Przesłanie od Dominique Tombeura, wiceprezesa ds. marketingu i komunikacji O-I Europe i prezesa organizacji FEVE

Szkło jest najczystszym i najbardziej naturalnym materiałem do produkcji opakowań żywności i napojów. Pozwala zachować autentyczny smak i zapach produktów bardziej skutecznie i na dłuższy czas. W całości można je poddać recyklingowi. Badania przeprowadzone niedawno przez FEVE (Europejską Federację Opakowań Szklanych) dowodzą, że 74% konsumentów europejskich zdecydowanie woli szkło.


Dominique Tombeur, wiceprezes ds. marketingu i komunikacji O-I Europe i prezes organizacji FEVE

W O-I jesteśmy zdania, że nadszedł czas, by przypomnieć konsumentom oraz branży spożywczej o prawdziwej wartości szkła. Z tego powodu razem z innymi członkami FEVE prowadzimy dużą, skierowaną do nabywców kampanię pod hasłem „Friends of glass”. Kampania ta, oparta przede wszystkim o działania internetowe, ma przypomnieć konsumentom korzyści, jakie przynosi stosowanie szkła, oraz doprowadzić do powstania ruchu na rzecz opakowań szklanych.

Jednocześnie rozmawiamy z naszymi klientami w branży spożywczej i zachęcamy ich do tego, by przypomnieli sobie wartość opakowań szklanych oraz uświadomili, co szkło może oznaczać dla ich produktów.

Dlatego zdecydowaliśmy się przyjąć inne podejście na targach SIMEI. Zamiast tradycyjnej prezentacji najnowszych, najbardziej innowacyjnych wzorów butelek, zdecydowaliśmy się poświęcić naszą przestrzeń na samo szkło, wykorzystując standardowe butelki jako ilustrację potężnego języka szkła. Mamy nadzieję, że nasze stoisko – zaprojektowane przez architekta Francesco Lucchesego – pozwoliło odwiedzającym na nowo odkryć ten materiał.

W umyśle konsumenta szkło przywodzi na myśl idee smaku, wszechstronności, bezpieczeństwa i środowiska. Szkło to nie jest produkt, który ma cokolwiek naśladować. Ma swoją osobowość i wywołuje reakcję emocjonalną. Naszym wyzwaniem jest zachęcenie decydentów w handlu i przemyśle do ponownego odkrycia rzeczywistych korzyści, jakie przynoszą opakowania szklane oraz zaoferowanie konsumentom preferowanego przez nich materiału do opakowań.

O-I ma bardzo dobre widoki na przyszłość. Zamierzamy ulepszać naszą ofertę i wspierać klientów w ich działaniach. Będziem tworzyć atrakcyjne, robiące wrażenie opakowania, wykorzystujące kształt, kolor i wzór tak, by uzyskać jak najlepszy efekt. Najważniejsze jest, aby stworzyć emocjonalną więź pomiędzy konsumentami a marką. Opakowanie przekazuje komunikaty związane z pozycjonowaniem i marką. Opakowanie, które jest w stanie połączyć oba te aspekty w znaczący sposób, staje się trwałą ikoną o rzeczywistej wartości ekonomicznej dla firmy.

Od chwili powstania firmy ponad 100 lat temu, gdy założyciel Michael Owens wynalazł pierwszą przemysłową maszynę do produkcji butelek, O-I kierowało się stale innowacyjnością. Zawsze byliśmy pionierem w dziedzinie innowacji we wzornictwie i produkcji, z korzyścią dla ludzi i środowiska naturalnego. Obecnie naszym największym rynkiem jest Europa. Posiadamy tutaj 37 fabryk w 10 krajach i produkujemy miliony butelek i słoików dziennie dla dużych i małych klientów z branży piwowarskiej, spożywczej, napojów bezalkoholowych, napojów alkoholowych i produkcji wina.

Stoisko O-I: odkrywanie zalet i wrażeń, jakie dają opakowania szklane

Szkło i opakowania szklane były gwiazdami stoiska firmy O-I na targach SIMEI. Celem stoiska, zaprojektowanego przez architekta Francesco Lucchese, było podniesienie świadomości szkła i jego potencjału, omówienie trendów w dziedzinie opakowań szklanych, oraz danie zwiedzającym szansy, aby docenić wspaniałe korzyści, jakie przynosi szkło. Stoisko celowo zerwało z tradycją i miało być w większym stopniu narzędziem promocyjnym: zaprojektowano je tak, by było platformą komunikacji i dialogu.

Szkło – ów starożytny materiał, który nigdy nic nie traci na nowoczesności dzięki ciągłym innowacjom technologicznym i kreatywności projektantów – jest odwiecznym towarzyszem produktów spożywczych i napojów. To właśnie tę udaną, codzienną relację pomiędzy szkłem, produktami i naszymi kubkami smakowymi mogli odkryć odwiedzający. Aby pomóc gościom odkryć szkło wszystkimi zmysłami, stoisko koncentrowało się na następujących obszarach:

• smak: jako chemicznie inercyjne i homogeniczne, szkło zachowuje autentyczny smak i zapach produktów spożywczych i napojów przez długi czas. Szkło nie przenika do zawartości, toteż nie wymaga wewnętrznej warstwy ochronnej.

