Prezentujemy wyniki breńskiego konkursu "Young Package" detykowanego projektantom opakowań. Tegoroczna edycja konkursu uznana została przez organizatorów za bardzo udaną. 341 młodych projektantów, studentów i uczniów z 12 krajów nadesłało 370 prac – najwięcej w dotychczasowej historii konkursu. Pod względem wzorniczym zostały one ocenione jako ciekawsze niż propozycje z lat ubiegłych.

"Tegoroczny konkurs ponownie przyniósł wiele znaczących zmian. Wzrosła liczba uczestników, zasługujących na nagrody i krajów, które reprezentowali, także nowych i dla nas egzotycznych. Zauważyliśmy duży wzrost kreatywności, lepszą jakość dokumentacji projektowej, realistyczny i jednocześnie poetycki charakter wielu prac…" stwierdził Karel Kobosil, dyrektor czeskiego Centrum Wzornictwa w Brnie.

Międzynarodowe jury oceniało umiejętności twórcze, oryginalność formy, nowatorstwo, innowacyjność konstrukcji, funkcjonalność i ogólny poziom prezentacji. Nagrody w poszczególnych kategoriach konkursowych zostały przyznane następującym osobom:
Studenci szkół wyższych

pierwsze miejsce

Projekt bez tytułu,
Yamada Sakiko; Kanada.


Wielozadaniowe kieszenie przedstawiają uniwersalne rozwiązanie opakowania do przechowywania drobnych przedmiotów. Kieszenie tworzą dwa pasy zewnętrzne papieru ryżowego z wyściółką z ligniny, przestebnowane kolorowymi nićmi.
Specjalna jakość materiału, jego uwarstwienie, składanie i rytm stebnówki podkreślają wartość użytkową tego projektu.

drugie miejsce

Opakowanie na perfumy,
Suhyoung Lee; Korea Południowa.

Wzór opakowania na perfumy oparty jest na zasadzie kolorystycznego mieszania przeźroczystych tworzyw, sprawiających wrażenie wolnego zawieszania flakonu w przestrzeni. Idea lewitacji koresponduje ze zmysłowym pojmowaniem produktu finalnego. Projekt zrealizowany został minimalnymi środkami, osiągając maksymalny efekt.

trzecie miejsce
Opakowanie na cukier,
Rafał Pieszko i Liliana Krzycka, Politechnika Śląska w Katowicach, Wydział Architektury; Polska.

Plastyczna i ergonomiczna koncepcja higienicznego opakowania na cukier znacznie podnosi poziom kultury wystroju stołu. Likwiduje chaotyczne obłożenie filiżanek i szklanek torebkami i kostkami o różnorodnych nieestetycznych kształtach, które psują nastrój picia kawy czy herbaty. Możliwość zawieszenia opakowania na krawędzi filiżanki lub szklanki i jego charakterystyczny owalny kształt harmonizują z kształtem naczynia napojowego. Otwarcie i delikatne dawkowanie cukru zbliżone jest do geniuszu natury, która w podobny sposób ochroniła jeden ze swoich produktów, który zainspirował autora.
trzecie miejsce
Opakowanie na butelkę wina,
Patrik Caprnka; Słowacja.

Opakowanie na wino oparte jest na zasadzie kartonażu powlekanego. Butelka „schowana” jest w podzielonej po przekątnej podwójnej wkładce unieruchamiającej, a całość zabezpieczona jest dwoma kołnierzami papierowymi. Opakowanie odpowiednio uzupełnia delikatna grafika.
Uczniowie szkół średnich
pierwsze miejsce
Dwa dla dwóch,
Jacek Szymański, Szkoła Sztuk i Wzornictwa w Łodzi; Polska.

Jednoczęściowy wykrój pozwala na eleganckie opakowanie filiżanek i podstawek, zapewniając im bardzo dobrą ochronę. Jest równocześnie opakowaniem kompaktowym, umożliwiającym łatwe przenoszenie. Rozwiązanie graficzne odpowiednio uzupełnia zewnętrzną część opakowania.

drugie miejsce
Miseczka papierowa,
Anar Davaasambuu; Czechy.

Papierowa miseczka na cukierki charakteryzuje się wrażliwym podejściem do konstrukcji reliefowej jako takiej. Interesujące rozwiązanie podkreśla dodatkowo odpowiednia kolorystyka i grafika. Konstrukcja ta umożliwia także uformowanie miseczki w różnorodne kształty.

trzecie miejsce
Figurki szachowe,
Vladimir Babjak i Monika Kozubova; Słowacja.

