Według badań i analiz Polacy w ciągu całego swojego życia spędzają 40 dni na próbach otwierania różnego rodzaju opakowań

40 dni w ciągu życia zajmuje otwieranie opakowań

• Ponad 85% Polaków frustrują trudności, jakie sprawia im otwieranie opakowań, a prawie 79% twierdzi, że ta czynność ich denerwuje.

• Kwestia jest tak istotna, że prawie 56% badanych osób posprzeczało się z tego powodu.

• Ponad 64% Polaków zraniło się podczas otwierania opakowań.

• Najczęściej czują frustrację z powodu trudności związanych z tą czynnością osoby w wieku 25-34 lat.

• Jest to na tyle duży problem, że ponad jedna czwarta (27,9%) Polaków rezygnuje z kupowania wyrobów niektórych marek w Internecie. Może to kosztować 3,28 mld złotych rocznie firmy, do których te marki należą.

Kielce, wtorek 10 grudnia 2019 — Gdy Polacy są zajęci ostatnimi świątecznymi zakupami i przygotowaniami do Świąt Bożego Narodzenia, nowe badania zlecone przez firmę DS Smith, wiodącego dostawcę zrównoważonych opakowań, ujawniają, że w przedświątecznym czasie kwestie opakowań mogą być źródłem frustracji nawet dla najbardziej cierpliwego Polaka i uchodzić za przekleństwo.

Badanie demonstruje, że Polacy spędzają nawet 40 dni swojego życia (prawie 19 minut tygodniowo) próbując rozpakować zbyt skomplikowane pakunki. Jedna czwarta respondentów twierdzi, że ma z tego powodu poczucie bycia pokonanym. Prawie 49% przyznało, że czynność zakończyła się zniszczeniem lub uszkodzeniem samego produktu.

Tylko podczas Świąt Bożego Narodzenia Polacy poświęcą na zmagania z opakowaniami blistrowymi, opaskami zaciskowymi i zaklejonymi taśmą pudełkami tak dużo czasu, że mógłby on wypełnić nawet 1446 lat.

Pomimo tego, że to starsi cierpią na spadek siły uścisku dłoni, problem dotyczy respondentów w wieku 18–24 lata i 25–34 lata, wśród których odpowiednio około 83% i 79% musi prosić o pomoc w kupowaniu, otwieraniu lub odbieraniu zamówionych przedmiotów. Są to także osoby, które najprawdopodobniej zniechęcą się do kupowania produktów pewnych marek w Internecie z powodu frustracji związanych z trudnymi do otworzenia pakunkami (38,6% w grupie osób 18-24 lata i 36,6% wśród respondentów w wieku 25-34 lata).

Wśród innych kluczowych problemów wynikających z problematycznych opakowań, osoby biorące udział w badaniu wymieniły: konieczność użycia do ich otwarcia narzędzi takich jak nożyczki (57,5%) czy śrubokręt (25,35%) i zastosowanie nadmiernej ilości taśmy klejącej (29,8%). Zauważono też, że za dużo czasu zabiera wydobycie produktów z paczki (wskazało na to 46,6% respondentów), a same pudełka są zbyt twarde, aby je uchwycić, przytrzymać lub przenieść (26,6%).

Mężczyźni i kobiety marnują mniej więcej tyle samo czasu próbując samodzielnie otworzyć przesyłkę (trwa to prawie 9 minut), zanim poproszą o pomoc. Konieczność poszukiwania wsparcia u innych wywołała u 11,5% respondentów zakłopotanie, u prawie jednej czwartej z nich (24,4%) zdenerwowanie, a u ponad jednej piątej (22,6%) frustrację.

Źle zaprojektowane opakowania powodują, że ludzie z ich powodu wyrządzają sobie krzywdę: 64,4% przyznało, że zraniło się, próbując otworzyć pakunek, a 28% zepsuło przy tym nożyczki lub nóż.

