Od kilku lat zauważamy zwiększone zainteresowanie certyfikatami FSC® CoC wśród producentów wyrobów z drewna i produktów drewno pochodnych m.in. papier i opakowania. W 2020 mimo panującej pandemii i spowolnienia gospodarczego ten obszar rynku nadal wygląda bardzo obiecująco.

certyfikacja łańcucha

W ostatnich latach wzrasta świadomość i rozpoznawalność „loga z drzewem” wśród konsumentów, którzy coraz częściej znajdują je na opakowaniach i produktach, z których korzystają na co dzień. Wśród przedsiębiorców pokutuje jednak wiele mitów związanych z certyfikacją
FSC® CoC. W tym artkule podzielimy się kilkoma, z którymi spotykamy się najczęściej.

 

Mit 1. Certyfikacja FSC® CoC dużo kosztuje

Każdy przedsiębiorca, który zastanawia się nad uzyskaniem certyfikatu FSC® CoC  dla swoich produktów zastanawia się nad kosztami. W Internecie ciężko znaleźć jednoznaczny cennik, wiec większość osób zakłada, że certyfikacja musi być bardzo droga.

Ostateczna cena certyfikacji FSC® CoC zależy od kilku czynników:

  • Wielkość organizacji – czyli ilość osób zatrudnionych w przeliczeniu na pełne etaty, ilość lokalizacji objętych certyfikacją FSC® CoC.
  • Złożoność produkcji / usług / sprzedaży – biorąc pod uwagę, że np. posiadamy produkcję, która zajmuje się znaczącym przerobem surowca lub do produktu ostatecznego dodajemy surowiec nie certyfikowany, złożoność może znacząco wpłynąć na ostateczny koszt certyfikacji.
  • Pochodzenie surowca – podwyższonym ryzykiem przerwania łańcucha dostaw (CoC) jest import surowca np. zza wschodniej granicy. Dla firm, które opierają się na rodzimej produkcji drewna ryzyko jest znacząco mniejsze, ponieważ Lasy Państwowe posiadają certyfikaty FSC oraz PEFC.
  • Ryzyko wynikające z przedostania się niecertyfikowanego surowca do produktu certyfikowanego - firma chcąca ubiegać się o certyfikat FSC® CoC lub PEFC powinna przeprowadzić ocenę ryzyka i jeśli jest potrzeba, ograniczyć ryzyko przedostania się niepożądanego surowca do ostatecznego produktu.

Jednak można bardzo ogólnie określić koszty certyfikacji w następujący sposób:

  • dla małej organizacji o prostej złożoności, np. tartak: do 4 000 zł netto,
  • dla średniej organizacji: do 5 000 zł netto,
  • dla dużej organizacji: do 5 500 zł netto.

* wyżej wymienione ceny są przybliżonymi kosztami certyfikacji, mogą być niższe lub wyższe zależnie od organizacji oraz ostatecznej wyceny.

 

Chcesz wiedzieć więcej o certyfikacie FSC® CoC? Zapisz się na darmowy webinar! Termin: 4.11.2020

darmowy webinar fsc

Mit 2. Nie ma zapotrzebowania na produkty certyfikowane zgodnie z FSC® CoC 

 

Z roku na rok jest coraz większe. Realia rynkowe poniekąd wymusiły na producentach certyfikowanie się zgodnie z normą FSC® CoC. Najwięksi gracze tj. IKEA, H&M, SIG, Marks and Spencer, Jysk, Mitsubishi, Paper Mill czy Fuji Xerox poparli inicjatywę łańcucha dostaw, co bezpośrednio odbiło się na ich dostawcach. Zgodnie z łańcuchem dostaw CoC wszyscy uczestnicy muszą posiadać certyfikat.

Robiąc kolejne zakupy spójrz na opakowania oraz etykiety produktów i sprawdź ile z nich posiada już certyfikat FSC® CoC.  Według statystyk Forest Stewardship Council aktualnie firm posiadających certyfikat w Polsce jest ok. 3000, a na świecie blisko 84 000. Co roku rośnie jednak dynamika, z jaką przybywa firm z tym certyfikatem.

 

Więcej informacji o certyfikacji FSC® CoC.

Chcesz wiedzieć więcej o FSC® CoC. Sprawdź nasz artykuł: Co to jest certyfikat FSC® CoC? - https://www.qualityaustria.com.pl/certyfikat-fsc-coc-co-to-jest/ 

 

Mit 3. Certyfikacja FSC® CoC jest długim procesem, do którego trzeba się przygotować.

Jeśli organizacja posiada niezbędną dokumentację, wiedzę oraz działa zgodnie z zasadami zawartymi w normie ( link do normy: https://pl.fsc.org/pl/dokumenty ) – nie ma się czego obawiać.