Figurki szachowe utworzono ze zgrabnych form walcowych delikatnie wymodelowanych. Ich zmienna forma wraz z konturem górnym pozwala na identyfikację danej figury. Odpowiednie wymodelowanie objętości podkreślone zostało delikatnym pionowym żebrowaniem, które nadaje projektowi wzniosłości.
Projektanci w wieku do 30 lat
pierwszego miejsca nie przyznano
drugie miejsce
Kartka okolicznościowa,
Spitshuis Lidewij; Holandia

Kartka okolicznościowa z ziarenkami stanowi intymną informację, z ekologicznym, humorystycznym i minimalistycznym podtekstem. Plastycznością formy inicjuje proces, który z czasem osiągnie poetycką pointę.

trzecie miejsce
Światło,
Jiri Oubelicky; Czechy.

Dla oświetlenia wykorzystano materiał odpadowy jako element konstrukcyjny w kształcie sześcianu. Intymność światła wzmacnia przeźroczysty abażur tekstylny. Lampa przede wszystkim zaprojektowana jest jako żyrandol lub kinkiet, ale może być także wykorzystana jako lampa stojąca.
Nagroda specjalna Przyznana przez dyrektora Centrum Wzornictwa Republiki Czeskiej

Szkatułka na biżuterię,
Robert Fulek; Słowacja.

Jury nagradza projekt innowacyjny oparty na zasadzie zabawki interaktywnej – zaskoczeniu. Formalnie opakowanie oparte jest na warstwowości materiałów, w których wykroju zewnętrznym po naciśnięciu otwiera się elastyczna część wewnętrzna zawierająca prezent.

Specjalna nagroda jury

Imago,
Katerina Kobzova; Czechy.

Ubranie papierowe, opakowanie papierowe – połączenie materiałów i ciała człowieka. Opakowanie opina sylwetkę manekina i tak, jak szaty rytualne - jak autorka sama interpretuje swoje wyobrażenie opakowania –umożliwia kobiecie przemianę w doskonalszą istotę. Jury doceniło wymiar mistyczny projektu i przekształcenie idei w realne kształty.

Specjalna nagroda przewodniczącego jury

Torba na zakupy,
Ryszard Poniedziałek, Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Wydział Form Przemysłowych; Polska.

Problem wykonania tradycyjnego opakowania - papierowej torby do przenoszenia zakupów rozwiązany został tutaj w interesujący sposób. Torebka papierowa przebita została uchwytem jako obcym kontrastowym elementem uzupełniającym. Przedstawiono tutaj optymalne rozwiązanie uwzględniające równocześnie wymagania estetyczne, higieniczne i praktyczne. Zaletą opakowania jest jego cena.

Konkurs w statystykach
Podział prac według kategorii konkursowych: studenci szkół wyższych – 123 autorów (136 prac), uczniowie szkół średnich – 196 autorów (207 prac), młodzi plastycy (designerzy) w wieku do 30 lat – 22 autorów (27 prac).

Uczestniczące kraje: Republika Czeska, Francja, Włochy, Korea Południowa, Jugosławia, Kanada, Holandia, Polska, Portugalia, Rosja, Słowacja, USA.

Reprezentacja krajów: Republika Czeska - 111 uczestników (120 prac), Słowacja - 118 uczestników (114 prac), Polska - 88 uczestników (92 prace), Kanada - 15 uczestników (15 prac), Francja - 1 uczestnik (1 praca), Włochy - 2 uczestników (2 prace), Korea Południowa - 1 uczestnik (1 praca), Jugosławia - 1 uczestnik (1 praca), Holandia - 1 uczestnik (1 praca), Portugalia - 1 uczestnik (1 praca), Federacja Rosyjska - 1 uczestnik (1 praca), USA - 1 uczestnik (2 prace).

Ilość zgłoszonych prac: 370

Ilość zgłoszonych autorów: 341

Uczestniczące szkoły: ogółem 47, szkoły wyższe – 23, szkoły średnie – 24.

Reprezentacja szkół średnich: Republika Czeska - 12, Polska - 5, Słowacja - 7. Reprezentacja szkół wyższych: Republika Czeska - 3, Polska - 11, Słowacja - 4, Włochy - 1, Korea Południowa - 1, Kanada – 1, Portugalia - 1, Federacja Rosyjska - 1.

Patronat nad konkursem: Model Obaly a.s.

Ogłaszający konkurs: Design centrum České republiky, Model Obaly, a.s., przy wsparciu Międzynarodowej Rady Graficznego Designu ICOGRADA.

Wystawa pokonkursowa jest czynna w praskiej Galerii Design Centrum od 15 lipca do 30 września 2004 r.

Sponsorem i współorganizatorem konkursu jest firma Model Obaly a.s.



Informacje o Young Package 2004 upowszechnia organizator konkursu – Centrum Wzornictwa w Brnie: www.designcentrum.cz, e-mail: design@designcentrum.cz

Zobacz także laureatów konkursu Young Package 2003
Źródło: ''