ŚWIATOWE SPOTKANIE SEKTORA INNOWACYJNYCH OPAKOWAŃ

7 miesięcy przed ŚWIATOWYM SPOTKANIEM SEKTORA INNOWACYJNYCH OPAKOWAŃ, mającym miejsce w Parku Ekspozycyjnym Paris Nord Villepinte, w dniach od 17 do 20 listopada bieżącego roku, targi EMBALLAGE & MANUTENTION 2014 publikują informacje o pozytywnych wskaźnikach!

Zarezerwowano już 85% powierzchni wystawienniczej targów EMBALLAGE & MANUTENTION, organizowanych przez Grupę COMEXPOSIUM.

Połączenie obu salonów wystawienniczych pozwoli na zaproponowanie nowego wymiaru targów prezentującego bardziej kompleksową ofertę integrującą 4 sektory: OPAKOWAŃ, PRZETWARZANIA, DRUKU i OBŁUGI. Targi EMBALLAGE & MANUTENTION utwierdzają swoją pozycję jako wiodącego miejsca prezentacji innowacyjnych rozwiązań branży opakowań i logistyki wewnętrznej!

7 miesięcy od momentu rozpoczęcia rejestracji, ponad 800 firm zgłosiło już swoje uczestnictwo – z czego 40% to firmy międzynarodowe – co stanowi 85% powierzchni wystawienniczej targów.
Lista 5 państw (oprócz Francji), z których przyjeżdża najwięcej wystawców, pozostaje niezmienna. Są to: Włochy, Niemcy, Turcja i Belgia. Jednocześnie, po raz kolejny znaczny udział w targach będą mieli wystawcy z Chin/ Hong Kongu, Holandii, Portugalii i Polski.

Targi EMBALLAGE 2014 obserwują pojawienie się lub powrót znanych firm: AGRIPLAS – APTAR – CANON - HAVER & BOECKER - KOREA PACKAGING TRADE ASSOCIATION - UPM RAFLATAC - XEIKON,

a także spory wzrost liczby firm z branży przetwórstwa rolno-spożywczego, między innymi : AITECH - BIZERBA - COUDERT MASSISERVICES SERIA - HANDTMANN – INDUSTRADE – SERMABO – TREIF.

Targi MANUTENTION 2014 odnotowały dużą liczbę rejestracji wystawców, którzy postanowili wziąć udział w salonie, ponieważ zostały one połączone z targami EMBALLAGE. Wśród firm, które będą obecne w listopadzie 2014 roku, można wymienić:
ALVEY SAMOVIE - INTERROLL - DALMEC - KNAPP - ULMA MANUTENCION - DEMATIC - KASTO - JLG - BA SYSTEMES - CIUCH SOLUTIONS - KARDEX - HANEL SYSTEMES - EGEMIN - SOVELLA - ITALFIL - LEGRO BV – PRODEX.

Aby odwiedzający mogli łatwo odnaleźć interesujące ich oferty, targi EMBALLAGE utrzymują rozkład sektorowy według następujących największych branż rynkowych stosujących opakowania: rolno-spożywczej, napojów i płynów, higieny i urody, towarów luksusowych, zdrowia, wieloprzemysłowej.
Obecnie najprężniej rozwijającymi rynkami są branże :
rolno-spożywcza oraz branża napojów i płynów, w zakresie maszyn pakujących i konfekcjonujących,
a następnie branże uroda/ zdrowie/ produkty luksusowe, głównie pod względem maszyn konfekcjonujących, ale również opakowań.

Należy także zauważyć spory wzrost ofert „usług powiązanych”, takich jak znakowanie-kodowanie, druk i etykiety.

TARGI EMBALLAGE & MANUTENTION 2014: Wyjątkowe wydarzenie dzięki nowemu połączeniu!
Konsolidacja zgodnie z oczekiwaniami i zmianami w branżach Opakowań i Obsługi Transportowo-Magazynowej:
W ciągu 4 dni Paryż będzie najważniejszym miejscem spotkań z innowacjami dla przedstawicieli firm z 4 sektorów: opakowań, przetwarzania, druku i obsługi. Oba salony wystawiennicze, mające miejsce w halach 4, 5a i 6 Parku Ekspozycyjnego Paris Nord Villepinte, będą łączyły oferty dla całego łańcucha produkcji, jak również będą prezentowały kompleksową wizję całego sektora.

