Data publikacji: .    Data aktualizacji: 2009-12-15

Puszki na napoje zdominowały rynek opakowań metalowych. Puszki na napoje gazowane stanowią 54% produkowanych opakowań metalowych. Krystyna Kościelecka

Druga grupa 24%, to opakowania na napoje poddawane procesowi obróbki termicznej, takie jak: kawa, herbata, soki, napoje mleczne, środki dietetyczne i odchudzające, 18% stanowią opakowania na żywność konserwowaną, 3% aerozole, a 1% opakowania techniczne.
Pierwsze puszki aluminiowe na napoje zostały wyprodukowane w USA w 1959 roku przez firmę Coors. Była to puszka o pojemności 7 uncji tj. około 200 ml wykonana metodą tłoczenia.
Stosowaną do dzisiaj technologię produkcji puszek aluminiowych metodą DWI (draw and wall ironing) tłoczenia z przeciąganiem opracowano w firmie Reynolds Metals w USA wstanie Minessota.
Pierwsze 3 linie do produkcji puszek metodą DW1 uruchomiono w 1964 roku i miały one wydajność 400 szt./min.

Produkcja puszki metodą DWI przebiega w dwóch fazach.
W pierwszym etapie z blachy w kręgu o grubości 0,25-0,35 mm tłoczone są tzw. kubki, które w drugiej fazie w prasach poziomych przechodzą przez pierścienie przeciągające o zmniejszającej się średnicy. Pobocznica puszki jest wyciągana, a jednocześnie następuje zmniejszenie grubości ścianki.

Po wyprofilowaniu dna, obcięciu górnej krawędzi pobocznicy i usunięciu środków smarnych w procesie mycia, nakładane są powłoki lakierowe. Najpierw lakierowana i drukowana jest strona zewnętrzna, a następnie wnętrze puszki. Do wnętrza puszki stosowane są lakiery na bazie wodnej, nakładane metodą natryskową. Rodzaj i gramatura lakieru wewnętrznego zależy od przeznaczenia puszki. Wewnętrzna po-włoka lakierowa ma zabezpieczać produkt przed kontaktem z metalem, ale sama nie powinna negatywnie oddziaływać na produkt.

Nie może przekazywać smaku i zapachu produktom, a wartość migracji globalnej z opakowania nie powinna przekraczać limitu 10 mg/dm2. Limity te ujęte są w dyrektywie Unii Europejskiej 90/128/EEC.
W końcowym etapie produkcji w górnej części korpusu puszki formowana jest szyjka, której średnica jest mniejsza od średnicy puszki oraz kołnierz, który służy do mocowania wieczka na tzw podwójną zakładkę.

Przez 35 lat technologia produkcji puszek metodą DWI była doskonalona. Dzisiaj najnowsze linie osiągają wydajność do 2200 szt./min. Została także zredukowana waga puszek z 18 do 12 g, a średnica szyjki zmniejszyła się z 211 do 202. Pozwoliło to na znaczne zmniejszenie zużycia blachy.
Na świecie pracuje obecnie około 500 linii do produkcji puszek na napoje, o zdolności produkcyjnej około 240 miliardów puszek rocznie, w tym 408 linii do produkcji puszek aluminiowych i 91 linii do produkcji puszek stalowych. Największym producentem puszek na napoje jest Ameryka, gdzie są 234 linie do produkcji puszek o zdolności produkcyjnej 127 miliardów puszek, w tym tylko 2 linie do produkcji puszek stalowych. Drugim dużym producentem jest Daleki Wschód z Australią, gdzie pracują 64 linie, w większości do puszek aluminiowych. W Europie na 82 linie do produkcji puszek napojowych, 43 produkują puszki aluminiowe, a 39 puszki stalowe.

Całkowita zdolność produkcyjna puszek na napoje wynosiła w Europie na koniec 1998 r. prawie 42,5 mld puszek produkowanych na 82 liniach. Zdolność produkcyjna linii do puszek aluminiowych wzrosła do 21, 3 mld i nieznacznie przekracza zdolność produkcyjną puszek stalowych, która wynosi 21,2 mld.
Największym producentem puszek napojowych jest Wielka Brytania, w której pracują 22 linie, o zdolności produkcyjnej 12,1 mld puszek rocznie, w tym 12 do puszek aluminiowych. Następne są Niemcy z 15 liniami, w tym tylko 3 do puszek aluminiowych.
Rynek puszek napojowych w Europie zdominowany jest przez 3 producentów Continental Can Europe posiada 20 linii, CarnaudMetalbox Bevcan 19 linii i Nacanco 19 linii. Pozostali producenci to szwedzka firma PLM posiadająca 6 linii i National Can Iberica 4 linie.
Na Europejski rynek producentów puszek napojowych weszły takie kraje jak Polska, Republika Czeska, Rosja i Turcja.
W okolicach Moskwy zbudowano 2 fabryki, które będą produkować łącznie 2500 mln szt. puszek. Inwestują tam rosyjski holding Rostar (1 linia) oraz PLM (2 linie). Według najnowszych danych Rostar uruchamia kolejną linię do puszek napojowych w okolicach Moskwy, zwiększając swoją zdolność produkcyjną dwukrotnie, do 1500 mln szt.
W Polsce jest 2 producentów puszek napojowych: Continental Can Europe posiadający 1 linię o zdolności 650 mln szt./rok i Can-Pack SA posiadający 3 linie o zdolności 1500 mln szt./rok. W 2000 r. Continental Can planuje uruchomić w Radomsku drugą linię i podwoić zdolność produkcyjną do 1300 mln szt. Również Can-Pack S.A uruchamia nową linię do produkcji puszek napojowych.
Wieczka do puszek napojowych produkowane są przez firmy Nacanco, Continental Can, PLM, CMB Bevcan i Can-Pack S.A.
Największe zużycie puszek napojowych jest w USA. W 1998 r. napełniono piwem i napojami gazo-wanymi ponad 100 mld puszek, w tym około 66% napojami.
Duży rynek stanowi Azja i Daleki Wschód, gdzie w puszki, oprócz piwa i napojów gazowanych pakowane są takie produkty jak kawa, herbata, soki, napoje na bazie mleka oraz środki dietetyczne i odchudzające.

