, mąk, zbóż granulatów i innych substancji. Ich podstawową zaletą jest łatwy sposób napełniania i opróżniania. Poza tym, dzięki specjalnym mocowaniom, można je bezproblemowo przemieszczać za pomocą tradycyjnych środków transportu bliskiego. Dają się także składować w stosach i na wolnej przestrzeni. Nad pojemnikami tradycyjnymi mają także tę przewagę, że po opróżnieniu można je złożyć, dzięki czemu nie zajmują wiele miejsca. Sto pustych kontenerów tego typu zmieści się na jednej europalecie, podczas gdy ich tradycyjne odpowiedniki zajęłyby przestrzeń równą 150 m3.
tekst pochodzi z czasopisma "NOWOCZESNY MAGAZYN"
Źródło: ''