Dwa salony wystawiennicze połączone w jedną imprezę, zachowujące jednak własny charakter:
EMBALLAGE 2014, dzięki sektorowej ofercie dla branż rolno-spożywczej, napojów i płynów, urody, zdrowia i wieloprzemysłowej, pozwalają na szybką identyfikację różnych rynków wykorzystujących opakowania.
MANUTENTION 2014 organizowane przy wsparciu CISMA, przedstawiają swoją ofertę w hali 5a i koncentrują się na logistyce wewnętrznej, sprzęcie i automatycznych systemach magazynowania, co stanowi idealne połączenie z ofertą rozwiązań dla „końca linii produkcyjnej” przedstawianej na targach EMBALLAGE.
Prawdziwe połączenie i uzupełnienie ofert, będące jednocześnie wyjątkowym miejscem pozyskiwania informacji.
Kluczowe dane liczbowe najważniejszego spotkania z innowacjami!
ODWIEDZAJĄCY:










Zróżnicowany wizytorat targów:
TARGI EMBALLAGE
43 % UŻYTKOWNICY OPAKOWAŃ
38 % PRODUCENCI, DYSTRYBUTORZY OPAKOWAŃ I MASZYN DO PRODUKCJI OPAKOWAŃ
15 % INŻYNIEROWIE, OŚRODKI BADAWCZE i USŁUGI
TARGI MANUTENTION
35 % UŻYTKOWNICY
36 % PRODUCENCI WYPOSAŻENIA, DYSTRYBUTORZY, WYPOŻYCZALNIE SPRZĘTU, KONCESJONERZY I HANDEL
22 % INŻYNIEROWIE, OŚRODKI BADAWCZE, USŁUGI, DORADZTWO
3 NA 4 ODWIEDZAJĄCYCH uczestniczy w decyzjach dotyczących zakupów
Oferta targów:
1 500 WYSTAWCÓW, 500 REPREZENTOWANYCH MAREK
55% wystawców spoza Francji
*
* Targi Emballage -15% Pawilony i inne sektory, 16% -Zdrowie, Uroda, Produkty luksusowe, 18% -Usługi połączone (surowce, kodowanie, etykiety, druk), 33%- Produkty spożywcze, napoje & płyny, 18%- inne
*Targi Manutention -2% -systemy informacyjne i inne, 25% -magazynowanie, 33% -przewożenie, podnoszenie, 40% -transport ciągły /systemy zautomatyzowane

Rok 2014, animacje „100% innowacji”!
Komitet Pack Experts przyjmuje do swojego grona nowe znane przedsiębiorstwa
Zapoczątkowany w czasie edycji 2010 targów EMBALLAGE, Komitet Pack Experts zrzesza duże międzynarodowe marki będące użytkownikami i odbiorcami opakowań. Targi EMBALLAGE starają się być jak najbliżej potrzeb i oczekiwań różnych rynków. W 2014 roku współpracę z targami ponowią marki, które gościły tu już wcześniej (Nestlé, Danone, Coca-Cola, Carrefour, Mars Petcare, L’Oréal, Charal, Eco-Emballages), a także przybędą nowe (Somfy, Guerlain, Fromageries Bel, Vente-Privée.com).
Komitet Pack Experts 2014:
David OZENNE / Dyrektor ds. Innowacji / CHARAL
Arnaud ROLLAND/ Odpowiedzialny za Zrównoważony Rozwój / COCA-COLA ENTREPRISE
Vincent FERRY / Kierownik działu Rozwoju Opakowań/ DANONE RESEARCH
Valérie HERRENSCHMIDT / Odpowiedzialny za Sektor Materiałów/ / ECO-EMBALLAGES
Jan LE MOUX / Dyrektor ds. Profilaktyki / ECO-EMBALLAGES
Jean-Loup JOUX / Odpowiedzialny za Zarządzanie Produktami w ramach Projektów Środowiskowych / FROMAGERIES BEL
Bruno GARNIER / Ekspert ds. Opakowań i Zrównoważonego Rozwoju / GROUPE CARREFOUR
Sandrine SOMMER / Dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju / GUERLAIN
Philippe BONNINGUE / Dyrektor globalny ds. zrównoważonych opakowań i rozwoju / L'OREAL
Jean-Luc POIRIER /Kierownik ds. Europejskich Innowacji Opakowań/ MARS PETCARE France
Jean PINOTEAU / Specjalista ds. Opakowań / NESTLE
Claudine ROSIERS / Opakowania Firmowe / NESTLE
Laurence PROUST / Dyrektor marketingu/ PFIZER SANTE FAMILIALE
Jean-Michel GUARNERI /Dyrektor ds. Łańcuchów Dostaw w Europie / VENTE-PRIVEE.com

