Wybór towaru z półki sklepowej zajmuje zazwyczaj przeciętnemu klientowi nie więcej niż kilka sekund, co oznacza, że przyciągające wzrok i atrakcyjne opakowanie jest kluczowym czynnikiem zwiększającym sprzedaż produktu. Z tego względu coraz większa liczba producentów opakowań żywnościowych wybiera z myślą o swoich wyrobach etykiety typu „sleeve”; dotyczy to zwłaszcza napojów i produktów mlecznych.

Müller Martini promuje nową maszynę drukującą VSOP z technologią sleeve
Wychodząc naprzeciw tym potrzebom, firma Müller Martini promuje na rynku nową wersję maszyny drukującej VSOP z technologią „sleeve”, która ma zapewnić jej pozycję lidera na rynku wąskowstęgowego druku opakowań w technice offsetowej.

W przeciwieństwie do innych segmentów przemysłu poligraficznego, wolumen zamówień w branży opakowaniowej utrzymuje się na dość wysokim poziomie. Przyczyna tego jest prosta – nawet w ekonomicznie trudniejszym okresie popyt ze strony konsumentów pozostawał relatywnie stabilny. Jednym z obszarów poligrafii, który na przekór kryzysowi odnotowuje znaczące wzrosty, jest druk etykiet na wstędze folii, z której następnie formowany jest rękaw nasadzany na etykietowany produkt. Tego typu etykiety znane są pod anglojęzyczną nazwą shrink sleeves lub sleeves.
Roczny wzrost rynku opakowań i etykiet typu shrink sleeve w samym tylko przemyśle spożywczym (zwłaszcza w segmencie napojów) w krajach Unii Europejskiej wynosi ok. 10%. Christian Steeb, dyrektor generalny szwajcarskiej firmy Nyco Flexible Packaging GmbH, zatrudniającej w swojej berneńskiej drukarni 170 pracowników, także zauważa powyższy trend: W 2009 roku zadrukowaliśmy 700 mln produktów typu „shrink sleeve”. W tym roku ilość ta przekroczy miliard egzemplarzy.

Decyzje podejmowane w ciągu kilku sekund
Jednym z czynników, jakie decydują o tym, że coraz więcej producentów żywności wybiera etykiety typu shrink sleeve z myślą o swoich napojach, jogurtach czy sosach sałatkowych, jest niemal nieograniczona liczba możliwych projektów graficznych i opcji etykietowania. Jest to bardzo istotne, jeśli wziąć pod uwagę, że współczesny konsument podejmuje decyzję o zakupie w ciągu kilku sekund. Jest to szczególnie zasadne w przypadku kiosków czy innych sklepów typu outlet, jak tych funkcjonujących przy stacjach benzynowych. Specjaliści ds. marketingu nazywają taką sytuację „momentem prawdy” dla każdego punktu sprzedaży.
W przypadku klasycznych etykiet istnieją pewne ograniczenia, choćby z uwagi na liczbę możliwych typów nadruku – mówi Christian Steeb. – Przy etykietach typu „shrink sleeve” mamy o wiele większe pole manewru. Zdaniem Matthiasa Rotha, kierującego działem zakupów w szwajcarskiej firmie Rivella AG zajmującej się produkcją napojów, na rozwój opakowań, jak też na sposób ich projektowania
i zadrukowania, wpływa także rosnąca liczba obecnych na rynku marek: Produkty kupowane prosto z półki sklepowej są niemal zawsze wybierane z uwagi na swój wygląd.

Inwestując w opakowania
Podczas gdy napój o nazwie Rivella – jako lider na rynku soft drinków – nadal pozostaje przy tradycyjnych etykietach papierowych, soki owocowe Michel – których napełnianiem także zajmuje się Rivella AG – posiadają wyższej jakości etykiety typu shrink sleeve. Jeszcze dziesięć lat temu w ofercie tej firmy znajdowały się zaledwie dwa produkty wyposażone w tego rodzaju etykietę. W roku 2005 liczba ta wzrosła do siedmiu, dziś jest ich już trzynaście. A ich nazwy to już nie standardowe Michel „pomarańczowy” czy „ananasowy”, ale Michel Bodyguard, Tinga, Beauty Colada czy Power Coffeeberry. Etykiety typu „shrink sleeve” lepiej przekazują emocje – przekonuje Tatiana Giorgi, menedżer projektu w dziale marketingu Rivella AG. – Dlatego na tak konkurencyjnych rynkach, jak segment soków owocowych, są one sprawą kluczową, zwłaszcza gdy kupującymi są młodzi ludzie.
Podobnie kluczową jest jakość. Dobry projekt nie wiąże się wyłącznie z właściwym wyglądem – kontynuuje Tatiana Giorgi. – Chodzi w nim także o spozycjonowanie danej marki i stworzenie pozytywnej synergii z samym napojem oraz jego producentem. Najlepszym przykładem jest sok Michel, będący z założenia marką typu premium z wyższego segmentu, która nie zamierza i nie chce walczyć z tańszymi produktami oferowanymi przez supermarkety. Z tego względu Rivella jest skłonna wprowadzić w nim wartość dodaną i zainwestować we właściwe opakowanie.
Podobnie jest w przypadku kawy Caffe Latte produkowanej przez szwajcarską firmę Emmi. Mówi Samuel Fueter kierujący w niej zespołem marketingu produktowego: Należy pamiętać, że opakowanie musi pasować do całej koncepcji produktu. Z tego względu etykiety typu „shrink sleeve” są niemal stworzone z myślą o stożkowych opakowaniach kawy Caffe Latte, która pojawiła się w ofercie firmy w 2004 roku, a jej kampania promocyjna była najbardziej udanym wprowadzeniem nowego produktu na rynek.