W Europie w rekordowym 1997 roku sprzedano 33 mld puszek, w tym 18,9 mld na napoje gazowane 14,1 mld na piwo. Zaobserwowano wzrost sprzedaży o 4,4% w stosunku do roku 1996, w którym to roku zanotowano spadek o 0,6%. Rok 1998 nie był rokiem udanym. Sprzedaż puszek utrzymała się na poziomie 33 mld sztuk, ale zanotowano spadek sprzedaży puszek na napoje do 18, 6 mld, to jest poziomu z roku 1995. Wzrost sprzedaży puszek na piwo do 14,4 mld sztuk pozwolił na zachowanie poziomu sprzedaży z 1997 roku. Na rok 1999 przewidywano, że sprzedaż wzrośnie o około 2%. Największe zużycie puszek napojowych w Europie obserwuje się w Wielkiej Brytanii, gdzie sprzedaje się 1/4 puszek, 23% na napoje i 26,2% na piwo. Następne są Niemcy z 14,4 % puszek na napoje i 25,5 % na piwo. Dalsze w kolejności to Hiszpania i Portugalia napoje 15,4%, piwo 6,9% i Francja napoje 12,1%, piwo 2,8%.
Europa Wschodnia zużywa tylko 6,5% puszek do pakowania napojów i piwa. Jest to więc ogromny potencjalny rynek puszek na napoje.
W samej Rosji prognozuje się, że zapotrzebowanie na puszki na napoje w 2000 r. wyniesie 2,5 mld szt. W USA puszki mają 50% rynku napojów, a w Europie tylko 19%. Dużą konkurencję stanowi PET 61% i szkło 20%.W przypadku piwa puszki mają w Europie 25% rynku, pozostałe 75% stanowi szkło.
Tak duże zużycie puszek aluminiowych nasuwa pytania o ich utylizację.
Puszka aluminiowa jest opakowaniem, które w pełni nadaje się do recykligu.
Stopień odzysku puszek aluminiowych na napoje wynosił w Europie w 1996 r. średnio 37%, a w 1997 r. 40%. Przewiduje się, że w 2000 r. przekroczy 50%.
Odzysk puszek aluminiowych w krajach Europy Zachodniej jest zróżnicowany i w 1997 r. kształtował się następująco:
Szwecja 91°%
Szwajcaria 85%
Niemcy 70%
Włochy 35%
Grecja 34%
Wielka Brytania 28%
Hiszpania 14%

W Polsce odzyskiem puszek aluminiowych zajmuje się Fundacja Recal, działająca na rzecz Continental Can oraz CAN-PACK S.A.
Recal odzyskał w 1997 r. 10%, w 1998 13%, na 1999 r. planowano odzyskać 23%, w 2001 r. 50%. CAN-PACK S.A podaje, że w 1998 r. odzyskano 12 % sprzedanych puszek. Na rok 1999 planowano odzyskać 25%, a w 2001 r. 50%.

Komentarze

  • Puszka aluminiowa 100ml-150ml

    Poszukuje puszek do napojów 100-150 ml ktoś może mi pomóc??

  • do Kris1976

    Witam. Widzę, ze orientuje się Pan w temacie. Czy mógłby mi Pan podać jakieś ciekawe linki gdzie mogę znaleźć informacje na temat branży opakowań aluminiowych, historii branży, największych producentów itp. Obecnie pisze pracę magisterską i takie informacje byłyby bardzo pomocne. Z góry dziękuję za pomoc:
    mój e-mail: bjorgulf@interia.pl

  • Bajeczki

    No ma pani jakies blade pojecie o procesie produkcji choc zapomniala pani o kilku istotnych rzeczach jak np. malowanie denka co ma umozliwic poslizg puszki, dane dotyczace ciezaru puszki tez jakby z ksiezyca wziete 12 gram?? puszka nie malowana wazy wiecej!!!!! A predkosci lini 2200 puszek/min to moze sobie pani miedzy bajkami umiescic. Nie ma fizycznej mozliwosci utrzymac taka predkosc podczas produkcji z zachowaniem odpowiedniej jakosci. No ale wlasciwie nigdzie w artykule nie pisze ze ma charakter edukacyjny wiec ... W kazdym razie moge udzielic na ten temat kilka rzeczowych rad. Kris