Wizyta w sklepie, bez względu na jego powierzchnie wystarczy, by przekonać się jak trudno dziś przyciągnąć uwagę klienta. W nadmiarze kształtów i barw najważniejszą rolę w zdobyciu zaufania odgrywa dziś funkcjonalność i jakość. Nie chodzi tu o sam produkt, lecz także jego opakowanie. To właśnie ono reprezentuje zarówno produkt, jak i samego producenta.

Trendy w projektowaniu opakowań
Każda firma rządzi się swoimi prawami, lecz można zauważać pewne panujące trendy w projektowaniu opakowań. Przechadzjąc się po sklepowych alejkach nieustannie oceniamy, wybieramy, podejmujemy decyzje. Wtedy najważniejsze jest przyciągnięcie wzroku potencjanego klienta. Faktem jest, że wyrobienie sobie pierwszej opinii o produkcie na podstawie jego opakowania trwa zaledwie 7 sekund, a samo przyciągnięcie uwagi klienta w trakcie przechodzenia obok stoiska – mniej niż sekundę.

Każde opakowanie musi spełniać trzy podstawowe funkcje: ochronną, praktyczną i promocyjną. Funkcja ochronna jest niezbędna, by produkt mógł pojawić się na sklepowej półce. Warto jednak zwrocić uwagę na dwie pozostałe. Badania MarketingProfs dowiodły, że aż 90% konsumentów ponownie wykorzystuje opakowanie. Pokazuje to, że zarówno praktyczna, jak i promocyjna wartość opakowania jest bardzo istotna. Niezależnie też od typu produktu, jego opakowanie powinno posiadać dwie najważniejsze cechy. Powinno być mobilne – klient łatwo sięgnie je z półki, oraz zrozumiałe - bez zbędnych zawiłości lub niejasności opisywać dany produkt. Czytelna powinna byc także etykieta, nieprzeładowana liczbą komunikatów. Logo i nazwa produktu powinny znaleźć się w widocznym miejscu.

Opakowania premiumOpakowania mające kształt zbliżony do samego produktu, aby zwiększyć swą atrakcyjność muszą być premium. Oznacza to, że do ich produkcji wykorzystuje się rzadziej spotykane materiały, metalizowane podłoża, uszlachetnianie specjalnymi foliami, umożliwiającymi uzyskanie szerokiego wachlarza efektów wizualnych czy zastosowanie lakierów specjalnych lub hybrydowych. Generalnie poprzez połączenie wielu dostępnych na rynku technologii druku, niestandardowych surowców, uszlachetnień i nowych rozwiązań konstrukcyjnych, można osiągnąć nieograniczony zakres efektów wizualnych opakowań. Opakowanie nie może być krzykliwe i ostentacyjne, a powinno jedynie delikatnie przyciągać wzrok. Trzeba jednak mieć świadomość, że koszty produkcji takich opakowań są znacznie wyższe niż w wypadku standardowych opakowań kartonowych.
Projekty Opakowań

Do sprzedaży produktów premium wykorzystuje się cztery rodzaje opakowań. Najpopularniejszym typem jest folding box - opakowanie, którego składanie pozwala łatwo osiągnąć różne kształty i wymiary. Pozostałe typy to opakowania dwuczęściowe, składające się z wieka i denka - shape box - stosowane w słodyczach, kosmetykach i niewielkich dodatkach odzieżowych. Shoulder box, w którym wieko i denko są z jednej strony połączone stosowane jest głównie w branży tytoniowej, biżuteryjnej i piśmienniczej oraz rigid box - opakowania powstałe z tektury introligatorskiej, wykorzystywane na drobne upomink.

Jak dobrać opakowanie do produktuNa samym początku należy się zastanowić, co tak naprawdę chcemy sprzedać. Inaczej podejdziemy do produktu premium, inaczej do towarów użytkowanych codziennie. Krótko mówiąc produkt z tzw. Wyższej półki powinien posiadać stonowane opakowanie, bardziej klasyczne, a nawet eleganckie. Produkty codzienne nie posiadają stałych ram, tak więc  mogą mieć wiele kolorów, ciekawą czcionkę czy duże logotypy. Oczywście w żadną stronę nie powinno się przesadzać. Bardzo istotny jest odpowiedni dobór kolorystyki. Dla produktów codziennych sprawdzą się jasne, wyraziste kolory, dla towarów wyższej klasy - ciemne i stonowane. Jendak czasami prostota może okazać się najskuteczniejsza.

Najnowsze trendy w branży opakowańPersonalizacja - dostosowanie przekazu do konkretnej grupy docelowej jest sensowne, najlepszym przykładem są butelki Coca-Cola z różnymi imionami czy spersonalizowane Ptasie Mleczko firmy Wedel.Ekologia – ważne jest zarówno eksponowania walorów samego produktu, jak i opakowania. Wykonane z przetworzonego papieru lub innych ekologicznych materiałów opakowanie może oznaczać pozytywny odbiór w oczach klientów, ale też ograniczenie kosztów produkcji. Firma Oceanic przykładowo niektóre swoje opakowania produkuje z bezdrzewnego papieru, zrobionego z trzciny, lnu i konopi.Retro lub lokalne pochodzenie – pełni istotną rolę w dobie globalizacji. Wiele osób poszukuje regionalnych, „swojskich produktów”, które kojarzą się z rodzinną kuchnią i tradycjami. Tutaj warto przywołać przykład Krakowskiego Kredensu (który czerpie z obu tych trendów) czy regionalnych browarów.

Na atrakcyjny projekt opskowania wpływa wiele czynników. Ponadto istotna jest współpraca marketerów, grafików, a takżehandlowców oraz osób odpowiedzialnych za produkcję. Tylko odpowiednio dobrany zespół może storzyć najlepsze rozwiązanie, które przełoży się na wzrost sprzedaży danego produktu.

Komentarze

  • lubie to bardzo;p

    Strasznie cieszę się, że powstają takie artykuły. Studiuję projektowanie produktu, więc mocno siedzę w branży opakowań. Polecam w tej kwestii www.polpak.pl. Ogromny wybór opakowań różnorodnych typów, ponadto maszyny pakujące, zamknięcia do opakowań, maszyny, folie do termo kurczu…wszystko mają i to w przystępnych cenach. A jeszcze obsługa uprzejma zawsze doradzi na co ostatecznie się zdecydować…