Pack Innovation: obszar prezentacji trendów opakowaniowych

Przestrzeń ta ma na celu zwrócenie uwagi na innowacje i wiedzę wystawców targów EMBALLAGE. Zwiedzający mogą w jednym miejscu uzyskać informacje na temat wszelkich nowości w interesującym ich sektorze, a następnie odnaleźć je na poszczególnych stoiskach wystawowych.

W 2012 roku:
zgłoszono 213 produktów
wybrano 46 nowości
przyznano 11 nagród


Manut’Innovations: uwaga skierowana na nowości branży magazynowej

Nowości z branży logistyki wewnętrznej wyeksponowane tak, aby nie umknęły uwadze zwiedzających.
W 2012 roku:
zgłoszono 65 produktów
wybrano 54 nowości
przyznano 8 nagród publiczności Coups de Coeur


Pack Vision

Program konferencji dotyczących różnych problemów i tendencji pojawiających się w świecie opakowań i logistyki wewnętrznej.
Wysokiej klasy eksperci, możliwość wymiany doświadczeń, tematyka dotycząca poszczególnych sektorów lub całej branży. Obowiązkowy punkt dla każdego, kto pragnie zrozumieć zagadnienia i problemy tych sektorów rynku.
Tematy, które będą poruszane w czasie edycji 2014:
Przepisy prawa i normy
Wyniki Obserwatorium Emballage 2014
Opakowania zwrotne
Logistyka w mieście
Walka z odpadami: inteligentne i aktywne opakowania,
monodawka/ dawka jednorazowa
Design Packaging (wina i napoje alkoholowe)
Druk opakowań
Znakowanie serii a zdrowie
Gospodarka okrężna
Shopping live from Tokyo
 




Platforma telewizyjna EMBALLAGE-MANUTENTION na żywo!

W samym centrum obu targów pojawi się platforma telewizyjna przekazująca na żywo najważniejsze wydarzenia: międzynarodowe spotkania, wystąpienia przedstawicieli różnych stowarzyszeń branżowych, ceremonie przyznawania nagród, wywiady.
Wszystkie programy będą transmitowane na żywo na stronach internetowych targów oraz na kanale YouTube.
Tematy, które będą poruszane w czasie edycji 2014:
Informacje na temat innowacji
Materiały w centrum uwagi
Marki zmieniają zasady i nawyki konsumenckie wprowadzając nowe formaty
Opakowania przyszłości 3.0 (druk cyfrowy/druk 3D)
Kraje w centrum uwagi: Afryka, Włochy
Spotkania międzynarodowe grupy CNE (Europa/ Brazylia/ Kanada) pod hasłem: „Gospodarka okrężna, koncepcje ekologiczne i opakowania”.
E-handel, M-handel, kierunki, strategia wielkokanałowa: implikacje dla opakowań i obsługi transportowo-magazynowej

*tematy nie potwierdzone, mogą jeszcze ulec zmianom


Forum SYMOP
Forum, prowadzone przez czołowych ekspertów i ilustrowane rzeczywistymi przykładami, będzie formą warsztatów prezentujących elementy zwiększające konkurencyjność:
- Najnowsze osiągnięcia technologiczne: maszyny pakujące, wizja, robotyka.
- Zwiększanie eksportu: potencjalne rynki i kluczowe narzędzia.

The Dieline : prezentacja „Dieline Awards”

Delegacja amerykańska była obecna w Paryżu w 2012 roku, zaś w 2014 roku powraca na targi przedstawiając laureatów międzynarodowego konkursu projektowania opakowań, organizowanego przez TheDieline.com, portal internetowy, który stał się międzynarodowym wzorcem w dziedzinie projektowania opakowań.
Wystawa ta stanowi niepowtarzalną okazję poznania opakowań jutra!



