Jak zmienia się organizacja handlu w Polsce?
Przedsiębiorstwa polskie wydały w 2000 r. na logistykę i przesyłki kurierskie łącznie ponad 20 mld złotych. Wydatki na te cele rosną w tempie ok. 15% rocznie, co oznacza, że polski rynek logistyczny znajduje się obecnie w fazie szybkiego wzrostu.
Co jest pochodną rozwoju samego rynku i jego infrastruktury. W minionej dekadzie liczba sklepów w Polsce wzrosła prawie dwukrotnie. Jest ich obecnie 452 tysiące, z czego ponad 100 tysięcy to sklepy wiejskie.
Po okresie rozpadu handlu państwowego i rozkwitu małych placówek handlowych, postępuje od połowy dekady proces koncentracji handlu detalicznego. W procesie tym ważną rolę spełniają inwestorzy zagraniczni, budujący własne sieci dystrybucyjne. Podstawowymi ogniwami tych sieci są hipermarkety. W 2000 r. działało w Polsce 1 12 hipermarketów -sklepów o powierzchni większej niż 2.500 m2. Pomimo tych przemian polski handel opiera się jeszcze na tradycyjnej organizacji: 3/4 zakupów towarów przez detal odbywa się za pośrednictwem hurtowni.
Począwszy od 1996 r. postępuje proces koncentracji w handlu hurtowym. Ilość tych przedsiębiorstw maleje średnio 0 15% rocznie. Od 1998 r. notuje się wysoką dynamikę przyrostu nowoczesnych powierzchni magazynowych, wznoszonych przez inwestorów zagranicznych. Powierzchnie magazynowe "nowej generacji" stanowią już ponad 10% całej powierzchni składowej w Polsce.
Jednym z ważnych czynników rozwoju logistyki jest kształtowanie się gospodarki elektronicznej w Polsce. Z badań przeprowadzonych przez Instytut Logistyki i Magazynowania w Poznaniu wynika, że 95% polskich przedsiębiorstw wyposażonych jest w komputery, a 86% firm posiadających komputery dysponuje dostępem do Internetu. Internet zaś wykorzystywany jest przede wszystkim do prowadzenia marketingu i sprzedaży. Wydaje się, że rozwój e-gospodarki stworzy klimat dla rozwoju logistyki.
Po okresie rozpadu handlu państwowego i rozkwitu małych placówek handlowych, postępuje od połowy dekady proces koncentracji handlu detalicznego. W procesie tym ważną rolę spełniają inwestorzy zagraniczni, budujący własne sieci dystrybucyjne. Podstawowymi ogniwami tych sieci są hipermarkety. W 2000 r. działało w Polsce 1 12 hipermarketów -sklepów o powierzchni większej niż 2.500 m2. Pomimo tych przemian polski handel opiera się jeszcze na tradycyjnej organizacji: 3/4 zakupów towarów przez detal odbywa się za pośrednictwem hurtowni.
Począwszy od 1996 r. postępuje proces koncentracji w handlu hurtowym. Ilość tych przedsiębiorstw maleje średnio 0 15% rocznie. Od 1998 r. notuje się wysoką dynamikę przyrostu nowoczesnych powierzchni magazynowych, wznoszonych przez inwestorów zagranicznych. Powierzchnie magazynowe "nowej generacji" stanowią już ponad 10% całej powierzchni składowej w Polsce.
Jednym z ważnych czynników rozwoju logistyki jest kształtowanie się gospodarki elektronicznej w Polsce. Z badań przeprowadzonych przez Instytut Logistyki i Magazynowania w Poznaniu wynika, że 95% polskich przedsiębiorstw wyposażonych jest w komputery, a 86% firm posiadających komputery dysponuje dostępem do Internetu. Internet zaś wykorzystywany jest przede wszystkim do prowadzenia marketingu i sprzedaży. Wydaje się, że rozwój e-gospodarki stworzy klimat dla rozwoju logistyki.