Granice niezależności

Jak się okazuje czynności nawet tak prozaiczne – jak zdawałoby się – otwieranie przesyłek mogą uświadomić ludziom ich własne ograniczenia. Prawie 67% respondentów stwierdziło, że musiało poprosić innych o pomoc w zakupie, otwarciu lub odebraniu przedmiotu w związku ze Świętami Bożego Narodzenia lub inną okazją towarzyską z powodu skomplikowanych opakowań. Prawie 60% z nich przyznało, że to wpłynęło na ich poczucie wykluczenia lub mniejsze zaangażowanie. Można się zastanowić jak czują się osoby, które w podobnych sytuacjach nie mają kogo poprosić o pomoc i są zdane jedynie na siebie – a samotność i niepełnosprawność na przykład w przypadku osób starszych często idą w parze.

Poza tym problematyczne opakowania bywają przyczyną tarć w sezonie świątecznych uroczystości. Prawie 56% Polaków przyznało, że posprzeczało się z bliskimi z powodu związanego z otwieraniem skomplikowanych pakunków.

Te wyniki pokazują, jak istotne jest, aby opakowanie spełniało swoje funkcje, czyli było estetyczne, wystarczająco odporne na zniszczenia, ale też łatwe w otwieraniu. Niedobrze, że marki i sklepy internetowe nie przyjmują bardziej integracyjnego podejścia do kwestii przesyłek. W DS Smith oferujemy rozwiązania w tym zakresie, które pomagają wszystkim. Opracowaliśmy prostsze w otwarciu pudełka oraz piktogramy, które mają pokazać Klientowi jak otwierać opakowanie i ewentualnie jak przygotować je do zwrotu powiedział Mariusz Siwecki, E-Commerce Manager, DS Smith Polska.

Koszt problematycznej paczki

Koszt jest nie tylko emocjonalny, ale także finansowy — problem z przesyłkami zniechęca konsumentów do kupowania produktów określonych marek i zakupów w sklepach internetowych.

Rzeczywiście — połowa Polaków twierdzi, że frustrujące pakunki zniechęciły ich do ponownego zakupu wyrobu tej samej marki, a ponad jedna czwarta (27,9%) przyznała, że ​​nie zamówiła produktu online z powodu obaw o możliwość otwarcia przesyłki. Przy średnim koszcie utraconej sprzedaży jednego zakupu wynoszącym prawie 309 zł, problematyczne opakowania mogą kosztować firmy aż 3,28 mld zł rocznie.

Ta ogromna liczba nie obejmuje nawet około 70% osób, które chętniej dokonałyby zakupu produktów w łatwej do otworzenia paczce.

W sytuacji gdy polscy konsumenci mają problem z otworzeniem średnio 17% pudełek i innych opakowań, widzimy jeszcze spore pole do wsparcia naszych Klientów, oferujących produkty online dodał Mariusz Siwecki.

Uwagi dla edytorów:

Według ankiety niektóre z najbardziej dokuczliwych rodzajów opakowań to:

  • metalowe plomby zabezpieczające (45%)
  • plastik przyklejony do kartonów (39,2%)
  • puszki (35,9%)
  • zabawki lub inne produkty przykręcone do pudełka (34,3%)
  • opaski zaciskowe (33,8%)
  • pudełka z taśmą (33,5%)
  • słoiki (30,7%)
  • uszczelnione lub pakowane próżniowo w tworzywa sztuczne (29,3%)
  • puszki pierścieniowe (26,2%)
  • zaplombowane opakowania na żywność (18,2%)
  • butelki na leki (17,7%).

Dane zostały zebrane podczas badania przeprowadzonego przez OnePoll w listopadzie 2019 r. na zlecenie DS Smith. W Polsce dokonano je na próbie 1000 osób w wieku 18-55 lat.

Informacje o firmie DS Smith:

DS Smith jest czołowym dostawcą tektury falistej na świecie, a ponadto prowadzi działania recyklingowe i produkuje papier. Główna siedziba firmy znajduje się w Londynie. DS Smith jest notowany na liście FTSE 100. Koncentruje się na tworzeniu innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań w zakresie opakowań w 37 krajach i zatrudnia około 31 tysięcy osób. W oparciu o wiedzę z kilku działów — w tym działu opakowań, recyklingu, papieru i plastiku — firma dostarcza swoim klientom rozwiązania, które zmniejszają złożoność i zapewniają sukces łańcucha dostaw. Historia DS Smith zaczęła się od firmy produkującej pudełka założonej w latach 40. XX w. przez rodzinę Smith.

uciążliwe opakowania infografika