Manut’Démo : wyjątkowe miejsce targów !

Wyjątkowa okazja przetestowana „na żywo” materiałów, systemów i sprzętu do magazynowania i logistyki: zastosowania w rzeczywistych sytuacjach, szkolenia na miejscu, tak jak w prawdziwym magazynie!

Best Pack, Design by students for virtuous solutions

Aby rozszerzyć doświadczenie wystawy „Opakowania i wyjątkowe alternatywy”, zorganizowanej z okazji 40 edycji, targi EMBALLAGE ponawiają współpracę ze szkołą wzornictwa przemysłowego STRATE i ogłaszają nowe zawody dla 6 szkół z Europy (Francji, Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Wielkiej Brytanii i Turcji).
Jakie wyzwania stoją przed każdą ze szkół? Wybranie opakowania z każdego z 6 sektorów reprezentowanych na wystawie (napoje i płyny, produkty spożywcze, kosmetyki, produkty luksusowe, zdrowie/ farmaceutyki, produkty wieloprzemysłowe), które jest reprezentatywne dla danego rynku krajowego i stanowi lepszą alternatywę dla istniejących opakowań, z punktu widzenia wzornictwa opakowań.


Nowość w 2014 roku:
Warsztaty organizowane przez 4 dni targów. Cel: umożliwić sześciu dwuosobowym zespołom złożonym ze studentów z różnych krajów wymianę poglądów na tematy zaproponowane przez Komitet Pack Experts.













Polska na EMBALLAGE & MANUTENTION 2014
Wystawcy:
Wystawcy z Polski, którzy już zgłosili woje uczestnictwo w edycji 2014:
COFFER SERVICE Sp. Z.O.O – PLASTMOROZ – ANIFLEX – LEDA - MULTIPRESS - BOGUCKI SP. J.- FANO Sp. z o. o. - DRUKPOL.FLEXO
Odwiedzający:
Przedstawiciel targów -Międzynarodowe Targi Francuskie - zapewnia organizację wizyty na targach dla przedstawicieli polskich firm branży opakowań, aby umożliwić im nawiązanie kontaktów z zagranicznymi dostawcami, a także dostarcza im niezbędnych i przydatnych informacji, aby wizyta na targach odbyła się bez problemów.
Wśród odwiedzających z Polski w 2012 roku:
Organizacje branżowe / Prasa : ALFA PRINT/OPAKOWANIE – CCIFP - PACKAGING POLSKA - PACKAGING IMO - STOWARZYSZENIE PAPIERNIKÓW POLSKICH - SUPER EXPRESS - ZRZESZENIE POLSKICH FLEKSOGRAFÓW
Doradztwo : SISTRADE
Użytkownicy opakowań : AUCHAN – BAKALLAND - BK SAUMON - BONGRAIN PL -DRAMERS SA - EAT ME SP.Z.O.O -EUROPHARMA ALLIANCE -EXIM CODING - GRAAL S.A. – GRZEGORZ - LABORATORIUM KOSMETYCZNE DR IRENA ERIS – LIDL – LINK - MARBA INTERNATIONAL - MASPEX/TYMBARK - MICHAL GRABOWSKI – RUDOPAL - STEGU SP. Z O.O. -WIPASZ - ZYWIEC ZDROJ
Producenci opakowań/ maszyn do pakowania : AB FOODS SP. Z O.O. - AMHIL EUROPA SP. Z O.O. - COLOR PRESS - DALPO SP. Z O.O. - DANTOM SP. Z O.O. – ELPLAST -ERGIS-EUROFILMS – EUROCAST - FJ WEGRZYNOWSKI - GATRA POLSKA SP. ZO.O. – GRAFFENA – INVICO – ITW - KAJ SPÓKA Z O.O. - KREIS PACK - MARIUSZ KROL – MAVERICK – NOVOSTRAT - OPAK S.J – ORPAK - P.P.H. ALCHEM - P.T.S. PLAST-BOX - PACKSERVICE LTD - PEAK PACKAGING POLAND - PLAST SERVICE PACK - POLPAK SP. Z O.O. - PRZEDSIEBIORSTWO HANDLOWO USLUGOWE CDM SP ZOO – SOLPLAST - TFP-GRAFIKA - TOOLCO KAZIMIERZ MITROSZEWSKI - WERNER KENKEL - WIDLARZ PIOTR
Dystrybutorzy opakowań i maszyn do pakowania: F.H.U. JUST-POL JUSTYNA SZCZYRBOWSKA-GUMOLA - FACH-PAK – HCB - ITAL-EST – KENMIX - KONITEC POLSKA SP. Z O.O. - LABELTEC WOJCIECH DOMERADZKI – LOGISPAK - MANULI EKOBAL SP. Z O.O. - METRO-PLAST - PAPIRUS FIRMA HANDLOWA IRENA SZCZYRBOWSKA - PENNY GONDEK SP. Z O.O - PHZIITH INTREX WANDA SZPERLINSKA – PODAN - TI-MA SP. Z O.O.
Agencje reklamowe/projektanci : CUKIERKI REKLAMOWE KONSTANCJA DOGA-DOGOWSKA - HOUSE OF BRAND MAX VON JASTROV

