Dzięki opakowaniom kartonowym wzrasta efektywność zabezpieczenia produktów spożywczych przed dostępem szkodliwego dla nich światła. Dlaczego jest to tak ważna kwestia?

Jak skutecznie chronić żywność przed światłem?
TETRA PAK - Ochrona i wysoka jakość produktów spożywczych są ważne dla większości polskich konsumentów, co potwierdzają wyniki badań przeprowadzonych na zlecenie firmy Tetra Pak. Tylko czy informacje o właściwościach produktu zapisane na etykiecie są prawdziwe po kilku tygodniach jego transportu, magazynowania i eksponowania na sklepowej półce? Jeśli chodzi o cenne składniki odżywcze zawarte w płynnych produktach spożywczych, takich jak mleko czy soki, kartony zapewniają im doskonałą ochronę.

Ochrona jakości produktów spożywczych jest postrzegana jako istotna cecha materiałów opakowaniowych aż przez 70% respondentów, którzy wzięli udział w badaniu przeprowadzonym w styczniu 2013 roku przez Ipsos na zlecenie firmy Tetra Pak. Jednocześnie 62% osób uznało, że oczekuje, aby opakowanie zapewniało wysoką jakość produktu spożywczego*.

Utrzymanie wysokiej jakości pakowanych produktów spożywczych w czasie od ich wyprodukowania do momentu konsumpcji nie jest prostym zadaniem. Czasem nawet przez kilka miesięcy są one narażone na wpływ różnych czynników zewnętrznych. Należą do nich ryzyko kontaktu fizycznego z powietrzem, światłem oraz bakteriami, które mają negatywny wpływ na jakość zapakowanej żywności.

Wartość spożywcza produktów zależy od ilości zawartych w nich składników odżywczych i witamin, które są bardzo wrażliwe na czynniki zewnętrzne, zwłaszcza światło.

Światło rozkłada witaminy, przede wszystkim witaminę A, co ma znaczenie szczególnie w odniesieniu do soków. Przyspiesza również utlenianie tłuszczów w takich produktach spożywczych, jak mleko, sery, zupy i sosy. Zmiany te przyczyniają się do powstania nieprzyjemnego smaku i zapachu w przechowywanej żywności płynnej. Wymienione reakcje prowadzą do obniżenia wartości odżywczej i biologicznej produktów.

- Pogorszenie cech jakościowych mleka spożywczego podczas jego przechowywania przebiega najwolniej w tych produktach, które opakowane są w materiały o wysokiej barierowości dla tlenu i światła tj. wielowarstwowe opakowania kartonowe z folią aluminiową lub opakowania z folii metalizowanej - mówi prof. Helena Panfil-Kuncewicz z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego. - Tym, co konsumenci sami mogą wyczuć w produktach niechronionych przed światłem, jest charakterystyczny tzw. słoneczny posmak - dodaje.

- Żywność zapakowana w karton zachowuje swoje wartości odżywcze i walory smakowe – podkreśla Radosław Rozmierski, kierownik ds. zapewnienia jakości w firmie Tetra Pak. - Bezpieczeństwo żywości zapewniają trzy warstwy ochronne: tektura chroniąca przed światłem i nadająca opakowaniu kształt i trwałość, polietylen chroniący produkt przed wpływem czynników zewnętrznych i – w przypadku opakowań aseptycznych – cienka folia aluminiowa, chroniąca przed działaniem tlenu i stanowiąca dodatkową ochronę przed światłem. Wszystkie warstwy opakowania tworzą razem doskonałą barierę zabezpieczającą produkt przed mikroorganizmami.

Wysoka barierowość wielowarstwowego opakowania kartonowego pozwala zapewnić niezmienioną jakość produktu. Transport, magazynowanie czy ekspozycja na półkach sklepowych nie są w stanie wpłynąć na jego jakość.

Opakowania kartonowe, oprócz pełnienia kluczowej funkcji w zakresie ochrony jakości żywności, są coraz bardziej wygodne w użyciu dzięki najnowszym kształtom i zamknięciom. Są także przyjazne dla środowiska, ponieważ wytwarza się je głównie z surowców odnawialnych oraz mogą być w pełni poddawane recyklingowi. Dodatkowo, jako opakowania nietłukące się, są bezpieczne w użyciu, nawet dla małych dzieci.


###

O FIRMIE TETRA PAK

Tetra Pak to światowy lider w zakresie przetwarzania i pakowania płynnej żywności.
W ścisłej współpracy z naszymi klientami oraz dostawcami, dostarczamy bezpieczne, innowacyjne oraz przyjazne środowisku produkty, które każdego dnia zaspokajają potrzeby setek milionów ludzi w ponad 170 krajach na całym świecie. Firma zatrudnia 23 tysiące osób w swoich 85 oddziałach. Wierzymy w odpowiedzialne podejście do roli lidera branży oraz ideę zrównoważonego rozwoju w biznesie. Nasze motto „CHRONI TO, CO DOBRETM” odzwierciedla dążenia Tetra Pak do tego, aby żywność była bezpieczna i wszędzie dostępna.

Tetra Pak zarejestrował oddział w Polsce 29 marca 1990 roku, jednak pierwsza linia opakowaniowa Tetra Pak ruszyła rok wcześniej w zakładach Hortex w Przysusze. W krótkim czasie Tetra Pak stał się liderem wśród dostawców kartonowych opakowań do płynnej żywności w Polsce i przyczynił się do rozwoju nowych segmentów rynku produktów spożywczych, takich jak mleko UHT czy soki owocowe. W Polsce działa obecnie ponad 100 linii pakujących dostarczonych przez Tetra Pak. Firma oferuje kompletne linie technologiczne do produkcji mleka, przetworów mlecznych, soków i napojów owocowych i warzywnych oraz przetworów owocowo-warzywnych.

Więcej informacji na temat Tetra Pak dostępnych jest na stronie www.tetrapak.pl

* Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej próbie. Całkowita wielkość próby wynosiła 800 respondentów, z których grupa reprezentacyjna to osoby w wieku 18-60, które kupują i piją mleko i napoje mleczne (np. jogurty, maślanki) co najmniej raz w miesiącu.


KONTAKT DLA MEDIÓW

Tetra Pak PR - Kontakt
Hanna Abczyńska
Tetra Pak sp. z o.o.
Tel: number 22 54 34 197
Email: hanna.abczynska@tetrapak.com

Agencja PR - Kontakt

Marta Knochowska
FleishmanHillard
Tel: + 48 724 344 669
Email: marta.knochowska@fleishmaneurope.com

Źródło: ''