W najbliższym wydaniu PACKAGING POLSKA odnajdą Państwo następujące tematy przewodnie: karton i tektura, druk na kartonie i tekturze, ekologia opakowań oraz systemy znakujące.

W dziale specjalnym "karton i tektura":

• Nowości ze świata kartonu i tektury
• "Karton i papier", obszerna publikacja Janusza Webera
• "Pół wieku innowacji" – pięćdziesięciolecie znanej firmy, David Muth
• "Klient najważniejszy", wizerunek fińskiego producenta”, Izabela Kwiatkowska
• luksusowe opakowania Stora Enso
•"Opakowania wysokiej jakości" – o produkcji w firmie TFP i nie tylko..., Paweł Rogalka
• "Drukowanie kodów kreskowych na opakowaniach z kartonu i tektury", Anna Kosmacz-Chodorowska
• "Nowy kult torby", interesujący reportaż na łamach rubryki "trendy" autorstwa Uwe Clevera
• "Technologia dla opakowania", czyli komfort druku na kartonie dzięki CD Speedmaster CD, Tomasz Pawlicki
• Kolorowy świat opakowań kartonowych opakowań producenta Hammer-Poznań
• Maszyna przyszłości ustanawia nowe normy", produkcja innowacyjnych kartonów ze spadzistym wierzchołkiem i technologia Ultra Clean, David Muth
"Karton i papier"
mgr inż. Janusz Weber
Opakowania kartonowe zrobiły w ciągu ostatnich kilkunastu lat w Polsce prawdziwą karierę.
Są lekkie, tanie, dają się łatwo składać i świetnie nadają się do drukowania, dzięki czemu są tak bajecznie kolorowe, jak tylko zażyczy sobie klient. Jednocześnie, ponieważ podstawowym surowcem jest wyrób papierniczy, łatwo jest traktować kartony jak papier.


Cóż to w końcu za różnica - tyle, że grubsze
i o większej gramaturze. To uproszczenie, wydawałoby się oczywistym, że zbyt daleko idące, jednak pokutuje jako dość popularna opinia. Wprawdzie powszechniejsza jest wśród zamawiających opakowanie, niż je produkujących, jednak ma wpływ na projektowanie i druk opakowań. Stąd też podkreślenie różnic może być przydatnym ćwiczeniem.

"Drukowanie kodów kreskowych na opakowaniach z kartonu i tektury"
Anna Kosmacz-Chodorowska
Instytut Logistyki i Magazynowania - EAN Polska
W jednym z poprzednich wydań przedstawiliśmy podstawowe zasady znakowania kodami kreskowymi wyrobów w opakowaniach zbiorczych – hurtowych, którymi w znaczącej mierze dla produktów nieomalże wszystkich branż, są opakowania z kartonu i tektury, będące głównym tematem niniejszego artykułu. Dzisiaj zatem o tym, jakie wymogi techniczne muszą spełnić oznaczenia kodowe dla potrzeb sprzedaży hurtowej, aby przynosiły korzyści producentom, dystrybutorom i usprawniały przyjmowanie towarów do sklepu bez żadnych zakłóceń.
Z porad tych mogą też skorzystać producenci opakowań, gdy zamawiające je firmy żądają wydruku kodu kreskowego bezpośrednio na opakowaniu typu pudło.
Wspomniany artykuł miał za zadanie przybliżyć naszym Czytelnikom zasady znakowania towarów dla potrzeb sprzedaży hurtowej, głównie w zakresie tworzenia jednoznacznych numerów kodowych. Aby jednak był możliwy automatyczny odczyt kodu, graficzne przedstawienie numerów w postaci symbolu kodu kreskowego na opakowaniach hurtowych musi spełniać ściśle określone wymagania techniczne. O wymaganiach tych, dotyczących m.in. rodzajów kodów kreskowych, wielkości symboli tych kodów, możliwych kolorów druku oraz lokalizacji kodu na opakowaniu, piszemy poniżej.
"Speedmaster CD – komfort druku na kartonie" Tomasz Pawlicki
Recesja w gospodarce wpływa w dość istotny sposób także na branżę poligraficzną.
Wymagania w stosunku do drukarń odnośnie jakości produkcji poligraficznej przy jednoczesnej redukcji wysokości nakładów są jeszcze wyższe niż w latach prosperity. To wszystko przy coraz większej presji na obniżanie cen jednostkowych.

W bardzo dużym stopniu dotyczy to segmentu wysokojakościowych etykiet i opakowań. Trafiają one na ogromny rynek konsumencki, gdzie liczy się estetyka i dobry wygląd opakowanego produktu.
Aby towar dobrze się sprzedawał, musi być zauważany, a o tym decyduje rodzaj opakowania.
Z tego powodu obok wielomilionowych nakładów, drukarnie często otrzymują zlecenia na krótkie, szybko zmieniające się serie opakowań ekskluzywnych.

Karton i papier: "Nowy kult torby"
Uwe Clever
W metrze i w tramwaju, w drodze na uniwersytet i w mieście. Ciemnoniebieskie torby "Zara"
z subtelnym napisem i sznurkowymi uszami zwracają uwagę powściągliwą elegancją. Torby te są modne, nie wiadomo jednak czy staną się przedmiotem zainteresowania kolekcjonerów.
Są one raczej klasycznymi reklamówkami wielokrotnego zastosowania. Istnieją jeszcze inne modne torby, jak szwajcarskie "Freitag-Taschen" produkowane ze zużytej plandeki samochodowej. Firma Makom, oferująca usługi druku cyfrowego, wytwarza podobne torby i plecaki
z wielkoformatowych plakatów poddawanych obróbce wtórnej. Za prawdziwą kultową torbę uchodzi jednak Tetra-Bag. Tetra-Bagi to modne torby z kartonów po napojach po obróbce wtórnej.

"Wykrywacz nieszczelności opakowań kartonowych"
Nowa, niezwykle dokładna metoda testowania pozwala na wykrycie nieszczelnych kartonowych opakowań na linii produkcyjnej. Urządzenie stworzone w Finlandii wykrywa najmniejszą nieszczelność w ułamku sekundy. Tester zostanie zamontowany w liniach produkcyjnych już wiosną.
Źródło: ''