Kontakt : Międzynarodowe Targi Francuskie – tel. : 22 8156455 – promopol@it.pl


OBSERWATORIUM EMBALLAGE :
kluczowe liczby i główne trendy

Edycja 2013 wskazuje na zaufanie i determinację!
Po dwóch słabszych latach, wyniki Obserwatorium Emballage 2013 stanowią powiew odnowy w branży, która potrafi wyciągnąć naukę z rozwoju sytuacji makroekonomicznej.
Dane produkcji towarów paczkowanych, opakowań i maszyn do pakowania i konfekcjonowania są bardziej optymistyczne w perspektywie średniookresowej. Z kolei prognozy inwestycyjne notują wyraźny wzrost. Prognozy dotyczące rentowności operacyjnej producentów wydają się bardziej stabilne, zaś eksport zyskuje na wartości.
Redukcja kosztów pozostaje kluczowym czynnikiem innowacji, która z kolei koncentruje się na możliwościach recyklingu materiałów, wykorzystywaniu materiałów odzyskiwanych do produkcji, jak również na praktyczności i funkcjonalności materiałów. Przepisy prawa są główną siłą napędową innowacji w sektorze produktów ochrony zdrowia, tak jak przyspieszenie tempa wprowadzania produktów na rynek jest siłą napędową innowacji branży kosmetycznej, zaś ograniczenie opakowań dla produktów jednostkowych oraz opakowań zbiorczych wydają się osiągać swoje maksimum jako osie napędowe innowacji we wszystkich sektorach.
Oprócz wysiłku związanego ze zmniejszeniem ilości opakowań wprowadzanych do sprzedaży, pojawiło się nowe wyzwanie: optymalizacja opakowań dla logistyki wewnętrznej. Biorąc pod uwagę próby uzyskiwania jak najmniejszej ilości odpadów, optymalizację zużywania surowców pierwotnych i energii w całym procesie wytwarzania i wykorzystywania opakowań, stosowanie wielu możliwości powtórnego wykorzystania materiałów, sektor opakowań jest bardzo zaangażowany w gospodarkę okrężną!
Utworzony w 2005 roku przez targi EMBALLAGE „l’Observatoire de l’Emballage”, czyli Obserwatorium Opakowań, stanowi błyskawiczne odzwierciedlenie ocen wystawianych przez kluczowych przedstawicieli branży przemysłu krajowego. Ankieta została przeprowadzona on-line w październiku 2013 roku i uzyskała 732 odpowiedzi od przedstawicieli firm użytkujących i kupujących opakowania (48%), producentów opakowań (36%) oraz producentów i dystrybutorów maszyn i urządzeń do pakowania i konfekcjonowania.

Perspektywy produkcyjne : bardziej optymistyczna wizja w 2013 roku
83% nabywców opakowań, ze wszystkich uwzględnionych sektorów, przewiduje wzrost lub stabilizację produkcji (w porównaniu do 79% w 2012 roku) :
• 53% z nich przewiduje wzrost swojej produkcji;
• 63 % podziela tę opinię w sektorze spożywczym(z wyłączeniem napojów), co stawia ten sektor na szczycie listy w 2013 roku, przed sektorem produktów ochrony zdrowia/ farmaceutyków i kosmetyków/ produktów higienicznych/ perfum (który był na szczycie w 2012 r., z 69% opinii o wzroście produkcji).