Nowe możliwości dzięki technologii VSOP
Koszty generowane przez drukarnię oraz koszty związane z napełnianiem produktu są wyższe w przypadku folii termokurczliwych niż przy etykietach papierowych. Jednak – jak zapewnia Müller Martini – nowa technologia VSOP sprawia, że etykiety shrink sleeve stają się bardzo atrakcyjną opcją w produkcji opakowań, nawet pod względem cenowym. Nyco, największa w Europie firma zadrukowująca folie PET, wytwarza opakowania przy zastosowaniu wszystkich trzech technik druku: flekso UV przy małych zamówieniach, wklęsłodruku przy produkcji wysokonakładowej oraz techniki offsetowej (z wykorzystaniem technologii VSOP tzn. zmiennoformatowych tulei zastępujących cylindry formowe i cylindry pośrednie) do wykonywania zarówno dużych jak i małych nakładów. Ta ostatnia technologia jest tu stosowana od około roku, wdrożona została przez firmę Drent Goebel, przejętą następnie przez Müller Martini. Takie zróżnicowanie pozwala nam na doskonałe porównanie wszystkich trzech wariantów – mówi Christian Steeb.
Zdaniem dyrektora generalnego Nyco, nowa technologia jest znakomitym wyborem ze względu na trzy czynniki: Pierwszym jest o wiele niższa ilość odpadów generowana przez maszynę VSOP. Po drugie, maszyna ta wymaga o wiele krótszego czasu przezbrojenia. Po trzecie wreszcie, koszty drukowania w technologii VSOP są znacznie niższe od tych generowanych w technice rotograwiurowej.

Zadowolenie klientów
W rezultacie korzystają klienci, którzy otrzymują niższą cenę za jeden metr kwadratowy zadrukowanego podłoża. Dla nas obniżenie kosztów produkcyjnych oznacza znaczącą przewagą konkurencyjną – mówi Matthias Roth z firmy Rivella. – Zamawiane przez nas obecnie nakłady są o wiele niższe niż kiedyś, głównie za sprawą o wiele szerszej gamy produktów oraz dużej liczby kampanii sprzedażowych i promocyjnych. Christian Steeb dodaje: W ciągu ostatnich dziesięciu lat przeciętny nakład jednego zamówienia obniżył się o połowę. W efekcie do wykonania standardowego zlecenia realizowanego przez zainstalowaną w Nyco maszynę VSOP wystarcza wstęga o długości 10 tys. metrów bieżących. Do najniższych przyjmowanych zleceń zużywa się 500 metrów podłoża, przy największych – ok. 40 tys. metrów.
Zdaniem Christiana Steeba, ogromną zaletą maszyny VSOP, na której zadrukowywanych jest 99% etykiet typu shrink sleeve wykonywanych przez firmę Nyco, jest jakość, przewyższająca – jego zdaniem – tę oferowaną przez rotograwiurę: Jeśli chodzi o farby, obie technologie są na zbliżonym poziomie. Jednak maszyna VSOP oferuje znacznie lepsze pasowanie kolorów.
Jak twierdzi Matthias Roth, idealnie wydrukowane etykiety i folie termokurczliwe są absolutną koniecznością w przypadku uznanych marek takich jak Rivella czy Michel: Opakowanie w naszej branży jest jak wizytówka. Dlatego wymagamy najwyższej jakości druku i współpracujemy tylko z najlepszymi drukarniami potrafiącymi ją zagwarantować.

Technologia VSOP i nowe modele biznesowe
Dzięki zakupowi w ubiegłym roku patentów związanych z maszyną VSOP (przejętych wraz z całą firmą Drent Goebel), Müller Martini może dziś zaproponować swoim klientom bardzo wszechstronne portfolio offsetowych maszyn drukujących w technologii wąskowstęgowej. Są one dostosowane do zróżnicowanych potrzeb zarówno drukarń działających na standardowych rynkach, jak też firm specjalistycznych, i pozwalają na zadrukowywanie tradycyjnych formularzy, składanki komputerowej, etykiet papierowych, różnego rodzaju folii, etykiet foliowych oraz typu shrink sleeve. Mówi Hanspeter Pfister, dyrektor zarządzający Müller Martini Printing GmbH z siedzibą w Maulburgu: Nasze rozwiązania umożliwiają klientom wdrażanie nowych, obiecujących modeli biznesowych na szybko rosnących rynkach produkcji opakowań giętkich i kartonowych.

Oferta maszyn Müller Martini w skrócie
Maszyna VSOP, której nowy model pojawił się ostatnio na rynku, to urządzenie obsługujące wstęgę podłoża o szerokości z zakresu 520-850 mm, dedykowane na rynki opakowań giętkich, etykiet i kartonów pudełkowych. Poza tym w ofercie Müller Martini znajdują się trzy inne linie produktów. Pierwsza z nich to maszyna Concepta, o szerokości wstęgi 520 mm, przeznaczona do produkcji mailingów, formularzy, druków zabezpieczonych, ulotek farmaceutycznych, etykiet i druków akcydensowych. Na podobny rynek skierowana jest też maszyna Alprinta, oferowana w wariantach z szerokością wstęgi z zakresu 520-740 mm. Z kolei model AplrintaV, dostępny w podobnej szerokości, jest przeznaczony głównie na rynek produkcji etykiet, ulotek farmaceutycznych, mailingów i druków zabezpieczonych.