Auditorzy oraz zespół Quality Austria – Polska starają się, aby każdy proces certyfikacji przebiegał sprawnie i w przyjaznej atmosferze. Z naszego doświadczenia wynika, że firmy potrzebują średnio od 2 do 4 tygodniu, żeby uzyskać certyfikat.

 

Mit 4. Wdrożenie FSC® CoC w firmie jest skomplikowane

Wdrożenie jest słowem, które często jest błędnie mylone z procesem certyfikacji. Proces wdrażania jest etapem polegającym na dostosowaniu się organizacji do wymagań normy, stworzeniu odpowiedniej dokumentacji, skupieniu niezbędnych danych w jedność.

Z naszych badań wynika, że 80% organizacji posiada większość niezbędnej dokumentacji do przejścia auditu certyfikacyjnego. Często nie są jednak świadome.

Narzędziem, które pomoże Ci odpowiedzieć „co już posiadasz?” jest nasz bezpłatny ebook oraz  checklista:

certyfikat fsc

Sposobów na wdrożenie FSC® CoC jest wiele, poniżej kilka najczęściej wybieranych propozycji:

  • Pierwszym rozwiązaniem jest całkowite wdrożenie przez niezależną osobę – konsultanta. Jest to najdroższa opcja, ponieważ często koszty wdrożenia przewyższają, wycenę certyfikacji. Dodatkowo muszą Państwo udostępnić wewnętrzne dokumenty firmowe osobie trzeciej.

 

  • Kolejnym rozwiązaniem są warsztaty na których, dowiedzą się Państwo, jakie są wymagania normy, jakie rozwiązania zastosować przy poszczególnych punktach normy itd. Szkolenie/warsztat może odbyć się u Państwa w firmie lub w siedzibie Quality Austria — Polska, co ograniczy koszt dojazdu trenera. Koszt zależny od ilości uczestników. Również online Pragniemy tutaj zaznaczyć, że na warsztatach przekazujemy wiedzę ogólną, powszechnie dostępną i zapisaną w wytycznych. Robimy, to jednak w atrakcyjny i zrozumiały sposób.

 

  • Trzecim rozwiązaniem jest podejście do pierwszej fazy auditu, na której dowiedzą się Państwo, jakich punktów normy jeszcze Państwo nie spełnili lub co trzeba jeszcze uzupełnić. Jeśli całość dokumentacji będzie się zgadzać, będą Państwo mogli podejść do drugiej fazy. Jeśli jednak 1 faza wykaże niezgodności to nie stanie się nic strasznego. Będziecie mieć Państwo do 6 miesięcy na dostosowanie systemu do wymagań normy lub skorzystać z warsztatu lub szkolenia uzupełniającego wiedzę.


Trzecia propozycja jest najbardziej racjonalna, ponieważ organizacja nie generuje dodatkowych kosztów bez potrzeby.

 

Mit 5. Certyfikacja FSC® CoC jest przeznaczona tylko dla dużych producentów.

Jest to mit, który krąży wśród mniejszych producentów tj. tartaki, producenci palet itp. To właśnie od mniejszych producentów coraz częściej wymaga się posiadania certyfikatu potwierdzającego legalność pochodzenia surowca.

Mali producenci często są na samym początku łańcucha, co powoduje, że przerywają łańcuch, a co za tym idzie ich Klienci i klienci ich klientów nie będę w stanie potwierdzić legalności i wykorzystać znaku FSC® CoC.

Jeśli jesteś małym producentem zastanów się, czy uzyskanie certyfikatu FSC® CoC nie pomoże Ci w pozyskaniu nowych rynków i Klientów. Z naszego doświadczenia wynika, że dla ponad 70% Klientów jest to główna motywacja do zainteresowania się tym tematem.

Mit 6. W czasie pandemii nikt nie zwraca uwagi na certyfikat FSC® CoC

Rynek w związku z pandemią jest obecnie bardzo nieprzewidywalny. Cześć przedsiębiorców szuka oszczędności. Inni w tym samym czasie inwestują w przyszłość. Jeśli spowolnienie ekonomiczne będzie trwało dłużej z pewnością odbije się to na całej gospodarce i tym samym na atrakcyjności certyfikatów. Obecnie widzimy jednak niesłabnące zainteresowanie certyfikacją od coraz większych firm, które w tym obszarze widzą swoją szansę na rozwój.

Interesuje Cię certyfikacja PEFC/FSC? Chcesz wiedzieć więcej?

Odpowiem na Twoje pytania, doradzę oraz zaproponuję rozwiązania dopasowane do Twoich potrzeb.

Napisz lub zadzwoń:

Jakub Habraszka

Specjalista ds. certyfikacji oraz szkoleń

mail: jakub.habraszka@qualityaustria.com.pl

tel.: 505 424 202