W porównaniu z rokiem 2012, większa liczba producentów opakowań stawia na wzrost (52% w stosunku do 49%) lub stabilizację swojej produkcji (32% w stosunku do 30%). Zmiana ta ma swoje uzasadnienie w bardziej optymistycznych perspektywach dotyczących rentowności operacyjnej:
• Określanej jako niskiej tylko dla 27% producentów (wobec 43% w 2012r.) ;
• I stabilnej dla 49% spośród nich (wobec 42% w 2012r.) ;
Wizja ta jest najbardziej optymistyczna od 3 lat.

Perspektywy inwestycyjne notują wzrost:
• Respondenci dwa razy częściej przewidują wzrost (32%) niż spadek (15%), a także wypowiadają się bardziej optymistycznie niż w 2012 roku;
• Perspektywy te są w większości przypadków postrzegane jako stabilne (53%) ;
• Oceny w zakresie zatrudnienia pozostają ostrożne dla 64% respondentów, którzy polegają na stabilności swoich firm.
Producenci i dystrybutorzy sprzętu do pakowania i konfekcjonowania również liczą na wzrost produkcji o 47% w średnim okresie (wobec 37% w 2012 r.), zaś 14% nie potrafi określić tendencji.
Sytuacja również ulega poprawie w zakresie perspektyw inwestycyjnych, które powinny być stabilne dla 57% respondentów (wobec 47% w 2012 roku), nawet biorąc pod uwagę 17% opinii (wobec 25% w 2012 roku), że inwestycje będą niższe.
Poprawa wynika także z rozwoju zatrudnienia, którego wzrost będzie możliwy dla 32% dostawców, natomiast tendencję spadkową w zatrudnieniu przewiduje tylko 15% spośród nich (odpowiednio 18 i 23% w 2012r.).
Naciski na ceny surowców pierwotnych wydają się słabnąć
Jeśli w sumie 47% nabywców opakowań oczekuje wzrostu cen, odsetek ten jest dużo niższy niż w dwóch poprzednich latach: 54% w 2012r. oraz 62% w 2011r. 7% spośród nich oczekuje wzrostów cen powyżej 5%, zaś w 2012 roku odsetek ten był dwa razy większy (14%).
Oficjalne ceny surowców pierwotnych z pewnością rosły mniej w 2013 roku niż 2012 roku, ale wydaje się, że 73% przedsiębiorstw konfekcjonujących towary nadal redukuje koszty, co jest głównym czynnikiem rozwoju i innowacji. Wpływ wspomnianych prognoz jest bardzo niski na część rynku kupowanych materiałów opakowaniowych, zwłaszcza na materiały z włókien celulozowych, które nadal stanowią 49% kupowanych materiałów.
Perspektywy wielkości zakupów również są bardziej optymistyczne:
• stabilne dla 41% (w stosunku do 37% w 2012roku);
• w fazie wzrostowej dla 41% respondentów, podobnie jak w roku 2012.