• wszechstronność: szkło można projektować i interpretować na tysiące różnych sposobów, co daje projektantom ogromne możliwości w wykorzystaniu swojej kreatywności. W przypadku marek, opakowanie szklane to potężne narzędzie komunikacyjne, które jest w stanie wzmocnić tożsamość marki i stworzyć łatwo rozpoznawalne opakowania wyróżniające się na półkach sklepowych.

• bezpieczeństwo: struktura szkła sprawia, że stanowi ono szczelną barierę dla gazów, cieczy i mikroorganizmów, dzięki czemu opakowania szklane chronią zawartość od zanieczyszczeń zewnętrznych. Szkło „UVAG” oferuje dodatkową ochronę w przypadku produktów, które uszkodzić może działanie promieni słonecznych.

• środowisko: szkło nadaje się do ponownego wykorzystania i recyklingu bez utraty jakości. Butelki zwrotne można wykorzystać ponownie w rozlewniach do 30 razy zanim zostaną stopione i przerobione na nowe.

Poza samym stoiskiem obecność O-I na targach SIMEI objęła także dyskusję przy śniadaniu z udziałem dziennikarzy. Tematem spotkania było „projektowanie opakowań szklanych”. Na stoisku O-I odbywały się także będą spotkania Lucchesego ze studentami wzornictwa przemysłowego.

O-I na targach SIMEI
Mediolan 24-28 listopada 2009 r.


Architekt Francesco Lucchese przedstawia osobistą interpretację naturalnego piękna szkła

Zanim rozpocząłem współpracę z O-I, miałem już spore doświadczenie w dziedzinie projektowania szkła, zdobyte w wielu projektach realizowanych dla najbardziej prestiżowych firm z Murano produkujących szkło artystyczne. Wieloletnie doświadczenie w projektowaniu systemów oświetleniowych i lamp, oraz zajęcia z oświetlenia, jakie prowadzę na Wydziale Wzornictwa Przemysłowego Politechniki w Mediolanie, pozwoliły mi zrozumieć naturę przemysłowej produkcji szkła. W projektach architektonicznych lubię wykorzystywać ten materiał, gdyż jest on bardzo wszechstronny i daje możliwości uzyskania efektów dekoracyjnych dzięki przejrzystości, głębi i grubości, refleksom i jasności.


Architekt Francesco Lucchese

Toteż gdy O-I poprosiło mnie, bym zaprojektował stoisko na targi w 2009 r., wszystkie te elementy posiadanej wiedzy i doświadczenia pojawiły się od razu w mojej głowie, szybko jednak zdałem sobie sprawę, że potrzebowałem nowego podejścia do projektu, by móc dobrze przekazać wartość szkła i opakowań szklanych.

Każdy z członków mojego zespołu posiada konkretną wiedzę i umiejętności zawodowe. Zacząłem się zastanawiać, jakie rozwiązanie mogłoby jednocześnie przekazywać cztery zidentyfikowane przez nas idee: smaku, wszechstronności, bezpieczeństwa i środowiska naturalnego.

Przekazaliśmy te idee za pomocą trzech środków: architektury, wzornictwa i grafiki. Zaprojektowaliśmy stoisko jako platformę komunikacji i wymiany komunikatów dotyczących szkła. Jest ważne, by dla odwiedzających było to osobiste, wesołe i przyjemne doświadczenie. Za pomocą zmysłów można przywrócić wspomnienia i wrażenia z dawnych czasów, które są w stanie zakwestionować nasze uprzedzenia i dawne sposoby myślenia oraz otworzyć nasze umysły na nowe perspektywy.

Architektura stoiska

Stoisko to projekt architektoniczny, z przestrzenią przeznaczoną do konkretnych funkcji.

Największą część stoiska przeznaczyliśmy na zachęcający do odwiedzenia, ale nieco inny hol powitalny. Znakiem identyfikacyjnym jest logo O-I (2 m wysokości), wydrukowane na tylnej ścianie stoiska, zaś pozostałe trzy strony to przestrzeń otwarta, dzięki czemu logo i inne elementy stoiska można zauważyć z dużej odległości.

Tylna ściana została podświetlona – przezroczyste, ciepłe światło podkreśla znak O-I. Po obu stronach tylnej ściany znajdowały się dwa pomieszczenia – salon i prawdziwa kuchnia. Gotowanie odgrywa ważną rolę w tym projekcie. Szkło to materiał inercyjny, a jego wyjątkowa zdolność do zachowywania autentycznego smaku żywności pełni ważną rolę w tworzeniu całkowitego sposobu postrzegania tego materiału. Odwiedzający mieli okazję do spróbowania żywności w szklanych pojemnikach i ponownego odkrycia i rozsmakowania się w subtelnych odcieniach smaków i aromatów.

Dwie strony stoiska zostały potraktowane jak klomby ogrodowe. Znajdowała się tam zielona łąka, gdzie z zielonych butelek wyrastały kwiaty – aranżacja ta miała podkreślać silne więzi pomiędzy naturalnymi właściwościami szkła a środowiskiem naturalnym. Dwie połacie zielonej trawy to komfortowe miejsca do siedzenia, gdzie odwiedzający mogli spróbować naturalnego jedzenia i napojów, porozmawiać lub po prostu odpocząć.

Wzornictwo stoiska

Stoisko zostało wyposażone i udekorowane elementami wzorniczymi opracowanymi przez nas dla O-I, ale które w przyszłości mogłyby stać się elementami mebli zdobiących wnętrza domów, biur i innych przestrzeni komercyjnych.

Nad przestrzenią dominował imponujący żyrandol. To owalne źródło światła ma rozmiary 7 x 4,5 m i zostało wykonane z 1686 jasnoniebieskich butelek, które zawieszono tak, by tworzyły falistą strukturę, co ma dać światłu efekt przypominający wiatr. Żyrandol otaczała biała obwódka wypełniona światłem. Żyrandol przypominał nam o tym, że szklane butelki mogą być tak lekkie, jak jasne niebo w wiosenny dzień – szkło stanowi nieodrodną część natury.

Drugim elementem projektu jest tylna ściana, na której znajdowały się półki na książki. Półki były wykonane ze szkła wzmocnionego cienką, metalową strukturą. Zbudowane były w dużej skali – 10 m długości i 4 m wysokości. Znajdowało się na nich 6840 butelek we wszystkich kolorach tęczy: szmaragdowa zieleń, błękit, jasny błękit, stonowana biel, flint, zgniła zieleń i ciemna zieleń. Butelki na półkach pochodzą ze standardowego asortymentu O-I. Te modele, produkowane od wielu lat, stanowią istotną część historii firmy. Ten element stoiska miał pokazać wartość owych standardowych wzorów i dostępność mocnych, przyciągających wzrok kolorów.

Wzdłuż tylnej ściany umieściliśmy biurko wielozadaniowe, którego przednia część miała lustrzaną powierzchnię z graficznymi elementami zgodnymi z pozostałymi wzorami na stoisku.

Stworzyliśmy pięć innowacyjnych stolików, które miały wyrażać piękno szkła. Cztery stoliki miały kształt prostokąta o wymiarach 180 x 80 cm, z podstawą z czterech płyt szkła, które otwierają jak strony książki – tak że pozioma płyta pozostaje na miejscu i tworzy wolną przestrzeń o zaokrąglonych rogach.

Każdy ze stolików miał przekazywać komunikaty dotyczące szkła, z kolorami oznaczającymi poszczególne obszary tematyczne:

• biały dla smaku
• żółty dla wszechstronności
• niebieski dla bezpieczeństwa
• zielony dla środowiska

Moglibyśmy powiedzieć „przeczytajcie tekst na stolikach” i wyświetlane komunikaty, ale chcieliśmy także, by ludzie mogli wykorzystywać stoliki tak, jak chcą: lekka i elegancka struktura jest także bardzo funkcjonalna, gdyż szkło jest w stanie znieść duże obciążenie.

Piąty stolik jest okrągły i – podobnie jak pozostałe – zawierał cztery płyty otwierające się jak strony książki i zawierające komunikaty. Stolik ten miał szczególne przeznaczenie: był miejscem nieformalnych spotkań ze studentami wzornictwa, których O-I bardzo gorąco zachęca do odwiedzin podczas targów.

Grafika stoiska

Chcieliśmy, by stoisko O-I było miejscem do dyskusji. Dlatego staraliśmy się zastosować elementy graficzne, które by do tego zachęcały. Jestem zdania, że komunikaty można przekazać najskuteczniej wtedy, gdy są proste, toteż zastosowaliśmy krótkie zdania i proste symbole.

Moja głęboka miłość do szkła – za to, że jest to materiał niezwykle intrygujący, mocny, elastyczny, naturalny i zdrowy – znalazła nowy wymiar twórczy, który miałem możliwość rozwijać w wielu kierunkach przy wykorzystaniu architektury, wzornictwa i grafiki.

O firmie O-I:

Wielokrotnie w ciągu każdego dnia opakowania szklane firmy O-I pozwalają dostarczyć nabywcom najbardziej znane produkty na całym świecie. Firma jest liderem na rynkach Europy, Ameryki Północnej, Ameryki Łacińskiej oraz w regionie Azji i Pacyfiku i oferuje preferowane przez konsumentów, szklane opakowania podlegające w całości recyklingowi, umożliwiające zachowanie doskonałego smaku, czystości, atrakcyjności wizualnej i korzyści związanych z wartością produktów klientów firmy. Firma powstała w 1903 r. i zatrudnia obecnie ponad 23 000 osób w 79 zakładach produkcyjnych w 21 krajach. W 2008 r. sprzedaż netto wyniosła 7,9 mld USD.

Dodatkowe informacje znaleźć można na stronie www.o-i.com
Źródło: ''