Innowacje w zakresie opakowań poprzez recykling materiałów i wykorzystywanie materiałów pochodzących z recyklingu
Trzema głównymi obszarami innowacji dla nabywców we wszystkich sektorach pozostają recykling materiałów i korzystanie z materiałów pochodzących z recyklingu, ergonomia, praktyczność i funkcjonalność opakowań oraz właściwości ochronne i transportowe. Wyniki odnotowane w pierwszych dwóch pozycjach wynoszą o 3 i 4 punkty procentowe więcej niż w 2012 roku.
Główne zmiany dotyczą:
• ponownego wykorzystania opakowań: 36% odpowiedzi (wobec 31% w 2012r.)
• a zwłaszcza zniesienie opakowań zbiorczych, które, z 29% głosów (wobec 41% w poprzednim roku), spadły z 4 na 9 miejsce w klasyfikacji.
Dane te pokazują wzrost w branży użytkowników opakowań, którzy po wprowadzeniu ograniczeń i redukcji, stosują coraz więcej materiałów z odzysku, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa żywności, a teraz rozszerzają swoje działania na cały łańcuch dostaw, a zwłaszcza na logistykę wewnętrzną w zakresie zarządzania wewnętrznego przepływu zapakowanych towarów.
Ciekawe zjawiska można zaobserwować w sektorze użytkowników opakowań. Oś funkcjonalności/praktyczności jest priorytetem dla dóbr produkcyjnych i dóbr pośrednich, zaś wzornictwo (obraz, grafika, efekty materiałowe) stają się główną osią dla kosmetyki i zajmują 3 miejsce w branży spożywczej, z wyłączeniem napojów. Przechowywanie produktów figuruje w pierwszej trójce sektora produktów ochrony zdrowia, zaś ponowne wykorzystanie opakowań jest często spotykane w sektorze dóbr produkcyjnych.
Oprócz redukcji kosztów (wiodąca opinia podzielana przez wszystkich respondentów), siły napędowe inwestycji różnią się w poszczególnych sektorach.
Redukcja kosztów jest siłą napędową rozwoju i innowacji dla 73% nabywców ze wszystkich badanych sektorów, co tanowi wynik o 20 punktów procentowych wyższy niż w przypadku drugiego czynnika, czyli aktów prawnych i przepisów normalizacyjnych (52%).
• Recykling materiałów zajmuje 3 pozycję (45%)
• Po nim następuje redukcja u źródła i eko-koncepcja z 41% odpowiedzi respondentów (wobec 43% w 2012 roku);
• Natomiast zrównoważony rozwój i CSR są czynnikami rozwoju tylko dla 34% respondentów (wobec 37% w poprzednim roku);
• Przyspieszenie wprowadzenia na rynek stanowiło 32% odpowiedzi (w stosunku do 27% w poprzednim roku).
Redukcja kosztów jest również główną siłą napędową innowacji dla 68% producentów opakowań i wyprzedza:
• Recykling materiałów - 42% ;
• Zastosowanie nowych materiałów - 32% ;
• Redukcję u źródła - 31% (wobec 38% w 2012 roku) i zastosowanie nowych technologii, również 31%.
Wszystkie odpowiedzi nabywców i producentów opakowań, według poszczególnych sektorów, wskazują, że redukcja kosztów jest wszechobecna (i wiodąca we wszystkich sektorach), zaś kolejne miejsce zajmują różnie:
• W sektorze rolno-spożywczym, mocne drugie miejsce zajmuje recykling materiałów (51%), podobnie jak u 43% respondentów sektora samochodowo-samolotowego i dóbr produkcyjnych.
• Sektor farmaceutyczny i produktów ochrony zdrowia na drugim miejscu umieszcza wdrażanie przepisów i normalizację, 69%, tak jak 48% respondentów sektora kosmetycznego/ higieny/ perfum i 62% respondentów sektora dóbr pośrednich.
• Przyspieszenie tempa wprowadzenia na rynek dotyczy zwłaszcza sektorów kosmetyki/higieny/ perfum oraz sektora samochodowo-samolotowego oraz dóbr produkcyjnych. Wiąże się to z limitowanymi seriami produktów, charakterystycznymi dla pierwszego sektora, oraz z bardzo szybkim pojawianiem się nowych rozwiązań w sektorze produktów informatycznych i telefonicznych.
Producenci sprzętu nadal stawiają na pierwszym miejscu elastyczność urządzeń, redukcję czasu zmiany oprzyrządowania (71% respondentów), niezawodność sprzętu i środków kontroli (65% w 2013 roku, podobnie jak w poprzednim roku), jak również ergonomię maszyn i bezpieczeństwo ich operatorów, co stanowi 60% odpowiedzi w roku 2013 (wobec 55% w 2012 roku). Nowe technologie straciły 14 punktów procentowych w klasyfikacji w roku 2013, ale dotyczyły one 50% respondentów.
Eksport, potwierdzone źródło dochodów i rozwoju
Producenci opakowań realizują średnio 22% obrotów poza granicami Francji (stabilny odsetek w stosunku do 2012 roku), podczas gdy producenci i dystrybutorzy sprzętu osiągają 24% (wobec 22% w 2011 roku).
• 40% producentów opakowań szacuje, że ich eksport wzrośnie;
• Natomiast na wzrost eksportu liczy 55% producentów sprzętu.
Wśród krajów, do których kierowany jest eksport, wymieniane są przede wszystkim kraje Północnej Afryki, Niemcy, a następnie Belgia.
Przemysł opakowań jest bardzo zaangażowany w gospodarkę okrężną.*
W tegorocznej ankiecie adresowanej do specjalistów branży opakowań pojawiło się nowe pytanie dotyczące gospodarki okrężnej.
O tej koncepcji, promującej świat bez odpadów i minimalnym zużyciu surowców pierwotnych, 85% respondentów mówi, że dotyczy ona zwłaszcza wykorzystania i/lub przetwarzania materiałów odzyskiwalnych i poddanych recyklingowi, co jest stale praktykowane.
66% z nich myśli także, że w praktyce pozwoli to na zmniejszenie obszarów zasięgu dostaw i rozwój miejscowej logistyki. To ostatnie stwierdzenie jest szczególnie podkreślane poprzez inicjatywy takie jak:
• zastosowanie wspólnego transportu opakowań, aby wyeliminować powroty na pusto,
• tworzenie nowych centrów logistycznych, które zmniejszają odległość do konsumentów,
• preferowanie dostawców zlokalizowanych w bliższej odległości,
• poprawa niezawodności elementów maszyn, w celu ograniczenia i/lub zniesienia usług posprzedażowych.
Wizja gospodarki okrężnej jest również opisywana jako sposób redukowania zużycia materiałów i energii w poszczególnych etapach cyklu życia produktu: od koncepcji do końca jego trwania i jeśli, jak to precyzuje jeden z dostawców urządzeń: „wytwarzanie maszyn do przetwarzania i konfekcjonowania nie może obecnie dostosować się do wprowadzania materiałów z odzysku, ich skuteczność pozwala na lepsze wykorzystanie zasobów.” Czy może to być trend stanowiący odwrotność planowanego starzenia?
Przemysł wytwarzania opakowań po raz kolejny prezentuje swoje pionierskie podejście w realizacji założeń gospodarki okrężnej.
* GOSPODARKA OKRĘŻNA: Według Ministerstwa ds. Rozwoju Zrównoważonego: „gospodarka okrężna jest to pojęcie ekonomiczne, które wpisuje się w kontekst zrównoważonego rozwoju i którego celem jest produkcja dóbr i usług przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia paliwa i odpadów z surowców pierwotnych, wody i źródeł energii. Ma to na celu wdrożenie nowej gospodarki, okrężnej, a nie liniowej, w oparciu o zasadę „zamykania cyklu życia” produktów, usług , odpadów, wody i energii.”
Metodyka badania :
Badanie przeprowadzone on-line w październiku 2013 roku we Francji : 732 respondentów
Biorący udział w badaniu:
- Kupujący opakowania: 357 respondentów
- Producenci opakowań: 266 respondentów
- Producenci i dystrybutorzy maszyn i urządzeń do pakowania i konfekcjonowania: 109 respondentów

© Badanie zrealizowane dla Międzynarodowych Targów EMBALLAGE – Grupa COMEXPOSIUM, przez Goudlink/MRC&C
Analiza przeprowadzona przez Annette FREIDINGER-Legay, konsultanta targów EMBALLAGE i międzynarodowego eksperta w zakresie pakowania i konfekcjonowania.







Grupa COMEXPOSIUM, jeden z liderów europejskich na rynku organizacji imprez wystawienniczych, angażuje się w 114 największych wystaw dla szerokiej publiczności i grup zawodowych, obejmujących 17 gałęzi przemysłu. Każdego roku goszczą one 38 000 wystawców, z czego 1/3 wystawców przybywa z zagranicy, oraz 3,5 miliona odwiedzających, z czego ponad 400 000 odwiedzających pochodzi spoza Francji. Dysponując ponad 350 pracownikami, COMEXPOSIUM organizuje pięć z dziesięciu największych imprez wystawienniczych we Francji: SIAL, Intermat, Międzynarodową Wystawę Rolnictwa, SIMA oraz Foire de Paris.
Źródło: ''